duckworth kirjoitti: ↑18 Tammi 2021 21:45
Tuo Yaris GR on kyllä jännä tapaus
Sitähän ainakin markkinoidaan ikään kuin Celica GT-Fourin henkisenä seuraajana, mutta se että ajoasento on huono ton kokoluokan autossa ei ole kai mikään yllätys, lähtökohdallisesti Focus ja siitä pienemmät autot omaa ihan törkeän korkeelle jäävän ajosennon tällasille 180cm karpaaseille... Sen sijaan tuosta ajettavuudesta, joka auton pääpointti on, haluaisin kuulla lisää. Miten neliveto siinä muutoin toimii, lähinnä lukot, saako oikaistua millaisista kulmista vielä, aliohjaako miten herkkään jne? Millanen noin muuten, eli onko hyvin hermostunut pidonrajoilla, kuten koeajajat ovat sanoneet, vai ehtiikö hitaammillakin käsillä ottaa kiinni irronneen perän? Onko ohjaus tunnokas, nyt on tarkoita keveyttä/jäykkyyttä josta suomalaiset koeajajat monesti lässyttää, vaan tunteeko akselien pidon ratin läpi kuinka hyvin? Entäpä poljintuntuma jarrussa, kova ja ottaa ylhäätä vai tyypillinen japsi että poljin menee löysästi pohjaan? Ja pystyykö tarjoamaan heel&toen pienemmälle vaihtaessa(?), kyseessä kuitenkin ajajan auto
Paljon kysymyksiä, mutta ne ovat
ne asiat joita tuota autoa kärkkyvät kuskit oikeasti miettivät
Tässä videossa (alla linkki) vertailu Yariksen ja Fiestan kesken, Yariksesta perusmalli ja hieman tiukempi rataversio, lopuksi Fiesta ST Performance. Mulla oli koeajossa Yariksen perusmalli joka riittää varmasti monelle jos tuollaisen hankkii. Missään tapauksessa Yaris ei ollut huono, mutta vähän pökkelö ajettava se oli.
Kaveri videolla tuli samaan lopputulokseen kuin minä, Fiestassa vaan on sitä jotain, se on hauskempi ajaa, paperilla Yaris on tiukka ja varmasti radalla nopeampi, mutta siitä puuttuu se jokin.
https://www.youtube.com/watch?v=IRVN2QY-Y4w
Mitä tulee omaan ajoon tänään, niin ihan alkuun todettakoon, että tämän päivän kelillä ei ollut mahdollisuutta juuri tehoja ulos puristaa kuin suoralla tiellä, tuolla oli niin liukasta joka paikassa myös nelivedolle.
Yaris on laadukas auto. Yariksessa on mahtava alusta, sen ohjaus on tunnokas ja looginen, ei mitään valittamista, ohjaus varsinkin on aivan eri luokkaa kuin 2008 TS Yariksessa oli josta itellä on kokemusta, isot jarrut puree rajusti mutta silti ilman yllätyksiä, tosi helppo tolla oli ajaa. Oman Fiestan jarrut tuntu aika hepposilta ton jälkeen, samoin Yariksen kytkin on astetta rajumpi, poljin ei kuitenkaan ollut liian raskas, kaikki tekniikka on vankempaa, alusta reippaasti jämäkämpi...Yariksesta saisi mahtavan talviauton ja varmasti olisi pidemmilläkin matkoilla toimiva kulkine jne.
Kuivalla asfaltilla tosta olis tietty saanu enempi irti varsinaista ajosuoritusta ja todellinen vertailu olisi helpompaa, tän päivän säässä neliveto loisti eli jos on hankkimassa helppoa ajettavaa säässä kuin säässä niin ehdottomasti Yaris, meni kuin veturi, muut jäi risteyksiin sutimaan kun Yaris oli jo kaukana.
Tosiaan suurin ongelma lienee se, että auto perustuu pieneen Yaris kippoon, ei noista saa tekemälläkään täydellisiä, oikeat urheiluautot on erikseen. Ford on onnistunut tekemään Fiestasta todella hyvän käyttöauton, josta pienillä parannuksilla saa täydellisen ja hauskan auton. Ei ole Fiestan hankkimisen jälkeen tarvinnut katsella mitä ostaisi seuraavaksi, en usko että parempaa voi olla tässä luokassa, toki tietyt lisukkeet voisi olla jo vakiona kuten tiukempi alusta ja isommat jarrut ja enempi tehoa. Kyse on kuitenkin käyttöautosta jota myydään "kaikille", joten se on aina kompromissi.
Edit: Ja Yaris oli vaan pakko testata kun tilaisuus tuli, nyt on tosi hyvä vertailla myös tehojen vaikutusta fiilikseen kun saa Fiestaan sen uuden softan, siinä pitäisi olla liki samat tehot kuin Yariksessa, vääntöä jopa enemmän...