Täällä forumilla olevan aiemman Powershift-ketjun ja konehuoneesta sammutuksen yhteydessä kuuluneen PRÖÖÖÖÖT-äänen innoittamana päädyin tilaamaan uuden painemuuntimen, joka vaihdettiin paikallisessa korjaamossa, joka jää nyt nimeämättä.
Heti painemuuntimen vaihdon jälkeen auto alkoi antamaan "Engine Malfunction"-vikailmoitusta, jota yritettiin ensi alkuun korjata ajamalla sopeutus OBD-portin kautta. En ihan tarkalleen osaa tätä vaihetta selittää, mutta olin toisaalta lukenut, että ajotietokoneelle pitää kalibroida painemuuntimen "kiinni"-asento ja jos tätä ei tee, niin saattaa tulla tuota vikakoodia.
Auto toimi ajomatkan kotiin, mutta temppuilu jatkui sitten tulevina päivinä. Moottori kylmänä ajaessa "Engine Malfunction"-valo tuli lähes välittömästi päälle ja autosta lähti tehot/turbo pois kokonaan - max. nopeus oli jotain 90km/h. Jos autolla ajoi vähäksi aikaa parkkiin ja antoi moottorin olla sammuksissa, niin saattoi toimia taas ihan normaalisti loppu ajomatkan ajan. Tämä toistui useasti.
Tarkempi vikakoodi oli P2263 / Turbo/Supercharger Boost System Performance.
Tästä syystä käytin autoa samassa korjaamossa yhteensä kolme kertaa, joista viimeisellä kerralla auto seisoi siellä koko perjantai-päivän. Mitään vikaa eivät kuitenkaan kuulemma löytäneet ja ajoin auton kotiin ilman vikakoodeja. Lauantaina viat taas palasivat, kuten osasinkin jo odottaa, ja varasin sitten seuraavalle viikolle ajan Laakkoselta.
Auto siirtyi Laakkoselle, jossa heti löydettiin ongelman syy. Mitä todennäköisimmin aiempi korjaamo oli katkaissut suoraan painemuuntimen alla olevasta venttiilistä yhden letkuliitoksen tai ainakin se oli poikki:

Fordin osanumero oli 1870112 ja lähin varaosa löytyi Ruotsista, joten se sitten tilattiin. Tämä on setti, jossa tulee Pierburgin painemuunnin (6G9Q-9E882-CA), tuo rikkoutunut "vacuum sensor" (todnäk. osanumerolla 7-04006-00) sekä näihin liittyvät letkut.
Ymmärrykseni mukaan nämä osat yhdessä hoitavat sekä pakokaasun takaisinsyöttöä että turbon toimintaa, joka selittäisi sen, että vika ilmeni moottorin ollessa kylmä (pakokaasun takaisinsyöttö oli aktiivinen?) mutta toimi moottorin ollessa lämmin (ei tarvetta pakokaasun takaisinsyötölle?).
Vaihdon jälkeen auto toimii taas normaalisti, ja tuntuu myös, että Powershift vaihtaa täsmällisemmin kuin ennen, mikä oli myös yksi syy minkä vuoksi halusin koittaa tuon painemuuntimen vaihtoa.
Kun etsii netistä tietoa P2263-koodista on yleisin vika siinä, että joku letku on jossain poikki. Pyysin alkuperäistä korjaamoa tarkistamaan kaikki letkut, ja minulle kerrottiin, että niistä ei löytynyt mitään vikaa. Laakkosen asentajalta sain nuo vanhat letkut mukaan ja näyttää siltä, että vacuum sensoriin menevää letkua oli yritetty liimata kiinni. Menee spekuloinnin puolelle, mutta kiistatonta on, että auto kävi alkuperäisessä korjaamossa kolme kertaa saman vian takia, jonka Laakkonen sitten keksi heti ensimmäisellä kerralla. Sain myös sovittua niin, että lasku meni suoraan alkuperäiselle korjaamolle, josta pisteet sinne suuntaan.
Joka tapauksessa tässäkin tilanteessa vika oli siis tosiaan yhdessä kokonaan poikki olevassa letkussa, josta sitten moottori kylmänä aiheutui tuo turbon toimimattomuus ja P2263-vikakoodi.
Tekisinkö saman rumban uudestaan? Joo, todennäköisesti, mutta tietysti mieluummin ilman tuota kahden viikon korjaamo-kierrettä. Moottorin ja vaihteiston yhteistoiminta tuntuu aikaisempaa täsmällisemmältä ja jotenkin moottori tuntuu vääntävän paremmin, mutta tämä on pitkälti mutu-tuntumaa.
Ja tämän saagan seurauksena minulla on myös ylimääräinen 6G9Q-9E882-CA -painemuunnin, jonka mielelläni myisin jollekin sopivalle Fordistille, joka haluaa päästä eroon sammutuksen yhteydessä kuuluvasta PRÖÖT-äänestä. Osa sopii ainakin MK 4.5:een (oma auto v. 2011). Jos kiinnostaa, niin voi vastata tähän ketjuun tai laittaa suoraan privaatti-viestiä, jos se onnistuu tällä forumi-softalla.