Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

fasteST kirjoitti: 10 Tammi 2021 13:05
Nipa kirjoitti: 04 Tammi 2021 19:18 Focuksessahan on ahtopainemittari mittariston näytössä. Saiskohan fiestaan forscanilla sen näkyviin vai onkohan se fiestassa edes mahdollista? Ahtomittari ois kyllä jees. nythän on alkanut näkymään tähänkin noita ilmaventtiiliin asennettavia kehyksiä.
Tommonen kitti myynnissä AET Motorsportilla, tosin sopii vain oikeanpuoleisen ohjauksen autoihin...mikäli löytyy vasemmanpuolen malli niin saa hihkasta, toi olis kiva lisuke kun näkis ahdot.
https://www.aetmotorsport.com/products/ ... turbosmart
Muistelin että olen nähnyt jossain vasemman puoleisen mallin.

https://www.rspengineering.com/product- ... e-vent-pod
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Moi nyt kun tuli muutama sentti lunta ja aurauksessa jää niitä sivuteille noita valleja ja kaikkia teita ei heti aurata.Kuinka ST ylittää ne.Ajattelin kun ajelin aamutuimaan ja ainakin täällä se oli tosi talvikeli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ei se ST nyt niin kovin matala kyllä ole. Läpihän se on painettava jos ei halua takaisin kotiin kääntyä.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Hommasin lisäspoilerin lisäämään pitoa näin talvella...

https://www.instagram.com/p/CJ54NtiB0I_ ... ai6gixfpkt

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

hapelo kirjoitti: 11 Tammi 2021 14:18 Moro

Hommasin lisäspoilerin lisäämään pitoa näin talvella...

https://www.instagram.com/p/CJ54NtiB0I_ ... ai6gixfpkt

Harri
Hieno! Mist noit saa? Paljon makso? Oliks vaikee asentaa? 😄
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Softapäätös ja tilaus tehty: PumaSpeed Stage1R tulee

https://pumaspeed.co.uk/product-Stage-1 ... _17748.jsp

Hinta oli mielenkiintoinen yllätys. Ennen vuodenvaihdetta hinta oli 429 £ ilman veroja, nyt 429 £ veroineen ja lisäksi uutena asiakkaana tuli 20 % alennus kaupan päälle. Tuo jäi euroina alle 400 kun mukaan tuli kuljetus ym. maksut. Suomen päässä tähän ei tule käsittääkseni mitään tullimaksua koska laite on pelkkä portinlukija. Joka tapauksessa suomen ALV tuohon vielä tulee ja on jotain satasen luokkaa. Tämä ostos siis tuli halvemmaksi kuin jos olisi ostanut jo viime vuoden puolella, sillä puntakin on halventunut 1 £ = 1.34 € -> 1 £ = 1.11 €. Tuo punnan raju arvon lasku vaikuttaa isosti hintoihin joten hinnat on laskenu rajusti vaikka listahinta olis edelleen sama. Käytännössä ALV 0 % tämän ostoksen osalta kun siirsi ostopäätöksen tämän vuoden puolelle :lol:

Tuo PumaSpeed on siitä mainio, että sitä pystyy käyttää omalla läppärillä ja vakiosoftan saa talteen ja palautettua koska haluaa, hintakin niin maltillinen että pitäähän tuo kokeilla. Stage1 vaihtoehtoja on 2, miedompi joka vastaa Mountunea ja kireempi R versio joka vastaa Revoa, 2 softaa yhden hinnalla. Lisäksi vääntökäyrä vastaa vakiota aina 2300 kierrokseen saakka, joten liikkeellelähdöt ei pitäis olla pelkkää sutimista. Noi on myös päivittäneet jo 2018 tehtyä softaa viime Lokakuussa ja pikkusen revitty lisää tehoja R versioon, joten pitäis olla aika hyvä. Jatkuvassa käytössä varmaan turhan raju, mutta eipä noita tehoja tarvi kuin radalla, katotaan malttaako enää vakiolla ajella kun ton saa asennettua.

Päädyin lopulta tähän PumaSpeedin softaan pääosin tuon uuden hinnan takia ja kun satuin lukaisemaan Mountunen sivuilta uuden infotekstin joka on saamansuuntainen kuin Bluefin, ettei Mountune sovellu kaikkiin 2020 malleihin, tuo Mountunen tieto on aivan tuore. Siinä nyt ongelmia ainakin päästöjen kanssa uudemmissa autoissa. Että ei se Mountunekaan autuaaksi tee, jotain ne on muuttaneet uusiin malleihin ja kun noilla ei ole uusimpia ST malleja laitettuna niin eivät voi dynossa ajaa muutoksia.

Mountune info:
"PLEASE NOTE: Vehicles built after September 2020 use revised emission hardware to suit EU6.2 regulations. We believe these changes make our current m235 upgrade non compatible. Support for this latest level will be made available soon. If you are unsure please email us with your VIN and we will check compatibility for you."

BlueFin info: "Attention : Bluefin is currently not compatible with model year 2020 vehicles (build date), cars with « L » as 11th VIN character or « KP » as 11th and 12th characters (eg. WF0JXXGAHJ »L »R12345 or WF0JXXGAHJ »KP »12345). If you have one of these cars and are in the UK, we would like to hear from you. We require a car briefly for further diagnostic development for a few days, a courtesy car is provided and a significant discount."

Ps. tuli kutsu käydä testaamassa Yaris GR4, kai se on pakko käydä maistelemassa, saapahan hyvän vertailukohdan, itellä kokemusta 1.8 TS Yariksesta ja se oli muuten ok, mutta ohjausgeometria oli aika outo :)
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

fasteST kirjoitti: 14 Tammi 2021 18:44 Softapäätös ja tilaus tehty: PumaSpeed Stage1R tulee

https://pumaspeed.co.uk/product-Stage-1 ... _17748.jsp

Hinta oli mielenkiintoinen yllätys. Ennen vuodenvaihdetta hinta oli 429 £ ilman veroja, nyt 429 £ veroineen ja lisäksi uutena asiakkaana tuli 20 % alennus kaupan päälle. Tuo jäi euroina alle 400 kun mukaan tuli kuljetus ym. maksut. Suomen päässä tähän ei tule käsittääkseni mitään tullimaksua koska laite on pelkkä portinlukija. Joka tapauksessa suomen ALV tuohon vielä tulee ja on jotain satasen luokkaa. Tämä ostos siis tuli halvemmaksi kuin jos olisi ostanut jo viime vuoden puolella, sillä puntakin on halventunut 1 £ = 1.34 € -> 1 £ = 1.11 €. Tuo punnan raju arvon lasku vaikuttaa isosti hintoihin joten hinnat on laskenu rajusti vaikka listahinta olis edelleen sama. Käytännössä ALV 0 % tämän ostoksen osalta kun siirsi ostopäätöksen tämän vuoden puolelle :lol:

Tuo PumaSpeed on siitä mainio, että sitä pystyy käyttää omalla läppärillä ja vakiosoftan saa talteen ja palautettua koska haluaa, hintakin niin maltillinen että pitäähän tuo kokeilla. Stage1 vaihtoehtoja on 2, miedompi joka vastaa Mountunea ja kireempi R versio joka vastaa Revoa, 2 softaa yhden hinnalla. Lisäksi vääntökäyrä vastaa vakiota aina 2300 kierrokseen saakka, joten liikkeellelähdöt ei pitäis olla pelkkää sutimista. Noi on myös päivittäneet jo 2018 tehtyä softaa viime Lokakuussa ja pikkusen revitty lisää tehoja R versioon, joten pitäis olla aika hyvä. Jatkuvassa käytössä varmaan turhan raju, mutta eipä noita tehoja tarvi kuin radalla, katotaan malttaako enää vakiolla ajella kun ton saa asennettua.

Päädyin lopulta tähän PumaSpeedin softaan pääosin tuon uuden hinnan takia ja kun satuin lukaisemaan Mountunen sivuilta uuden infotekstin joka on saamansuuntainen kuin Bluefin, ettei Mountune sovellu kaikkiin 2020 malleihin, tuo Mountunen tieto on aivan tuore. Siinä nyt ongelmia ainakin päästöjen kanssa uudemmissa autoissa. Että ei se Mountunekaan autuaaksi tee, jotain ne on muuttaneet uusiin malleihin ja kun noilla ei ole uusimpia ST malleja laitettuna niin eivät voi dynossa ajaa muutoksia.

Mountune info:
"PLEASE NOTE: Vehicles built after September 2020 use revised emission hardware to suit EU6.2 regulations. We believe these changes make our current m235 upgrade non compatible. Support for this latest level will be made available soon. If you are unsure please email us with your VIN and we will check compatibility for you."

BlueFin info: "Attention : Bluefin is currently not compatible with model year 2020 vehicles (build date), cars with « L » as 11th VIN character or « KP » as 11th and 12th characters (eg. WF0JXXGAHJ »L »R12345 or WF0JXXGAHJ »KP »12345). If you have one of these cars and are in the UK, we would like to hear from you. We require a car briefly for further diagnostic development for a few days, a courtesy car is provided and a significant discount."

Ps. tuli kutsu käydä testaamassa Yaris GR4, kai se on pakko käydä maistelemassa, saapahan hyvän vertailukohdan, itellä kokemusta 1.8 TS Yariksesta ja se oli muuten ok, mutta ohjausgeometria oli aika outo :)


Siis Puman 235hp🤔

Mulla se Revo asennettuna(238hp)mutta kädettömänä,haluamaton itse ruuvailla mitään...
Potkua on,varsinkin nyt liukkailla jopa 6vaihteella/lukolla saa varoa polkemasta,lähtee keula äikkiä omille teilleen isommillakin nopeuksilla...

Harri

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 14 Tammi 2021 19:52
Siis Puman 235hp🤔

Harri
Ei vaan Puman Stage1R jonka mukana tulee myös miedompi Stage1. Tossa R versiossa aika rajut 395 Nm väännöt jotka hieman arveluttaa jatkuvassa käytössä, tosin alakierroksilla ei väännä enempää kuin vakio eli ei pitäisi sutia niin herkästi.

Paketti sis. Stage 1 225-230bhp ja Stage 1R 240-255bhp

Nuo molemmat sisältyy hintaan, voi siis itse valita kumpaa käyttää, lisäksi voi ladata vakiosoftan omalle läppärille ja saa itse palautettua vakioksi koska haluaa. Toki se läppäri pitää olla että tota systeemiä voi käyttää, lisähintaan saa laitteen jolla voi asentaa ilman läppäriä. Myös siihen Revoon löytyy lisälaite jos haluaa itse asentaa, mutta siihen ei käsittääkseni saa talteen vakiosoftaa.

Tällä Puma paketilla saa käytännössä sekä Mountunen että Revon softat ja oli halvempi kuin kumpikaan noista. Kumpikaan Puma softa ei vaadi muutoksia moottoriin, mutta vapari suositeltu ja sehän jo löytyy. Ton kireemmän kanssa tietty vähintään 98 bensaa, mutta se on itselle muutenkin ainoa vaihtoehto korkeaviritteisten moottorien kanssa vaikka tehdas lupaisi myös 95:n käyvän.
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Varsinkin nyt näillä pakkasilla tulee ton maskisuojan edut esiin,rumahan se on mutta suosittelen lämpimästi👍

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 16 Tammi 2021 15:40 Moro!

Varsinkin nyt näillä pakkasilla tulee ton maskisuojan edut esiin,rumahan se on mutta suosittelen lämpimästi👍

Harri
Tästä ollaan samaa mieltä, aivan uskomaton talviauto tämä Fiesta. Etenkin lukkokeula ja nastarenkaat, auto etenee liukkaalla kuin neliveto.

Eilen ja tänään oltu liikenteessä, eilen vielä unohtu laittaa esilämmitys pidemmäksi aikaa, oli vain 10 min tolpassa, lumityöt, auto käyntiin ja lämmitykset Max asentoon, tuulilasilla ollut paksu jää katosi hetkessä, moottori lämpeni jäätävässä viimassa ihan yhtä nopeesti kuin lämpösillä keleillä.

Tänään oli 2 h tolpassa ennen lähtöä, ei siinä kauaa menny kun auto oli lämmin. Tällänen pitää talviauton olla, ja ei tarvi sahata käyntiin, lähtee kuin palmun alta vaikka kylmänä!

Eilen oli kovaa rengasvärinää motarilla kun vauhti nousi yli 80, tänään kun putsasin vanteet lumesta niin tärinä loppu, eipä ollu totakaan ennen kokenu. Kävin vielä huoltiksella tarkistamassa rengaspaineet, ekan huoltiksen laite ilmeisesti vain tyhjensi rengasta, laitteen näyttö näytti ihan mitä sattuu ja pistooli suhisi ihan helvetisti, kun lähdin ajamaan niin ilmesty rengaspainevarotin joka herjas siitä mitä yritin täyttää, muut oli keskenään samoja ja niihin en siis edes koskenut, toisella huoltiksella tehtiiin homma valmiiksi. kettu että pitää olla kaikkea ylimääräistä ohjelmaa tälläsillä keleillä, luulis että noi renkaantäyttöpisteet toimis kuin junan vessa, laitekin oli sitä uutta mallia jota Neste asemat käyttää. Jäi epäselväksi paljonko siinä yhdessä renkaassa oli ilmaa ennen sekoilua.

Se viimasuoja oli kyllä hyvä hankinta!
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Kyllä tuo ST on sen verran heikko talviauto niin lämpenemiseltään kuin etenemiskyvyltään, että oma saa seisoa toistaiseksi. Vanha -08 Outback diesel lämpenee paremmin (ilman esilämmitystä tai maskisuojia), etenemiskykyä nyt toki ei voikaan suoraan verrata mutta kuitenkin. Molemmissa samat CVC7 kitkat alla, ST ei kyllä halua risteyksistä liikkeelle oikein mitenkään, lukosta huolimatta, ja kovahkon alustan takia ei ole mutkissakaan oikein sivuttaispitoa.

Eikä sitä lasikaton narinaa jaksa kuunnella, häiritsee puheluitakin kun kuuluu vastapuolelle asti.

Muuten, Edellinen 1.0T A6 ST-Line eteni huomattavasti paremmin liukkaalla (CVC6 kitkoilla), erikoista sinänsä. Ja oli lämmin.
2021 Tesla Model 3 LR
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

jarkkoo kirjoitti: 16 Tammi 2021 16:15 Kyllä tuo ST on sen verran heikko talviauto niin lämpenemiseltään kuin etenemiskyvyltään, että oma saa seisoa toistaiseksi. Vanha -08 Outback diesel lämpenee paremmin (ilman esilämmitystä tai maskisuojia), etenemiskykyä nyt toki ei voikaan suoraan verrata mutta kuitenkin. Molemmissa samat CVC7 kitkat alla, ST ei kyllä halua risteyksistä liikkeelle oikein mitenkään, lukosta huolimatta, ja kovahkon alustan takia ei ole mutkissakaan oikein sivuttaispitoa.

Eikä sitä lasikaton narinaa jaksa kuunnella, häiritsee puheluitakin kun kuuluu vastapuolelle asti.
Eihän se auton vika ole jos valitsee väärät renkaat, kitkat ei mun mielestä sovi kuin lumettomalle tielle, tälläinen tehomalli vääntää vakionakin sen verran rajusti että kitkoilla on varmasti pulassa, itellä on nastat eikä enää muita tule talvikäyttöön. Mulla on kotipihan parkkiksella aika jyrkkä ylämäki ennenkuin pääsee ajotielle, sitä sai olla jatkuvasti hiekottamassa kun oli kitkat, nastoilla menee kuin tyhjää vaan oli hiekka tai ei.

Viimasuojan vaikutus on merkittävä, lämpenee nopeemmin ja lämpö myös pysyy moottoritilassa paremmin, voisin väittää että akkukin tykkää tosta lisälämmöstä.

Itellä oli edellisessä lasinen kattoluukku, toista ei tule ikinä, jatkuva suhina alkoi ottamaan hermoon, siitä oli niin harvoin iloa suomen kesässä ettei sellaista kannata ottaa, tossa mun edellisessä autossa se oli jo valmiiksi, auto oli jo maassa kun kaupat tehtiin eikä sitä poiskaan saanut, en olisi tehdastilaukseen ruksannut.
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

fasteST kirjoitti: 16 Tammi 2021 16:35
jarkkoo kirjoitti: 16 Tammi 2021 16:15 Kyllä tuo ST on sen verran heikko talviauto niin lämpenemiseltään kuin etenemiskyvyltään, että oma saa seisoa toistaiseksi. Vanha -08 Outback diesel lämpenee paremmin (ilman esilämmitystä tai maskisuojia), etenemiskykyä nyt toki ei voikaan suoraan verrata mutta kuitenkin. Molemmissa samat CVC7 kitkat alla, ST ei kyllä halua risteyksistä liikkeelle oikein mitenkään, lukosta huolimatta, ja kovahkon alustan takia ei ole mutkissakaan oikein sivuttaispitoa.

Eikä sitä lasikaton narinaa jaksa kuunnella, häiritsee puheluitakin kun kuuluu vastapuolelle asti.
Eihän se auton vika ole jos valitsee väärät renkaat, kitkat ei mun mielestä sovi kuin lumettomalle tielle, tälläinen tehomalli vääntää vakionakin sen verran rajusti että kitkoilla on varmasti pulassa, itellä on nastat eikä enää muita tule talvikäyttöön. Mulla on kotipihan parkkiksella aika jyrkkä ylämäki ennenkuin pääsee ajotielle, sitä sai olla jatkuvasti hiekottamassa kun oli kitkat, nastoilla menee kuin tyhjää vaan oli hiekka tai ei.

Viimasuojan vaikutus on merkittävä, lämpenee nopeemmin ja lämpö myös pysyy moottoritilassa paremmin, voisin väittää että akkukin tykkää tosta lisälämmöstä.

Itellä oli edellisessä lasinen kattoluukku, toista ei tule ikinä, jatkuva suhina alkoi ottamaan hermoon, siitä oli niin harvoin iloa suomen kesässä ettei sellaista kannata ottaa, tossa mun edellisessä autossa se oli jo valmiiksi, auto oli jo maassa kun kaupat tehtiin eikä sitä poiskaan saanut, en olisi tehdastilaukseen ruksannut.
Moro!

Summa on se että kannattaa uhrata se vajaa viiskybää siihen maskisuojaan👍

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

hapelo kirjoitti: 16 Tammi 2021 19:01
fasteST kirjoitti: 16 Tammi 2021 16:35
Itellä oli edellisessä lasinen kattoluukku, toista ei tule ikinä, jatkuva suhina alkoi ottamaan hermoon, siitä oli niin harvoin iloa suomen kesässä ettei sellaista kannata ottaa, tossa mun edellisessä autossa se oli jo valmiiksi, auto oli jo maassa kun kaupat tehtiin eikä sitä poiskaan saanut, en olisi tehdastilaukseen ruksannut.
Asiaa puhut,mulla ei ton sunroof:in kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa...toki siinä -6°C about kitisee mutta ei häiritsevästi


Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

Omasta mielestä Fiesta kulkee oikein hyvin lumella.Ehkä ne OPC Corsat ollut sitten huonoja talviautoja mihin tottunut :D Lämpeneekin suht nopeasti. Tosin hallissa parkissa. CVC7 kitkat alla ja ei valittamista. Alla kuva tiestä Helsingissä ja perille päästiin. Ei oo Auroja näkynyt.
Kuva
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

bagis kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:06 Omasta mielestä Fiesta kulkee oikein hyvin lumella.Ehkä ne OPC Corsat ollut sitten huonoja talviautoja mihin tottunut :D Lämpeneekin suht nopeasti. Tosin hallissa parkissa. CVC7 kitkat alla ja ei valittamista. Alla kuva tiestä Helsingissä ja perille päästiin. Ei oo Auroja näkynyt.
Kuva
Huikea kuva :thumbup:

Harri

P.S. CVC7 on todella hyvä rengas...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Joo kyllä maskisuoja on ehdoton näillä keleillä vaikka susiruma onkin.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
hapelo
Viestit: 998
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Nipa kirjoitti: 17 Tammi 2021 11:16 Joo kyllä maskisuoja on ehdoton näillä keleillä vaikka susiruma onkin.
:thumbup: Jep ja toimii..
Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Dandalon
Viestit: 232
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Vähä hankalassa paikassa peräosan hinaus silmukan paikka, pitää ”diffuusori” irrottaa että silmukan saa ruuvattua paikalleen, jos jäätte jumiin pahasti, niin jääkää niin että etupäästä pääsee vetämään ;)
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tuolla aiemmin tuli mainittua, että sain kutsun käydä koeajamassa uuden Yaris GR4 ihmeauton. Luvattiin elämäsi koeajo.

Tänään kävin päivällä koeajon suorittamassa. Arvoisat Fiesta ST Mk8 autoilijat, ajatte maailman parhaalla pikkusportilla!

Jep, ei tehnyt Yaris juuri mitään vaikutusta meikäläiseen. Ei se huono ole, mutta...

Vertailun vuoksi:

Fiesta ST Mk8 koeajo keväällä 2020
- enne koeajoa olin todella skeptinen, 3 pyttynen pikkumoottori???
- ajettuani n. sata metriä Fiestalla, olin varma että olin löytänyt juuri sen auton jota olen jo pitkään etsinyt, olin heti varma että ostan auton.
- mitä enemmän ajoin, sitä vakuuttuneemmaksi tulin, tätä ei voi jättää ostamatta!

Yaris GR4 koeajo tänään
- ennen koeajoa odotin tajunnan räjäyttävää ajokokemusta (elämäsi koeajo oli luvattu)
- auto näyttää livenä ihan Nissan Jukelta
- istuuduttuani autoon ensimmäinen havainto oli että miten penkin saa alemmas, pää oli melkein kiinni katossa, penkki oli ala-asennossa?
- ajo-asento toi mieleen tavallisen Yariksen, korkealla istutaan ja erittäin omituinen ajoasento, kuin pakettiautossa istuisi???
- ratti oli tosi omituinen Fiestan rattiin verrattuna. Samoin penkki on aika hirvee Fiestan penkkiin verrattuna.
- lähdettyäni ajamaan jo ensimmäisten metrien jälkeen totesin että Yaris ei ole minun autoni, ei tämä Fiestalle vertoja vedä.
- ajaessa oli helppo havaita nelivedon tuoma mahtava pito suoraan ajaessa sekä todella voimakkaat jarrut, alusta oli myös selvästi jämäkämpi kuin Fiestassa
- auto liikahti kyllä, mutta vääntö oli todella ohutta eikä tehnyt mitään vaikutusta, odotin kyllä paljon enemmän, ehkä se neliveto imasee väännöt noin pienestä motista???
- missään vaiheessa ei tullut fiilistä, että tälläinen on pakko saada
- ainoa hauskuus tuli mutkista, risteyksissä kääntyessä tai liikenneympyrästä lähdettäessä kun auton sai kivaan pitkään sivuluisuun, tuo ei etuvedolla onnistu millään. Varmaan kiva myös märällä radalla.
- talviautona toki upea ja helppo myös liukkaalla kaikilla moodeilla, toki kitkoilla ei ollut pitoa mutkissa eikä liikenneympyröissä, heti irtosi tiestä.
- Yariksessa on huikea jämäkkä alusta, neliveto, jarrut ja jousitus, mutta sisätilat ja ajoergonomia on mummoille muokattu, todella ristiriitainen paketti näin rattimiehen näkökulmasta.

Siinäpä se elämäni koeajo oli, en malta odottaa Fiestaan tilattua PumaSpeed softaa ja sen paksua vääntöä, sen lisäksi kun saa vielä jossain kohtaa sen paremman Performance jousituksen vaihdettua autoon, niin Fiesta on täydellinen. Jarrut Yariksessa oli tottakai paremmat, ihan hemo isot levyt edessä ja takana.

Ps. Ai niin, Fiestan koeajo viime keväänä kesti jotain 2 tuntia, Yariksella ajoin tänään n. puoli tuntia vaikka tunti oli varattu, Yaris oli hetkessä nähty, täysin yllätyksetön auto taviksille. Ja niin paljon kun se myyjä kehui ennen koeajoa, toki kannatti käydä ajamassa, nyt tietää mitä ei halua.
duckworth
Viestit: 3860
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

fasteST kirjoitti: 18 Tammi 2021 18:03 Yaris GR4 koeajo tänään
- ennen koeajoa odotin tajunnan räjäyttävää ajokokemusta (elämäsi koeajo oli luvattu)
- auto näyttää livenä ihan Nissan Jukelta
- istuuduttuani autoon ensimmäinen havainto oli että miten penkin saa alemmas, pää oli melkein kiinni katossa, penkki oli ala-asennossa?
- ajo-asento toi mieleen tavallisen Yariksen, korkealla istutaan ja erittäin omituinen ajoasento, kuin pakettiautossa istuisi???
- ratti oli tosi omituinen Fiestan rattiin verrattuna. Samoin penkki on aika hirvee Fiestan penkkiin verrattuna.
- lähdettyäni ajamaan jo ensimmäisten metrien jälkeen totesin että Yaris ei ole minun autoni, ei tämä Fiestalle vertoja vedä.
- ajaessa oli helppo havaita nelivedon tuoma mahtava pito suoraan ajaessa sekä todella voimakkaat jarrut, alusta oli myös selvästi jämäkämpi kuin Fiestassa
- auto liikahti kyllä, mutta vääntö oli todella ohutta eikä tehnyt mitään vaikutusta, odotin kyllä paljon enemmän, ehkä se neliveto imasee väännöt noin pienestä motista???
- missään vaiheessa ei tullut fiilistä, että tälläinen on pakko saada
- ainoa hauskuus tuli mutkista, risteyksissä kääntyessä tai liikenneympyrästä lähdettäessä kun auton sai kivaan pitkään sivuluisuun, tuo ei etuvedolla onnistu millään. Varmaan kiva myös märällä radalla.
- talviautona toki upea ja helppo myös liukkaalla kaikilla moodeilla, toki kitkoilla ei ollut pitoa mutkissa eikä liikenneympyröissä, heti irtosi tiestä.
- Yariksessa on huikea jämäkkä alusta, neliveto, jarrut ja jousitus, mutta sisätilat ja ajoergonomia on mummoille muokattu, todella ristiriitainen paketti näin rattimiehen näkökulmasta.
Tuo Yaris GR on kyllä jännä tapaus :) Sitähän ainakin markkinoidaan ikään kuin Celica GT-Fourin henkisenä seuraajana, mutta se että ajoasento on huono ton kokoluokan autossa ei ole kai mikään yllätys, lähtökohdallisesti Focus ja siitä pienemmät autot omaa ihan törkeän korkeelle jäävän ajosennon tällasille 180cm karpaaseille... Sen sijaan tuosta ajettavuudesta, joka auton pääpointti on, haluaisin kuulla lisää. Miten neliveto siinä muutoin toimii, lähinnä lukot, saako oikaistua millaisista kulmista vielä, aliohjaako miten herkkään jne? Millanen noin muuten, eli onko hyvin hermostunut pidonrajoilla, kuten koeajajat ovat sanoneet, vai ehtiikö hitaammillakin käsillä ottaa kiinni irronneen perän? Onko ohjaus tunnokas, nyt on tarkoita keveyttä/jäykkyyttä josta suomalaiset koeajajat monesti lässyttää, vaan tunteeko akselien pidon ratin läpi kuinka hyvin? Entäpä poljintuntuma jarrussa, kova ja ottaa ylhäätä vai tyypillinen japsi että poljin menee löysästi pohjaan? Ja pystyykö tarjoamaan heel&toen pienemmälle vaihtaessa(?), kyseessä kuitenkin ajajan auto :D Paljon kysymyksiä, mutta ne ovat ne asiat joita tuota autoa kärkkyvät kuskit oikeasti miettivät ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

2023 taitaa tulla Corollastakin GR versio.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

duckworth kirjoitti: 18 Tammi 2021 21:45 Tuo Yaris GR on kyllä jännä tapaus :) Sitähän ainakin markkinoidaan ikään kuin Celica GT-Fourin henkisenä seuraajana, mutta se että ajoasento on huono ton kokoluokan autossa ei ole kai mikään yllätys, lähtökohdallisesti Focus ja siitä pienemmät autot omaa ihan törkeän korkeelle jäävän ajosennon tällasille 180cm karpaaseille... Sen sijaan tuosta ajettavuudesta, joka auton pääpointti on, haluaisin kuulla lisää. Miten neliveto siinä muutoin toimii, lähinnä lukot, saako oikaistua millaisista kulmista vielä, aliohjaako miten herkkään jne? Millanen noin muuten, eli onko hyvin hermostunut pidonrajoilla, kuten koeajajat ovat sanoneet, vai ehtiikö hitaammillakin käsillä ottaa kiinni irronneen perän? Onko ohjaus tunnokas, nyt on tarkoita keveyttä/jäykkyyttä josta suomalaiset koeajajat monesti lässyttää, vaan tunteeko akselien pidon ratin läpi kuinka hyvin? Entäpä poljintuntuma jarrussa, kova ja ottaa ylhäätä vai tyypillinen japsi että poljin menee löysästi pohjaan? Ja pystyykö tarjoamaan heel&toen pienemmälle vaihtaessa(?), kyseessä kuitenkin ajajan auto :D Paljon kysymyksiä, mutta ne ovat ne asiat joita tuota autoa kärkkyvät kuskit oikeasti miettivät ;)
Tässä videossa (alla linkki) vertailu Yariksen ja Fiestan kesken, Yariksesta perusmalli ja hieman tiukempi rataversio, lopuksi Fiesta ST Performance. Mulla oli koeajossa Yariksen perusmalli joka riittää varmasti monelle jos tuollaisen hankkii. Missään tapauksessa Yaris ei ollut huono, mutta vähän pökkelö ajettava se oli.

Kaveri videolla tuli samaan lopputulokseen kuin minä, Fiestassa vaan on sitä jotain, se on hauskempi ajaa, paperilla Yaris on tiukka ja varmasti radalla nopeampi, mutta siitä puuttuu se jokin.

https://www.youtube.com/watch?v=IRVN2QY-Y4w

Mitä tulee omaan ajoon tänään, niin ihan alkuun todettakoon, että tämän päivän kelillä ei ollut mahdollisuutta juuri tehoja ulos puristaa kuin suoralla tiellä, tuolla oli niin liukasta joka paikassa myös nelivedolle.

Yaris on laadukas auto. Yariksessa on mahtava alusta, sen ohjaus on tunnokas ja looginen, ei mitään valittamista, ohjaus varsinkin on aivan eri luokkaa kuin 2008 TS Yariksessa oli josta itellä on kokemusta, isot jarrut puree rajusti mutta silti ilman yllätyksiä, tosi helppo tolla oli ajaa. Oman Fiestan jarrut tuntu aika hepposilta ton jälkeen, samoin Yariksen kytkin on astetta rajumpi, poljin ei kuitenkaan ollut liian raskas, kaikki tekniikka on vankempaa, alusta reippaasti jämäkämpi...Yariksesta saisi mahtavan talviauton ja varmasti olisi pidemmilläkin matkoilla toimiva kulkine jne.

Kuivalla asfaltilla tosta olis tietty saanu enempi irti varsinaista ajosuoritusta ja todellinen vertailu olisi helpompaa, tän päivän säässä neliveto loisti eli jos on hankkimassa helppoa ajettavaa säässä kuin säässä niin ehdottomasti Yaris, meni kuin veturi, muut jäi risteyksiin sutimaan kun Yaris oli jo kaukana.

Tosiaan suurin ongelma lienee se, että auto perustuu pieneen Yaris kippoon, ei noista saa tekemälläkään täydellisiä, oikeat urheiluautot on erikseen. Ford on onnistunut tekemään Fiestasta todella hyvän käyttöauton, josta pienillä parannuksilla saa täydellisen ja hauskan auton. Ei ole Fiestan hankkimisen jälkeen tarvinnut katsella mitä ostaisi seuraavaksi, en usko että parempaa voi olla tässä luokassa, toki tietyt lisukkeet voisi olla jo vakiona kuten tiukempi alusta ja isommat jarrut ja enempi tehoa. Kyse on kuitenkin käyttöautosta jota myydään "kaikille", joten se on aina kompromissi.

Edit: Ja Yaris oli vaan pakko testata kun tilaisuus tuli, nyt on tosi hyvä vertailla myös tehojen vaikutusta fiilikseen kun saa Fiestaan sen uuden softan, siinä pitäisi olla liki samat tehot kuin Yariksessa, vääntöä jopa enemmän...
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Lueskelin eilen jotain englantilaista artikkelia 2021 fiestasta ni sanoivat että ledivalot tippuu kokonaan pois valikoimasta kustannusten vuoksi.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Avatar
fasteST
Viestit: 223
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Nipa kirjoitti: 19 Tammi 2021 08:01 Lueskelin eilen jotain englantilaista artikkelia 2021 fiestasta ni sanoivat että ledivalot tippuu kokonaan pois valikoimasta kustannusten vuoksi.
Varmaa hirvee menetys, ainakin teinille
Vastaa Viestiin