Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Eilen tuli koettua jo melko pitkän autokokemuksen aikana ensimmäistä kertaa tilanne, jossa auto hyytyi, enkä saanut omin keinoin matkaa jatkumaan. Focus ollut meillä n. 1,5 vuotta, ja on kaikilta osin huollettu ja kunnossa, toki vanha auto. Kilometrejä on mittarissa n. 350 000.
Mitä tapahtui:
• Ajettu n. 60 km, tultiin pois motarilta, n. kilsan päässä äkisti syttyi ”engine malfunction” ilmoitus, veto loppui täysin ja kone jäi tyhjäkäynnille. Ei mitään nykimistä tai muuta ennakkoon.
• Virrat pois, startti ja kaikki toimi normaalisti (täydet tehot) n. 200 metriä. Sen jälkeen uudelleen ”engine malfunction” ja kone sammui.
• Sen jälkeen starttaa normaalisti (=pyörittää hyvin), ei edes lupaa käynnistyä
• Parin startin jälkeen ei enää reagoi avaimen kiertämiseen. Akussa hyvin virtaa, keskuslukitus ja valot toimii normaalisti.
• Akun napa irti (n. 20 sekuntia), ei vaikutusta (ei edes pyöritä)
• 8 tunnin kuluttua uusi testi (akku ollut välin kiinni), pyörittää reippaasti mutta ei lupaa. Kahden startin jälkeen ei enää pyöritä
Oma ajatus on että joku sähkövika olis kyseessä (huono liitos, joku anturi, Ecu, jotain muuta ?).
Pari epämääräistä tilannetta viimeisen puolenvuoden ajalla
• Pari kertaa sytyttänyt hetkeksi kesken ajon (muistaakseni motarilla) laturin merkkivalon + herjannut jotain ohjaustehostimesta. Hälytys hävinnyt hetken kuluttua. Mitään vaikutusta vetoon tai auton toimintaan ei ollut
• Vakionopeussäädin ei joskus kytkeydy. Toimii, kun auto käynnistetty uudelleen. Tekee tätä 1-2 kertaa kuussa.
Nyt kaivataan hyviä neuvoja, että saadaan auto kotiin/liikenteeseen.
Mitä tapahtui:
• Ajettu n. 60 km, tultiin pois motarilta, n. kilsan päässä äkisti syttyi ”engine malfunction” ilmoitus, veto loppui täysin ja kone jäi tyhjäkäynnille. Ei mitään nykimistä tai muuta ennakkoon.
• Virrat pois, startti ja kaikki toimi normaalisti (täydet tehot) n. 200 metriä. Sen jälkeen uudelleen ”engine malfunction” ja kone sammui.
• Sen jälkeen starttaa normaalisti (=pyörittää hyvin), ei edes lupaa käynnistyä
• Parin startin jälkeen ei enää reagoi avaimen kiertämiseen. Akussa hyvin virtaa, keskuslukitus ja valot toimii normaalisti.
• Akun napa irti (n. 20 sekuntia), ei vaikutusta (ei edes pyöritä)
• 8 tunnin kuluttua uusi testi (akku ollut välin kiinni), pyörittää reippaasti mutta ei lupaa. Kahden startin jälkeen ei enää pyöritä
Oma ajatus on että joku sähkövika olis kyseessä (huono liitos, joku anturi, Ecu, jotain muuta ?).
Pari epämääräistä tilannetta viimeisen puolenvuoden ajalla
• Pari kertaa sytyttänyt hetkeksi kesken ajon (muistaakseni motarilla) laturin merkkivalon + herjannut jotain ohjaustehostimesta. Hälytys hävinnyt hetken kuluttua. Mitään vaikutusta vetoon tai auton toimintaan ei ollut
• Vakionopeussäädin ei joskus kytkeydy. Toimii, kun auto käynnistetty uudelleen. Tekee tätä 1-2 kertaa kuussa.
Nyt kaivataan hyviä neuvoja, että saadaan auto kotiin/liikenteeseen.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Mitä se huolto pitää sisällään joka vuosi polttoainesuodatin vaihdetaan. Ruiskupumppu 300-350 tkm kestänyt jossain autoissa.. Saako se moottori polttoainetta onko läpinäkyvää letkua että näkee liikkuuko dieseli letkussa kun startataan. Vikakoodin jos saisi luettua niin varmaan olisi paras vaihtoehto.
Tuossa juttua jossa luettelen noita vikakohtia mitä voit katsoa.
viewtopic.php?t=57854&sid=d008dd6bebe1c ... 192fb244f6
viewtopic.php?t=59726
Tuossa juttua jossa luettelen noita vikakohtia mitä voit katsoa.
viewtopic.php?t=57854&sid=d008dd6bebe1c ... 192fb244f6
viewtopic.php?t=59726
Viimeksi muokannut Renee, 23 Maalis 2022 05:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Kampiakselin asentotunnistin?
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Onko tähän tullut mitään uuttaa infoa vian syystä ja joko auto toimii.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Tiistaina tuli haettua auto trailerilla talliin.
Tänään luettu vikakoodit, alla koodit ja löytämäni tulkinnat:
P1622, Immobilizer ID does not match
P1935, Fuel Additive Level Low
P1936, Fuel Level Signal
U0140, en löytänyt vastinetta
U0155, en löytänyt vastinetta
Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.
Nyt pitäis vielä löytää juurisyy, jotta uskaltais ajella liikenteessä.
Aiemmin kun kokeilin (tiistaina/eilen/tänään), välillä startti pyöritti normaalisti, välillä avaimesta ei tapahtunut mitään, välillä startattaessa syttyy ”engine malfunction”, välillä ei, akussa jännitteet kohdallaan.
Myös polttoaineen suodatin vaihdettu edellisessä huollossa, n. 3000 km sitten.
Tänään luettu vikakoodit, alla koodit ja löytämäni tulkinnat:
P1622, Immobilizer ID does not match
P1935, Fuel Additive Level Low
P1936, Fuel Level Signal
U0140, en löytänyt vastinetta
U0155, en löytänyt vastinetta
Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.
Nyt pitäis vielä löytää juurisyy, jotta uskaltais ajella liikenteessä.
Aiemmin kun kokeilin (tiistaina/eilen/tänään), välillä startti pyöritti normaalisti, välillä avaimesta ei tapahtunut mitään, välillä startattaessa syttyy ”engine malfunction”, välillä ei, akussa jännitteet kohdallaan.
Myös polttoaineen suodatin vaihdettu edellisessä huollossa, n. 3000 km sitten.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Ensimmäinen koodi liittyy ajoestoon monesti ei tunnista avainta.
Juttua.
viewtopic.php?t=58889&sid=b85dad7559d70 ... 90ba4d6eee
Tämä on epämääräinen koodi mutta mittari näyttää toteuttaa
.
P1936 FORD-koodi mahdolliset syyt
Viallinen polttoainemäärän anturi
Polttoainetasoanturin johtosarja on auki tai oikosulussa
Polttoainetasoanturin piirin huono sähköliitäntä
P1935 jarrupaineanturia herjaa toimiiko abs normisti ja puhtaat jarrunesteet on autossa.
Juttua.
viewtopic.php?t=58889&sid=b85dad7559d70 ... 90ba4d6eee
Tämä on epämääräinen koodi mutta mittari näyttää toteuttaa
.
P1936 FORD-koodi mahdolliset syyt
Viallinen polttoainemäärän anturi
Polttoainetasoanturin johtosarja on auki tai oikosulussa
Polttoainetasoanturin piirin huono sähköliitäntä
P1935 jarrupaineanturia herjaa toimiiko abs normisti ja puhtaat jarrunesteet on autossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Kannattaa nollata ja sitten katsoa jos tulee uudelleen...
Eihän rekkari ala F kirjaimella ja ja seuraavat ole JA...
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Kannattaa nollata ja sitten katsoa jos tulee uudelleen...
Eihän rekkari ala F kirjaimella ja ja seuraavat ole JA...
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Specsavers? Viestiketjun aloittajan eilisessä viestissä: "Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.".Taunusautomaatti kirjoitti: ↑25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Niin ei käy ilmi edellinen vikakoodien luku. Onko ollut puolivuotta edellisestä kerrasta. Nyt luettu ja poistettu.kmtt kirjoitti: ↑25 Maalis 2022 08:47Specsavers? Viestiketjun aloittajan eilisessä viestissä: "Nollasin vikakoodit ja auto lähti heti käyntiin.".Taunusautomaatti kirjoitti: ↑25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
No käyhän se ilmi. Jos tänään kysytään, että milloin on viimeksi nollattu, niin oikea vastaus on että eilen. Mutta nähtävästi tarkoitti kuitenkin tätä viimeisintä edeltävää, joten mennään sillä.
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Jos luvun jälkeen nollasi koodit niin sillä ei ole merkitystä niihin koodeihin jotka siellä oli ennen nollausta.
Ne on saattanut tulla vaikka 10v sitten jollei ole nollattu.
Ja jos on nollattu vain OBD koodit jollain halpis lukijalla niin ne muut koodit voi olla siellä silti olleet pitkään.
Joku parempi lukija pystyy näyttämään myös jo poistettuja koodeja ja siinä näkyy myös minä päivänä ja vuonna tulleet.
Tällä samalla lukijalla saa nekin sitten syväpoistettua.
Ne on saattanut tulla vaikka 10v sitten jollei ole nollattu.
Ja jos on nollattu vain OBD koodit jollain halpis lukijalla niin ne muut koodit voi olla siellä silti olleet pitkään.
Joku parempi lukija pystyy näyttämään myös jo poistettuja koodeja ja siinä näkyy myös minä päivänä ja vuonna tulleet.
Tällä samalla lukijalla saa nekin sitten syväpoistettua.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
No en nyt tiedä meneekö ihan noinkaan.. mutta vianhakuun komppaan kunnollisen testerin käyttöä esim. Forscan.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑25 Maalis 2022 15:16 Jos luvun jälkeen nollasi koodit niin sillä ei ole merkitystä niihin koodeihin jotka siellä oli ennen nollausta.
Ne on saattanut tulla vaikka 10v sitten jollei ole nollattu.
Ja jos on nollattu vain OBD koodit jollain halpis lukijalla niin ne muut koodit voi olla siellä silti olleet pitkään.
Joku parempi lukija pystyy näyttämään myös jo poistettuja koodeja ja siinä näkyy myös minä päivänä ja vuonna tulleet.
Tällä samalla lukijalla saa nekin sitten syväpoistettua.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
forscan on hyvä tosiaan, nyt ongelma on vaan että lisenssejä ei enää saa...
venäläinen ohjelma.
Mutta forscanilla kun on poistanut koodit niin tällä on löytynyt ne vielä kun katsoo historia puolelta.
Sieltä on löytynyt myös sellaisia joita itse ei ole poistanut eli edellisen omistajan poistamia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/ ... EUJPN-2001
tosin tämä on pysty näyttämään ihan kaikkea mitä forscan näyttää.
venäläinen ohjelma.
Mutta forscanilla kun on poistanut koodit niin tällä on löytynyt ne vielä kun katsoo historia puolelta.
Sieltä on löytynyt myös sellaisia joita itse ei ole poistanut eli edellisen omistajan poistamia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/ ... EUJPN-2001
tosin tämä on pysty näyttämään ihan kaikkea mitä forscan näyttää.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Koodeja ei ole aiemmin nollattu meidän omistuksessa, eli ei ainakaan 1,5 vuoden aikana, osa koodeista voi siis olla vanhoja, ennen ongelmia.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑25 Maalis 2022 08:06 Onko koodit nollattu milloin viimeksi?
Osa kun saattaa olla joskus vuosia vanhoja.
Kannattaa nollata ja sitten katsoa jos tulee uudelleen...
Eihän rekkari ala F kirjaimella ja ja seuraavat ole JA...
Vikakoodit luin tollasella "OBD Advanced Bluetooth Scan tool" plugilla, puhelimessa Torque sovellus, ei mikään huippumalli.
Edelleen ihmetyttää, jos polttoainepuolella on jotain ongelmaa/hälytyksiä ??, voisko se estää startin pyörimistä. Ajonesto ... pyörittääkö Fordissa silloin kuitenkin vaikkei estää käynnistymisen ? Mitään ajonestoilmoitusta ei milelestäni tullut näyttöön. Kampiakselin asentotunnistin ... ei kaiketi estä startin pyörimistä. Auto hyytyi alunperin kesken ajon, startissa tuskin vikaa.
Rekkari ei ala F kirjaimella.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Tuleeko miten virtaa muille sähkölaitteille?
Koneen ja rungon välinen maajohto jos menee poikki tai startin johto akulle niin sammuu lennosta. Helppo kokeilla apukaapeli rungon ja moottorin väliin.
Samoin katsoa paljonko jännitettä startin päässä?
Koneen ja rungon välinen maajohto jos menee poikki tai startin johto akulle niin sammuu lennosta. Helppo kokeilla apukaapeli rungon ja moottorin väliin.
Samoin katsoa paljonko jännitettä startin päässä?
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Kaikki muut sähkölaitteet tuntuis toimivan ihan normaalisti. Molemmat maadoituspiuhat (runkoon + vaihdelaatikkoon) liittimet avattu/putsattu (eivät ainakaan näkyvästi hapettuneita). Voin vielä mitata startin pään jännitteet
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Voisi olla hyvä yrittää varovasti käännellä ja heilutella johtosarjoja , esim ecun johtokimppua ja konehuoneessa kulkevia.
Saattaisi nyt olla katkennut piuha kyseessä.
Muistaakseni oli pari jotain tyypillistä paikkaa josta johto murtuu , kannattaa googlettaa.
Saattaisi nyt olla katkennut piuha kyseessä.
Muistaakseni oli pari jotain tyypillistä paikkaa josta johto murtuu , kannattaa googlettaa.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... lfunction/
Jos englannin kieli on hallussa , niin katsopas tuo linkki.
On aika hyvää vianselvitys matskua.
Jos englannin kieli on hallussa , niin katsopas tuo linkki.
On aika hyvää vianselvitys matskua.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Kiitos linkistä, luku onnistui ymmärrettävästi. Jotain tuon tyylistä varmaan tässäkin autossa vialla, pienellä variaatiolla. Täytyy kaivella noita liittimiä esiin ja heilutella johtoja varovasti + mittailla vastuksia noista jutussa kerrotuista pinneistä.m0ndeo kirjoitti: ↑26 Maalis 2022 10:29 https://www.fordownersclub.com/forums/t ... lfunction/
Jos englannin kieli on hallussa , niin katsopas tuo linkki.
On aika hyvää vianselvitys matskua.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Nyt on edetty korjauksen kanssa. Kiitokset vielä linkistä kansainväliselle foorumille, josta selvisi paljon.
Mittasin vastukset OBD pistokkeen Can-väylän liittimistä, oli n. 60 Ω eli kaikki silloin OK (väylän molemmissa päissä 120 Ω vastukset, toinen mittaristossa, toinen ECUssa, liitin väylän keskellä). Lähdin liikkeelle mittarin päästä, koska siihen oli helppo päästä käsiksi. Heiluttelin mittarin takana olevaa liitintä mutta ainakaan yleismittarilla ei katkoksia näkynyt. Liittimen irroitus muutti mittauspisteen lukeman loogisesti 120 Ω (vain ECUn vastus väylässä). Purin mittariston ja mikroskoopilla katsottuna piirikortin liitinastojen molempien päiden pinnien juotoksissa oli murtumia. Juotin pinnit, kasasin/asensin mittariston. Sain neulatkin kohdilleen kerralla, en käyttänyt teippiä, vaan mittasin välin nollakohtiin potikkojen ääriasennossa. Pienellä koeajolenkillä kaikki toimi ok. Kun saadaan lisää kilometerjä, nähdään onko vielä muuallakin vikaa.
Mittasin vastukset OBD pistokkeen Can-väylän liittimistä, oli n. 60 Ω eli kaikki silloin OK (väylän molemmissa päissä 120 Ω vastukset, toinen mittaristossa, toinen ECUssa, liitin väylän keskellä). Lähdin liikkeelle mittarin päästä, koska siihen oli helppo päästä käsiksi. Heiluttelin mittarin takana olevaa liitintä mutta ainakaan yleismittarilla ei katkoksia näkynyt. Liittimen irroitus muutti mittauspisteen lukeman loogisesti 120 Ω (vain ECUn vastus väylässä). Purin mittariston ja mikroskoopilla katsottuna piirikortin liitinastojen molempien päiden pinnien juotoksissa oli murtumia. Juotin pinnit, kasasin/asensin mittariston. Sain neulatkin kohdilleen kerralla, en käyttänyt teippiä, vaan mittasin välin nollakohtiin potikkojen ääriasennossa. Pienellä koeajolenkillä kaikki toimi ok. Kun saadaan lisää kilometerjä, nähdään onko vielä muuallakin vikaa.
Re: Focus 1,8 TDCI 2008 hyytyi äkisti, hyviä neuvoja kaivataan.
Mulla oli joskus kotiteatterivahvistimen kaiutinlähtöjen releiden piirikorttijuotoksissa murtumat. Niitä ei nähnyt paljain silmin vaan vain voimakkaalla luupilla hyvässä valaistuksessa. Pyöreän juotospisteen ympäri meni todella ohut vaalea murtuma. Käytännössä vika ilmeni niin, että vahvistimen lämmetessä releet rätisivät ja yksi lähtö pysyi mykkänä. Juotin ne isommalla tinamäärällä kuntoon.PeGr kirjoitti: ↑30 Maalis 2022 22:46 Nyt on edetty korjauksen kanssa. Kiitokset vielä linkistä kansainväliselle foorumille, josta selvisi paljon.
Mittasin vastukset OBD pistokkeen Can-väylän liittimistä, oli n. 60 Ω eli kaikki silloin OK (väylän molemmissa päissä 120 Ω vastukset, toinen mittaristossa, toinen ECUssa, liitin väylän keskellä). Lähdin liikkeelle mittarin päästä, koska siihen oli helppo päästä käsiksi. Heiluttelin mittarin takana olevaa liitintä mutta ainakaan yleismittarilla ei katkoksia näkynyt. Liittimen irroitus muutti mittauspisteen lukeman loogisesti 120 Ω (vain ECUn vastus väylässä). Purin mittariston ja mikroskoopilla katsottuna piirikortin liitinastojen molempien päiden pinnien juotoksissa oli murtumia. Juotin pinnit, kasasin/asensin mittariston. Sain neulatkin kohdilleen kerralla, en käyttänyt teippiä, vaan mittasin välin nollakohtiin potikkojen ääriasennossa. Pienellä koeajolenkillä kaikki toimi ok. Kun saadaan lisää kilometerjä, nähdään onko vielä muuallakin vikaa.
Focus Mk1:ssä oli samanlainen vika valokytkimessä. Mittariston valaistus pätki.
Liekö tämä lyijyttömän tinan ikävä ominaisuus, että isompien komponenttien juotokset voivat murtua.