Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Rottis
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2021 08:25

Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Rottis »

Moro,
potilas on vuoden 2006 2.0l diesel mondeo kokoa farmari. Kytkimestä antoi työsylinteri ajossa periksi ja polkimen jouset singahtelivat irti kun neljän ruuhkan valoissa raivostuneena poljin jämähtänyttä poljinta. Kuitenkin itse asiaan eli laatikko irti ja osia vaihtoon. Vanhan paineasetelman lautasjousen paksuus kitkapinnasta lautasjousen kärkiin on n. 24mm ja uuden pränikän samanmoisen 34mm. Nyt vaihdelaatikko ei mahdu nätisti paikalleen, vaan viimeisen sentin joutuu kirimään ruuveilla (käy kyllä helposti, mutta...). Paketti koossa ja startatessa startista kuuluu nakutusta mutta kone ei käynnisty.
Onko nyt niin, että paketti on liian tiukalla ja vauhtipyörä ei pääse pyörimään, vai etsinkö vikaa startin puolelta? Epäilyttää kyllä että startti vaan sattumalta menisi samalla kun ei sitä tullut kolhittua. Vai onko asennuksessa sattunut moka/mokia? Ensimmäistä kertaa lähdin tämän luokan projektia itse suorittamaan, joten perusvirheitä voinee odottaa. Ehdotuksia.
Kytkimestä vaihdettu koko paketti vauhtipyörä, levy ja paineastelma, työsylinteri ja lisäksi pääsylinteri. LUKin osia, samanlaiset kuin alkuperäiset. Lisättäneen vielä, että ensin yritin pelkkää työsylinterin vaihtoa eikä kytkin irrottanut ollenkaan, mutta syynä lieni vanhan paineastelman irroitus perusristiavauksella vaikka onkin SAC-kytkin, samoin takaisin kiinnitys. Voiko asetelman säätöjen hukkaaminen aiheuttaa tämän :?:

Olen jo aikonut hinauttaa auton ammattilaiselle ja maksaa oppirahat jotta pääsisi joskus vielä tienkin päälle, mutta ehkä täältä löytyy fiksuja päitä (monesti on eri topiceista apua ollut). :)
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Rottis kirjoitti: 28 Marras 2021 17:48 Moro,
potilas on vuoden 2006 2.0l diesel mondeo kokoa farmari. Kytkimestä antoi työsylinteri ajossa periksi ja polkimen jouset singahtelivat irti kun neljän ruuhkan valoissa raivostuneena poljin jämähtänyttä poljinta. Kuitenkin itse asiaan eli laatikko irti ja osia vaihtoon. Vanhan paineasetelman lautasjousen paksuus kitkapinnasta lautasjousen kärkiin on n. 24mm ja uuden pränikän samanmoisen 34mm. Nyt vaihdelaatikko ei mahdu nätisti paikalleen, vaan viimeisen sentin joutuu kirimään ruuveilla (käy kyllä helposti, mutta...). Paketti koossa ja startatessa startista kuuluu nakutusta mutta kone ei käynnisty.
Onko nyt niin, että paketti on liian tiukalla ja vauhtipyörä ei pääse pyörimään, vai etsinkö vikaa startin puolelta? Epäilyttää kyllä että startti vaan sattumalta menisi samalla kun ei sitä tullut kolhittua. Vai onko asennuksessa sattunut moka/mokia? Ensimmäistä kertaa lähdin tämän luokan projektia itse suorittamaan, joten perusvirheitä voinee odottaa. Ehdotuksia.
Kytkimestä vaihdettu koko paketti vauhtipyörä, levy ja paineastelma, työsylinteri ja lisäksi pääsylinteri. LUKin osia, samanlaiset kuin alkuperäiset. Lisättäneen vielä, että ensin yritin pelkkää työsylinterin vaihtoa eikä kytkin irrottanut ollenkaan, mutta syynä lieni vanhan paineastelman irroitus perusristiavauksella vaikka onkin SAC-kytkin, samoin takaisin kiinnitys. Voiko asetelman säätöjen hukkaaminen aiheuttaa tämän :?:

Olen jo aikonut hinauttaa auton ammattilaiselle ja maksaa oppirahat jotta pääsisi joskus vielä tienkin päälle, mutta ehkä täältä löytyy fiksuja päitä (monesti on eri topiceista apua ollut). :)
Varmistitko ihan varmasti, että ovat samanlaisia DMF eli kaksoismassavauhtipyörän osia? Ja kytkinlevy on oikeinpäin eli paksumpi puoli paineasetelmaa kohti?

SAC -kytkin vaatii asennukseen erikoistyökalun ja viimeistään siinä vaiheessa kun joutuu pulteilla vetämään kiinni, on joku mennyt väärin. Askel kerrallaan takaisinpäin ja varmistamaan mikä on eri tavalla.
Rottis
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2021 08:25

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Rottis »

Kyllä osat ovat identtiset paitsi lautasjousen päät korkeammalla. Mutta nähtyäni kaksi eri valmistajan paineasetelmaa jotka molemmat ovat 34mm korkeita oletan sen olevan oikein. Levykin on oikein päin, ei itse asiassa halua oikein asettua nurinpäin vauhtipyörän syvennykseen. Uuden paineasetelman asennukseen käytin työkalua, kun hoksasin että se on itsesäätyvä. En vain tahdo ymmärtää mistä saisin sen sentin puristettua.

Olisikohan mahdollista että en kiristänyt työkalulla lautasjousta riittävästi. Taipuisivatko jousen kärjet pysyvästi tässä vaiheessa, onko kenelläkään kokemusta?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko alkuperäisiä ne osat ja pultit tuli paketin mukana ja kiristystiukuudet tiedossa. Tuon startin moni vaihtaa samalla kertaa jos autolla on ajettu tosi paljon ja startti on alkuperäinen.
h5ttps://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=34148
Mikäli akku on täysin kunnossa, kaapeleineen ja liittimineen, ongelma on startin solenoidissa tai starttimoottorissa itsessään
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Rottis kirjoitti: 30 Marras 2021 06:02
Olisikohan mahdollista että en kiristänyt työkalulla lautasjousta riittävästi. Taipuisivatko jousen kärjet pysyvästi tässä vaiheessa, onko kenelläkään kokemusta?
On mahdollista. Työkalulla puristetaan paineasetelmaa kunnes pinnat ovat tasan. Vaatii kyllä ihan kunnon ruuvaamista ja työkalu tulee tietenkin olla se SAC-työkalu.

https://tinyurl.com/ycknmsjw

Ei ole koskaan taipunut pysyvästi mutta kytkinasetelman jousikäpälät painuvat tietenkin käyttöasentoa vastaavaksi asennettaessa jotta tarvittava jousipaine saavutetaan.
Rottis
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2021 08:25

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Rottis »

Eli paketti auki ja uusi yritys vissiinkin edessä. Kokeillaan ja kiitokset
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kytkimen asennukseen vielä yleensä liittyen.. Tosiaan laatikonhan pitäisi mennä kevyesti lohkoon asti kun kytkinakseli osuu booreille, itse rempoissa toki ohjannut parilla pultilla laatikkoa sitten kun matkaa on enää 5cm jäljellä, mutta kampoihin ei saisi panna, kerran halkesi nimittäin 206 pösöstä kytkinkoppa kun vedin pulteilla ja ½" räikällä lootan pohjaan :roll: :D Toisaalta jos kytkinlevyn boorit ei oo ollu kohdallaan niin kannattaa uudessa asennuksessa tsekata ettei ole litistynyt, näinkin on käyny kun on "voimalla" vedetty loota paikalleen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Mondeo kytkinasennuksen ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 30 Marras 2021 10:43 Kytkimen asennukseen vielä yleensä liittyen.. Tosiaan laatikonhan pitäisi mennä kevyesti lohkoon asti kun kytkinakseli osuu booreille, itse rempoissa toki ohjannut parilla pultilla laatikkoa sitten kun matkaa on enää 5cm jäljellä, mutta kampoihin ei saisi panna, kerran halkesi nimittäin 206 pösöstä kytkinkoppa kun vedin pulteilla ja ½" räikällä lootan pohjaan :roll: :D Toisaalta jos kytkinlevyn boorit ei oo ollu kohdallaan niin kannattaa uudessa asennuksessa tsekata ettei ole litistynyt, näinkin on käyny kun on "voimalla" vedetty loota paikalleen.
Olen joissakin laatikoissa käyttänyt kierretankoja ohjureina jolloin oikean linjan saa helposti.
Jos boorit ovat kohdallaan, kuten sanoit. Jos eivät ole niin äkkiä irti ja uusi asennus paineasetelmalle koska vaihdelaatikolla saa niin paljon vipuvartta ettei mikään kytkin sitä kestä.

Käytännössä tuo on tullut kyseeseen kun moottori-/vaihteistopaketti on irrallaan.
Vastaa Viestiin