Jos liikkeelle lähtiessä kokeilet sutaiseeko niin se on hyvin paljolti suuntaa antava kuva kuinka sitä pitoa on sitten maantiellä tai motarilla 100km/h nopeudesta, joka on ihan laillinen rajoitus vaikkapa 5-tiellä. Ja kuka ylipäänsä puhui alun alkaenkaan "kylki edellä menemisestä" tai "yleisilä alueilla pelleilystä", jos saa kysyä?ynjevi kirjoitti: ↑21 Marras 2022 09:41 Olosuhteiden huomioiminen alkaa pihalta poistumisen jälkeen. Ensimmäinen kaasun painallus kertoo onko kitkaa kiihdytykseen ja kokemus kertoo siitä sitten pidon mutkissakin. Samoin pari kokeilua tiukkaan jarrutukseen kertoo pysähtymisen. Ei tarvitse yleisillä alueilla pelleillä.
Totta vai tarua?
Re: Totta vai tarua?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Hohhoijaa, nyt oli kyllä sellainen bullshit bingo sivistys sanoja sisältävä lause että ei paremmasta väliä.duckworth kirjoitti: ↑18 Marras 2022 19:30, eli renkaan kunto täytyy tunnustella ajossa moduloimalla polkimien käyttö ja ohjausliikkeet riittävän tarkoiksi sekä tunnustelemalla auton alustan rajoissa kuinka renkaat kummallakin akselilla pitävät. Itselle edellä mainitut asiat eivät tuota ongelmia tai ole vaikeita...
Sitä ollaan niin räikköstä ja kankkusta välillä puheissa että ei tosikaan. Suhtauduthan huumorilla tähän, sillä se on enimmäkseen tarkoitettu.
Renkaiden kunnosta niin tiedä, kun nyt saisi edes rengaspaineet oikeiksi tuo porukka kun sumussa ajaa töihin ja takaisin.
Kitkarengas, nastarengas tai kesärengas. Niistä yksikään ei muuta fysiikan lakeja mihinkään, kuten ei mitkään eloktroniikatkaan.
Suurin ongelma tulee siinä kun suuri osa nuorista kuskeista ajaa liian uusilla etuvetoautoilla missä abs eps sips yms jne ja ei tarvitse opetella ajamaan ilman mitään apuja. Tosipaikan tullen ei tiedetä edes missä se pidon raja menee, miltä se pitäisi tuntua.
Kitkarengas on hieno keksintö, ei tarvitse kuunnella rapinaa olemattomista nastoista mitkä ei nykyisin tee just mitään. Mutta kesärengas se ei ole, sulaa alle yhtään pidemmällä matkalla ja saa sitten heittää roskiin syksyllä.
Ei se toimi kesällä oikeasti mitenkään jos yhtään lämpiää, liian vetelä ja liukas. Parempi ajaa vaikka halvalla kiinan kesäkumilla kuin kitkoilla kesä.
Re: Totta vai tarua?
No heh heh, en oo räikkönen enkä senna
, mutta tuo kyllä totta että nuoret ja varmaan vanhemmatkin ajaa just liikaa luottaen ajonvakautusautomaatikkaan, esp, esc, jne. Itse näkisin vielä autossa noiden lisäksi ongelmaksi tunnottoman ohjauksen jolloin kenen tahansa on mahdotonta havaita renkaiden pitoa 


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Toi ohjaus homma on kyllä totta, ajanut muutamaa killed in action kulkuneuvoa ja voi hemmetti onko ne kytkenyt pyörät rattiin kumikaapelilla. Aivan kamala ajettava, sama tuntuma ollut muutamassa muussa "halpis" merkissä.
Onneksi Fordissa ja Mersussa ohjaus on tunnokas ja täsmällinen.
Onneksi Fordissa ja Mersussa ohjaus on tunnokas ja täsmällinen.
Re: Totta vai tarua?
Nelihenkisen perheen sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutukseksi on arvioitu keskimäärin 19 000 kWh vuodessa. Tekee 19 000/365=52 kWh päivässä.
65 kWh täyssähköauton lataaminen 80% tekee 65x0,8=52 kWh päivässä.
Menikös tuossa nyt kaikki oikein. Kun tässä nyt on vuosikausia kuunneltu vakuutteluja, että sähköautojen lataamisen vaatima sähkönkulutus on mitättömän pieni?
65 kWh täyssähköauton lataaminen 80% tekee 65x0,8=52 kWh päivässä.
Menikös tuossa nyt kaikki oikein. Kun tässä nyt on vuosikausia kuunneltu vakuutteluja, että sähköautojen lataamisen vaatima sähkönkulutus on mitättömän pieni?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Totta vai tarua?
No, se on tämä uusinormaali sähkön hinta..ennen 5 senttiä/kWh, 52 x 5 = 2,6 € ja nyt pörssisähkö keskimäärin 40 senttiä x 52 = 20,80 € + perus ja verkkomaksut.yritäedes kirjoitti: ↑04 Joulu 2022 09:51 Nelihenkisen perheen sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutukseksi on arvioitu keskimäärin 19 000 kWh vuodessa. Tekee 19 000/365=52 kWh päivässä.
65 kWh täyssähköauton lataaminen 80% tekee 65x0,8=52 kWh päivässä.
Menikös tuossa nyt kaikki oikein. Kun tässä nyt on vuosikausia kuunneltu vakuutteluja, että sähköautojen lataamisen vaatima sähkönkulutus on mitättömän pieni?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Totta vai tarua?
Sähköautoiluhan on kaikilta niiltä osin, jonka pelastajana sitä pidetään, täyttä silmälumettayritäedes kirjoitti: ↑04 Joulu 2022 09:51 Nelihenkisen perheen sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutukseksi on arvioitu keskimäärin 19 000 kWh vuodessa. Tekee 19 000/365=52 kWh päivässä.
65 kWh täyssähköauton lataaminen 80% tekee 65x0,8=52 kWh päivässä.
Menikös tuossa nyt kaikki oikein. Kun tässä nyt on vuosikausia kuunneltu vakuutteluja, että sähköautojen lataamisen vaatima sähkönkulutus on mitättömän pieni?



Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Itse on säästänyt sähköä niin että edellisen vuoden kulutukseen vertaa 20% on tullut säästöä kulutuksessa.
Tuosta auton latauksesta jos pörssisähköllä ladataan vaikka nyt niin hinta on tämä.
https://aijaa.com/d2whIe
Tuosta auton latauksesta jos pörssisähköllä ladataan vaikka nyt niin hinta on tämä.
https://aijaa.com/d2whIe
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Paljonko tuolla 52 kWh määrällä ajaa? 400 km? Aika paljon tulee vuodessa ajokilometrejä kun 365*400=146000. Ehkä ihan joka päivä ei tarvitse autoon ladata saman verran sähköä, kuin talo käyttää.yritäedes kirjoitti: ↑04 Joulu 2022 09:51 Nelihenkisen perheen sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutukseksi on arvioitu keskimäärin 19 000 kWh vuodessa. Tekee 19 000/365=52 kWh päivässä.
65 kWh täyssähköauton lataaminen 80% tekee 65x0,8=52 kWh päivässä.
Menikös tuossa nyt kaikki oikein. Kun tässä nyt on vuosikausia kuunneltu vakuutteluja, että sähköautojen lataamisen vaatima sähkönkulutus on mitättömän pieni?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Totta vai tarua?
BTW nyt kun tuo bensanhinta on keikkunut ihan luokattoman korkealla, varsinkin kesän aikana, niin näköjään taas valoa tunnelin päässä, kun esim. Iisalmessa kaikilla pumpuilla ekaa kertaa alle 1,9e litrahinta
Pitää varmaa sieltä ottaa bensat aina kun liikkuu niillä suunnilla 
EDIT: Ai niin sähköautoistakin pitää kuitenkin höpistä.. bongasin kaupungilla Audi e-Tron GT:n vai mikä se nyt olikaan, kuitenkin auto josta Chris Harris sano että "it drifts better than Porsche that it´s based on"


EDIT: Ai niin sähköautoistakin pitää kuitenkin höpistä.. bongasin kaupungilla Audi e-Tron GT:n vai mikä se nyt olikaan, kuitenkin auto josta Chris Harris sano että "it drifts better than Porsche that it´s based on"

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Että semmosta palvelua...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2b8a1fcf10
Kyllähän sitä itsekin tuli asiakkaan autoja koeajettua vähän vilkkaammin, kuten muutki teki, mutta tuo alkaa olla jo lievästi sanottuna röyhkeää
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2b8a1fcf10
Kyllähän sitä itsekin tuli asiakkaan autoja koeajettua vähän vilkkaammin, kuten muutki teki, mutta tuo alkaa olla jo lievästi sanottuna röyhkeää

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Tässäkin sivuseikkoihin puuttutiin mutta asianydin tuliko auto huollossa kuntoon.. Siitä ei mainintaa ollut. Hangossa 80.luvulla noita japseja rahdattiin sinne. Pakkasta yli 20 astetta niin siitä kentältä sinne maahantuojan tiloihin niitä ajoivat. Urakkapalkka kuskeilla niin eipä ne paljon lämmitellleet niitä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita kesärenkailla oli sarjassamme.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Lift-off-oversteer, ish?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... luetuimmat
Ainakin Kuopion kohdalla oli niin liukas motari että ei mitään toivoo paskoilla Hankookeilla mennä edes yli 110, kun alkaa jo lipsua perse ja joutuu korjailemaan, joten en oo kokenu viisaaksi nostaa tuosta enää kyytiä, kun ei tarvii tulla just kun joku kokkare pyörän alle tms. ja alkaa auto vaihtaa suuntaa nopsaan
EDIT: Hmmm, joku epäili tuolla twitterin puolella ja epäilen nyt itsekin, että mahtaakohan tuo nopeus olla edes 200km/h? Aika hitaasti vaihtuu tuo tolppien väli näin äkkimulkaisulla, tostahan pystyisi laskemaan oikean nopeuden kun tietäisi metrilleen tolppien välikön, videoltahan näkeekin jo ajan sekunteina.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... luetuimmat
Uskoisin että tossa tapahtuu (korkean nopeuden lisäksi) kaksi pahaa juttua jotka saattaisi saada auton vikuroimaan hitaammassakin vauhdissa, eli mennään ton kaistojen välissä olevan polanteen yli liian rajusti/liian rajulla ohjausliikkeellä ja ilmeisesti jalka nousee samalla kaasulta(?) liian reippaasti, tai ainakaan en havaitse jarrutusta tuossa. Toki edelleen tuo 200km/h vauhti ja siviilikäyttöön tarkotetut nasta- tai kitkarenkaat voi olla kyllä tekemätön paikka oikaista vaikka oiskin ne Vatasen kädet, kuitenkin aika rajusti soutaa tossa ennen viimestä vastaohjausliikettä...– Suomen nuoriso? Vatasen jalat ja omat kädet, Pasterstein ihmettelee jakotekstissään.
Videolla näkyy, miten ilmeisen nuori kuski painaa lumisella moottori- tai moottoriliikennetiellä Hondalla neulan lähennellessä kahtasataa Olipa todellinen nopeus mitä hyvänsä, turhan lujaa mennään.
Ainakin Kuopion kohdalla oli niin liukas motari että ei mitään toivoo paskoilla Hankookeilla mennä edes yli 110, kun alkaa jo lipsua perse ja joutuu korjailemaan, joten en oo kokenu viisaaksi nostaa tuosta enää kyytiä, kun ei tarvii tulla just kun joku kokkare pyörän alle tms. ja alkaa auto vaihtaa suuntaa nopsaan

EDIT: Hmmm, joku epäili tuolla twitterin puolella ja epäilen nyt itsekin, että mahtaakohan tuo nopeus olla edes 200km/h? Aika hitaasti vaihtuu tuo tolppien väli näin äkkimulkaisulla, tostahan pystyisi laskemaan oikean nopeuden kun tietäisi metrilleen tolppien välikön, videoltahan näkeekin jo ajan sekunteina.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Noin suurinpiirtein tolppa/sekunti. 55 metrin tolppavälillä olisi jo liki 200 km/h. Kun mittarivirhe on 10% niin tosinopeus oli ehkä 180 tms. älytöntä.
Suurin vika oli kuljettajan korvien välissä.
Suurin vika oli kuljettajan korvien välissä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Totta vai tarua?
Juu kuten todettua talvella ei välttämättä kannata noissa oloissa mennä sellaista nopeutta kovempaa josta ei pysty tai ei ole koskaan oikaissut autoa. Tosin sen verran vielä totean, että kannattaa kurkata Suabbiproductionsin Youtube kanavalta talviaiheinen video, jossa ajetaan B1 Ompulla seututiellä yöllä 140 asti soutaen ja lopuksi 180 näyttää neula, se tyyppi tuntuu osaavan ajaa kuka ikinä oikealta nimeltään onkaan, just to give some refrence

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Ja jatkaakseni topicin ideaa ja kevyeti sivuten aihetta talvi; yleensä ranskailsilla tuntuu köröttelevän tietynlainen porukka, vanhempi väki etenkin, mutta Iisalmessa näin ehkä vähän tragikoomisen tilanteen kun joku veteli/harjoitteli Citroén C3:lla sivuluisuja




Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... luetuimmat



Kumpaankohan kylkeen tuo sitten aiotaan kiinnittää?Nuoren kuljettajan tunnus on henkistä jatkoa takavuosien 80:n lätkälle, jonka vasta kortin saaneet joutuivat pitämään ensimmäisen ajovuotensa aikana.



Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Muistakaa pitää polttoainetankki täynnä jos sähkökatko iskee .niin eipä sitä asemalta sitä enää saa. Onneksi on 73 litran tankki autossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Turvallista matkaa kaikille, jotka ovat lähdössä tienpäälle!
Ja muistetaan, etteivät ajoavustimet ja muut hilavitkuttimet korvaa tarkkaavaista ja ajamiseen keskittynyttä kuljettajaa. Säilytetään maltti ja turvavälit liikenteessä! Ja tuulilasin pesunestettä säiliö täyteen ja heijastinliivit mukaan.
Ja muistetaan, etteivät ajoavustimet ja muut hilavitkuttimet korvaa tarkkaavaista ja ajamiseen keskittynyttä kuljettajaa. Säilytetään maltti ja turvavälit liikenteessä! Ja tuulilasin pesunestettä säiliö täyteen ja heijastinliivit mukaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Totta vai tarua?
Jep, aika hitommoinen kura/loska tykitys oli ainakin motarilla ja 5-tiellä, eli ihan aiheellista lisäillä täyteen asti toi 6,3 litran pesunestesäiliö. Itse otin vielä Opcomin/läppärin matkaan, että tietää miksi syttyy vikavalo jos syttyy, eli hyvävikakoodinlukija ei oo pahitteeksi olla messissä, jos ei muuten niin onpahan hyvä sitten kirjoitella reissusta 10 vuotta vanhalla läppärillä tänne foorumille 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Totta vai tarua?
Kun tämän videon katsoi herää kysymys? 0nko ohittavalla kuskilla autossa kitkat vai hyvät nastarenkaat kun toi ajaminen noin holtitonta oli.
"Pelastit henkeni" – Vastaan tullut linja-autonkuljettaja kiittää ohitusvideon kuvannutta Heikkiä https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-v ... 22b8c4854b
"Pelastit henkeni" – Vastaan tullut linja-autonkuljettaja kiittää ohitusvideon kuvannutta Heikkiä https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-v ... 22b8c4854b
Viimeksi muokannut Renee, 26 Joulu 2022 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Totta vai tarua?
Mustalla jäällä ei nykyaikainen "hyvä" nastatengas pidä juuri yhtään.
Että voit säästää sen nastarengas on ainoa oikea gospelin.
Joskus 80-90 luvulla se vielä oli totta mutta ei enään.
Nastarengas säädökset on tehnyt uusista nastarenkaista todella onnettomia, se nasta kun ei vaan pidä jos sitä ei saa tuoda renkaasta ulos juuri yhtään.
Ja kyllä olen ajanut vanhoilla hyvillä nastarenkailla ja uusilla paskoilla.
Nykyisessä autossa ostettaessa oli Contin ihan uudet nastat alla mitkä oli "puolueettomassa" TM testauksessa pärjännyt hyvin.
Ajoin niillä puoli talvea ja vaihdoin alle tuttua ja turvallista kitkaa missä oikeasti on pitoa.
Olin todella yllättynyt kuinka onneton pito jäällä nykysäännön nastoilla on. Toista oli ennen kun nastat tuli renkaasta ulos reilummin ja nastoja oli enemmän.
Vaihdoin kitkoihin vajaa 10v sitten kun nastojen pituutta leikattiin ja määrää vähennettiin.
Olen kiertänyt rataa sm ja baltic openia, ja joku pokaalikin on muistona että jonkinlainen käsitys on ajamisesta ja pidosta.
Tuossa tilanteessa ei vaan osattu nostaa jalkaa kaasulta ja rauhoittaa sitä tilannetta tai hakea pientareelta sitä pitoa missä jää ei ole peiliä.
Ja mikä tärkeintä ennakoida sitä keliä ja jättää ohitus tekemättä.
Liikaa luotetaan et tässä on epsit sipsit absit yms avusteet. Ei ne poista fysiikan lakeja eikä muuta sitä kitkakerrointa jään ja renkaan välissä.
Että voit säästää sen nastarengas on ainoa oikea gospelin.
Joskus 80-90 luvulla se vielä oli totta mutta ei enään.
Nastarengas säädökset on tehnyt uusista nastarenkaista todella onnettomia, se nasta kun ei vaan pidä jos sitä ei saa tuoda renkaasta ulos juuri yhtään.
Ja kyllä olen ajanut vanhoilla hyvillä nastarenkailla ja uusilla paskoilla.
Nykyisessä autossa ostettaessa oli Contin ihan uudet nastat alla mitkä oli "puolueettomassa" TM testauksessa pärjännyt hyvin.
Ajoin niillä puoli talvea ja vaihdoin alle tuttua ja turvallista kitkaa missä oikeasti on pitoa.
Olin todella yllättynyt kuinka onneton pito jäällä nykysäännön nastoilla on. Toista oli ennen kun nastat tuli renkaasta ulos reilummin ja nastoja oli enemmän.
Vaihdoin kitkoihin vajaa 10v sitten kun nastojen pituutta leikattiin ja määrää vähennettiin.
Olen kiertänyt rataa sm ja baltic openia, ja joku pokaalikin on muistona että jonkinlainen käsitys on ajamisesta ja pidosta.
Tuossa tilanteessa ei vaan osattu nostaa jalkaa kaasulta ja rauhoittaa sitä tilannetta tai hakea pientareelta sitä pitoa missä jää ei ole peiliä.
Ja mikä tärkeintä ennakoida sitä keliä ja jättää ohitus tekemättä.
Liikaa luotetaan et tässä on epsit sipsit absit yms avusteet. Ei ne poista fysiikan lakeja eikä muuta sitä kitkakerrointa jään ja renkaan välissä.
Re: Totta vai tarua?
Tähän kun vielä lisätään pienen omakotitalon kokoinen "neliveto", joka vieraannuttaa kuljettajansa vallitsevasta olosuhteesta on soppa melkolailla valmis.Mk1escos kirjoitti: ↑26 Joulu 2022 09:15 Mustalla jäällä ei nykyaikainen "hyvä" nastatengas pidä juuri yhtään.
Että voit säästää sen nastarengas on ainoa oikea gospelin.
Joskus 80-90 luvulla se vielä oli totta mutta ei enään.
Nastarengas säädökset on tehnyt uusista nastarenkaista todella onnettomia, se nasta kun ei vaan pidä jos sitä ei saa tuoda renkaasta ulos juuri yhtään.
Ja kyllä olen ajanut vanhoilla hyvillä nastarenkailla ja uusilla paskoilla.
Nykyisessä autossa ostettaessa oli Contin ihan uudet nastat alla mitkä oli "puolueettomassa" TM testauksessa pärjännyt hyvin.
Ajoin niillä puoli talvea ja vaihdoin alle tuttua ja turvallista kitkaa missä oikeasti on pitoa.
Olin todella yllättynyt kuinka onneton pito jäällä nykysäännön nastoilla on. Toista oli ennen kun nastat tuli renkaasta ulos reilummin ja nastoja oli enemmän.
Vaihdoin kitkoihin vajaa 10v sitten kun nastojen pituutta leikattiin ja määrää vähennettiin.
Olen kiertänyt rataa sm ja baltic openia, ja joku pokaalikin on muistona että jonkinlainen käsitys on ajamisesta ja pidosta.
Tuossa tilanteessa ei vaan osattu nostaa jalkaa kaasulta ja rauhoittaa sitä tilannetta tai hakea pientareelta sitä pitoa missä jää ei ole peiliä.
Ja mikä tärkeintä ennakoida sitä keliä ja jättää ohitus tekemättä.
Liikaa luotetaan et tässä on epsit sipsit absit yms avusteet. Ei ne poista fysiikan lakeja eikä muuta sitä kitkakerrointa jään ja renkaan välissä.
VW touareg 3.0TDI 2015
Mondeo 2.0tdci 2008
BMW 320i F31 2015 Xdrive (ex)
JEEP Cherokee 2.5 1997

BMW 320i F31 2015 Xdrive (ex)
JEEP Cherokee 2.5 1997
Re: Totta vai tarua?
Vaikka tuollaisen:
https://www.ford.fi/hanki-ford/seuraava ... ures=AAPAP
Ja huomaa: tilaamiseen kuluu vain 10 min! Ja toimitus 2 viikossa!
Tai jos odottaa pari vuotta, saa täyssähkönä!
Siitä emännälle kauppakassiksi! Kiva vekslata Prisman parkkipaikalla!
Ja maailma pelastuu - nyt kun saadaan Kaustisille se litiumkaivoskin. Eteläafrikkalaiset hoitaa homman. Luonto kiittää!
Totta vai tarua?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Totta vai tarua?
Jep, ymmärrän pointinyritäedes kirjoitti: ↑04 Tammi 2023 14:11Vaikka tuollaisen:
https://www.ford.fi/hanki-ford/seuraava ... ures=AAPAP
Ja huomaa: tilaamiseen kuluu vain 10 min! Ja toimitus 2 viikossa!
Tai jos odottaa pari vuotta, saa täyssähkönä!
Siitä emännälle kauppakassiksi! Kiva vekslata Prisman parkkipaikalla!
Ja maailma pelastuu - nyt kun saadaan Kaustiselle se litiumkaivoskin. Eteläafrikkalaiset hoitaa homman. Luonto kiittää!
Totta vai tarua?


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER