Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Kugaa ei ole tullut näprättyä joten tuosta ei tietoa, korjaamolta kun kysäisee niin saa vastauksen (tarjous)
Onhan noissa puuhaamista, transussa tuli otettua turbo ite pois ja asennettua pihassa ja olihan siinä puuhaa...kyllä siinäkin piti auton alla maata, päällä ja kurotella monenlaisiin paikkoihin. Nosturilla kävisi sähäkämmin. Mutta kyllä se ammattilaisellekin on sellanen 300-500euron homma eli 4-8h.
Mutta kun saatte selville niin kertokaahan mitä maksoi asennus korjaamolla. Kiintoisa tieto jos joskus kugaan sortuisi...
Onhan noissa puuhaamista, transussa tuli otettua turbo ite pois ja asennettua pihassa ja olihan siinä puuhaa...kyllä siinäkin piti auton alla maata, päällä ja kurotella monenlaisiin paikkoihin. Nosturilla kävisi sähäkämmin. Mutta kyllä se ammattilaisellekin on sellanen 300-500euron homma eli 4-8h.
Mutta kun saatte selville niin kertokaahan mitä maksoi asennus korjaamolla. Kiintoisa tieto jos joskus kugaan sortuisi...
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Käväisin auton alla - jakolaatikko, eli se mötikkä, josta menee vetarit eteen ja kardaani taakse on jokseenkin ihan siinä turbon edessä. Eli se nyt ainakin pitää ensin ottaa pois ennen kuin turboa edes näkee. Koetin katsella tuota Ohjainkelloa ja luulen näkeväni sen - kaipa siihen sopivilla pienillä käsillä voi päästä, mutta kyllä siinäkin tuo samainen laatikko on syytä ottaa edestä pois. Pitääkö apurunkoakin irrottaa, että mahtuu sen tietää se oikea tekijä.
Eli itsellä ehdottomasti korjaamohommia - tuollaiseen jumppaan en autotallissa ja rasvamontussa lähde vaikka tilat sentään ihan tyydyttävät ovat.
Eli itsellä ehdottomasti korjaamohommia - tuollaiseen jumppaan en autotallissa ja rasvamontussa lähde vaikka tilat sentään ihan tyydyttävät ovat.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Jos siihen päädytään, että kone pois autosta, niin on siinä hyviäkin puolia. Asennus on helpompi tehdä, eli huolellisempaa työtä. Ja samalla voi tehdä muutakin tarpeellista helposti: jakopää, hehkut jne.
Rahaa tietenkin palaa...
Rahaa tietenkin palaa...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
jos moottori irti niin sitten samalla kytkin ja jakopää...
no siitä kertynee sellanen 3k homma
no siitä kertynee sellanen 3k homma
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Minä en lähde Vantaalta tuon takia Rovaniemelle tai Ivaloon - eiköhän täältä löydy paikallinen pajariumppi kirjoitti: ↑18 Marras 2021 15:16 Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.

Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Mielestäni tuo on hyvä tarjous. Saa olla (pienistä) käsistään kätevä asentaja, joka tuon alusta loppuun tekee tuossa ajassa, nimenomaan 4x4 - Kugaan.riumppi kirjoitti: ↑18 Marras 2021 15:16 Ohjainkellon vaihtajia ei oikein meinannut täältä pohjoisesta (Rovaniemi/Ivalo) löytyä. Koko turbon vaihto menee korjaamoiden aika-arvioissa 5-6h, eli 4-500€ töiden osalta. Sama työaika olisi ollut pelkän kellon vaihdosta, joten yli 300tkm ahdin vaihtuu kokonaan.
Viimeksi muokannut yritäedes, 19 Marras 2021 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
400-500 vaihto työ ja siihen se vajaa 400e turbo... eli 800-900 eur ...ei kovin paha...ei kannata ite alkaa vääntämään jollei ole nosturia.
vaatinee muutaman hassun mallisen avaimen että saa kaikki pultit auki...ahtaita paikkoja.
Ja jos joku pakosarjan pultti katkiaa niin sitten on tsempalot...ja vaikea viedä huoltamoon sen jälkeen.
vaatinee muutaman hassun mallisen avaimen että saa kaikki pultit auki...ahtaita paikkoja.
Ja jos joku pakosarjan pultti katkiaa niin sitten on tsempalot...ja vaikea viedä huoltamoon sen jälkeen.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.
Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
En ole varma tästä, mutta ihan kuin joskus olisin lukenut kuinka 2.0tdci moottoriin olisi tehty turbon vaihto ja vastaavia probleemia tullut. Lääkkeenä oli turbon sopeutus/säätö. Voin olla väärässäkin 

Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13
Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Jos palataan sen verran alkuun, että miksi se ohjainkello piti vaihtaa?riumppi kirjoitti: ↑26 Marras 2021 19:49 No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.
Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Vai onko pakoputki tukossa?
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Alipainevuoto kellossa.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑26 Marras 2021 21:25Jos palataan sen verran alkuun, että miksi se ohjainkello piti vaihtaa?riumppi kirjoitti: ↑26 Marras 2021 19:49 No niin. Nyt on turbo vaihdatettu. Ongelmat ei kadonneet, pahenivat. Engine malfunction taulussa hyvin tiuhaan. P2263 tulee ja siihen kai liittyen joku abs koodi. Vetokaan ei tunnu yhtä pirteälle. Vihellys kyllä jäi korjaamolle.
Täytyykö turbon vaihdon jälkeen ohjelmallisesti säätää jotain? Hyviä ideoita jatkoon?
Vai onko pakoputki tukossa?
Dpf joskus herjasi, poltot kyllä toimineet ajossakin. Ja pari pakkopolttoa onnistuneesti tehty.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Voisiko vika olla alipaineen saannissa/säädössä?
Alipaineletkut ja paineenmuunnin/venttiili kannattaa tarkistaa.
viewtopic.php?t=57301
Jos tässä tapauksessa on kellossa ollut pitempään alipainevuoto, on se kiskonut myös sisäänsä pölyä, kosteutta ym?
Paineenmuuntimessa on muistaakseni pieni suodatin muovikannen alla. Voisiko se olla tukossa?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... SHUjZLR-6y
Sopeutuksen suhteen en osaa neuvoa.
Alipaineletkut ja paineenmuunnin/venttiili kannattaa tarkistaa.
viewtopic.php?t=57301
Jos tässä tapauksessa on kellossa ollut pitempään alipainevuoto, on se kiskonut myös sisäänsä pölyä, kosteutta ym?
Paineenmuuntimessa on muistaakseni pieni suodatin muovikannen alla. Voisiko se olla tukossa?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... SHUjZLR-6y
Sopeutuksen suhteen en osaa neuvoa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Paineenmuuntimen suodattimen puhdistuksen tein jo aiemmin. Letkustot on käsittääkseni tarkistettu samalla kuin vuoto kellossa on löydetty. Tosin tarkistus lienee koskenut juuri vuotoja, eikä ehkä mahdollista tukkeutumista.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
miten pakoputken vastapaineet, eihät katti/dpf ole tukossa?
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Aiemmin oli vaihtelu hyvinkin suurta, 2-180 kPa, muistaakseni. Turbon vaihdon jälkeen olivat ajossa luokkaa 20-30 lyhyellä otannalla. Siis dpf paine-ero kyseessä. Forscan ei näytä tälle autolle dpf tukkoisuusprosentteja, tai en ole ainakaan löytänyt.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑27 Marras 2021 16:19 miten pakoputken vastapaineet, eihät katti/dpf ole tukossa?
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Tietysti sama toisinpäin eli ajossa näkee testerillä ahtopaineen. Kun mk3 TDCI:n ahtoletku EGR:lle oli halki niin ahdot ajettaessa max 0,25bar. Kunnossa olevana ahdot muistaakseni noin 1,3bar.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑28 Marras 2021 22:07 tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
Toinen itseaiheutettu vika oli hiljattain kun käyntiääni tyhjäkäynnillä muuttui matalan jyriseväksi. Olin jo ostamassa äänenvaimenninta kun huomasin konehuoneessa moniurahihnan vaihdon jäljltä ahtimen alipainesäätimelle menevän letkun olevan irti (oma vika).
Letku kiinni alipaineliitäntään ja tyhjäkäyntiääni muuttui normaaliksi samantien.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Tämä on pitänyt tapahtua kahden korjaamon ja yhden merkkikorjaamon toimesta. Tosin en ole katsomassa ollut mitä on tehty "asiakas läsnä, hinta1000000€/h" johtuen. Itse en ole rikkinäisiä letkuja löytänyt.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑28 Marras 2021 22:07 tarkistettiinhan kaikki turbon letkut huolella ettei ole halkeamia?
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
en luottaisi aina noiden korjaamoiden tekemisiin ellei ole pyydetyt letkuja tsiikaan niin eivät välttämätät moiseen ryhdy...ne kun on vaikeissa paikoissakin. Mutta tosiaan myös ahtopainelukeman voi katsota ohjelmalla.
forscan on ilmainen / halpa ja plugikaan ei paljoa maksa...
forscan on ilmainen / halpa ja plugikaan ei paljoa maksa...
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Jokos syy Kugan hengenahdistukseen on selvinnyt?Jos ei ole, ja putket ja letkut on ehjiä, niin mitäs seuraavaksi ajattelit kokeilla? Ahtiopaineiden live-seurantaa?
Tuo painemuunnin on yleinen vikakohde. Jos EGR:n painemuunnin siinä jossain lähellä on sama osa, voi niitä kokeilla ristiin letkut ja liittimet vaihtamalla. Tai ostaa uusi painemuunnin, tarvikeosa (esim. Pierburg) maksaa 30-40 euroa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Minun Kugaan on EGR vaihdettu ja vanha on jemmassa. Vika ei sillä vaihdolla korjautunut, joten minulta voisi aika pikkurahalla päästä todennäköisesti toimivaan kokonaiseen EGR venttiiliin kiinni. Nehän on helppo irrallisina putsata uudenveroiseen kuntoon.
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Tuo on totta. Tuolla painemuuntimella tarkoitin tätä osaa:
https://www.topautoosat.fi/pierburg-964 ... 6YEALw_wcB
Joka siis säätelee turbon alipainekelloa liikuttelevaa alipainetta. Kugasta en ole varma, mutta esim. samanikäisessä Mondeossa on EGR:ää varten täysin identtinen venttiili.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Nyt on minunkin Turbo vaihdettu ja hyvin toimii. Pieni ongelma tuli, eli minun autoni on malliltaan
Ford KUGA Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1997cm3
Moottorikoodi: UKDA; G6DG
Rekisteröity: 02.01.09
Tyyppi: 2.0 TDCi 4x4
Teho: 100kW / 136hv
AutoDocin verkkokauppa sanoo tuotteen 11900181 yhteensopivuudesta
No homma ratkaistiin patentilla ja toimii, mutta yhteensopiva se ei ollut. Jos teille tulee Turbon vaihto eteen tässä automallissa, niin katsokaa noita kuvia ja verratkaa omaan tilanteeseenne. Ylempi on siis autosta todellisuudessa löytynyt laite.

Ford KUGA Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1997cm3
Moottorikoodi: UKDA; G6DG
Rekisteröity: 02.01.09
Tyyppi: 2.0 TDCi 4x4
Teho: 100kW / 136hv
AutoDocin verkkokauppa sanoo tuotteen 11900181 yhteensopivuudesta
- FORD Kuga Mk1 SUV (Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 136 - 200 HV, Bensiini, Diesel)
2.0 TDCi 4x4, Valmistusvuosi 03.2008 - 11.2012, 1997 ccm, 136 HV
No homma ratkaistiin patentilla ja toimii, mutta yhteensopiva se ei ollut. Jos teille tulee Turbon vaihto eteen tässä automallissa, niin katsokaa noita kuvia ja verratkaa omaan tilanteeseenne. Ylempi on siis autosta todellisuudessa löytynyt laite.

-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turbon ohjainkellon vaihto, Kuga 2.0tdci
Olikos se manuaali ja 6V?
https://ford.7zap.com/fi/car/56/6.37653 ... 093/#6K682
4WD OEN 1496216
https://www.autodoc.fi/garrett/8034675
https://www.autodoc.fi/turbo-motor/14177866
Ihmeellistä että samalla OE numerolla on kahdenlaisia kiinnityksiä...mutta selittyneeköhän sillä että luettelossa on myös kahdenlaisia kannakkeita.
Olikos autossa ollut turbo alkuperäinen?
Paljonko suunnilleen maksoi muuten asennustyö?
https://ford.7zap.com/fi/car/56/6.37653 ... 093/#6K682
4WD OEN 1496216
https://www.autodoc.fi/garrett/8034675
https://www.autodoc.fi/turbo-motor/14177866
Ihmeellistä että samalla OE numerolla on kahdenlaisia kiinnityksiä...mutta selittyneeköhän sillä että luettelossa on myös kahdenlaisia kannakkeita.
Olikos autossa ollut turbo alkuperäinen?
Paljonko suunnilleen maksoi muuten asennustyö?