95E vai 98E bensalla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

lapazu kirjoitti: Bensa haihtuu hitaammin kylmässä, lämmin ilma kiihdyttää haihtumista. Ei nyt sentään eri laatuja. Mihin niitä tarvittaisiin?
hidastetaan sen bensan haihtumista kesällä.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mutta talvella on kylmä, ja autot toimii paremmin kun bensa haihtuu paremmin.. tai siis samalla tavalla kun kesällä. :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

viileää seosta mahtuu enemmän sylinteriin kun lämmintä, eli jos muuten on polttoaineen palamisolosuhteet kunnossa niin viileä täyte antaa enempi potkua.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

lapazu kirjoitti:No nyt olisi hyvä hetki osoittaa tuosta kesä/talvibensasta jotain mustaa valkoisella, Shellin data sheet antaa ymmärtää jotain ihan muuta...
voihan se olla että apinaa on koijattu koulussa :P :lol:
jos sulla on varmaa tietoa niin en väitä vastaan, kun mulla ei oo varmaa tietoa..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Power
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:52

Viesti Kirjoittaja Power »

Apinaa koijjataan , Apinee pumpataan........ :lol:

Noh se oli kummelista............. :wink:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eri firmoillahan on omat lisäaineet mitkä ne heittää sinne sekaan. Samasta tankistahan se joo on alunprin lähtösin.
Noista lisäainemääristä ne erot ja aika pitkälle tulee. Kun tankkiauton kuljettajat ne sinne kippaa täyttövaiheessa. Voipi lorahtaa joskus vähän reilummin ja johskus jää vähän laimeammaks. Ainakin tämmöstä tuttu autonkuljettaja mulle selitti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

1.6 cvh ekkerin tankin pistin 95 täyteen viime kesänä. armoton nakutus vedätettäessä oli seuraus. sytytystä säätämällä sai pois. kulutus nousi varmaan liki litran satasella. hyvin lähtee käyntiin. ei ongelmia
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

:D Mä nyt kuitenkin muistuttasin viel että kyselin aluksi mikä on OIKEA oktaani 1.8i Zetecciin... Olettaisin sen olevan ysifemma...
Mutta kirjavaa tuntuu olevan käyttö, toiset ajelaa ysikasil ja toiset ysifemmalla, on ilmeisesti myös "sekakäyttäjiä".
Ja joukkonsa on myös se oktaaniluvun säätimen johdon maadoitus porukka.
Olisi vaan kiva tietää, mitä omistajan käsikirja sanoo, itsellä ei kyseistä kirjaa ole.
-Kiitos 8)
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Ysivitosta vaan. Turhaa maksaa ylimääräistä, jos EHKÄ saa pari heppaa lisää. Ja Ford sanoo että 95 käy.
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

-kiittää :P
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tuli tästä threadista mieleeni että näin taannoni jonkun auton myynti-ilmoituksen jossa mainittiin oikein boldina että ajettu vain 98 pensalla :-D
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
MondeoV6
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:10

Viesti Kirjoittaja MondeoV6 »

overboost kirjoitti:Ysivitosta vaan. Turhaa maksaa ylimääräistä, jos EHKÄ saa pari heppaa lisää. Ja Ford sanoo että 95 käy.

s on kyse mk2 mondeosta ni 98 käy myös. Taitaa siinä vähän olla "potkua" enemmän. Tuntu ainakin liukkaalta menolta kun koitin.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista! :shock: Teboilhan on kait vielä venäläisten omistama (?), joten voi olla vielä omat litkut? Vai toimittaako Neste nykyään kaikille rikitöntä, tuntus "markkinavoimat" päättävän? :?:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Monteonisti kirjoitti:Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista! :shock: Teboilhan on kait vielä venäläisten omistama (?), joten voi olla vielä omat litkut? Vai toimittaako Neste nykyään kaikille rikitöntä, tuntus "markkinavoimat" päättävän? :?:
Ei se bensa vikoja aiheuttanut, vaan lisäaine. Mutta kumminkin :D
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

oisko opelillakin oma osansa sopassa :?:
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

overboost kirjoitti:Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista!
Monteonisti kirjoitti:Ei se bensa vikoja aiheuttanut, vaan lisäaine. Mutta kumminkin :D
Niin ja se minkä se teki oli venttiilien liimautuminen eikä suutimien tukkiminen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait "väistin muurin"! :shock: Oli muistaaksen erillaisia selityksiä, minusta tuo "suutinjuttu" ois luonnollisempi, mutta en kyllä ole purkanut ooppeleita ja en siksi tunne niitten "sielunelämää", joten voi tuo venahomma olla oikein! :D
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

99super?

Viesti Kirjoittaja tjh »

ettei ainakaan sanota ettet käyttäny searchia niin,
jatketaan tätä...

autodata ohjelman mukaan lyijytön käy 86 fordiin, eli mikä tahansa
nykyajan bensa.
mutta ihan mielenkiinnosta, mitä on se 99 super, joka alfamerin
oppaassa sanotaan oikeaksi.
Onko oktaani luvut samat kuin suomessa ?

super?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin ja nykyiset lyijyttömät ei vastaa niitä arvoja mitkä on annettu joskus 80 luvulla, eli jos kirjassa lukee että minimi oktaani vaikka 95 niin todennäköisesti se tarkoittaa "vanhaa" lyijyllistä 95 ja lyijytön 95 on aivan toista ainetta eikä todennäköisesti toimi
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja lyijytönhän EI käy kaikkiin -86 Fordeihin.
Mä luettelin vähän aikaa sitten jossain topicissa ne moottorit 80-luvun puolella joihin lyijytön käy eli joissa on vahvennetut venttiilin istukat. Eikös 99super ollu just lyijyllistä ysiysiä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

VesQ kirjoitti:Niin ja nykyiset lyijyttömät ei vastaa niitä arvoja mitkä on annettu joskus 80 luvulla, eli jos kirjassa lukee että minimi oktaani vaikka 95 niin todennäköisesti se tarkoittaa "vanhaa" lyijyllistä 95 ja lyijytön 95 on aivan toista ainetta eikä todennäköisesti toimi
Lyijyllisen aikoina ei ollutkaan 95 oktaania,
vaan 92,96 ja99.
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

98 ja 95

Viesti Kirjoittaja tjh »

katsoin vielä nesteen sivulta:
Korkeaoktaanisempi rikitön Futura 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta.

hmmm.

eli jos sytyksen säätö on ainut mitä tarvii tehdä oktaaniluvun vaihtuessa,
niin miksi 98 enää edes on olemassa?
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ainakin 2-tahti vehkeet vaatii 98:sin.
Syytä en tiiä,mutta näin suositellaan.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja saahan sillä joidenki testien mukaan pienen tehonlisäyksen ja säästön kulutuksessa. Ei kuitenkaan niin suurta että siitä rahallista säästöä tulisi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Niin no kyllähän jotkut moottorit vaatii suurempaa puristuskestävyyttä. En nyt ite lähtis jostain ferrarista sytytystä säätää että 95:llä voisi ajaa. Niin ja ei ne kaksitahtiset sitä 98 vaadi, ei niissä ole puristuksia paljon mitään(monttupyörissä ym luokkaa 6-8). Kunnon öljy kylläkin tarpeen(männällä kiire)
Vastaa Viestiin