1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 4063
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuli tuossa työnalle Mk3 Mondeo 1.8 Duratec koneella, purettiin siitä jakopää, ajoitettiin alakerta lohkoon kylkeen tulevalla tapilla, mutta kun käännettiin kampuran vastapaino sitä vasten, niin nokkien lattarauta kyllä meni, mutta kummassakin nokassa vaan siihen toiseen loveen, ei heitä siis montaa milliä, kuitenkin heräsi kysymys onko tappi käypä Duratecciin? Ko. satsissa ei lue OEM-numeroita niin ei voitu 100% varmistaa asiaa. Zecec S:ssä sai heittää ton verran eikä ollu ongelmia, mutta onko Duratec tästä asiasta krouvimpi?

Ohjurikumien vaihto edessä niin siksi purettiin jakopää ja nokat...

EDIT: Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 23 Helmi 2021 22:08 Tuli tuossa työnalle Mk3 Mondeo 1.8 Duratec koneella, purettiin siitä jakopää, ajoitettiin alakerta lohkoon kylkeen tulevalla tapilla, mutta kun käännettiin kampuran vastapaino sitä vasten, niin nokkien lattarauta kyllä meni, mutta kummassakin nokassa vaan siihen toiseen loveen, ei heitä siis montaa milliä, kuitenkin heräsi kysymys onko tappi käypä Duratecciin? Ko. satsissa ei lue OEM-numeroita niin ei voitu 100% varmistaa asiaa. Zecec S:ssä sai heittää ton verran eikä ollu ongelmia, mutta onko Duratec tästä asiasta krouvimpi?

Ohjurikumien vaihto edessä niin siksi purettiin jakopää ja nokat...

EDIT: Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura.
Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.

Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.

Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
duckworth
Viestit: 4063
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Helmi 2021 23:01 Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.

Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.

Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
Onko siis mahdollista että oikeasta (?) tapista huolimatta 350tkm ajetun koneen ajoitus siis heittää jo ton verran, eli kun asentaa ketjun takaisin uskaltaa nokat kääntää ihan tasalleen niiden lovien puolesta, vai onko noilla tappien paksuudella vaikutus ajoitukseen vai pituusko ratkaisee?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4063
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuva

Heps, löyty sittenkin kuva ja OEM-numerot ja infoo, eli meillä tuo keskimmäin joka tuon mukaan Duratecciin, Mazdaan ja Fordiin, mutta tuossakin huonosti eroteltu että käytkö 1.8:iin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 23 Helmi 2021 23:09
Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Helmi 2021 23:01 Varmasti ihan oikea havainto. Saman ilmiön kanssa painiskelin 2.0 Duratecin kanssa ja koska en päässyt asiasta selvyyteen, mittasin heittokellolla yläkuolokohdan josta kävi ilmi, että ajoitus heitti noin 3 astetta ajoitustapin reiästä mitattuun.
Suosittelen tarkistamaan ajoituksen tulpanreiästä tulkilla ja mittakellolla.

Ajoituksessa huomioitavaa (jos alakertaa on purettu) on uusia kampiakselin pultti sekä ne kaksi timanttirouhepintaista kitkalevyä kun siinä ei sitä kiilauraa ole joten pultin varassa koko venttiilinajoitus. Ei ne paljoa maksa jos ei vielä ole hankittu.

Tuosta moottorista säädin vielä palasäädöllä venttiilit, tehdasuudet alkuperäiset männät/kanget ja tuloksena mekaanisesti lähes äänettömästi käyvä, erittäin herkkäkierroksinen ja paras bensakone mitä olen koskaan ajanut
Onko siis mahdollista että oikeasta (?) tapista huolimatta 350tkm ajetun koneen ajoitus siis heittää jo ton verran, eli kun asentaa ketjun takaisin uskaltaa nokat kääntää ihan tasalleen niiden lovien puolesta, vai onko noilla tappien paksuudella vaikutus ajoitukseen vai pituusko ratkaisee?
Tuo BGS saattaa olla juuri sama sarja mikä itselläkin tuolla jossakin on. Muistaakseni tuon tapin syvyys nimenomaan muutti sitä ajoitusta ja siksi tarkistin yläkuolokohdan heittokellolla. Jonka jälkeen muistini mukaan laitoin aluslevyjä tuon tapin ja lohkon väliin joilla sai korjattua heiton.

Varmaan toimii sellaisenaankin mutta Fordin tehtaalla on jonkinlaiset toleranssit ja tarviketyökalujen valmistajilla omansa joten heittoja tulee ja venyyhän se ketjukin jonkin verran.
Mk3Mondeo
Viestit: 1069
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 23 Helmi 2021 23:15 Kuva

Heps, löyty sittenkin kuva ja OEM-numerot ja infoo, eli meillä tuo keskimmäin joka tuon mukaan Duratecciin, Mazdaan ja Fordiin, mutta tuossakin huonosti eroteltu että käytkö 1.8:iin?
Minulla on mielikuva, että 1.8/2,0 on sama kampiakseli
yritäedes
Viestit: 2440
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

duckworth kirjoitti: 23 Helmi 2021 22:08 : Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura
Se ohuempi on oikea 1.8 ja 2.0 ketjukoneeseen (Duratec).
10/2000-02/2007 : Mondeo

https://fordspecialtools.service-soluti ... KU=303-507
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 4063
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 24 Helmi 2021 08:02
duckworth kirjoitti: 23 Helmi 2021 22:08 : Ja sarjassa oli kaksi saman mittaista tappia, toinen ohuemmalla kärjellä, laittettiin se paksumpi siis ja sitä vasten käännettiin kampura
Se ohuempi on oikea 1.8 ja 2.0 ketjukoneeseen (Duratec).
10/2000-02/2007 : Mondeo

https://fordspecialtools.service-soluti ... KU=303-507
Ok, kiitokset tiedosta! Tiedetään käyttää ohkasempaa tappia sitten kasausvaiheessa :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4063
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 Duratec, kampiakselin ajoitustapin oikeellisuus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Auto läjätty ja lähti käymään kerrasta :thumbup: Kiitokset vielä kerran tappiasian varmistamisessa.

Se että auttoko toi ohjurikumien vaihto paskaakaan on sitten toinen tarina, muttei ainakaan kylmänä saavuuttanu yhtään :thumbup: :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin