Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeipii kirjoitti: ↑18 Touko 2023 11:55
Mites Kuga PHEVin omistajat, suosittelisitteko tätä autoa ?
Onko kyseisellä autolla kalliit vakuutukset btw?
Täällä on takana vasta 1700km, tuore olen suosittelemaan mutta eipä mitään suurta syytä tule mieleen miksi en suosittelisi. Suurin harmitus on lyhyet penkkien istuinosat mutta niihin olen ehtinyt jo tottua.
Vakuutukset näet esim. Pohjolan, kuten varmaan monen muunkin vakuutusyhtiön, sivuilta. Kurkkaa Nettiautosta valmiiksi jonkun vastaavan auton rekkari jolla katsot ellei sinulla ole peräti sen mahdollisen tulevan autosi rekkari tiedossa.
Jeipii kirjoitti: ↑18 Touko 2023 11:55
Mites Kuga PHEVin omistajat, suosittelisitteko tätä autoa ?
Eipä minullakaan ole vielä montaa tuhatta kilsaa takana ja en tarkalleen ottaen omista autoa, mutta kommentoidaan silti: tykkään kovasti voimalinjasta ja kuinka saumattomasti se toimii! Ja kun vielä tietää hieman, minkälaista tekniikkaa siellä on taustalla (planeettavaihteisto, atkinson-työkierron kone etc.), ihailu vain korostuu.
Kolikon kääntöpuolella taas harmittaa nämä tässäkin ketjussa monesti kirjatut bugit softissa (sekä auton että kännykkäapin): latauksen ajoitukset, ev-tilan käyttö yms. Mutta eihän kaikki edes käytä appia ja starttaa auton napista vaihtelematta eri ajomoodeja ja on oikein tyytyväinen. Sekin on ihan ok.
Penkki on tosiaan vähän lyhyt minullekin ja ohjaus ei yhtä hyvä kuin vag-konsernin autoissa, mitä aiemmat mulla olleet (viimeisin Skoda Octavia). Ohjaus johtunee sähkötehostimesta.
Jeipii kirjoitti: ↑18 Touko 2023 11:55
Mites Kuga PHEVin omistajat, suosittelisitteko tätä autoa ?
Eipä minullakaan ole vielä montaa tuhatta kilsaa takana ja en tarkalleen ottaen omista autoa, mutta kommentoidaan silti: tykkään kovasti voimalinjasta ja kuinka saumattomasti se toimii! Ja kun vielä tietää hieman, minkälaista tekniikkaa siellä on taustalla (planeettavaihteisto, atkinson-työkierron kone etc.), ihailu vain korostuu.
Kolikon kääntöpuolella taas harmittaa nämä tässäkin ketjussa monesti kirjatut bugit softissa (sekä auton että kännykkäapin): latauksen ajoitukset, ev-tilan käyttö yms. Mutta eihän kaikki edes käytä appia ja starttaa auton napista vaihtelematta eri ajomoodeja ja on oikein tyytyväinen. Sekin on ihan ok.
Penkki on tosiaan vähän lyhyt minullekin ja ohjaus ei yhtä hyvä kuin vag-konsernin autoissa, mitä aiemmat mulla olleet (viimeisin Skoda Octavia). Ohjaus johtunee sähkötehostimesta.
Mites jos haluaa käyttää ilmastointia auton viilennykseen pelkällä sähköllä ? Onnistuuko se ja kauanko se kestää päällä ? Ja vastaavasta onnistuuko talvella lämmitys pelkällä sähköllä ? Saako nämä aktivoitua Ford passista ?
Jeipii kirjoitti: ↑21 Touko 2023 15:09
Mites jos haluaa käyttää ilmastointia auton viilennykseen pelkällä sähköllä ? Onnistuuko se ja kauanko se kestää päällä ? Ja vastaavasta onnistuuko talvella lämmitys pelkällä sähköllä ? Saako nämä aktivoitua Ford passista ?
Jos puhutaan nyt auton esilämmityksestä/esiviilennyksestä, niin onnistuu kyllä auton ollessa piuhassa kiinni. Asettamalla lähtöajan joko appilla tai auton infotainmentistä. Silloin auto annetun lähtöajan puitteissa itse päättää, milloin aloittaa lämmityksen/viilennyksen. Esiviilennyksestä minulla ei ole kokemusta ja lämmityksestäkin aika vähän, mutta jälkimmäinen jätti kyllä auton aika "haaleaksi". (Niin ja mainittakoon tässä yhteydessä, että minulla on appin kautta näiden asetuksessa välillä/usein ongelmia. Tulee virhettä ja saa lähettää moneen kertaan. Jossain vaiheessa sitten menee läpi.)
Näiden lisäksi auton saa myös käyntiin appilla eli etänä. Kuulopuheiden mukaan aiemmin (eli ennen reilu vuosi sitten tullutta päivitystä) tämä käynnistys onnistui myös ev only eli sähköajotilaan. Eli auto "käynnistyi", mutta polttomoottori ei, jos akussa oli virtaa (ja ev only valittuna?). Tuossa päivityksessä sitten tämä(kin) ominaisuus poistui. Eli auto käynnistää aina etästartissa käsittääkseni polttomoottorin.
Jeipii kirjoitti: ↑21 Touko 2023 15:09
Mites jos haluaa käyttää ilmastointia auton viilennykseen pelkällä sähköllä ? Onnistuuko se ja kauanko se kestää päällä ? Ja vastaavasta onnistuuko talvella lämmitys pelkällä sähköllä ? Saako nämä aktivoitua Ford passista ?
Jos puhutaan nyt auton esilämmityksestä/esiviilennyksestä, niin onnistuu kyllä auton ollessa piuhassa kiinni. Asettamalla lähtöajan joko appilla tai auton infotainmentistä. Silloin auto annetun lähtöajan puitteissa itse päättää, milloin aloittaa lämmityksen/viilennyksen. Esiviilennyksestä minulla ei ole kokemusta ja lämmityksestäkin aika vähän, mutta jälkimmäinen jätti kyllä auton aika "haaleaksi". (Niin ja mainittakoon tässä yhteydessä, että minulla on appin kautta näiden asetuksessa välillä/usein ongelmia. Tulee virhettä ja saa lähettää moneen kertaan. Jossain vaiheessa sitten menee läpi.)
Näiden lisäksi auton saa myös käyntiin appilla eli etänä. Kuulopuheiden mukaan aiemmin (eli ennen reilu vuosi sitten tullutta päivitystä) tämä käynnistys onnistui myös ev only eli sähköajotilaan. Eli auto "käynnistyi", mutta polttomoottori ei, jos akussa oli virtaa (ja ev only valittuna?). Tuossa päivityksessä sitten tämä(kin) ominaisuus poistui. Eli auto käynnistää aina etästartissa käsittääkseni polttomoottorin.
Pakkasella etäkäynnistys käynnistää polttomoottorin, ainakin nykyään. Päivitys toivottavasti muuttaa tilanteen. Lämpimämmällä kelillä etäkäynnistys ei käynnistä polttomoottoria. Lämpötilarajaa en osaa tarkemmin sanoa. Tänään, n.6 asteen lämmössä ei käynnistänyt polttomoottoria etäkäynnistyksessä.
Jeipii kirjoitti: ↑21 Touko 2023 15:09
Mites jos haluaa käyttää ilmastointia auton viilennykseen pelkällä sähköllä ? Onnistuuko se ja kauanko se kestää päällä ? Ja vastaavasta onnistuuko talvella lämmitys pelkällä sähköllä ? Saako nämä aktivoitua Ford passista ?
Jos puhutaan nyt auton esilämmityksestä/esiviilennyksestä, niin onnistuu kyllä auton ollessa piuhassa kiinni. Asettamalla lähtöajan joko appilla tai auton infotainmentistä. Silloin auto annetun lähtöajan puitteissa itse päättää, milloin aloittaa lämmityksen/viilennyksen. Esiviilennyksestä minulla ei ole kokemusta ja lämmityksestäkin aika vähän, mutta jälkimmäinen jätti kyllä auton aika "haaleaksi". (Niin ja mainittakoon tässä yhteydessä, että minulla on appin kautta näiden asetuksessa välillä/usein ongelmia. Tulee virhettä ja saa lähettää moneen kertaan. Jossain vaiheessa sitten menee läpi.)
Näiden lisäksi auton saa myös käyntiin appilla eli etänä. Kuulopuheiden mukaan aiemmin (eli ennen reilu vuosi sitten tullutta päivitystä) tämä käynnistys onnistui myös ev only eli sähköajotilaan. Eli auto "käynnistyi", mutta polttomoottori ei, jos akussa oli virtaa (ja ev only valittuna?). Tuossa päivityksessä sitten tämä(kin) ominaisuus poistui. Eli auto käynnistää aina etästartissa käsittääkseni polttomoottorin.
Toimiiko noi esiviilennys ja -lämmitys etänä myös silloin kun auto ei ole piuhan päässä ?
Jos puhutaan nyt auton esilämmityksestä/esiviilennyksestä, niin onnistuu kyllä auton ollessa piuhassa kiinni. Asettamalla lähtöajan joko appilla tai auton infotainmentistä. Silloin auto annetun lähtöajan puitteissa itse päättää, milloin aloittaa lämmityksen/viilennyksen. Esiviilennyksestä minulla ei ole kokemusta ja lämmityksestäkin aika vähän, mutta jälkimmäinen jätti kyllä auton aika "haaleaksi". (Niin ja mainittakoon tässä yhteydessä, että minulla on appin kautta näiden asetuksessa välillä/usein ongelmia. Tulee virhettä ja saa lähettää moneen kertaan. Jossain vaiheessa sitten menee läpi.)
Näiden lisäksi auton saa myös käyntiin appilla eli etänä. Kuulopuheiden mukaan aiemmin (eli ennen reilu vuosi sitten tullutta päivitystä) tämä käynnistys onnistui myös ev only eli sähköajotilaan. Eli auto "käynnistyi", mutta polttomoottori ei, jos akussa oli virtaa (ja ev only valittuna?). Tuossa päivityksessä sitten tämä(kin) ominaisuus poistui. Eli auto käynnistää aina etästartissa käsittääkseni polttomoottorin.
Toimiiko noi esiviilennys ja -lämmitys etänä myös silloin kun auto ei ole piuhan päässä ?
Joo, etäkäynnistys toimii. Nykyään etäkäynnistys kylmällä laittaa polttiksen päälle. Jäähdytys onnistuu sähköllä. Toivottavasti se päivitys korjaisi tuon toiminnan kylmässä.
Pasi123 kirjoitti: ↑22 Touko 2023 07:22Pakkasella etäkäynnistys käynnistää polttomoottorin, ainakin nykyään. Päivitys toivottavasti muuttaa tilanteen. Lämpimämmällä kelillä etäkäynnistys ei käynnistä polttomoottoria. Lämpötilarajaa en osaa tarkemmin sanoa. Tänään, n.6 asteen lämmössä ei käynnistänyt polttomoottoria etäkäynnistyksessä.
Ok, hyvä tietää. Täytyypä kokeilla tässä kesällä jossain vaiheessa.
Jeipii kirjoitti: ↑22 Touko 2023 07:28
Toimiiko noi esiviilennys ja -lämmitys etänä myös silloin kun auto ei ole piuhan päässä ?
Ei. Etäkäynnistys siis toimii, mutta on vähän eri asia.
Lieneeköhän tuolla etäkäynnistyksellä niin että jos on asettanut ilmastoinnin viilentäville asetuksilla ja käynnistää auton etänä kesällä niin auto rupee viilenemään ja tekee sen pelkällä sähköllä X minuuttia kerrallaan ?
Mamba kirjoitti: ↑22 Touko 2023 21:01
Ei. Etäkäynnistys siis toimii, mutta on vähän eri asia.
Lieneeköhän tuolla etäkäynnistyksellä niin että jos on asettanut ilmastoinnin viilentäville asetuksilla ja käynnistää auton etänä kesällä niin auto rupee viilenemään ja tekee sen pelkällä sähköllä X minuuttia kerrallaan ?
Juu, kyllä se auton viilentää. Jossain asetuksissa on aika, minkä suostuu olemaan käynnissä. Aika äkkiä se kuitenkin viilenee.
Meillä on kotoa lähtiessä ensimmäiset noin puolitoista kilometriä hyvin alamäkipainotteista ja töistä lähtiessäkin ekalla kilometrillä noin puolet alamäkeä. Ehdin jo harmitella sitä, että auto jarruttaa moottorilla joka kerta kun lähdetään liikenteeseen. Eihän se tuohon taida polttoainetta käyttää mutta turhalta se tuntuu silti konetta pyörityttää.
Ilokseni olen huomannut että jos pitää jalkaa edes hellästi jarrupolkimella, jää tuo koneella jarruttaminen kokonaan pois eikä vauhti putoa juurikaan pelkkää regenerointia enempää.
Toinen vaihtoehtohan toki olisi jättää akkuun reserviä talteen otettavaa energiaa varten. Muistan lukeneeni että varaustaso tulisi tällöin jättää suuruusluokkaan 85%. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa?
KugaPHEV kirjoitti: ↑24 Touko 2023 17:23
Meillä on kotoa lähtiessä ensimmäiset noin puolitoista kilometriä hyvin alamäkipainotteista ja töistä lähtiessäkin ekalla kilometrillä noin puolet alamäkeä. Ehdin jo harmitella sitä, että auto jarruttaa moottorilla joka kerta kun lähdetään liikenteeseen. Eihän se tuohon taida polttoainetta käyttää mutta turhalta se tuntuu silti konetta pyörityttää.
Ilokseni olen huomannut että jos pitää jalkaa edes hellästi jarrupolkimella, jää tuo koneella jarruttaminen kokonaan pois eikä vauhti putoa juurikaan pelkkää regenerointia enempää.
Toinen vaihtoehtohan toki olisi jättää akkuun reserviä talteen otettavaa energiaa varten. Muistan lukeneeni että varaustaso tulisi tällöin jättää suuruusluokkaan 85%. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa?
Alamäkiavustin ei ole päällä eikä esim. ilmastointikaan joka voisi kaiketi aiheuttaa moottorin käytön.
Noin 25 km työmatkalla auto näyttää yhteenvedossa tyypillisesti puoli kilometriä moottorin käyttöä mutta FordPassista kun katsoo, koko matka merkkaantuu täyssähköajoksi.
KugaPHEV kirjoitti: ↑25 Touko 2023 07:07
Alamäkiavustin ei ole päällä eikä esim. ilmastointikaan joka voisi kaiketi aiheuttaa moottorin käytön.
Noin 25 km työmatkalla auto näyttää yhteenvedossa tyypillisesti puoli kilometriä moottorin käyttöä mutta FordPassista kun katsoo, koko matka merkkaantuu täyssähköajoksi.
Joo samoja kokemuksia, enkä olisi kyllä edes huomannut moottorin käyttöä, jollen olisi sattunut katsomaan infotainmentin näytöltä, että moottori on päällä. Enpä itse aio asiaan mitenkään reagoida.
L-vaihteistoasetusta en itse käytä, kun akku on täynnä tai lähes täynnä. Mielestäni silloin on joskus kone lähtenyt käyntiin ja jopa jäänyt käyntiin moottorijarrutuksen päättymisen jälkeen.
Ilmastointi ei mielestäni kyllä sinällään aiheuta moottorin käynnistystä, kompura pyörii kyllä myös sähkön voimalla. Varmaan talvella sitten lämmöntuotto jonkun astemäärän jälkeen. (Ja tässä asiassa on se paljon puhuttu bugikin.)
Moottorilehdessä uutisoitiin BMW phev:in moottorin ns.ruostumisongelmasta(nokka-akseli yms.olivat pintaruosteessa)ja tämän arveltiin johtuvan polttomoottorin vähäisestä käytöstä.Omalla Ford kuga phev:llä on ajettu n.40tkm ja sähköajoa on kevät - syksy välillä varmasti suurin osa ajoista.Polttoaineenkulutus näyttää olevan 2,4l/100km koko reilun 3vuoden ajalta.Joten asian tiimoilta tarkastin ensin auton öljyt(ajettu n.20tkm viime vaihdosta ja öljynpinta näytti olevan edelleen ylärajalla.Järjestelmä pyytää vaihtoa heinäkuussa 2023.Mutta se tärkein asia:kävin ajamassa sähköllä normaalin ajon ja kurkkasin ajon jälkeen taskulampun valossa öljyntäyttökorkin aukosta sisään ja kugan nokka-akseli näytti aivan moitteettomalta,eli ei ruostetta vaan kevyt öljykalvo pinnassa.Enkä edes muistanut että olisin voinut ajella lenkin bensalla ennen tätä tarkastusta.
Nyt olivat saaneet huollossa testailtua omaa autoaan. Totesivat että heillä auto ottaa sen vajaa 12kwh täydellä latauksella. Oletan että mittasivat käytettyä energiaa. Nyt sitten ensi viikolla menee oma auto sinne tutkittavaksi. Toivottavasti syy löytyy. Luokkaa 2kwh tuossa on eroa.
Tuohon mahdolliseen ruostumisongelmaan liittyen,
voisiko aiemmin mainitsemani moottorilla jarruttaminen olla sittenkin positiivinen asia, moottorissa täytyy kuitenkin olla öljynpainetta jarrutuskäytön aikana eli paikat saavat öljykylpyä vaikka moottoria ei polttoaineella käynnistetäkään.
Ja ohjelmistobugihan pitää toistaiseksi huolta että konetta käytetään kylmemmillä keleillä.
Onko kenelläkään käsitystä onkohan tuo moottorilla ilman polttoaineen syöttöä jarruttaminen yleinen ominaisuus hybrideissä?
Pasi123, kuulostaa hyvältä että ottavat auton tutkintaan.
Minkä verran autollasi on ajettu?
Kiljunkeittäjä kirjoitti: ↑06 Helmi 2022 08:53
Nyt on vika korjattu, ja ääni poissa.. Ei kuulu räminää enää. Uusi osa erilainen kuin vanha
Kuga Hevin konehuoneesta kuuluu räminää, kun kylmän auton käynnistää. Räminää vähemmän, tai häviää kun moottori lämpiää. Olisikohan tämä nyt samanlainen kytkimen/moottorin välinen levyvika, kuin edellä mainitussa Kiljunkeittäjän autossa? Onko muiden autoista kuulunut moottorin käydessä ylimääräistä ääntä?
Viimeksi muokannut Markonford, 02 Kesä 2023 20:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
KugaPHEV kirjoitti: ↑31 Touko 2023 19:46
Tuohon mahdolliseen ruostumisongelmaan liittyen,
voisiko aiemmin mainitsemani moottorilla jarruttaminen olla sittenkin positiivinen asia, moottorissa täytyy kuitenkin olla öljynpainetta jarrutuskäytön aikana eli paikat saavat öljykylpyä vaikka moottoria ei polttoaineella käynnistetäkään.
Ja ohjelmistobugihan pitää toistaiseksi huolta että konetta käytetään kylmemmillä keleillä.
Onko kenelläkään käsitystä onkohan tuo moottorilla ilman polttoaineen syöttöä jarruttaminen yleinen ominaisuus hybrideissä?
Pasi123, kuulostaa hyvältä että ottavat auton tutkintaan.
Minkä verran autollasi on ajettu?
Kiljunkeittäjä kirjoitti: ↑06 Helmi 2022 08:53
Nyt on vika korjattu, ja ääni poissa.. Ei kuulu räminää enää. Uusi osa erilainen kuin vanha
Kuga Hevin konehuoneesta kuuluu räminää, kun kylmän auton käynnistää. Räminää vähemmän, tai häviää kun moottori lämpiää. Olisikohan tämä nyt samanlainen kytkimen/moottorin välinen levyvika, kuin edellä mainitussa Kiljunkeittäjän autossa? Onko muiden autoista kuulunut moottorin käydessä ylimääräistä ääntä?
Meidän Kuga piti hirvittävää räminää kylmänä. Paikallisen Fordhuollon kommentit oli, että räminä kymänä on ”ominaisuus”.
Aika paljon oli näitä erilaisia ”ominaisuuksia” Phevissä.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Luin artikkelin siitä kuinka Bemarin ja Minin lataushybrideissä ruostuu moottorin sisäosat kun autolla ajetaan niin paljon sähköllä. (Tais olla iltalehti/sanomat).
Ilmeisesti Kuga phevissä ei ole ainakaan vielä tätä ongelmaa ilmennyt
Ehkä se on ihan hyvä että moottori käy silloin tällöin auton pakottamana ja muutenkin varmaan tekee hyvää ajaa säännöllisesti bensalla niin että kone lämpiää vai mitä luulette ? Onko kukaan kurkkinut koneen sisälle öljyntäyttöaukosta että miltä siellä näyttää ?
Auto kävi eilen tutkimuksissa. Taas olivat jotain päivityksiä tehneet. Vaikuttaa siltä ettei sitä akkua taaskaan ollu tutkittu ollenkaan, ainakaan minulle ei kerrottu. Ja vielä joku harjoittelija oli siinä huollossa palauttamassa autoa, niin eipä tuosta paljoa saanu tietoa.. Akkuun kuitenkin meni nyt reilut 9kwh, pitää seurata vielä tilannetta josko sinne menisi enemmän..
Ei kuitenkaan tämä huolto oikein vakuuta. Tehdään päivityksiä, mutta ei ollenkaan selvitetä ongelmaa. Tuskin tuon akun toiminnan selvitys testerillä on rakettietidettä. Ja vaikka olisikin, pitäisi se siellä osata tehdä. Ainakin asiakkaalle pitäisi kertoa onko se akku kunnossa vai ei. Jos tuo akku ei vieläkään vaikuta olevan kunnossa, pitäneeköhän leasingyhtiölle laittaa viestiä. Niiden autohan tuo on, luulisi kiinnostavan akun kunto heitäkin. Sen verran kallis osa kuitenkin.
Jeipii kirjoitti: ↑07 Kesä 2023 08:19
Luin artikkelin siitä kuinka Bemarin ja Minin lataushybrideissä ruostuu moottorin sisäosat kun autolla ajetaan niin paljon sähköllä. (Tais olla iltalehti/sanomat).
Tais olla alkuperäinen artikkeli Moottori-lehdessä. Mutta erikoinen juttu kyllä. Luulis nimittäin, että BMW:n tasoinen firma osais tehdä automatiikan sellaiseksi, että konetta käytetään automaattisesti riittävän usein tuollaisen ongelman estämiseksi.
Ja onhan tässä Kugassakin käyttöohjeen mukaan "Matala moottorin käyttö" -tila, jonka (surkeasta) ohjetekstistä käsitän olevan juuri tätä asiaa varten.
Eli minä en ala asiaa murehtimaan. No eipä ole omistusautokaan ja mulla tulee kyllä polttomoottoriajoakin ihan säännöllisesti muutenkin.