Duratecin vika vai ominaisuus?
Duratecin vika vai ominaisuus?
Eli kyseessä on Duratec 2.0 AOWA joka kylmästartin jälkeen ei ole ihan pirteimmillään. Liikkuu ja kulkee mutta esim kaasua joutuu käyttää "enemmän" esim parkista peruuttaessa. Moottorin lämmettyä toimii moitteetta. Perushuollot on tehtynä, mutta voiskos 250tkm ajomäärällä jo lambdan vaihto olla paikallaan? Mietin että josko se siellä hidastelisi.... tai sitten MAF ?
Toinen kohta on pieni öljynkukutus. Onko öljyrenkaat tässäkin se juurisyy vai onko moottoripesulla saatu positiivisia tuloksia? Tarkoitin siis sisäpesua
Toinen kohta on pieni öljynkukutus. Onko öljyrenkaat tässäkin se juurisyy vai onko moottoripesulla saatu positiivisia tuloksia? Tarkoitin siis sisäpesua
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
MAF voi puhdistaa mutta ole varovainen, kyllä tämä puhdistus auttaa jos vaikka moottori on voimaton.
https://www.apu.fi/artikkelit/tee-se-it ... -puhdistus
Pieni öljynkulutus eli paljon kuluu 1000km. Laita ylärajaa öljy ja aja tonni paljon vajuu kun laitat ylärajaan takaisin öljyä. Turhaa niitä lambdoja vaihtelee jos niissä ei vikaa. Vikavalot alkaa palamaan jos pakokaasupäästöissä sanomista
https://www.apu.fi/artikkelit/tee-se-it ... -puhdistus
Pieni öljynkulutus eli paljon kuluu 1000km. Laita ylärajaa öljy ja aja tonni paljon vajuu kun laitat ylärajaan takaisin öljyä. Turhaa niitä lambdoja vaihtelee jos niissä ei vikaa. Vikavalot alkaa palamaan jos pakokaasupäästöissä sanomista
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Vikavalot usein syttyy vasta kun koko laite toimimaton, jos sittenkään.Renee kirjoitti: ↑17 Huhti 2021 08:49 MAF voi puhdistaa mutta ole varovainen, kyllä tämä puhdistus auttaa jos vaikka moottori on voimaton.
https://www.apu.fi/artikkelit/tee-se-it ... -puhdistus
Pieni öljynkulutus eli paljon kuluu 1000km. Laita ylärajaa öljy ja aja tonni paljon vajuu kun laitat ylärajaan takaisin öljyä. Turhaa niitä lambdoja vaihtelee jos niissä ei vikaa. Vikavalot alkaa palamaan jos pakokaasupäästöissä sanomista
Focuksessa ei tullut vikavaloa vaikka MAF:n johto oli irti. Lähteekö kuitenkin hyvin käyntiin? Lämpöanturit?
Jos tyrkkää liian laihaa.... Kun tuosta liikkeelle lähdöstä tuli mieleen vanhat kaasari/ryyppy autot...välillä sammahtelikin...
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Hyvin monessa Duratecissä on ollut alipainevuotoja imusarjan alla huohottimen kumiletkuissa. Kone käy aivan liian laihalla joka voi aiheuttaa käyntihäiriöitö.miccomus kirjoitti: ↑17 Huhti 2021 07:56 Eli kyseessä on Duratec 2.0 AOWA joka kylmästartin jälkeen ei ole ihan pirteimmillään. Liikkuu ja kulkee mutta esim kaasua joutuu käyttää "enemmän" esim parkista peruuttaessa. Moottorin lämmettyä toimii moitteetta. Perushuollot on tehtynä, mutta voiskos 250tkm ajomäärällä jo lambdan vaihto olla paikallaan? Mietin että josko se siellä hidastelisi.... tai sitten MAF ?
Toinen kohta on pieni öljynkukutus. Onko öljyrenkaat tässäkin se juurisyy vai onko moottoripesulla saatu positiivisia tuloksia? Tarkoitin siis sisäpesua
https://www.youtube.com/watch?v=uF0J9bmEpNE
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Pieni öljynkulutus ei ole ongelma, suuri- on sen sijaan ominaisuus, katsastuksen pakokaasutesti kertoo aika paljon..ei siinä mitään vikaa ole.., kylmänä se tietenkin käy huonommin kuin lämpimänä, sehän nyt on itsestään selvää..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Aloin jo miettiä sytytystulppiakin että josp tulikin laitettua väärät.
Nämä siellä on https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 81089-ford
Ja tässä täsmää varaosanumero https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 69704-ford
Mutta molempien pitäisi olla vastaavia?
Nämä siellä on https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 81089-ford
Ja tässä täsmää varaosanumero https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 69704-ford
Mutta molempien pitäisi olla vastaavia?
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Paljon sinun tulpissa on kärkiväli. Millä bensalla huristelet. Tulpissa on aikamoinen vailinnavara on jos haluaa tulpanmerkkiä vaihtaa. Ja sinun moottorissa heppoja 145 pintaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Se mikä paketissa oli...
95E10
Joo ainakin teoriassa 145hp........
95E10
Joo ainakin teoriassa 145hp........
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Onko se 1.0 mm vai 1.3 mm sitä ajoin takaa mitä auton valmistaja suosittelee. Itse ajelen 98 oktaaninen Mondeo tai Volvo näkyy tollakin toimivan aika hyvin. .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Vastaillaas tähänkin. MAP vaihtaminen auttoi tuohon kylmänä nuhaisuuteen. Ollaan taas paremmin kartalla.
Öljynkulutus ei tässä vaivaa kun nyt on mennyt noin 0,7l ja ajettu melkein 7tkm niin tällä mennään
Öljynkulutus ei tässä vaivaa kun nyt on mennyt noin 0,7l ja ajettu melkein 7tkm niin tällä mennään
Viimeksi muokannut miccomus, 21 Joulu 2021 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
öljynkulutuksen sain aina rouvan c-maxissa sillä siedettävälle tasolle kun nakkasin puhdistusaineet tankkiin ja otin auton omaan ajoon pariksi viikoksi. Työhöni kuului pitkiä siirtymiä (yli 250km). joten ite epäilen juurikin niiden öljyrenkaiden tukkeutumista syyksi ja se paska lähti parhaiten liikkeelle kun autolla vain ajoi pitkää matkaa. Kuomukärry peräs nopeutti puhdistumista.
"harder" is not a very good safeword
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Ei se kärkiväli ole niin justiinsa normi autoissa. Olen vaihtanut satoja jos en tuhansia tulppia autoihin ja prätkiin ja kaikissa ne on toiminut suoraan laatikosta. Se tulpan kärkiväli kun on juuri oikein siellä laatikossa kun on oikea tulppa, jos laatikkoa ei ole heitelty.
Valmistajat jotka tekee moottorit autoihin ja pyöriin ei säätele mitenkään niitä kärkivälejä se kun on yksi vaihe lisää tuotantoon. Tulppa tulee tehtaalta ja laitetaan paikalleen, valmis.
Ja miksi ajaa 98 bensalla jos auto on tarkoitettu toimimaan 95 tai matalammalla oktaaniluvulla? Meillä on todella hyvää bensaa vs muut kehitysmaat kuten jenkit ne kun joutuu tyytymään 82-87 oktaaniseen ja sitten on premium bensat erikseen. Ja toimii ne niilläkin.
Jos ei toimi 95 niin autossa on vikaa, ja se pitää korjata.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Tarkoittanet 7tkm ja 0.7l ? Jos niin on niin ei kauheasti kannata huolestua. Jos jotain haluaa tehdä niin moottorin sisäpesu ja käyttää vähän lyhyempää vaihtoväliä ja anna sille kunnolla tennaria niin renkaat notkistuu.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Nojoo yksikkövirhe... Korjasin oman viestini kuntoon ja tosiaan tuo sisäpesu voisi olla keväällä öljynvaihdossa seuraava steppi. Uskoisin, että mitään en voi ainakaan tässä menettää.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Tämän mukaan nämä jutut on turhia se ruuvarinkärki riittää jos sitä välystä pitää tarkistaa.Mk1escos kirjoitti: ↑21 Joulu 2021 09:28Ei se kärkiväli ole niin justiinsa normi autoissa. Olen vaihtanut satoja jos en tuhansia tulppia autoihin ja prätkiin ja kaikissa ne on toiminut suoraan laatikosta. Se tulpan kärkiväli kun on juuri oikein siellä laatikossa kun on oikea tulppa, jos laatikkoa ei ole heitelty.
Valmistajat jotka tekee moottorit autoihin ja pyöriin ei säätele mitenkään niitä kärkivälejä se kun on yksi vaihe lisää tuotantoon. Tulppa tulee tehtaalta ja laitetaan paikalleen, valmis.
Ja miksi ajaa 98 bensalla jos auto on tarkoitettu toimimaan 95 tai matalammalla oktaaniluvulla? Meillä on todella hyvää bensaa vs muut kehitysmaat kuten jenkit ne kun joutuu tyytymään 82-87 oktaaniseen ja sitten on premium bensat erikseen. Ja toimii ne niilläkin.
Jos ei toimi 95 niin autossa on vikaa, ja se pitää korjata.
Kärkiväli (mm)1,3.
Toi bensa kun noita käyntihäiriöitä ja kylmäkäynnistys ongelmia autoissa ollut niin 98 bensa monesti poistaa niitä juttuja.
Teepä testi merenranta viikko - 25astetta pakkasta tuulee kivasti että kylmäkerroin vastaa 40 pakkasastetta. Ilman lämmitystä auto käyntiin kumpaa ainetta kannattaa tankissa pitää 95 vai 98. Itse pidin 98 ja kotiin pääsin aina. Tuossa on tärkein että auto käynnistyy ensi startin 2- 3 sekunnilla että akussa riittää virtaa. Tämä oli vain oma mielipide tuota 66 vuoden tuomaa elämänkokemusta
Tuossa Fordisti valittaa.
2006 mallisessa Fordissani ilmeni käyntihäiriöitä ja käynnistyshäiriöitä. Myös litramääräisesti polttoainetta paloi enemmän. Kaikki muuttui paremmaksi, kun aloin tankata 98:a, yksi vastaajista kertoo kokemuksistaan.
Viimeksi muokannut Renee, 25 Joulu 2021 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Jenkeillä on eri luokitukset bensalle kuin euroopalla, 95- ja 98 oktaanista ei voi suoraan verrata jenkkibensaan.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
No sitä voi verrata kovin helposti, meillä 95 vastaa jenkkien premium bensaa ja 98 superia. Meillä ei ole käytössä mitään niin huonoa kuin sikäläiset matalaoktaaniset regular liemet.
Mitään noista tulpista tai bensasta ymmärrä kun en just 10 vuotta enempää ole huolto / korjaamo hommissa ollut tai moottoripyörä dynoa operoinut ja moottoreita tehnyt. Mä oon vaan tyhmä insinööri. Kummasti sen polttoaineen liekkirintaman nopeutta voidaan muuttaa esim asetonilla tai propyleenioksidilla tai muilla mukavilla hiilivety yhdisteillä. En mä koskaan huomannut mitään ongelmia pohjoisnorjan -35 -40 pakkasissa käynnistyvyydessä 95 bensalla. Vikaa autossa jos ei käynnisty, tai sitten se vaan on Ford parempi auto kuin joku volvo.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Höpö höpö, meidän 95 on samaa kuin heidän 90. Koitappa vähän selvittää asiaa. Euroopassa pelkkä RON, jenkeissä RON+MON/2.
Re: Duratecin vika vai ominaisuus?
Noniin nyt ei tieto enää lämmitä ketjun alkuperäistä tarkoitusta ajatellen…