Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Alla Focus 1.6 TDCI vm. 2012, mittarissa nyt noin 230 tkm. Taustaa ongelmalle: puolisen vuotta sitten (ja noin 25 tkm sitten) lohkolämmittimen vastus irtosi kesken ajon ja vuosi jäähdytysnesteet pihalle. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ja moottorin lämpömittarikin pysyi normaalialueella. Huomasin, että jotain on vialla kun sisälle ei puhaltanut lämmintä ilmaa ja flekti kuulosti huutavan. Pysähdyin ja höyry nousi moottoritilasta ja lohkon vastus näkyi makaamassa pohjamuovin päällä. No auto hinurilla korjaamolle ja ongelma korjattiin. Kaikki vaikutti korjauksen jälkeen hyvältä ja jäähdytysnesteen taso pysyi normaalina. Hiljalleen jäähdytysnestettä piti alkaa lisäilemaan ja tuntuu, että tätä joutuu nyt tekemään enenevissä määrin.
Tuli mieleeni josko tuossa aiemmassa episodissa tuli joku pieni vaurio kanteen / kannentiivisteeseen, joka alkaa hiljalleen pahentua? Öljy näyttää kyllä aivan normaalilta ja jäähdytysnestekin näyttää normaalilta. Tosin jos jäähdytysnestesäiliön korkin avaa vaikkapa vuorokaudenkin seisonnan jälkeen kuuluu sieltä aina pieni suhahdus ja siitä ylemmästä pienestä "pillistä" (mikä se on?) tulee usein jonkin verran ilmakuplia säiliöön. Joskus myös nestetaso nousee hieman.
Aiemmin muutama desi muutaman viikon välein. Nyt mennyt parissa viikossa noin litra. Mitäs raati mieltä viittaako oireet selvästi kansiongelmiin?
Teeppä siihen kansiremppa kunnollinen. Tiiviste ja kannenoikaisu ja kannen tiiviskoe ettei ole halki. Kun kansi ei kestä noita lämpöjuttuja kovin paljon ja noin totaalinen sinulla on. Kun muualla ei vuoda nestettä systeemi vesipumppu ei syyläri ja letkut. Jos epäilet niin huolto voi mitata onko pakokaasua jäähdytysnesteen joukossa ennen kansiremppaa.
jäähdytysnestesäiliössä ihan tilkka nestettä pohjalla. Lisäsin nestettä minimiin (kylmä kone). Kävin ajamassa ja sen jälkeen nestettä olikin koko säiliön täydeltä, korkkiin asti. Tänään aamulla nestepinta samalla tasolla. Kävin ajamassa, tuntui ensin että ei puhaltanut kunnolla lämmintä. Sitten alkoi lämmintä tulemaan ja moottorin lämpömittari normaali lukemissa. Lenkin jälkeen nestepinta minimin alla tuossa "pillin" korkeudella ja moottorin käydessä sieltä tuli kokok ajan ilmakuplia. Selvä peli?
Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 11:02
Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 12:28
Niinpä ja eikös siinä paisuntasäiliössä ole anturi joka kertoo että jäähdytysnestettä liian vähän järjestelmässä.
Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 12:28
Niinpä ja eikös siinä paisuntasäiliössä ole anturi joka kertoo että jäähdytysnestettä liian vähän järjestelmässä.
Kumma, kun nuohan oli jo -80 luvulla yleisiä, kaikemaailman kinnereissä.
Tasoantureita ei jostain syystä laitettu Suomessa kun 1.6 ecoboost koneellisiin vaikka se muistakin malleista puuttuu. 1.6 dieselissä ei ole anturia.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 11:02
Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Ainakin -05 1.6bensa mk2 focuksessa on satavarmasti nesteenlämpöä mittaava anturi.
Piti olla joo sellainen joka mittaa vain kannen lämpötilaa , mutta kuinka ollakkaan glykolit sieltä tuli kun alkoi vaihtotyöhön.
Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Ainakin -05 1.6bensa mk2 focuksessa on satavarmasti nesteenlämpöä mittaava anturi.
Piti olla joo sellainen joka mittaa vain kannen lämpötilaa , mutta kuinka ollakkaan glykolit sieltä tuli kun alkoi vaihtotyöhön.
Renee kirjoitti: ↑12 Huhti 2021 15:38
Mitäs auton omistaja aikoo tehdä autolle.
Toistaiseksi on nesteitä kaadeltu sisään ja jatkettu ajoa. Kolmattasataa kilometriä per päivä. Korjaamolle meinasin ensi viikolla viedä vian selvitykseen.