Sierran lämpeäminen?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
faksipuhelin
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:10

Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja faksipuhelin »

Kuinka pitkän matkaa joudutte ajamaan että Sierran lämpö mittari on normaalilla... ite Saan ajaa melkee 15km Ennenku on normaali...
gazu2005
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Loka 2005 19:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja gazu2005 »

eiks noi sierran mittarit oo aina ollu aika kyseenalaisia toiminnaltaan..? :roll: ?? vaihda termostaatti ni johan alkaa viisari värähteleen!
steele
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2005 20:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja steele »

yks mun vanha sierra ei lämmenny sitte juuri ollenkaan.. ei auttanu termarin vaihdot eikä mikään.. yritin kennostakin laskee vettä läpi, tuli paljon paskaa, mutta ei auttanu lämpeämiseen yhtään.. eli kai se kennosto jotenki vaan kuoleentuu/tukkeutuu ajan myötä.

jep, eli puhuttiinki koneen lämpenemisestä.. hyvin taas luettu :)

joskus oon vaihtanu vedenlämpöanturin, sitte alko mittari näyttää oikein.
Focus Ecoboost 1.6 -14
Sierra 2.0 3d -85
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

faksipuhelin kirjoitti:Kuinka pitkän matkaa joudutte ajamaan että Sierran lämpö mittari on normaalilla... ite Saan ajaa melkee 15km Ennenku on normaali...
Riippuen hieman säästä joudun ajamaan omallani 7-10 kilometriä semmoista 80 nopeutta ennenkuin termostaatti aukeaa. Keulaa ei ole tukittu edes talvella.
Koneena 2.0 DOCH (kaasutin).
-M
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Enpä ole kyl koskaa miettiny kuinka kauan saa ajaa et lämmöt on normaalit mut kauan. :P Mulla se mittari on kyl hieman kummallinen välillä, nykyää se on siinä puolen välin yläpuolella mut jossain vaihees hyvä et just ja just mittari normaalirajalle nousi ja kone kyllä ihan kuumana kävi. Termostaattikin pitäis olla ihan kunnossa. Tästä nyt tuli mieleen et onko muilla sellasta "ongelmaa" kun talvella auto on lämmin siis sisältä ja käy vaikka kaupassa ja viipyy siellä 5-10 minuuttia niin auto on jo ihan kylmä? 8)
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
faksipuhelin
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:10

Viesti Kirjoittaja faksipuhelin »

Termostaatin olen vaihtanut kuukaus sitte... hetken pelas hyvin ja taas kylmeni... Onko muilla ollu ongelmaa sen kumi renkaan kanssa mikä tulee termarin alle.???
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

faksipuhelin kirjoitti:Termostaatin olen vaihtanut kuukaus sitte... hetken pelas hyvin ja taas kylmeni... Onko muilla ollu ongelmaa sen kumi renkaan kanssa mikä tulee termarin alle.???
ei ole ollut koska se on ehjä. jos se on paskana niin silloin vedet virtaa termarin ohi kokoajan ja moottori ei lämpene normaalisti.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Itselläni oli kanssa samaa ongelmaa viime talvena tuon ohc sierran kanssa. Vaihdoin termostaatin ja johan alkoi lämpenemään 8) Seuraavana aamuna lähdin sitten töihin, kerkesin ajamaan sellaisen 10km ja kyllä oli lämmintä sisällä ja mittarikin näytti sellaista puoliväliä. Sitten yhtäkkiä lämpimän ilman tulo sisälle lakkasi. Tien reunaan pysähdyksiin... oli kone ottanut ja keittänyt oikein kunnolla... kansi vissiin meni kieroon koska ei ainakaan koskaan tuon jälkeen pysynyt enää nesteet sisällä :evil: Myin auton jollekkin äijälle joka aikoi tehdä siihen moottoriremontin, näin auton myynnissä tässä kuukausi takaperin eräässä autokaupassa ja pakkohan se oli käydä koeajamassa. Ei sille mitään remppaa oltu tehty sama mylly siellä vieläkin nakutti... Termari oli ilmeisesti poistettu kokonaan ja asennettu kiinteä flekti joka pyöri koko ajan keulalle :?

Eli kannattaa myös tarkistaa sen lämpömittarin toiminta, ettei käy niin kuin eräälle. Tuossa nykyisessäkin sierrassa mittari näyttää melkein koko ajan normaalin alareunaa vaikka kone on aivan lämmin. Joskus olen saanut helteillä lämmöt nousemaan jopa melkein puoliväliin :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Riesa2.0 kirjoitti: Termari oli ilmeisesti poistettu kokonaan ja asennettu kiinteä flekti joka pyöri koko ajan keulalle :?


no mää ottasin flektinkin pois jos termarinkin poistasin.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu noissa voorteissa on nuo lämpömittarit vähän mitä sattuu. Samalla anturilla itsellä talvella ei viisari nouse edes asteikolle vaikka meinaa keitää ja kesällä kun käyttää minuutin niin on jo yli asteikon ja normaalilämpöisenä menee sinne "piiloon" asti se viisari. Tuo nyt on järkevin anturi mitä olen löytänyt (niitäkin vaikka kuinka paljon) eli kylmänä ja kuumana viisarista saa selkoa. Jollain muulla anturilla tavella ei liikahdakkaan ja kesällä näyttää normaalisti ja sitten toisin päin

Sellaisen kivan huomion myös tehnyt että lämpömittarin viisarin asento vaikuttaa jonkin verran bensamittarin näyttämään. Kylmiltään kun täräyttää käyntiin niin bensamittari näyttää vaikka tasan puolta tankkia niin kun lämpiää niin näyttää about 2-3mm vähemmän ja taas kun antaa jäähtyä kunnolla niin näyttää puolta tankkia :D
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja glo »

Mulla tuo XR ei lämmenny kyllä millään tässä kun töihin ajeli, tietysti vaikutusta voi olla myös puuttuvalla termarilla ja jatkuvasti huutavilla flekteillä :lol: , oli tuossa pientä lämpöongelmaakin, aluks olikin termari jumissa, otin pois, taas hetken mentiin komeesti, sitten flektejen anturi poiki, taas nousi lämmöt, nyt lähtee fletkit päälle, kun on sytkävirta päällä. Ja tiedän, ei välttämättä paras systeemi, mutta jotain piti laittaa väliaikasesti.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Mun Sierrasta kosahti lämpötila-anturi, musta sellainen. Samanlainen tilalle ja mittarin uudeksi vakioosoittamaksi tuli puolivälin ja ylärajan välimaasto. Aika tarkkaan siinä 3/4 kohdalla on. Ennen oli kuin naulattuna puolivälissä.

Aiheeseen liittyen - kuinka monilla on huonoja kokemuksia tarvikekennoista? Lueskelin niistä vasta sitten kun olin moisen ostanut... Ei meinaan toimi läheskään niin tehokkaasti kuin alkuperäinen (ennen kuin meni tukkoon:).

Tuo 1,8 oli aikoinaan hyvinkin lämmin ja lämpeni nopeasti. Tänään kun oli viitisen astetta pakkasta tutkailin taas käyttäytymistä ja lämppärin meno- ja paluuletkut kun alkoivat olla arviolta noin 30 asteisia, ei sisälle tullut vielä havaittavasti lämmennyttä ilmaa. Termari toimii kuten pitääkin.

Onko se tarvikekenno vaan niin surkea lämmönjohtavuudeltaan, vai mikäköhän siinä mättää? Keljuttaa sen verran, että on varmaan pakko nähdä se ***vetinmoinen vaiva ja vaihtaa kenno uudelleen - alkuperäiseen. Vivustot yms. toimivat kuten pitääkin, on tarkastettu kerran jos toisenkin.

Vertailun vuoksi - Sierran lämppäri alkaa nykyisellään antamaan lämpimän tuntuista ilmaa siinä kohtaa työmatkaa missä Scorpion puhallin alkaa jo tiputtelemaan nopeuttaan kun säädetty 24 astetta alkaa olla lähellä...
jaskaz
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Marras 2005 16:37
Paikkakunta: tampere

mistähän vika

Viesti Kirjoittaja jaskaz »

eli perinteinen lämpömittari ei toimi sierrassa kone dohc oisko lämpömittarin anturi missäpäin konetta?

laittakaa joku vaik priva jos käy
Ford Sierra Cosworth 2wd
Ford Sierra 2,0 dohc ghia
kaahari
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Tammi 2006 11:59

Sierran lämmitys

Viesti Kirjoittaja kaahari »

Joo !!!!! Voisikohan joku viisas sanoa miksi lämmityskennosta alkaa kuulua pirummoinen mulina kun saan auton käyntiin, ja lämmintä ei meinaa pakkasella riittää kajuuttaan.
Nimimerkillä:pakkaseen kyllästynny.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: Sierran lämmitys

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kaahari kirjoitti:Joo !!!!! Voisikohan joku viisas sanoa miksi lämmityskennosta alkaa kuulua pirummoinen mulina kun saan auton käyntiin, ja lämmintä ei meinaa pakkasella riittää kajuuttaan.
Nimimerkillä:pakkaseen kyllästynny.
ilmalukko...??? :roll: :roll:
auttaiskohan kennon ilmaaminen..
eli ylempi letku irti ja siitä nestettä sisään...
joskus autto kun vaihto letkut päikseen...
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Re: mistähän vika

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

jaskaz kirjoitti:eli perinteinen lämpömittari ei toimi sierrassa kone dohc oisko lämpömittarin anturi missäpäin konetta?

laittakaa joku vaik priva jos käy
Edestä katsoen vasemmalla termostaattikotelon takana, laturin päällä.
Ei voi missata.
-M
Samu
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:22
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Samu »

mul ainakii heittelee toi mittari ihan miten sattuu.. :lol: :lol:
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Toniska
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Joulu 2005 19:58
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Toniska »

Mulla ei nouse punasest ylemmäs lämpömittari ja kyl lämmintä puhaltaa kun vähän aikaa huristelee eli about 20km :lol: :lol: Mein ukkeli sano et termostaatti pitäs vaihtaa?
Alpine
MDS
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Kolmas termostaatti menossa.
Auto on ollut minulla kuutisen vuotta ja 150 tkm.
-M
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Sierran lämmitys

Viesti Kirjoittaja VesQ »

kaahari kirjoitti:Joo !!!!! Voisikohan joku viisas sanoa miksi lämmityskennosta alkaa kuulua pirummoinen mulina kun saan auton käyntiin, ja lämmintä ei meinaa pakkasella riittää kajuuttaan.
Nimimerkillä:pakkaseen kyllästynny.
Jos DOHC koneella niin 85% varmuudella kansi jostain kohtaa halki ja lämmetessään rako puristuu umpeen. Saattaa toimia vaikka sata vuotta tai sitten ei
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sierran lämmitys

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

VesQ kirjoitti: Jos DOHC koneella niin 85% varmuudella kansi jostain kohtaa halki ja lämmetessään rako puristuu umpeen. Saattaa toimia vaikka sata vuotta tai sitten ei
Termostaatti vaihtoon ja kunnon ilmaus sinne jäähdytysjärjestelmään. Eli keula ylös, auto käyntiin ja painesäiliön korkki auki ja puristelemaan letkuja. Kyllä se siitä...
Sierra 2.3i 16v
kaahari
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Tammi 2006 11:59

Viesti Kirjoittaja kaahari »

Joo kiitoksia vinkeistä! Mä tuota kahlaan nää kaikki vinkit läpi niin nähdään kuinka äijän käy, jos saatas se mulina loppumaan.
kaahari
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Tammi 2006 11:59

sierran lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja kaahari »

Joo !!! Nyt se pirun mulina loppu, kun nostin nokan ylös ja ilmasin järjestelmän vinkkien avulla ja korjasin termarin. Lämmintä muuten pukkaa ja elämä loistaa :D
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: sierran lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

kaahari kirjoitti:Joo !!! Nyt se pirun mulina loppu, kun nostin nokan ylös ja ilmasin järjestelmän vinkkien avulla ja korjasin termarin. Lämmintä muuten pukkaa ja elämä loistaa :D
Ja viikon päästä kirjoitat taas kun mulina on vain kaksinkertaistunut :lol: No ei nyt kai! Itse vain kun sen kanssa tuossa kerran taistelin niin luulin jo saaneeni sen loppumaan, mutta sitten viikon päästä eräänä kauniina aamuna se olikin tullut takaisin... No toivotaan että sun tapauksessa näin ei käy :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Lämpeää

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Kokeilin tänään tuota lämpenemistä....

Ajattelin ajon jälkeen että annan käydä pihassa muutaman minuutin ja menin sisään.

Viiden TUNNIN jälkeen huomasin että Sierra jolkottaa pihassa...lähti muuten lumet moottorin alta ja oli sisällä lämpöä riittävästi kun kävin jäähdyttämässä konetta maantiellä.
-M
Vastaa Viestiin