Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Alla Focus 1.6 TDCI vm. 2012, mittarissa nyt noin 230 tkm. Taustaa ongelmalle: puolisen vuotta sitten (ja noin 25 tkm sitten) lohkolämmittimen vastus irtosi kesken ajon ja vuosi jäähdytysnesteet pihalle. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ja moottorin lämpömittarikin pysyi normaalialueella. Huomasin, että jotain on vialla kun sisälle ei puhaltanut lämmintä ilmaa ja flekti kuulosti huutavan. Pysähdyin ja höyry nousi moottoritilasta ja lohkon vastus näkyi makaamassa pohjamuovin päällä. No auto hinurilla korjaamolle ja ongelma korjattiin. Kaikki vaikutti korjauksen jälkeen hyvältä ja jäähdytysnesteen taso pysyi normaalina. Hiljalleen jäähdytysnestettä piti alkaa lisäilemaan ja tuntuu, että tätä joutuu nyt tekemään enenevissä määrin.
Tuli mieleeni josko tuossa aiemmassa episodissa tuli joku pieni vaurio kanteen / kannentiivisteeseen, joka alkaa hiljalleen pahentua? Öljy näyttää kyllä aivan normaalilta ja jäähdytysnestekin näyttää normaalilta. Tosin jos jäähdytysnestesäiliön korkin avaa vaikkapa vuorokaudenkin seisonnan jälkeen kuuluu sieltä aina pieni suhahdus ja siitä ylemmästä pienestä "pillistä" (mikä se on?) tulee usein jonkin verran ilmakuplia säiliöön. Joskus myös nestetaso nousee hieman.
Aiemmin muutama desi muutaman viikon välein. Nyt mennyt parissa viikossa noin litra. Mitäs raati mieltä viittaako oireet selvästi kansiongelmiin?
Tuli mieleeni josko tuossa aiemmassa episodissa tuli joku pieni vaurio kanteen / kannentiivisteeseen, joka alkaa hiljalleen pahentua? Öljy näyttää kyllä aivan normaalilta ja jäähdytysnestekin näyttää normaalilta. Tosin jos jäähdytysnestesäiliön korkin avaa vaikkapa vuorokaudenkin seisonnan jälkeen kuuluu sieltä aina pieni suhahdus ja siitä ylemmästä pienestä "pillistä" (mikä se on?) tulee usein jonkin verran ilmakuplia säiliöön. Joskus myös nestetaso nousee hieman.
Aiemmin muutama desi muutaman viikon välein. Nyt mennyt parissa viikossa noin litra. Mitäs raati mieltä viittaako oireet selvästi kansiongelmiin?
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Teeppä siihen kansiremppa kunnollinen. Tiiviste ja kannenoikaisu ja kannen tiiviskoe ettei ole halki. Kun kansi ei kestä noita lämpöjuttuja kovin paljon ja noin totaalinen sinulla on. Kun muualla ei vuoda nestettä systeemi vesipumppu ei syyläri ja letkut. Jos epäilet niin huolto voi mitata onko pakokaasua jäähdytysnesteen joukossa ennen kansiremppaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Se pakokaasutesti on aika yksinkertainen, joten siitä voisi lähteä.
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Lisätään vielä ongelmankuvausta eiliseltä:
jäähdytysnestesäiliössä ihan tilkka nestettä pohjalla. Lisäsin nestettä minimiin (kylmä kone). Kävin ajamassa ja sen jälkeen nestettä olikin koko säiliön täydeltä, korkkiin asti. Tänään aamulla nestepinta samalla tasolla. Kävin ajamassa, tuntui ensin että ei puhaltanut kunnolla lämmintä. Sitten alkoi lämmintä tulemaan ja moottorin lämpömittari normaali lukemissa. Lenkin jälkeen nestepinta minimin alla tuossa "pillin" korkeudella ja moottorin käydessä sieltä tuli kokok ajan ilmakuplia. Selvä peli?
jäähdytysnestesäiliössä ihan tilkka nestettä pohjalla. Lisäsin nestettä minimiin (kylmä kone). Kävin ajamassa ja sen jälkeen nestettä olikin koko säiliön täydeltä, korkkiin asti. Tänään aamulla nestepinta samalla tasolla. Kävin ajamassa, tuntui ensin että ei puhaltanut kunnolla lämmintä. Sitten alkoi lämmintä tulemaan ja moottorin lämpömittari normaali lukemissa. Lenkin jälkeen nestepinta minimin alla tuossa "pillin" korkeudella ja moottorin käydessä sieltä tuli kokok ajan ilmakuplia. Selvä peli?
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 11:02 Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Niinpä ja eikös siinä paisuntasäiliössä ole anturi joka kertoo että jäähdytysnestettä liian vähän järjestelmässä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Nesteentason varoitusvaloja on ollut Fordeissa vaihtelevasti, EcoBoostiin takuuseen. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ng-system/
Kumma, kun nuohan oli jo -80 luvulla yleisiä, kaikemaailman kinnereissä.
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Tasoantureita ei jostain syystä laitettu Suomessa kun 1.6 ecoboost koneellisiin vaikka se muistakin malleista puuttuu. 1.6 dieselissä ei ole anturia.Toxox kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 13:18Nesteentason varoitusvaloja on ollut Fordeissa vaihtelevasti, EcoBoostiin takuuseen. https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ng-system/
Kumma, kun nuohan oli jo -80 luvulla yleisiä, kaikemaailman kinnereissä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Monesti näissä jutuissa se säästö tai muka tarpeeton varoitusvalo tai mittari säästää kuskilta helposti sen toiminta tonnin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Joo kyllä se pissapojan vähyydestä tulee äänimerkki ja teksti näyttöön. Ilmam jäähdytysnesteitä kun painaa moottoritietä niin ei mitään
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Ainakin -05 1.6bensa mk2 focuksessa on satavarmasti nesteenlämpöä mittaava anturi.Toxox kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 12:06Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.Renee kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 11:02 Painetta eli ilmaa jäähdytysjärjestestelmään pukkaa moottorisi. Monesti kun moottori totaalisesti käy kuumana kyllä se on kansirempan paikka. Kuten teillä tapahtui. Jos nestettä ei ole anturissa niin ei pysty viisari menemään punaiselle eli varoittamaan kuljettajaa..
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Piti olla joo sellainen joka mittaa vain kannen lämpötilaa , mutta kuinka ollakkaan glykolit sieltä tuli kun alkoi vaihtotyöhön.
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Mitäs auton omistaja aikoo tehdä autolle.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Zetec-s joka on tullut jo -90 luvulla, niissähän on molemmat anturit. Kannen ja nesteen. Nesteen anturi ainakin käy Escorttinkin: https://www.ebay.co.uk/itm/113424755585 ... #vi-ilCompm0ndeo kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 20:19Ainakin -05 1.6bensa mk2 focuksessa on satavarmasti nesteenlämpöä mittaava anturi.Toxox kirjoitti: ↑11 Huhti 2021 12:06
Kyllähän se lämpömittari ennen varoitti kuumenemisesta, kun nesteet tuli pihalle. Yleisin syyhän taisi olla ennen letkun hajoaminen.
Niitähän sattui, -80 luvun Transitistakin, meni vesiletku, ajoin kyllä perille eli monta kilsaa lämmöt punaisella.
Eihän Transu ollut tuosta moksiskaan, letkun vaihto ja nesteet sisään, matka jatkui. Fordeistahan hävisi varsinaiset nesteen lämpöanturit jo joskus 2000 luvun alkupuolella. Nythän kannen lämpöanturi, mutta pitäisihän tuonkin varoittaa https://www.justanswer.com/uk-car/9l0hm ... e-ect.html
Piti olla joo sellainen joka mittaa vain kannen lämpötilaa , mutta kuinka ollakkaan glykolit sieltä tuli kun alkoi vaihtotyöhön.
Kannen anturi: https://www.ebay.com/itm/CYLINDER-HEAD- ... 1221787159 Motonetin mielestä ne on molemmat nesteen antureita: https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/9 ... 8ecaa91066
Re: Focus 2012 jäähdytysneste / kannentiiviste
Ok laittele viestiä mitä sieltä löytyi vian puolta Ei ole vedet ja öljyt viellä mennyt sekaisin.Että voitelupuoli on kunnossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali