2.0 viritetty ohc

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Kone kasattu uusilla osilla 92 mahlet, alakerta tasapainotettu, uudet 45mm weberit, isot teräs venat, A8 nokka... Mikä olis hyvä sytytysennakko?
Mikä voi tehdä että 3 ja 4 sylinteri pakosarja on 100astetta kylmempi kun 1 ja 2?
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Pakosarjaan voi laittaa pakosarjakäärettä. Ennakon saat kohdalleen kokeilemalla tai viemällä auton dynoon.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Mk3Mondeo
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Hoppa1 kirjoitti: 29 Elo 2021 21:17 Pakosarjaan voi laittaa pakosarjakäärettä. Ennakon saat kohdalleen kokeilemalla tai viemällä auton dynoon.
Tarkoitatko kokonaisennakkoa, perusennakkoa vaiko maksimiennakkoa jostakin kierrosluvusta lähtien?

Turvallinen perusennakko noin 6° - 8°, maksimina pitäisin 34° - 36° (perusennakko + keskipakoennakko) ja maksimi käytössä noin 2800rpm -> ylöspäin.

Jos kilistää niin heti ennakkoa pienemmälle.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Mutta mikä syynä että 3 ja 4 käy ns. Kylmempänä? Infrapuna lämpömittarilla katsottuna pakosarjasta...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sytytysennakko paljon nyt. Seokset onko kunnolliset laiha seos nostaa lämpöjä. Eli bensaa saa moottori ja milä bensalla ajat. Samoin moottorin ajoitus on varmasti oikein. Kerrohan moottorista vähän enenmmän mitä vuosilukua moottori edustaa ja millä herkuilla.
Herkuilla tarkoitin kaasaripeleissä on 4 kurkkuisia webereitä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 30 Elo 2021 08:00 Sytytysennakko paljon nyt. Seokset onko kunnolliset laiha seos nostaa lämpöjä. Eli bensaa saa moottori ja milä bensalla ajat. Samoin moottorin ajoitus on varmasti oikein. Kerrohan moottorista vähän enenmmän mitä vuosilukua moottori edustaa ja millä herkuilla.
Herkuilla tarkoitin kaasaripeleissä on 4 kurkkuisia webereitä.
Mitä yrität kysyä tuossa?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sitä että mitkä ennakot nyt on kun noita pakosarjan lämpöjä on mittailtu. Jostain pitää lähteä kyselemään jos vikaa aletaan etsiä. Kun moottori kummiskin toimii ja käytetty.. Monesti nämä kysymykset on vain sellaisia että vähän lisäinfoa tarvitaan aina .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Uusilla osilla kasattu... 15min käytetty. Uudet kaasarit tehdas säädöissä
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.

Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.

Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.

Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

1 ja 2 pakolämpö noin 350astetta ja 3-4 noin 240
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mk1escos kirjoitti: 30 Elo 2021 15:18 Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.

Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.

Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.

Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Eiköhän keskitytä tuohon lämpötilojen pakosarjassa eikä minun kirjoiteluun. Annappa vinkki mistä johtuu moinen syy. Itse näillä jutuilla että pakokaasut ei ole joka sylinterissä tasapainossa jos vuotoja ei ole ja on ns tiivispaketti. Puristuspaineet joka sylinterissä tasaiset ja mitattu. Kun nyt ennakot on kunnossa ja autolla voi ajaa käy ottamassa pakokaasutesti. Se kertoo onko seokset kunnossa ja muutenkin kuinka bensa palaa. Lämpötiloihin kun vaikuttaa seokset ja moottorin säädöt eli ajoitusmerkit on paikoillaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 30 Elo 2021 16:27
Mk1escos kirjoitti: 30 Elo 2021 15:18 Katso ihan ekana bensan pinnat missä menee, luultavasti liian alhaalla 1-2 kaasarissa tai liian korkealla 3-4
Seuraavaksi seosruuvien asento.

Kokonais ennakko riippuu paljon mäntien muodosta onko kuppia vai domea männissä. Puristus suhde! Tulppien lämpöarvo vaikuttaa myös kuten myös seos ja koneen lämpötila.

Mut tuossa nyt ne ensimmäset mitä lähteä selvittämään ja vasta sitten miettiä ennakkoja lisää muuten sulatat 2 männän.

Pitäsikös renee vähän lukea mitä on kirjoitettu 45 weberit kaasareina, A8 nokka...
Eiköhän keskitytä tuohon lämpötilojen pakosarjassa eikä minun kirjoiteluun. Annappa vinkki mistä johtuu moinen syy. Itse näillä jutuilla että pakokaasut ei ole joka sylinterissä tasapainossa jos vuotoja ei ole ja on ns tiivispaketti. Puristuspaineet joka sylinterissä tasaiset ja mitattu. Kun nyt ennakot on kunnossa ja autolla voi ajaa käy ottamassa pakokaasutesti. Se kertoo onko seokset kunnossa ja muutenkin kuinka bensa palaa. Lämpötiloihin kun vaikuttaa seokset ja moottorin säädöt eli ajoitusmerkit on paikoillaan.
Kysyin siksi kun kirjoituksesi vaikuttavat ajoittain koneen tekemiltä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2531
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tessu85 kirjoitti: 30 Elo 2021 15:01 Uusilla osilla kasattu... 15min käytetty. Uudet kaasarit tehdas säädöissä
Tehdas säädöt, onko siis virikaasarit että joka pytyllä on oma kurkku ? Jos näin niin onko kaasareiden synkat kohdalla eli synkat mitattu koneen käydessä?

Sitten onko seokset samat joka pytyllä, infrapuna mittarilla saa suuntaa antavaa, EGT parempi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Ennakko nyt tyhjäkäynnillä noin 14 ei vaikutusta lämpötiloihin... Hyvin vastaa kaasuun... 30 oli ennakko alkaessa
Mk3Mondeo
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu85 kirjoitti: 30 Elo 2021 19:15 Ennakko nyt tyhjäkäynnillä noin 14 ei vaikutusta lämpötiloihin... Hyvin vastaa kaasuun... 30 oli ennakko alkaessa
Paljonko kokonaisennakko jos perusennakkoa tyhjäkäynnillä 14°?

30 astetta tarkoittaa täystuhoa kengitettäessä.
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Onko kellään laittaa kuvaa pyörästä missä ennakon merkit... Tässä omassa on ihmeellisesti nuo merkit... Auto on siis jm-auto mikä tehty just uusiksi. Ja ihan koneistamolla teetetty kansi valmiiksi...
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

10-12 ko laitto niin ei käyny hyvin... 14 niin suht hyvin käy
Tessu85
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2017 17:14

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

30 kierroksilla
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mikä hajoitinputki, pääsuuttimet, tyhjäkäynnit niissä kaasareissa?
Neulat auki kuinka paljon?
Tarkistitko bensan pinnat?
Ja onko tuplat synkassa, toi on seos ongelma enimmäkseen ei sytkä.

Ja renee annoin jo vinkin mitä et ilmeisesti ymmärtänyt kuten et ymmärrä mistä kokoonpanosta on oikeasti kyse.
Sulta tulee niin ihmellisiä viestejä välillä, ihannkuin vetäisit randomilla jostain netistä arvalla vastauksen ilman mitään omaa kokemusta moottoreista jos vähäänkään poikkeaa vakiosta.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2531
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ja ne kaasareiden synkat jos 1/2 pytyn läpät enemmän auki kuin 3/4 ....

Eli onkohan synkattu? Turha sytkää etc. säätää ennen kuin kaasarit synkattu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ja katso tulpat, minkä väriset? Keskielektrodin eriste valkoisena alas asti niin älä aja sen kanssa kauheasti.

Ennakon näkee hyvin sivuelektrodista jos seos on edes hehtaarilla, sivuelektrodi alkaa putsaantumaan kärjestä alkaen kun ennakkoa lisää, karstahuntu saa olla pari milliä tulpan rungosta ylös ja sit puhdas ja pitää tarkkailla että elektrodin kulmat ei ala pyöristymään. Sit ollaan alueella aika hyvin
Mk3Mondeo
Viestit: 1006
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu85 kirjoitti: 30 Elo 2021 19:55 30 kierroksilla
Tuo 30 astetta kokonaisennakko on hieman alakanttiin kun turvallinen voisi olla 34 astetta jos ei halua aivan riskirajoille mennä. Niillä viimeisillä kahdella asteella ei kokonaistehon kannalta kuitenkaan suurta merkitystä ole.

Voin olla väärässä mutta 14 astetta perusennakko on aika paljon. Sillä jää enää keskipakoennakolle ihan maksimissaan 22 astetta. Tuo kannattaa varmistaa stroboskoopilla aina sinne 5000rpm saakka ettei käy vahinkoa kun antaa kenkää.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mihinkä autoon tämä moottori tulee ja joko paketti on kasassa että autolla voi ajella. Säädöt kunnossa niin venttiilivikaa ei ole sitten harmina.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2531
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Pari turhaa viestiä poistettu., pysytään aiheessa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 2.0 viritetty ohc

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tessu ei koskaan vastannut oliko siinä nyt kaksi tuplakaasaria vai yksi?
Vastaa Viestiin