Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Kyseistä projektia aloitellaan vuosimallin -04 autoon venttiilivaurion takia, osaisiko kukaan sanoa onko projektissa mitään ihmeellistä?
Kansipahvi ilmeisesti jokin liimattava malli.
Saako jakoa lukittua jotenkin?
Kansipahvi ilmeisesti jokin liimattava malli.
Saako jakoa lukittua jotenkin?

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Itse itselleni vastaten, näyttää löytyvän jakopäälle lukitussetti ebaysta ainakin, täytyy tuo laittaa tilaukseen.
Jos jollain tietoa onko kyseisen auton kannen irroittamisessa tai jakopäässä mitään ihmeellisyyksiä, saa kertoa:)
Jos jollain tietoa onko kyseisen auton kannen irroittamisessa tai jakopäässä mitään ihmeellisyyksiä, saa kertoa:)

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Aiva mukavan simppeli moottori.
Kampiakselin hihnapyörän pultti pitää myös jakoratasta paikoillaan, kiiloja ei ole missään.
Ajoitustyökalut tarvit hihnapyörään, kampiakseliin, ja nokkiin.
Mikäs venttiilien on tullu?
Kampiakselin hihnapyörän pultti pitää myös jakoratasta paikoillaan, kiiloja ei ole missään.
Ajoitustyökalut tarvit hihnapyörään, kampiakseliin, ja nokkiin.
Mikäs venttiilien on tullu?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Palanut venttiili ilmeisesti, puristukset ykkösestä kauhian alhaalla. Endoskoopilla tutkiessa mäntä näyttäisi olevan kunnossa kuitenkin.
Mitä tota päälipuolelta päässyt purkamaan jo, niin mietiskelin, että eikai mun kannata edes jakopäästä alaosaa purkaa ollenkaan. Lukitsee kampuran vaan ja ketjurattaita nokista irrottaessa ripustaa ketjun ylös vaan. Antais sen sivukopan olla paikallaan. Muistaakseen näin joskus tehtiin duunissa yhen kuutosmazdan kansi, aika pitkälti taitavat olla samoja koneita.
Mitä tota päälipuolelta päässyt purkamaan jo, niin mietiskelin, että eikai mun kannata edes jakopäästä alaosaa purkaa ollenkaan. Lukitsee kampuran vaan ja ketjurattaita nokista irrottaessa ripustaa ketjun ylös vaan. Antais sen sivukopan olla paikallaan. Muistaakseen näin joskus tehtiin duunissa yhen kuutosmazdan kansi, aika pitkälti taitavat olla samoja koneita.

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Ohivuotomittaus sen paljastais minne ne paineet häviää. Voi olla, että just tästä kohtaa on pahvi särki ja paineet karkaa nesteen sekaan, öljykanaviin tai pako/imupuolelle.ramiss kirjoitti:Palanut venttiili ilmeisesti, puristukset ykkösestä kauhian alhaalla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Jos nyt en ihan väärin muista niin kireän puolen laahari on kiinni kannessa + lohkossa. En oo varma saako irti muuten kuin sivukopan irrottamalla.ramiss kirjoitti:Palanut venttiili ilmeisesti, puristukset ykkösestä kauhian alhaalla. Endoskoopilla tutkiessa mäntä näyttäisi olevan kunnossa kuitenkin.
Mitä tota päälipuolelta päässyt purkamaan jo, niin mietiskelin, että eikai mun kannata edes jakopäästä alaosaa purkaa ollenkaan. Lukitsee kampuran vaan ja ketjurattaita nokista irrottaessa ripustaa ketjun ylös vaan. Antais sen sivukopan olla paikallaan. Muistaakseen näin joskus tehtiin duunissa yhen kuutosmazdan kansi, aika pitkälti taitavat olla samoja koneita.
Peruskone sama. Apulaitteissa joitain eroja.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Täytyy sitten irroitella se koppakin siitä. Näkeepähän sitten, että se alapääkin pysyy jakopäästä kohdillaan.
Osaako joku sanoa, onko jakopään sivukotelo liimalla tiivistetty vai ihan tiivisteellä? Tänään tuli juuri postissa lukitustyökalut ja tiivistesarja kanteen, pääsee purkamaan.
Osaako joku sanoa, onko jakopään sivukotelo liimalla tiivistetty vai ihan tiivisteellä? Tänään tuli juuri postissa lukitustyökalut ja tiivistesarja kanteen, pääsee purkamaan.

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Liimalla. Kampiakselin stefa kannattaa vaihtaa. Nuo uudet "pahviset" ei tahdo enää tiivistää jos on kerran ottanu pois.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Kansi menossa kiinnipäin, ja tulikin tenkkapoo tuon nokka-akselien ajoitustyökalun kanssa.
Mulla on siis tämä työkalusarja http://www.ebay.co.uk/itm/181150764410? ... 1497.l2649 .
Miten tuo nokka-akselien lukitustyökalu on tarkoitus tulla paikalleen? Jos on tarkoitus upota nokka-akselien uriin nokkien ollessa kannessa kiinni, niin ei mahdu.
Mulla on siis tämä työkalusarja http://www.ebay.co.uk/itm/181150764410? ... 1497.l2649 .
Miten tuo nokka-akselien lukitustyökalu on tarkoitus tulla paikalleen? Jos on tarkoitus upota nokka-akselien uriin nokkien ollessa kannessa kiinni, niin ei mahdu.

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Nokkien takapäässä oleviin uriin sen pitäis mennä silloin kun 1. työ ja 4. vaihtaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Jep, urat on kannen tasossa nokissa silmämääräisesti katsottuna, mutta nokat on niin matalalla, että eihän tonne sais kuin parin millin peltilätkän menemään paikalleen? 


Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Eli onkos sulla nyt sitte 4. työ ja 1. vaihto eli väärinpäin?
Pyöritä kampiakselia ykk:sta 90 astetta vastapäivään niin saat pyöritettyä nokat toisinpäin, molempia nokkia suht yhtä aikaa niin ei ota venttiilit toisiinsa, sitten kampiakseli takaisin ykk:n. Tai jos sulla on vielä kiristin lukittuna niin ota nokat irti ja pyöräytä toisinpäin.
Pyöritä kampiakselia ykk:sta 90 astetta vastapäivään niin saat pyöritettyä nokat toisinpäin, molempia nokkia suht yhtä aikaa niin ei ota venttiilit toisiinsa, sitten kampiakseli takaisin ykk:n. Tai jos sulla on vielä kiristin lukittuna niin ota nokat irti ja pyöräytä toisinpäin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Ok.
Otin nokat irti, käänsin kampuraa vastapäivään sen verran, että oli seuraava kohta jossa ajoitustapin saa kampuran limppua vasten ja laitoin nokat oikeaan asentoon ajoitustyökalulla.
Nyt pitäisi siis olla jako oikein oman ymmärryksen mukaan?
Otin nokat irti, käänsin kampuraa vastapäivään sen verran, että oli seuraava kohta jossa ajoitustapin saa kampuran limppua vasten ja laitoin nokat oikeaan asentoon ajoitustyökalulla.
Nyt pitäisi siis olla jako oikein oman ymmärryksen mukaan?

Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Jos reunimmaiset pytyt on yläkuolokohdassa ja rauta mahtuu nokkien päähän niin sitten se on.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Marras 2022 16:15
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Onko 1,8 bensakone runko sama kuin 2.0? Onnistuuko sylinterikannen irroitus ilman Jakopää kopan irroitusta? Sain irti etummaisen jakoketjun ohjaimen sylinterikannesta poraamalla reiän jakopään koppaan. Sylinterikansi ei silti irtoa, pitääkö takimmainen ketjuohjain sitä kiinni, ei näy ohjaimen kiinnitys ruuvia? Muut kannen laitteet irroitettu, voiko joku kannen ohjain olla esteenä?
Terveisin Osku
Terveisin Osku
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Taaimmainen ohjain on yläpäästä tapin varassa, alapäätä työntää ketjun kiristäjä.
En ole tuollaista koskaan itse purkanut, mutta tuntuu aika mahdottomalta projektilta ilman jakopään kopan irrotusta?
En ole tuollaista koskaan itse purkanut, mutta tuntuu aika mahdottomalta projektilta ilman jakopään kopan irrotusta?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Eli sinulla on tarkoitus irroittaa kansi myyntiä varten eikä koskaan enää laittaa sitä takaisin samaan moottoriin?Oskun paja kirjoitti: ↑21 Marras 2022 17:37 Onko 1,8 bensakone runko sama kuin 2.0? Onnistuuko sylinterikannen irroitus ilman Jakopää kopan irroitusta? Sain irti etummaisen jakoketjun ohjaimen sylinterikannesta poraamalla reiän jakopään koppaan. Sylinterikansi ei silti irtoa, pitääkö takimmainen ketjuohjain sitä kiinni, ei näy ohjaimen kiinnitys ruuvia? Muut kannen laitteet irroitettu, voiko joku kannen ohjain olla esteenä?
Terveisin Osku
Eikös se nyt olisi helpompaa vaan ottaa se jakopäänkoppa auki ja purkaa ne näkyvät kiinnikkeet?
https://www.youtube.com/watch?v=EEAKEPGJS3c
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Uskosin että tiukassa oleva kampiakselinhihnapyöränpultti lienee tässä se pullonkaula jakokopan pois saamiselle 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Marras 2022 16:15
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Niin, esteenä on kopan irroitusvaikeus m -02 Mk 4y 1,8 moottista! Venttiili on palanut, pitäis katsoa, voiko tehdä pikakorjauksen ja kasauksen? Ajettu 250 TKM, muuten kunnossa. Vai ostaisko joku vaikka osiksi? Jarrut ja vatonivelet juuri uusittu. Aion tehdä loven ketjuohjaimen yläpäähän kiinnitystapin kohdalle, niin sopii kansi nousemaan? Kiinnitys lemmarilla takaisin, onnistuuko?
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Jos nyt mennään asioissa eteenpäin ja saat kannen irti sekä kuntoon niin miten se takaisinlaitto onnistuu kun jakoketjun kiristin on lauennut ääriasentoon auki?Oskun paja kirjoitti: ↑22 Marras 2022 14:09 Niin, esteenä on kopan irroitusvaikeus m -02 Mk 4y 1,8 moottista! Venttiili on palanut, pitäis katsoa, voiko tehdä pikakorjauksen ja kasauksen? Ajettu 250 TKM, muuten kunnossa. Vai ostaisko joku vaikka osiksi? Jarrut ja vatonivelet juuri uusittu. Aion tehdä loven ketjuohjaimen yläpäähän kiinnitystapin kohdalle, niin sopii kansi nousemaan? Kiinnitys lemmarilla takaisin, onnistuuko?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Marras 2022 16:15
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Kansi läksi irti kun sain imusarjan sisällä olevan putken irti 4. Sylinteristä. Taitaa olla jakokoppa pakko irroittaa ketjunkiristimen takia, aukilukkiutuva malli?
Re: Mondeo duratec 2.0 kannen irroitus
Sitähän minä kysyin tuossa ylempänä.Oskun paja kirjoitti: ↑27 Marras 2022 19:58 Kansi läksi irti kun sain imusarjan sisällä olevan putken irti 4. Sylinteristä. Taitaa olla jakokoppa pakko irroittaa ketjunkiristimen takia, aukilukkiutuva malli?
Sekä sitä ennen laitoin kuvankin koska vaikutti siltä että halusit vaan kannen irti etkä halunnut laittaa sitä enää takaisin.
Vastaus kysymykseen on siis "kyllä".
Lisäksi pitää paikata jakopäänkoppaan irroitusta varten tehty reikä..