2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

272 tkm mittarissa.

Auto alkoi oireilla kolme viikkoa sitten siten, että sai käynnistää muutamankin kerran ennenkuin lähti käyntiin.
Teki usein niin, että lähti käyntiin, mutta sammui saman tien. Näinä kertoina, kun auto käynnistyi useiden starttausten jälkeen, pakoputkesta pölähti kunnon savut. Nyt ei enää lähde käymään ja akku hiipui.

Hehkutulpat on vaihdettu kesällä ja ne ovat kunnossa ja saavat virtaa.

EGR on avattu ja todettu, että venttiili avautuu hiukan tahmeasti. Puhdistin venttiilin ja venttiiliä aukovan "hammastetun systeemin".
Ennen EGR:n puhdistamista auto kuitenkin lähti kuin palmun alta seisottuaan yön yli pihalla ja lämpötila oli 10 C. Puhdistamisen jälkeen
toimi pari kolme kylmäkäynnistystä, mutta tämän jälkeen alkoivat oireet ja pahenivat kohtalokkaasti.

Testerillä katsottu suutinten livedataa: 1.sylinteri 293ug, 2. 402ug, 3. 335ug, 4. 259ug. Aikamoisia eroja ruiskutusmäärissä(?). Onko suutinvika?

Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta se ei auttanut. Polttoainesuodatin ilmattu suodattimelta korkeapainepumpulle lähtevästä liitoksesta.

Vikakoodeja ei anna moottorin puolelta.

Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi näyttää oikein.

EGR avattu uudestaan ja todettu venttiilin olevan kiinni, ei käynnisty. EGR-tulpan pitäisi saapua kohta, mutta epäilen, ettei sen asennus
auta mitään. Yritän silti sitä.

Tankissa näissä ei ilmeisesti ole siirtopumppua?

Ilmaa polttoainejärjestelmässä?
Suutinvika?
Joku muu, mikä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Suodatin vaihdettu oikein.. Ei noilla kilsoilla noitten suuttimien pitäisi olla viallisia.
Tässä kylmänä ei käynnisty 1.8 myöskään..
viewtopic.php?t=54888
Viimeksi muokannut Renee, 28 Syys 2022 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Suodatin on vaihdettu oikein. Järjestys: kotelo, tiiviste, suodatin, kansi.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok ja videon mukaan oikein varmaan meni. Ja siirtopumppua ei ole tankissa kuten kerroit.
https://youtu.be/In1tEXkwc1E
Tässä se on väärin suodattimen alla toi tiivisterengas kuuluu olla muuten oikein
Viimeksi muokannut Renee, 28 Syys 2022 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
yritäedes
Viestit: 2305
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Noin niinkuin loogisesti ajatellen; jos vika ilmestyi ERG:n purkamisen jälkeen, niin vian pitäisi löytyä sieltä. Ovatko tiivisteet ja laipat kunnossa ja paikoillaan?
Jäähdytysnestettä ei katoa (EGR-jäähdyttimessä ei vuotoa).
Pysyikö EGR kiinni myös sähköt päällä?
En ole tuollaista purkanut - en tiedä rakenteen yksityiskohtia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Renee kirjoitti: 28 Syys 2022 17:08 Ok ja videon mukaan oikein varmaan meni. Ja siirtopumppua ei ole tankissa kuten kerroit.
https://youtu.be/In1tEXkwc1E
Tässä se on väärin suodattimen alla toi tiivisterengas kuuluu olla muuten oikein
Suodatin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Vanhalla suodattimella oireilu alkoi, mutta ei suodatin syyllinen ollut.
yritäedes kirjoitti: 28 Syys 2022 17:12 Noin niinkuin loogisesti ajatellen; jos vika ilmestyi ERG:n purkamisen jälkeen, niin vian pitäisi löytyä sieltä. Ovatko tiivisteet ja laipat kunnossa ja paikoillaan?
Jäähdytysnestettä ei katoa (EGR-jäähdyttimessä ei vuotoa).
Pysyikö EGR kiinni myös sähköt päällä?
En ole tuollaista purkanut - en tiedä rakenteen yksityiskohtia.
Vika alkoi jo ennen kuin EGR ekan kerran avattiin. EGR on on kunnolla kiinni ja tiiviste hyvä. Ei vuotoja.
EGR:n kai pitäisi olla kiinni kun autoa käynnistetään? Jotain sirinää EGR pitää kun virta on päällä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota onko siinä polttoainelinjastossa yhtään läpinäkyvää letkua että voisi varmistaa että mistään ei revi ilmoja polttoainesysteemiin.
viewtopic.php?t=53990
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Renee kirjoitti: 28 Syys 2022 18:22 Tuota onko siinä polttoainelinjastossa yhtään läpinäkyvää letkua että voisi varmistaa että mistään ei revi ilmoja polttoainesysteemiin.
viewtopic.php?t=53990
Mustaa putkea...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=11309 tutkin nettiä niin samalainen ongelma niin ERG oli syyllinen?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

lumppuri kirjoitti: 28 Syys 2022 14:49 EGR avattu uudestaan ja todettu venttiilin olevan kiinni, ei käynnisty. EGR-tulpan pitäisi saapua kohta, mutta epäilen, ettei sen asennus
auta mitään. Yritän silti sitä.
EGR tulpattu ja auto lähti käyntiin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä homma että biili kunnossa ja ilmoitit foorumiin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

1.8 tdci egr ei tiedä tulppauksesta mitää mutta aktuaattorin täytyy toimia tai tulee vika ilmoa....
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Taunusautomaatti kirjoitti: 02 Loka 2022 21:38 1.8 tdci egr ei tiedä tulppauksesta mitää mutta aktuaattorin täytyy toimia tai tulee vika ilmoa....
Tässä autossa moottorin ohjainlaite on pahoittanut mielensä ja jätti ensin muistiin pending-koodin
ja kohta koodi muutui pysyväksi ja moottorin häiriövalo syttyi. Koodi on P0489:00-64 EGR ohjauspiiri matala.

Luistoneston vikavalokin syttyi...U0401:68-48. Johtuiko sitten EGR:n tulppaamisesta, ei luulisi(?). Vaan akku pääsi tässä hässäkässä
tyhjenemään niin pahasti että auto oli täysin hengetön ennen akun elvytystä.

Edit. Sen verran googlasin, että sain selville näiden kahden vikakoodin ja häiriövalojen kuitenkin liittyvän tulpattuun EGR:ään.

Nyt ovat hyvät neuvot kalliit, jos sellaisia on. Uutta imusarjaa ei viitsisi ostaa...

EGR:n perusteellinen puhdistus? EGR:n aktuaattori ja laakeroitu akseli liikkuvat kuitenkin hyvin. Karstaa siinä mötikässä kyllä on, johon tulee se paksu muoviputki.
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Itelle tuli vaihdettua tuohon 1.8tdci egr aktuaattori kun antoi jotain tuollaista vikakoodia, numeroa en muista. Aktuaattori liikkui ookoo ja akseli myös. Mutta ilmeisesti ei aivan joka kerta tai sitten aktuaattorin aanturi ei toiminut ookoo...joka tapauksessa aktuaattorin vaihto auttoi eikä ole häirinnyt sen jälkeen. Samalla jätin varoiksi pois sen aktuaattorin akselin kääntöpalikan kun tulppakin on paikoillaan. Aktuaattorista tuli siis free flow mallia.
yritäedes
Viestit: 2305
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli nyt näyttäisi siltä, että vika oli alunperinkin EGR aktuaattorin toiminnassa. Tulpattuna auto toimii, mutta aktuaattorin vikakoodi pysyy.
Puhdistamista voi aina kokeilla, mutta onko siitä apua tässä tapauksessa? Liittimen kontaktit on varmaankin jo puhdistettu? Ja johtosarja tarkistettu ainakin näkyviltä osin?
Kuten edellä, aktuaattorin vaihto on yksi vaihtoehto, uusia saa alle satasella ja käytettyjä parillakympillä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

aktuaattori maksoi about 60 euroa autodocissa
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

yritäedes kirjoitti: 04 Loka 2022 09:57 Eli nyt näyttäisi siltä, että vika oli alunperinkin EGR aktuaattorin toiminnassa. Tulpattuna auto toimii, mutta aktuaattorin vikakoodi pysyy.
Puhdistamista voi aina kokeilla, mutta onko siitä apua tässä tapauksessa? Liittimen kontaktit on varmaankin jo puhdistettu? Ja johtosarja tarkistettu ainakin näkyviltä osin?
Kuten edellä, aktuaattorin vaihto on yksi vaihtoehto, uusia saa alle satasella ja käytettyjä parillakympillä.
Aktuaattori ja laakeroitu akseli on puhdistettu ja herkistelty kahteen kertaan, liittimen kontakteja ei ole puhdistettu joskaan ei niissä korroosiota ollut.

Olisiko kuitenkin niin, että OBD tunnistaa pakokaasun virtaamattomuuden ja sytyttää häiriövalon. Ennen tulppaamista vikakoodia ja häiriövaloja
ei ollut.
yritäedes
Viestit: 2305
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

lumppuri kirjoitti: 04 Loka 2022 20:16 Olisiko kuitenkin niin, että OBD tunnistaa pakokaasun virtaamattomuuden ja sytyttää häiriövalon. Ennen tulppaamista vikakoodia ja häiriövaloja
ei ollut.
Ahaa. Sori, en nyt oikein pysynyt mukana... :roll:
Autohan on viimeistä vuosimallia tuolla moottorilla ja ennen faceliftiä? Olisko siellä muutettu jotain niin, että tämä vuosimalli haistaa tulppaamisen. En tiedä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

TIedä sitten josko tuossa vuosimallissa on joku lisäanturi mutta vanhemmassa ei.
Aktuaattorissa on sisällä kaiketi joku asentotunnistin...se ainakin omassa kaiketi lakkasi toimimasta koska muuten se liikkui.

Tuliko vika täsmälleen heti tulppauksen jälkeen vaiko vasta jonkin ajan kuluttua?

Huonoa tuuriakin voi olla...omasta aktuaattori oli kypsä vähä vajaa 300t.
Ensinhän noista taitaa katketa monesti se aktuaattorin ja venttiilin välissä oleva laakeroitu tappi.
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Loka 2022 11:58 TIedä sitten josko tuossa vuosimallissa on joku lisäanturi mutta vanhemmassa ei.
Aktuaattorissa on sisällä kaiketi joku asentotunnistin...se ainakin omassa kaiketi lakkasi toimimasta koska muuten se liikkui.

Tuliko vika täsmälleen heti tulppauksen jälkeen vaiko vasta jonkin ajan kuluttua?

Huonoa tuuriakin voi olla...omasta aktuaattori oli kypsä vähä vajaa 300t.
Ensinhän noista taitaa katketa monesti se aktuaattorin ja venttiilin välissä oleva laakeroitu tappi.
Vikakoodit tulivat nimenomaan tulppaamisen jälkeen.
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eihän siinä tulppaamisessa tarvi koskea tuohon aktuaattoriin mitenkään...jos tollanen normitulppa...
Oliko aktuaattori irti? Liitin varmasti ookoo kiinni? Ja eihän se poikkiakselitappi jäänyt mitenkään väärään asentoon....
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Loka 2022 21:34 eihän siinä tulppaamisessa tarvi koskea tuohon aktuaattoriin mitenkään...jos tollanen normitulppa...
Oliko aktuaattori irti? Liitin varmasti ookoo kiinni? Ja eihän se poikkiakselitappi jäänyt mitenkään väärään asentoon....
Aktuaattori ei ollut tulpaamisen aikana auki vaan pari päivää aiemmin, jolloin tarkistin ja puhdistin akselitapin. Liitin on kyllä nyt kiinni ja kokeilinkin aiemmin käynnistää autoa EGR-liitin irti, jolloin antoi eri vikakoodin.

Akselitappi oli avattaessa kiinni-asennossa eli poikittain. Olen siis kaksi kertaa lyhyen ajan sisään (ennen tulppaamista) avannut aktuaattorin ja pannut takaisin kiinni samalla tavalla. Ensimmäisellä kerralla auto lähti hienosti käyntiin mutta myöhemmin toisella kerralla ei lähtenyt.
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Siriseekös se aktuaattori vielä kun virrat päällä?
lumppuri
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Marras 2015 20:29

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja lumppuri »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Loka 2022 07:55 Siriseekös se aktuaattori vielä kun virrat päällä?
Sirisee.

Ja nyt tuli sitten seuraava vika: moottori ei ota kunnolla matalalla kierroksia. Sitten kun turbo tulee mukaan niin auto liikahtaa kunnolla.

Akku lienee huono, voisiko se aiheuttaa näitä vikoja? No, akku vaihdettaneen pian.
Taunusautomaatti
Viestit: 2253
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2010 Ford S-Max 1.8 TDCi ei käynnisty kylmänä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tulikos se tulppa sinne egr rungon ja putken väliin? Ja se venttiili pyörähtää ookoo...ettei pistä hanttiin aktuaattorille?
Oletko kokeillut miten toimii kun aktuaattori on irti egr rungosta mutta piuha kiinni?

Pitääpä kuulostella pitääkö oma egr jotain ääntä virrat päällä.

Ei ota matalalla kierroksia? Tyhjäkäynnillä vai kiihdytyksessä?

Ajossa 1.8TDCI on alle 1500rpm aika hengetön mutta 1700 paikkeilta ylös vastaa aika hyvin 2.0 tdci. Ainakin 125hp versio.
Vastaa Viestiin