Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Onko Minkälainen homma vaihtaa etuiskarit? Jostakin luin että täytyisi apurunkoa tiputtaa?? Tilasin halvimmat tarvike iskarit...
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Ei tarvitse tiputtaa apurunkoa, nostaa vaan keulan ylös ja McPherson ruuvipenkkiin tms ja kunnollisilla jousipuristimilla jouset pois.
McPhersonin alkuperäiset yläpäät eivät ole symmetrisia (vaikka kiinnitys käykin kolmeen asentoon) joten ennen irroitusta on hyvä merkitä vaikka tussilla, että saa samaan kohtaan kolmella kiinnitysmutterilla olevan yläpään takaisin.
Lopuksi ohjauskulmat eli auraus- ja camberkulmat tulee tarkistaa ja säätää tarvittaessa. Camberikin saattaa muuttua hieman kun iskareiden kiinnitysreiìssä voi olla pientä väljyyttä.
McPhersonin alkuperäiset yläpäät eivät ole symmetrisia (vaikka kiinnitys käykin kolmeen asentoon) joten ennen irroitusta on hyvä merkitä vaikka tussilla, että saa samaan kohtaan kolmella kiinnitysmutterilla olevan yläpään takaisin.
Lopuksi ohjauskulmat eli auraus- ja camberkulmat tulee tarkistaa ja säätää tarvittaessa. Camberikin saattaa muuttua hieman kun iskareiden kiinnitysreiìssä voi olla pientä väljyyttä.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
apurunkoa ei tosiaan tarvi laskea vaikka jossain niin on kerrottu.
Vetarit saattaa olla aika tiukassa navassa jossei ole koskaan irrotettu.
Ja alapallonivelen tappi on aika V-mäinen saada pois ja takasin. Siinä on sellanen pultin ura joka tuppaa hirttämään kiinni reikänsä reunaan ennen ulostuloa...eli tappia pitää vähän liikutella prosessin aikana.
Jos vaihdat iskarit niin vaihda samalla jouset....ne tuppaa katkeilemaan noissa vuosissa. Ei tarvihe sitten uudestaan purkaa...
Vetarit saattaa olla aika tiukassa navassa jossei ole koskaan irrotettu.
Ja alapallonivelen tappi on aika V-mäinen saada pois ja takasin. Siinä on sellanen pultin ura joka tuppaa hirttämään kiinni reikänsä reunaan ennen ulostuloa...eli tappia pitää vähän liikutella prosessin aikana.
Jos vaihdat iskarit niin vaihda samalla jouset....ne tuppaa katkeilemaan noissa vuosissa. Ei tarvihe sitten uudestaan purkaa...
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Tuon tapin irroittamiseen löysin hikoilun, yrityksen ja erehdyksen kautta halvan konstin kun sidoin räikkäliinalla metallitangon (rautakanki) alatukivarren alapuolelle vipuvarreksi (pari puupalikkaa väliin adapteriksi jotta kanki mahtuu ohittamaan jarrukilven) jonka jälkeen niin irroitus kuin kiinnityskin sujui melko helposti.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑04 Syys 2023 20:49 apurunkoa ei tosiaan tarvi laskea vaikka jossain niin on kerrottu.
Vetarit saattaa olla aika tiukassa navassa jossei ole koskaan irrotettu.
Ja alapallonivelen tappi on aika V-mäinen saada pois ja takasin. Siinä on sellanen pultin ura joka tuppaa hirttämään kiinni reikänsä reunaan ennen ulostuloa...eli tappia pitää vähän liikutella prosessin aikana.
Jos vaihdat iskarit niin vaihda samalla jouset....ne tuppaa katkeilemaan noissa vuosissa. Ei tarvihe sitten uudestaan purkaa...
Muistini mukaan iskarinvaihtoa varten ei ole ihan välttämätöntä irroittaa tappia/vetoakselia jos saa nitkutettua iskarin pois olkavarresta paikallaan. Uusihan menee helpommin paikoilleen kuin vanha lähtee irti.
Diesel-farkkuun KYB-etujouset maksoivat muistaakseni 65€/pari. Olivat epäilyttävän halvat.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Joo itellä oli ketjun pätkä ja pitkä metrinen rengasrauta sekä avustaja, silla hommalla meni toiseen autoon jo heittämällä, ekan kanssa sai kiroilla pitkään tapin kanssa, molempiin suuntiin...
65e halpa?
Katso ja kauhistu....
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10213
Jos iskari vaihdon tekisin niin samantien vaihtaisin myös...
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10471
ja melkeen myös nämä
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10677
pari kesää sitten tuli tuo jumppa tehtyä, sillon vaihdoin samalla myös etupyörän laakerit. + 30eur.
Pojan mk4 seen tein tuossa nyt kesällä iskari vaihdon, samalla vaihtui myös jouset ja yläpään laakerit sekä pohjauskumit.
Meren takaa tilattuna on niin halpoja ettei kannata nähdä vaivaa tehdä uudestaan vuode parin päästä.
65e halpa?
Katso ja kauhistu....
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10213
Jos iskari vaihdon tekisin niin samantien vaihtaisin myös...
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10471
ja melkeen myös nämä
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 484;s10677
pari kesää sitten tuli tuo jumppa tehtyä, sillon vaihdoin samalla myös etupyörän laakerit. + 30eur.
Pojan mk4 seen tein tuossa nyt kesällä iskari vaihdon, samalla vaihtui myös jouset ja yläpään laakerit sekä pohjauskumit.
Meren takaa tilattuna on niin halpoja ettei kannata nähdä vaivaa tehdä uudestaan vuode parin päästä.
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Ite sain helpoiten sen alapallon irti olkatuesta, kun vaihdettiin pyöränlaakeria Mk3 Monskuun, että löin siihen hahloon tasapäämeisselin jonka jälkeen kampesin vartta alaspäin rautakangella. Olennaista on saada se olkatuen hahlo vähän avattua, sama kun Mk1 Focuksissa, jolloin irtoo alapallo suht. iisisti. Se läpi tuleva pultti tulee pois ehjänä vähän vaihtelevalla menestyksellä, jos vaan saa kannan pysymään nuljaantumatta ja pultin pyörähtämään, niin yleensä sillon tuli ehjänä, taas jos sen joutuu hakkamaan pois tahtoo mennä sököksi. Toki uusia sai ihan marmorilta vielä joku vuosi sitten.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Pallo nivel on kyllä yleensä lähtenyt muuten hyvin mutta se ura siinä...
https://static.aeromotors.ee/assets/015 ... 412715.jpg
eli tuossa tapin päästä runsas sentti alaspäin on tuollainen kaulus... se tuppaa hairaamaan kiinni kolonsa reunoihin ja jos yksin tekee niin tahtoo loppua kädet kesken kun toisella vääntää kankea ja tosella ohjaa olkatukea...kolmannella kädellä pitäs sitten ohjata tapin päätä siten ettei tuo heltta osu kolonsa reunaan erityisesti pois ottaessa.
Siinä teutaroidessa menee helposti alapallon kumi rikki ja sitten onkin edessä alapallon vaihto...eli niittien rälläköintiä, porausta ja tuurnalla hakkaamista...
Kuminkin tietty voi vaihtaa jos sellaisen uuden jostain siihen hätään löytää...
https://static.aeromotors.ee/assets/015 ... 412715.jpg
eli tuossa tapin päästä runsas sentti alaspäin on tuollainen kaulus... se tuppaa hairaamaan kiinni kolonsa reunoihin ja jos yksin tekee niin tahtoo loppua kädet kesken kun toisella vääntää kankea ja tosella ohjaa olkatukea...kolmannella kädellä pitäs sitten ohjata tapin päätä siten ettei tuo heltta osu kolonsa reunaan erityisesti pois ottaessa.
Siinä teutaroidessa menee helposti alapallon kumi rikki ja sitten onkin edessä alapallon vaihto...eli niittien rälläköintiä, porausta ja tuurnalla hakkaamista...
Kuminkin tietty voi vaihtaa jos sellaisen uuden jostain siihen hätään löytää...
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Tiedän tunteen, omassa autossa oli ainakin 5 vuotta ellei enemmänkin alapallon suojakumi kahdella nippusiteellä ristiin kiinni kun se alkuperäinen kiinnitys on prässätty niin ettei sitä saa enää uudestaan.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑06 Syys 2023 08:13 Pallo nivel on kyllä yleensä lähtenyt muuten hyvin mutta se ura siinä...
https://static.aeromotors.ee/assets/015 ... 412715.jpg
eli tuossa tapin päästä runsas sentti alaspäin on tuollainen kaulus... se tuppaa hairaamaan kiinni kolonsa reunoihin ja jos yksin tekee niin tahtoo loppua kädet kesken kun toisella vääntää kankea ja tosella ohjaa olkatukea...kolmannella kädellä pitäs sitten ohjata tapin päätä siten ettei tuo heltta osu kolonsa reunaan erityisesti pois ottaessa.
Siinä teutaroidessa menee helposti alapallon kumi rikki ja sitten onkin edessä alapallon vaihto...eli niittien rälläköintiä, porausta ja tuurnalla hakkaamista...
Kuminkin tietty voi vaihtaa jos sellaisen uuden jostain siihen hätään löytää...
Kerran katsastusmies kysyi miksi se on nippusiteillä kiinni ja sanoin ettei se muuten kestä.
Alapallonivelet kestivät jokseenkin tasan 260 000km. Kaikki muut nivelet näyttävät ainakin olevan alkuperäisiä. Kuten myös etuiskaritkin. Taakse vaihdettu toinen Nivomat kun suojakumi oli mennyt rikki ja lika rikkonut iskarinvarren tiivisteet.
Niksipirkkana Nivomatin rikkinäisen suojakumin saa helposti korjattu hammastangon suojakumilla joita saa esim SKF-merkkisenä Motonetista. Ainakin neljään Nivomatiin laittanut, pienempi pää voitelemalla ja yli vetämällä. Molemmat päät nippusiteillä, muovisilla tai metallisilla kiinni. Kestänyt vuosikausia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/173285/ ... -VKJP02001
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 06 Syys 2023 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Miten olet saanut nivomatin yläpään kiinnityksen auki? Laskematta taka-apurunkoa alas...?
Vaatinee kai hieman normaalista poikkeavaa avainta että sopii?
Kolmessa yksilössä ollu tnuo nivomatit mutta ei ole tarvinnut niihin koskaan koskea onneksi...kalliita ovat jos yleensä saa.
Tilalle tietty sopii normitkin jos vaihtaa jouset.
Vaatinee kai hieman normaalista poikkeavaa avainta että sopii?
Kolmessa yksilössä ollu tnuo nivomatit mutta ei ole tarvinnut niihin koskaan koskea onneksi...kalliita ovat jos yleensä saa.
Tilalle tietty sopii normitkin jos vaihtaa jouset.
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Erittäin huonosti saanut auki, ihan äärirajoilla ja syykin sitten selvisi jos apurunko pitäisi ottaa pois. En ottanut.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑06 Syys 2023 13:50 Miten olet saanut nivomatin yläpään kiinnityksen auki? Laskematta taka-apurunkoa alas...?
Vaatinee kai hieman normaalista poikkeavaa avainta että sopii?
Kolmessa yksilössä ollu tnuo nivomatit mutta ei ole tarvinnut niihin koskaan koskea onneksi...kalliita ovat jos yleensä saa.
Tilalle tietty sopii normitkin jos vaihtaa jouset.
Kuskinpuoleisen olen vaihtanut, muistaakseni ihan kiintolenkillä ja sitä lenkkiä piti kääntää jokaisen pikku liikkeen välissä kun tilaa oli niin vähän ettei liikerata muuten riittänyt. Onneksi se yläpää on aika vähän alttiina suoralla lialle eikä siten ollut ruosteessa.
Alapään takaisin saaminen vaati hallitunkilla nostamista kun Nivomat ei muuten suostunut painumaan sisään riittävästi. Onneksi on kaksi hallitunkkia.
Kun on SuloWilenin vikaa niin ostin jokunen vuosi sitten kaikkiaan neljä käytettyä Nivomattia. Ensin yhden 80€ ja sitten kolme lisää yhteensä 60€ koko setti. Puoliso katseli hieman pitkään kun käytiin hakemassa 120km:n päästä mutta näin jälkeenpäin oli hyvä kauppa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
joo uudet on jossain 750eur kpl jos yleensä löytyy
voivoissa on samanmoisia ja sama ongelma
Tosin toimivina todella hyvät
Pitää perän vakiokorkeudessa oli kuorma mikä tahansa.
voivoissa on samanmoisia ja sama ongelma
Tosin toimivina todella hyvät
Pitää perän vakiokorkeudessa oli kuorma mikä tahansa.
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Itsehän vaihdoin kesällä fokkeriin mk3 hylyn jälkeen varmaan edullisimmat iskarit, yläpäät ja jouset, mitä aeromotorsilta löytyi, nyt tekisi mieli itkeä, kun semmosta kolaamista pitävät. Ei auta varmaan, kun tilata paremmat..
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Onko varma, ettei asennuksessa mennyt mitään väärin? Onhan tuo nyt outoa, jos heti kolisee?
Noin yleisesti en ainakaan itse ota nettikaupoista sitä halvinta, vaan jonkun tunnetumman merkin osan. Kuten Lemförder, FAG, Sachs jne.
Varsinkin, jos kysymys on osista, joiden viimeistely tai mittatarkkuus on oleellisen tärkeää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Onko varma, ettei asennuksessa mennyt mitään väärin? Onhan tuo nyt outoa, jos heti kolisee?
Noin yleisesti en ainakaan itse ota nettikaupoista sitä halvinta, vaan jonkun tunnetumman merkin osan. Kuten Lemförder, FAG, Sachs jne.
Varsinkin, jos kysymys on osista, joiden viimeistely tai mittatarkkuus on oleellisen tärkeää.
[/quote]
Asennuksen suhteen pitäisi olla ok, ja kyllä on outoa.. Sama täällä normaalisti tunnetumpaa tullut osteltuakin, mutta eipä sitten tällä kertaa, kun ajattelin säästäväni… kilpailutinkin, niin korjaamoilta tuli hinnaksi alkaen +600€—> jälkitarkastuksessa saivat arvot 70/70, eikä katsuri maininnut kolinasta mitään, olenko vain tottunut ajamaan sitten liian hiljaisella autolla
noh ei kai sentään, jotainhan tässä on keksittävä
Noin yleisesti en ainakaan itse ota nettikaupoista sitä halvinta, vaan jonkun tunnetumman merkin osan. Kuten Lemförder, FAG, Sachs jne.
Varsinkin, jos kysymys on osista, joiden viimeistely tai mittatarkkuus on oleellisen tärkeää.
[/quote]
Asennuksen suhteen pitäisi olla ok, ja kyllä on outoa.. Sama täällä normaalisti tunnetumpaa tullut osteltuakin, mutta eipä sitten tällä kertaa, kun ajattelin säästäväni… kilpailutinkin, niin korjaamoilta tuli hinnaksi alkaen +600€—> jälkitarkastuksessa saivat arvot 70/70, eikä katsuri maininnut kolinasta mitään, olenko vain tottunut ajamaan sitten liian hiljaisella autolla

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
tuliko pistettyä yläpään kohdistusmerkit kohdilleen...eli yläpään laakerointi. Ja pultit varmasti tiukassa yläpäässä, kokeilepa vielä jälkikiristää.
Otitko jouset ja laakerit sekä iskarit kaikki osat samaa tyyppiä eli normi vai sport.
Katohan vielä myös koiranluut...
Otitko jouset ja laakerit sekä iskarit kaikki osat samaa tyyppiä eli normi vai sport.
Katohan vielä myös koiranluut...
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Tuli tuota lukiessa deja vu-tunne neljän vuoden takaa kun iskarin yläpään mutterit olivat Toyotassa jääneet löysälle. Hilppeet ympäriltä pois ja mutteripyssyllä reipas päräytys niin kaikki kolinat poistuivat.
Tuon jälkeen ajettu yli 45 000km ilman kolinoita.
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Kohdistus ok kuten myös koiranluut. Normi osat on kaikki. Mitäs Nm sitä uskaltaa laitella, ettei vaan lähde pyöristymään?
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Ainakin kannattaa koittaa että on kireessä ettei pyöri ihan sormin.
Ne voi joskus löystyä jos yläkuppi jää vaikka vähän pois paikoiltaa ja loksahtaa sitten ajossa.
Eikä se yläpään laakeri päässyt asennuksessa yhtään aukeamaan ja joku kuula karkaamaan....
Ne voi joskus löystyä jos yläkuppi jää vaikka vähän pois paikoiltaa ja loksahtaa sitten ajossa.
Eikä se yläpään laakeri päässyt asennuksessa yhtään aukeamaan ja joku kuula karkaamaan....
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Kiristysmomentti on 59Nm eli ei kovin paljoa jos vertaa vaikka Mondeon aluvanteen kiristykseen 85Nm.
Ongelma tuossa on nyloc- eli itselukittuva mutteri joka tahtoo kiristettäessä pyörittää iskarin vartta ja siksi jäädä löysälle. Mondeo mk 3:ssa kuten monissa muissakin näkyy olevan kuusiokolo iskarin varren päässä josta voi pitää vastaan samalla kun lenkkiavaimella kiristää.
Hieman ahtaan näköinen mutta jos lenkkiavain ei mahdu niin mutterivääntimellä hyvin lyhyt päräytys niin ei tarvitse pitää varresta kiinni eikä tuossa vielä vahinkoa pääse käymään kun käyttää järkeä.
On hyvä merkitä ennen kiristystä vaikka tussilla mutterin asento iskarin varteen nähden jotta tietää kiristyikö se.
Tuossa mainitsemassani Toyotassa kolina oli suorastaan kova kun olin vaihtanut kaikki iskarit mutta hieman jäänyt etupää löysälle.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
saattaa jäädä sen iskarin varren mutterin lisäksi löyslle tai löystyä myös ne kolme mutteria jossa yläpään laakeri on kii...aiheutta amelkosta kolinaa...kokemusta o
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Kuusiokolo alkoi jo oikealta puolelta pyöristymään sitä kiristäessä. Ei päästä millään sinne 59 Nm. Taitaa olla melko sekundaa nuo EGT:n iskarit… samoin KAMOKA:n tukilaakerit. Tässä nyt punnitsen, lähdenkö tilaamaan uusia laadukkaampia osia vai veisikö suoraan toisten murheeksi korjaamolle.
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Kokeile nyt se Plan b eli pulttikoneella kevyt päräytys paikallaan. Mahtuuhan siihen kuitenkin 18mm hylsy paikallaankin. Tuosta syystä en ole pitkään aikaan enää yrittänytkään kun menee niin hankalaksi kahdella avaimella.Kankka52 kirjoitti: ↑12 Syys 2023 18:30 Kuusiokolo alkoi jo oikealta puolelta pyöristymään sitä kiristäessä. Ei päästä millään sinne 59 Nm. Taitaa olla melko sekundaa nuo EGT:n iskarit… samoin KAMOKA:n tukilaakerit. Tässä nyt punnitsen, lähdenkö tilaamaan uusia laadukkaampia osia vai veisikö suoraan toisten murheeksi korjaamolle.
Jos ei itsellä ole pulttipyssyä niin jollekin monimerkkikorjaamolle tai rengasliikkeeseen niin parissa minuutissa tekevät pýynnöstä tuon. Kevyt päräytys riittää ettei mene liikaa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
ne 3 pulttia/mutteria myös....
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Eli mikä nyt on helpointapa vaihtaa toinen etuiskari (tiän että pitäis vaihtaa molemmat). Pomppasi toisesta iskarista kohta 500thkm ajettu työkäytössä oleva mondeo... ei ole nosturia. Entä Olisko helpoin ottaa alatukivarsi rungosta irti? Alapallo on surkea otettava... lisänä on niin herkkä hajoamaan vetoakselin suojakumi...
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 1.8bensa mk3 etuiskarit
Ei siinä ajoneuvonosturia tarvi. Tunkki riittää ja tuet.
Ite oon ottanut alapallon irti ja vetarin tuupannut sisään. Kumeja saa tosiaan varoa.
Alapallo on irronnut muuten hyvin mutta pitää olla siellä tukivarren alla liki palloa vaikka iso nippuside josta kanki läpi että on helppo vääntää tukivartta alaspäin.
Ja väännön aikana kopistella alapallon tappia suoraan ettei hairaa kiinni siitä pultin urasta kolonsa reunaan.
Kun vaihdat iskarin niin vaihda jousi samalla....jollei ole vielä vaihdettu. Ne tuppaa katkeilemaan.
Ja kato myös että yläpään laakeri ei rohise. Ja että iskarin suojakumi ehjä.
Osat ei paljoa maksa esim aeromotorssilla. Puoleen hintaan vs otonetit yms kotimaiset.
Ite oon ottanut alapallon irti ja vetarin tuupannut sisään. Kumeja saa tosiaan varoa.
Alapallo on irronnut muuten hyvin mutta pitää olla siellä tukivarren alla liki palloa vaikka iso nippuside josta kanki läpi että on helppo vääntää tukivartta alaspäin.
Ja väännön aikana kopistella alapallon tappia suoraan ettei hairaa kiinni siitä pultin urasta kolonsa reunaan.
Kun vaihdat iskarin niin vaihda jousi samalla....jollei ole vielä vaihdettu. Ne tuppaa katkeilemaan.
Ja kato myös että yläpään laakeri ei rohise. Ja että iskarin suojakumi ehjä.
Osat ei paljoa maksa esim aeromotorssilla. Puoleen hintaan vs otonetit yms kotimaiset.