
Koneen vaihdosta
Koneen vaihdosta
Minkälainen homma on vaihtaa vm85 OHC sierraan kone? Pitäis laittaa 1.6 tilalle 2.0 litranen. Ikinä en oo konetta vaihtanut. Ja vaihdelaatikko pitäisi kanssa saada vaihdettua. Tuo kone on varmaan helppo irrottaa mut vaihdelaatikosta ei oo hajua miten irrotettaan ja asennettaan. 

No jos jonkinnäköiset tilat ja vehkeet on missä tehdä niin sanoisin että ekakertalaiselta vähän päälle viikonlopun homma.
Siitä on varmaan helppo aloittaa että irroittaa/purkaa kaiken mikä yhdistää koneen ja korin (pakoputket, johdot, vaijerit syyläri ja letkut yms), sitten ainakin sähköjohtoja kun alkaa purkamaan niin kannattaa vaikka maalarinteipillä merkata ja kirjoittaa mikä on mistäkin niin on helpompi kasata, ja sitten jos sattuu digikamera löytymään niin napsii eri kuvakulmista kuvia niin voi sitten niistä luntata.
Kun saat purettua kaikki yllämainitut yms niin varmaan helpoin on ottaa laatikko pois, elikkäs vaikkapa vaihdekeppi pois , kardaani irti jostain kohtaa, esim perän laipasta, ja sitten se keski-kannatin laakeri, yleensä kardaani lähtee laatikosta ihan vetämällä taakse päin (joissain saattaa olla jonkin näköinen lukitus-sokka), tässä vaiheessa kannattaa varata muutama rätti ja purkki koska laatikosta valuu öljy lattialle (jos on oikeen pelimies niin laskee laatikosta öljyt pois etukäteen niin ei tarvi sotkea.
Sitten laatikko irti koneesta eli melko isoja pultteja 4-6 koneen ja laatikon liitoksesta, sitten laatikon taka-osa irti (2 pulttia sellaisessa poikkipalkissa)
Nyt kun hieman heiluttelee laatikkoa niin sen pitäisi ruveta tulemaan taaksepäin. Alle kannattaa laittaa vaikkapa tunkki jolla laskee laatikon "hallitusti" alas, eli sitä laatikkoa pitäisi pitää suurinpirtein suorassa koneeseen nähden ettei väänny kytkinakseli ja samalla sitä pitäisi vetää abot 10-15cm taakse päin jolloin se "tipahtaa" yleensä hallitsemattomasti esim käden päälle
Kun laatikko on alhana niin koneen kimppuun, elikkäs kun laatikkoa ei ole niin kone on enää 2 kumipuslan varassa elikkäs niistä pultit auki jolloin ei muuta kuin nostaa kone pois, tässä kannattaa olla useampi kaveri apuna tai sitten joku paikka/viritys johon saa esim taljan roikkumaan jolla saa koneen nostettua. Konetta on hyvä nostaa esim kun purkaa imu ja pakosarjan pois niin laittaa ketjun vaikkapa takimmaisesta imusarjan pultista etummaiseen pakosarjan pulttiin.
Tässä nyt jotain toivottavasti on jotain apua. Kannattaa katsoa sellainen ajankohta ettei ole kiire mihinkään eli tekee aivan rauhassa ja miettii kunnolla. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä
Kantapään kautta sitä oppii, jos ekan kerran menee 4 päivää aikaa niin seuraavan kerran sen tekee jo 1,5 päivässä
Siitä on varmaan helppo aloittaa että irroittaa/purkaa kaiken mikä yhdistää koneen ja korin (pakoputket, johdot, vaijerit syyläri ja letkut yms), sitten ainakin sähköjohtoja kun alkaa purkamaan niin kannattaa vaikka maalarinteipillä merkata ja kirjoittaa mikä on mistäkin niin on helpompi kasata, ja sitten jos sattuu digikamera löytymään niin napsii eri kuvakulmista kuvia niin voi sitten niistä luntata.
Kun saat purettua kaikki yllämainitut yms niin varmaan helpoin on ottaa laatikko pois, elikkäs vaikkapa vaihdekeppi pois , kardaani irti jostain kohtaa, esim perän laipasta, ja sitten se keski-kannatin laakeri, yleensä kardaani lähtee laatikosta ihan vetämällä taakse päin (joissain saattaa olla jonkin näköinen lukitus-sokka), tässä vaiheessa kannattaa varata muutama rätti ja purkki koska laatikosta valuu öljy lattialle (jos on oikeen pelimies niin laskee laatikosta öljyt pois etukäteen niin ei tarvi sotkea.
Sitten laatikko irti koneesta eli melko isoja pultteja 4-6 koneen ja laatikon liitoksesta, sitten laatikon taka-osa irti (2 pulttia sellaisessa poikkipalkissa)
Nyt kun hieman heiluttelee laatikkoa niin sen pitäisi ruveta tulemaan taaksepäin. Alle kannattaa laittaa vaikkapa tunkki jolla laskee laatikon "hallitusti" alas, eli sitä laatikkoa pitäisi pitää suurinpirtein suorassa koneeseen nähden ettei väänny kytkinakseli ja samalla sitä pitäisi vetää abot 10-15cm taakse päin jolloin se "tipahtaa" yleensä hallitsemattomasti esim käden päälle

Kun laatikko on alhana niin koneen kimppuun, elikkäs kun laatikkoa ei ole niin kone on enää 2 kumipuslan varassa elikkäs niistä pultit auki jolloin ei muuta kuin nostaa kone pois, tässä kannattaa olla useampi kaveri apuna tai sitten joku paikka/viritys johon saa esim taljan roikkumaan jolla saa koneen nostettua. Konetta on hyvä nostaa esim kun purkaa imu ja pakosarjan pois niin laittaa ketjun vaikkapa takimmaisesta imusarjan pultista etummaiseen pakosarjan pulttiin.
Tässä nyt jotain toivottavasti on jotain apua. Kannattaa katsoa sellainen ajankohta ettei ole kiire mihinkään eli tekee aivan rauhassa ja miettii kunnolla. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä

Kantapään kautta sitä oppii, jos ekan kerran menee 4 päivää aikaa niin seuraavan kerran sen tekee jo 1,5 päivässä
Tuo 5 vaihde tuo lisää mukavuutta matkaajossa ja taitaa tiputtaa polttoaine kulutustakin pikkasen.
Itselläni tulossa tai itseasiassa on jo paikalla tanelissa 5-vaihteinen laatikko.
Tuo on myös hyvä että 2l alakerta ja 1.6 yläkerta niin nouseepi tehotkin pikkasen.
Itselläni tulossa tai itseasiassa on jo paikalla tanelissa 5-vaihteinen laatikko.
Tuo on myös hyvä että 2l alakerta ja 1.6 yläkerta niin nouseepi tehotkin pikkasen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Kyllä kannattaa vaihtaa se 5-lovinen laatikko sinne. Aikoinaan kiusasin itseä muutaman kuukauden tuolla 4-lovisella ja en sen jälkeen ole hetkeäkään kaivannut takaisin.
gti golo palloilija