1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Tuli tuossa työnalle Mk3 Mondeo 1.8 Duratec koneella, purettiin siitä jakopää, ajoitettiin alakerta lohkoon kylkeen tulevalla tapilla, mutta kun käännettiin kampuran vastapaino sitä vasten, niin nokkien lattarauta kyllä meni, mutta kummassakin nokassa vaan siihen toiseen loveen, ei heitä siis montaa milliä, kuitenkin heräsi kysymys onko tappi käypä Duratecciin? Ko. satsissa ei lue OEM-numeroita niin ei voitu 100% varmistaa asiaa. Zecec S:ssä sai heittää ton verran eikä ollu ongelmia, mutta onko Duratec tästä asiasta krouvimpi?
Ohjurikumien vaihto edessä niin siksi purettiin jakopää ja nokat...
EDIT: Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura.
Ohjurikumien vaihto edessä niin siksi purettiin jakopää ja nokat...
EDIT: Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.duckworth kirjoitti: ↑23 Helmi 2021 22:08 Tuli tuossa työnalle Mk3 Mondeo 1.8 Duratec koneella, purettiin siitä jakopää, ajoitettiin alakerta lohkoon kylkeen tulevalla tapilla, mutta kun käännettiin kampuran vastapaino sitä vasten, niin nokkien lattarauta kyllä meni, mutta kummassakin nokassa vaan siihen toiseen loveen, ei heitä siis montaa milliä, kuitenkin heräsi kysymys onko tappi käypä Duratecciin? Ko. satsissa ei lue OEM-numeroita niin ei voitu 100% varmistaa asiaa. Zecec S:ssä sai heittää ton verran eikä ollu ongelmia, mutta onko Duratec tästä asiasta krouvimpi?
Ohjurikumien vaihto edessä niin siksi purettiin jakopää ja nokat...
EDIT: Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.
Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.
Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Onko siis mahdollista että oikeasta (?) tapista huolimatta 350tkm ajetun koneen ajoitus siis heittää jo ton verran, eli kun asentaa ketjun takaisin uskaltaa nokat kääntää ihan tasalleen niiden lovien puolesta, vai onko noilla tappien paksuudella vaikutus ajoitukseen vai pituusko ratkaisee?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑23 Helmi 2021 23:01 Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.
Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.
Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Heps, löyty sittenkin kuva ja OEM-numerot ja infoo, eli meillä tuo keskimmäin joka tuon mukaan Duratecciin, Mazdaan ja Fordiin, mutta tuossakin huonosti eroteltu että käytkö 1.8:iin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Tuo BGS saattaa olla juuri sama sarja mikä itselläkin tuolla jossakin on. Muistaakseni tuon tapin syvyys nimenomaan muutti sitä ajoitusta ja siksi tarkistin yläkuolokohdan heittokellolla. Jonka jälkeen muistini mukaan laitoin aluslevyjä tuon tapin ja lohkon väliin joilla sai korjattua heiton.duckworth kirjoitti: ↑23 Helmi 2021 23:09Onko siis mahdollista että oikeasta (?) tapista huolimatta 350tkm ajetun koneen ajoitus siis heittää jo ton verran, eli kun asentaa ketjun takaisin uskaltaa nokat kääntää ihan tasalleen niiden lovien puolesta, vai onko noilla tappien paksuudella vaikutus ajoitukseen vai pituusko ratkaisee?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑23 Helmi 2021 23:01 Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.
Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.
Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
Varmaan toimii sellaisenaankin mutta Fordin tehtaalla on jonkinlaiset toleranssit ja tarviketyökalujen valmistajilla omansa joten heittoja tulee ja venyyhän se ketjukin jonkin verran.
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Se ohuempi on oikea 1.8 ja 2.0 ketjukoneeseen (Duratec).
10/2000-02/2007 : Mondeo
https://fordspecialtools.service-soluti ... KU=303-507
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Ok, kiitokset tiedosta! Tiedetään käyttää ohkasempaa tappia sitten kasausvaiheessayritäedes kirjoitti: ↑24 Helmi 2021 08:02Se ohuempi on oikea 1.8 ja 2.0 ketjukoneeseen (Duratec).
10/2000-02/2007 : Mondeo
https://fordspecialtools.service-soluti ... KU=303-507

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?
Auto läjätty ja lähti käymään kerrasta
Kiitokset vielä kerran tappiasian varmistamisessa.
Se että auttoko toi ohjurikumien vaihto paskaakaan on sitten toinen tarina, muttei ainakaan kylmänä saavuuttanu yhtään


Se että auttoko toi ohjurikumien vaihto paskaakaan on sitten toinen tarina, muttei ainakaan kylmänä saavuuttanu yhtään


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER