Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
hessuko
Viestit: 23
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Kerronpa tämän aamuisen Kuga Phevin toiminnan.Eilisen ajon jälkeen latasin auton ajoakun täyteen ja auto jäi täysisähköajo moodiin kuten minulla se on yleensäkin jos ei tule ajeltua jotain pitempää reissua.Esikäynnistin(esilämmitin )auton puhelimen fordpassin napista ja annoin sen käydä vajaat 10min(valittuna on 10min aika) ja nythän se käyttää tällöin tuota bensakonetta(huono homma).Starttasin auton normaalisti jarrupoljin pohjassa ja alkumatka n.1 km meni bensalla ja sitten pysähdys hetkeksi(vaimo vei loton) ja auto kokoajan käynnissä.Hetken kuluttua vaihtoi käynnin itsestään sähkolle ja loppumatka n.1,5km mentiinkin sitten sähköllä.Sitten auto parkkiin ja käytiin n.40min kävelylenkillä ja taas auton normaali starttaus jarrupoljin pohjassa ja nyt se lähtikin heti sähkölle ja kotimatka 2,5 km ajeltiin sähköllä.Lämmintäkin oli mukavasti säädöt ovat pyynti 20astetta ja puhallukset käsisäädöllä 4 nopeus ja puhallus valittuna tuulilasi ja suoraan eteen.EI ole itsellä ollut autossa noilla säädöillä juurikaan huurtumisongelmaa ainoastaan yli 20 asteen pakkasessa sivulasit takana ovat joskus vähän huurussa mutta sepä ei häiritse omaa ajoa millään lailla.Puhaltimen nopeutta lisäilen tai vähennän aina pakkasen vaihteluiden mukaan.(muihin valintoihin en koske).Näin omassa talvikäytössä muulloin automaatilla.Pakkasta oli täällä n.14 astetta tänään.Joten eipä tuo auton toiminta ollut kovinkaan huonoa tänään.
ps.yli 10 asteen pakkasilla tulee harvemmin pyöriteltyä tuota käynnistysmoodia läpi jotta saisin ajeltua pelkällä sähköllä.
Spica
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

Miten muiden Phev:n omistajien mielestä latauskaapelin lukituksen pitäisi toimia?

Mielestäni aiemmin kun painoi kaapelin irroituksen nappia, niin kaapelin lukitus latausportissa ei avautunut jos avaimia ei ollut mukana. Tämä tuli muutaman kerran kokeiltuakin.

Nyt tulin kokeilleeksi tämän uudelleen ja yllättäen kaapelin lukitus aukesikin ja kaapelin sai irti. Auton avaimia ei ollut lähelläkään. Muutaman uusinta testin perusteella kaapelin saa irti autosta ilman avaimia. Ja irroittaessa kuuluu selkeästi se lukituksen avautumisen ääni, joten ei liene kysymys siitä että lukitus olisi mulla vain rikki.

Näillä testikerroilla auton ovet ovat olleet lukossa.

Mielestäni tämän ei pitäisi toimia näin ja aikaisemmin se ei toiminutkaan näin. Ei kai tähän mitään asetustakaan pitäisi liittyä. Ajattelin tehdä tästä kyllä reklamaation.

Mulla myös toinen peili avautuu nykien kun avaa auton lukituksen. Täytyy sekin viedä näytille, että saavat laittaa kuntoon. Toinen peili toimii normaalisti.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
Pasi123
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Nyt on ihmetyttäny se, että auton lasit huurtuu tosi pahasti. Esilämmitettynä lähden yleensä ajelemaan, ja ~5 kilometrin jälkeen kaikki lasit menee täysin huuruun, tuulilasi enimmäkseen onneksi huurteeton. Kauan kestää että lähtee pois, takasivulaseista ei juurikaan. Mikähän tämäkin ominaisuus on? Kosteutta ei ole sisällä juurikaan (matot ym). Ei ole väliä ajaako bensalla vai sähköllä.
hessuko
Viestit: 23
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Eilen yritin vahingossa irrottaa tuota latauskaapelia kun ei ollutkaan auton avaimet taskussa niin eipä tuo onnistunut.(ei antanut sitä irroitus ääntäkään) Piti hakea avaimet jotta homma onnistui.
nestori
Viestit: 460
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pasi123 kirjoitti: 10 Tammi 2023 14:04 Nyt on ihmetyttäny se, että auton lasit huurtuu tosi pahasti. Esilämmitettynä lähden yleensä ajelemaan, ja ~5 kilometrin jälkeen kaikki lasit menee täysin huuruun, tuulilasi enimmäkseen onneksi huurteeton. Kauan kestää että lähtee pois, takasivulaseista ei juurikaan. Mikähän tämäkin ominaisuus on? Kosteutta ei ole sisällä juurikaan (matot ym). Ei ole väliä ajaako bensalla vai sähköllä.
Huurtumista on täälläkin. Olen manuaalilla pitänyt ilmastointia, tuntuu auttavan. Puhallus siis kohtuu isolle ja suunta aluksi tuulilasiin ja naamaan, ei jaloille. Kun lämpenee riittävästi niin laitan myös jaloille. Jostain syystä silti aivan satunnaisesti heittää huurut, jotka poistuu itsekseen hetken päästä. Ihan kuin sisätilankierto menisi päälle, vaikka ei ole laitettu.
Kuga PHEV
Citroen Jumper
XJ40
hke
Viestit: 275
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hke »

Huurtumisesta; mahtaako ilmanottokaukalon/ritilän kosteus/lumet vaikuttaa huurtumiseen? Focust st:sä yritän pitää puhtaana ja aika hyvin onnistuukin, vaimon mazda taas ongelma tän osalta (ilmanotto avoin) ja aina huurtuu (taitaa koskea kaikkia japanilaisia autoja)
hessuko
Viestit: 23
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Tuosta Kugan sisäilmankierrosta on itsellä vain yksi varma havainto ja sekin oli toissa kesänä kun auto oli suorassa auringon paisteessa n.4h ajan ja ulkona oli n.30 astetta lämmintä.Kun lähdin siitä ajamaan huomasin että sisäilmankierron merkkivalo alkoi palamaan ja n.10 min ajon jälkeen valo sammui itsestään ja ilmastointi alkoi taas toimia normaalisti.Jonkin verran on ollut keskusteluja tuosta huurtumisongelmista eri puolilla ja ovat jossain huollossa jopa ottaneet "piuhan" irti tuosta sisäilmankierrosta jolla homma on kai korjaantunut.Omassa autossa ei ole tuota ongelmaa onneksi ollut.Tuo sisäilmankierto ei taida muutenkaan olla aivan yksinkertainen toiminnaltaan ainakaan silloin kun sitä ei itse laita päälle.Eli jonkinlainen softa taitaa sitäkin ohjailla.
pele
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2022 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja pele »

Uutena erittäin ärsyttävänä "pikkuvikana" ilmaantui pari päivää sitten jatkuvat peräkärryilmoitukset vaikka peräkärry ei ole kytkettynä. Starttaat auton ja lähdet liikkeelle niin tulee ilmoitukset "Perävaunu kytketty", "Perävaunu kytketty irti", "Perävaunu kytketty" ja tähän päälle sitten ilmoituksia perävaunun toimimattomista valoista ja vilkuista. Ajon aikana samoja ilmoituksia AINA kun painaa jarrupoljinta. Taajama/kaupunki-ajo jatkuvaa piippailua nykyään. Onko kenelläkään muulla Kuga+vetokukku -yhdistelmän omaavalla vastaavaa tullut vastaan?
Don MC
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Avaa perävaunupistokkeen luukku ja putsaa vesi pois (se voi jopa olla ihan täynnä vettä). Ruuttaa perään jotain WD-40:stä tms.
2023 Focus Titanium farkku 1,0 125hp FlexiFuel mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
pele
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2022 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja pele »

Kosteuteen ajattelinkin sen liittyvän kun loskakeliä on ollut. Tarkistinkin pistokkeen jo ja kuivailin hiustenkuivaajallakin vaikka ei näyttänytkään olevan märkä. Pitää vielä kokeilla tuota WD-40:tä tai vastaavaa.
nestori
Viestit: 460
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

nestori kirjoitti: 21 Joulu 2022 16:14
Omassa todettiin ohjausvaihteen vaihtotarve. Siinä on samassa tehostin. Nyt odottelen milloin uusi osa on saatavilla, ei ollut varastossa ilmeisesti missään.
Vaihde vaihdettu takuuseen ja taas mennään. Unohtui jo miten hyvä auto tämä voi olla ajaa. Pykeltäminen hävisi ja ohjauksen tuntuma muutenkin parempi.
Kuga PHEV
Citroen Jumper
XJ40
nestori
Viestit: 460
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Hehheh, sain ilmeisesti korjauksen yhteydessä autoon myös moottorinohjauksen softapäivityksen. Nyt on pakko painella EV nappia jos haluaa sähköllä ajaa, ei enää odottelu auta.
Kuga PHEV
Citroen Jumper
XJ40
Pentti57
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2021 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pentti57 »

Terve, mulla on Kuga PHEV Titanium X vm. 2020. Auto kuuluu siihen ensimmäisten autojen sarjaan, johon vaihdettiin akut alkuvuodesta 2021. Kilometrejä on takana tällä hetkellä n. 48 000 ja olen ollut erittäin tyytyväinen autooni.

En ole pitkään aikaan käynyt Ford-Clubin sivuilla, mutta nyt kiinnitin huomiota siihen, kun joku kirjoitti painelevansa erinäisiä nappeja saadakseen auton lähtemään heti sähköajoon talvisin, näin ainakin ymmärsin. Autoni on aina ulkona ja lataan sukorasiasta sitä öisin. Ajelen pelkällä sähköllä pakkasilla niin kauan kuin virtaa riittää painamatta erikseen sitä varten mitään nappeja tai asetuksia (asetus on siis aina EV:ssä ja auto muistaa sen automaattisesti) Ts. auto käynnistyy automaattisesti sähköajolla ja käyttää sähköä, kunnes akun loppuessa bensakone käynnistyy. Valitettavasti näin talvipakkasilla autoni lupaa "rangea" vain 30 km:n molemmin puolin, kesällä mentiin parhaimmillaan yli 60 km.

Ainoa pikku murhe on mukautuvassa vakionopeussäätimessä, jossa en saa kytkettyä kaistanpitoavustinta pois. Siinä kytkimessä tai softassa on joku vika, joka toivottavasti korjaantuu huollossa.

Kulutus kiinnostanee Kuga PHEV -kuskeja. Normaalipäivisin pärjään pelkällä sähköllä, mutta maantieajoa tulee kuitenkin sen verran, että bensan keskikulutus on ajotietokoneen mukaan nyt 2,7 - 2,8 l / 100 km. 48 000 kilometreistä sähköajoa on ollut 2/3 bensa-ajoa 1/3. Ajoakun ollessa tyhjä maantieajon kulutus pyörii 5 - 6 litran välimaastossa ja sähköajoa on silloinkin tavallisesti kolmasosa. Taloudellista ajoa, kun ajaa rauhallisesti liikennevirran mukana.
nestori
Viestit: 460
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Aika monikin joutuu painelemaan EV nappia ennen starttia, että pääsee sähköllä liikkeelle talvella, ominaisuus tulee ohjelmistopäivityksen myötä, joten kun käytät huollossa niin teroita erikseen etteivät päivitä auton ohjelmistoa. Huoleton sähköajelu nimittäin loppuu kerrasta päivitykseen ja pääset myös rämppäämään nappeja startatessa :mrgreen:

Kyllä se auto muistaa itsellänikin asetuksen, se on EV:llä, mutta auto ei vaan enää noudata sitä.
Kuga PHEV
Citroen Jumper
XJ40
karivir
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Joulu 2022 09:36

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja karivir »

Heips,

Tervetuloa vaan mukaan nappisirkukseen. On kuulemma pakko päivittää softa huollon yhteydessä.

Olen muuten käynyt tiukkaa sananvaihtoa Fordin asiakaspalvelun kanssa softan päivittämisestä ja alla viimeinen vastaus.

"Me selvitämme tätä asia sisäisesti Ford Euroopan kanssa. Tässä kohtaa meillä ei kuitenkaan ole valitettavasti antaa mitään tarkkaa aikaa sille, milloin vastaus tähän saadaan. Toivotaan kuitenkin pikaista vastausta."
Tommi
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Huhti 2021 08:10

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Oikein taitava ja sopivat sanat löytävä voisi saada vauhtia asioihin, jos iltapäivälehden saa innostumaan jutuntekoon :D
xflex
Viestit: 256
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

karivir kirjoitti: 26 Tammi 2023 08:29 Olen muuten käynyt tiukkaa sananvaihtoa Fordin asiakaspalvelun kanssa softan päivittämisestä ja alla viimeinen vastaus.

"Me selvitämme tätä asia sisäisesti Ford Euroopan kanssa. Tässä kohtaa meillä ei kuitenkaan ole valitettavasti antaa mitään tarkkaa aikaa sille, milloin vastaus tähän saadaan. Toivotaan kuitenkin pikaista vastausta."
Tätä samaa sakeaa settiä sieltä on tullut maaliskuusta 2022, siitä asti kun softa päivitettiin. Tämä ikivihreä levy on pyörinyt siitä asti sekä huollon, että asiakaspalvelun levylautasella. Neula vaan pahasti jumissa kun kappale ei vaihdu. En usko enää tuohon tulevan korjausta, jos tuota ei ole vuodessa saatu korjattua niin asia ei liene softatiimin backlogilla kovin korkealla prioriteetilla. Ehkä sitten faceliftiä voi ajaa pelkällä sähköllä talvella ilman neppailusirkusta.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Vastaa Viestiin