Koneen vaihdosta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Koneen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Minkälainen homma on vaihtaa vm85 OHC sierraan kone? Pitäis laittaa 1.6 tilalle 2.0 litranen. Ikinä en oo konetta vaihtanut. Ja vaihdelaatikko pitäisi kanssa saada vaihdettua. Tuo kone on varmaan helppo irrottaa mut vaihdelaatikosta ei oo hajua miten irrotettaan ja asennettaan. :roll:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No jos jonkinnäköiset tilat ja vehkeet on missä tehdä niin sanoisin että ekakertalaiselta vähän päälle viikonlopun homma.

Siitä on varmaan helppo aloittaa että irroittaa/purkaa kaiken mikä yhdistää koneen ja korin (pakoputket, johdot, vaijerit syyläri ja letkut yms), sitten ainakin sähköjohtoja kun alkaa purkamaan niin kannattaa vaikka maalarinteipillä merkata ja kirjoittaa mikä on mistäkin niin on helpompi kasata, ja sitten jos sattuu digikamera löytymään niin napsii eri kuvakulmista kuvia niin voi sitten niistä luntata.

Kun saat purettua kaikki yllämainitut yms niin varmaan helpoin on ottaa laatikko pois, elikkäs vaikkapa vaihdekeppi pois , kardaani irti jostain kohtaa, esim perän laipasta, ja sitten se keski-kannatin laakeri, yleensä kardaani lähtee laatikosta ihan vetämällä taakse päin (joissain saattaa olla jonkin näköinen lukitus-sokka), tässä vaiheessa kannattaa varata muutama rätti ja purkki koska laatikosta valuu öljy lattialle (jos on oikeen pelimies niin laskee laatikosta öljyt pois etukäteen niin ei tarvi sotkea.
Sitten laatikko irti koneesta eli melko isoja pultteja 4-6 koneen ja laatikon liitoksesta, sitten laatikon taka-osa irti (2 pulttia sellaisessa poikkipalkissa)
Nyt kun hieman heiluttelee laatikkoa niin sen pitäisi ruveta tulemaan taaksepäin. Alle kannattaa laittaa vaikkapa tunkki jolla laskee laatikon "hallitusti" alas, eli sitä laatikkoa pitäisi pitää suurinpirtein suorassa koneeseen nähden ettei väänny kytkinakseli ja samalla sitä pitäisi vetää abot 10-15cm taakse päin jolloin se "tipahtaa" yleensä hallitsemattomasti esim käden päälle :lol:

Kun laatikko on alhana niin koneen kimppuun, elikkäs kun laatikkoa ei ole niin kone on enää 2 kumipuslan varassa elikkäs niistä pultit auki jolloin ei muuta kuin nostaa kone pois, tässä kannattaa olla useampi kaveri apuna tai sitten joku paikka/viritys johon saa esim taljan roikkumaan jolla saa koneen nostettua. Konetta on hyvä nostaa esim kun purkaa imu ja pakosarjan pois niin laittaa ketjun vaikkapa takimmaisesta imusarjan pultista etummaiseen pakosarjan pulttiin.

Tässä nyt jotain toivottavasti on jotain apua. Kannattaa katsoa sellainen ajankohta ettei ole kiire mihinkään eli tekee aivan rauhassa ja miettii kunnolla. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä :D
Kantapään kautta sitä oppii, jos ekan kerran menee 4 päivää aikaa niin seuraavan kerran sen tekee jo 1,5 päivässä
Capri69
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Helmi 2005 13:06
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Capri69 »

Jos en ihan väärin muista niin kardaanin vaihdelaatikkoon tulevapää pitää vaihtaa. 2 litrasessa eri boori kun 1.6:sessa. kannatta ainakin tarkistaa..
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Perää ei varmaankaan tarvii vaihtaa jos laittaa 1.6 koneen tilalle 2.0 koneen? :roll: Mitä hyötyy on jos jättää 1.6 perän paikoilleen kun on 2.0 kone? Paraneeko kiihtyvyys? :roll:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

kiihtyvyys paranee tietysti vähän,olettaen että kone on kunnossa,siinä se sitten onkin...
ei sieltä mitään junia t...
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Sopiikos muuten 2.0litrasen kardaani 1.6:n perään?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Miks se laatikko pitää vaihtaa??
ei ainakaan sen koneen vaihdon takia. :wink:
(vaihda pelkkä alakerta koneesta, jätä 1.6l kansi.) :wink:
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Bootsi kirjoitti:Miks se laatikko pitää vaihtaa??
ei ainakaan sen koneen vaihdon takia. :wink:
(vaihda pelkkä alakerta koneesta, jätä 1.6l kansi.) :wink:
Varmaan sen takia koska vanhalaatikko on 4lovinen ja uus on 5lovinen.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jermu kirjoitti: Varmaan sen takia koska vanhalaatikko on 4lovinen ja uus on 5lovinen.
Ahaa, no sitähän me ei taas tiedetty. :roll:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuo 5 vaihde tuo lisää mukavuutta matkaajossa ja taitaa tiputtaa polttoaine kulutustakin pikkasen.

Itselläni tulossa tai itseasiassa on jo paikalla tanelissa 5-vaihteinen laatikko.

Tuo on myös hyvä että 2l alakerta ja 1.6 yläkerta niin nouseepi tehotkin pikkasen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

se vitosvaihde pudottaa jonkun 500 kierrosta ajossa,säästäähän se bensansyöntä vähäsen.
ei sieltä mitään junia t...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Kyllä kannattaa vaihtaa se 5-lovinen laatikko sinne. Aikoinaan kiusasin itseä muutaman kuukauden tuolla 4-lovisella ja en sen jälkeen ole hetkeäkään kaivannut takaisin.
gti golo palloilija
Jermu
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2005 22:56
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Nyt on kone vaihdettu. 8) Joutui vaihtaa kardaanin kun vanha ei sopinut 5-vaihteiseen laatikkoon.
Vastaa Viestiin