Vartan AGM, eikä ole kertaakaan tarvinnut ladata ulkoisella laturilla.
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tesla Model Y Performance
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tuota AGM:ää vähän epäilinkin.
Vaihdettiinko BMS-systeemiin tieto uudesta akusta?
Mulla on nimittäin käynyt mielessä se, että jospa näissä ongelmayksilöissä on koodattuna AGM mutta asennettuna flooded akku.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Pääsimme näköjään vaihteiston kanssa sopuun, kun nykiminen loppui melkeinpä heti, kun tänne kirjoittelin asiasta.. Kenties siinä oli vielä optimointi meneillään, kun nyt se tuntuu vaihtavan vaihteita muutenkin pehmeämmin. Mutta hyvä tietää, että vastaavista satunnaisista nytkähtelyistä ei kannata olla huolissaan.
2020 Focus ST-line 5-ov 1.5L 150hp A8
2002 Focus 1.8L 116hv
2002 Focus 1.8L 116hv
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kokeilin matkaa ajaessa pienen siivun ajaa normimodella ja auto tuntuu jalkaan jotenkin vetelältä ja vakionopeussäätimen kanssakin velloo jotenkin ihmeellisesti. Sportilla vaan koko ajan, niin omaan makuun toimii hyvin ja käytös vakionopeussäätimen kanssa sitä kautta on paljon johdonmukasempaa mäkisellä tiellä varsinkin. Ei jaksa notkopaikoissa itse kaasun kanssa antaa lisää happea ennenkuin moottorijarrutukselta kääntyy vetopäälle ylämäkeen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei tehty mitään. Oli matalan jännitteen herjat päällä ja webasto ei toiminut yms, niin sitten vaan uusi akku kiinni ja ta-daa, ei herjannut enää, webasto ja kaikki toimi heti ja toimii vieläkin. Että, mistä se jännitteenvalvonta mikälie tiesi, että nytpä onkin virtaa, vaikka ei ladattu sen läpi.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 00:09Tuota AGM:ää vähän epäilinkin.
Vaihdettiinko BMS-systeemiin tieto uudesta akusta?
Mulla on nimittäin käynyt mielessä se, että jospa näissä ongelmayksilöissä on koodattuna AGM mutta asennettuna flooded akku.

Tesla Model Y Performance
Re: Uusi Focus mk4 2018
Täyden AGM akun lepojännite on mielestäni pari voltin kymmenystä korkeampi kuin flooded akun. Silloin kun virranhallinta kalibroi itsensä (auton ollessa tovin sammuksissa) ja näkee korkeamman jännitteen, ajattelee akussa olevan potkua - niin kuin tässä onkin. AGM myös ottaa paremmin vastaan varausta kuin tämä enhanced flooded mikä on alkup akku. Mahtaisikohan virranhallinta käyttäytyä yhtä oudosti jos sille kerrottaisiin että kyseessä AGM.
Itselläni virtaongelmia ei vieläkään ole esiintynyt, sen jälkeen kun tcu päivitys tuli pari kk sitten itsestään. Sensoria ei ole vielä asennettu. Parin päivän seisonnan jälkeen oli akun varaus vielä indikoitu 70% ja siinä se on pyörinyt 70-75 kun olen satunnaisesti katsellut. Ei siis ihan tavoite - 80% ole vielä ollut.
30tkm huollossa huomasivat öljykylpyisestä jakopäästä pientä öljyvuotoa (ympäristö kostunut), joten ylimääräiset pajareissut ei siihen vielä loppuneet....
Itselläni virtaongelmia ei vieläkään ole esiintynyt, sen jälkeen kun tcu päivitys tuli pari kk sitten itsestään. Sensoria ei ole vielä asennettu. Parin päivän seisonnan jälkeen oli akun varaus vielä indikoitu 70% ja siinä se on pyörinyt 70-75 kun olen satunnaisesti katsellut. Ei siis ihan tavoite - 80% ole vielä ollut.
30tkm huollossa huomasivat öljykylpyisestä jakopäästä pientä öljyvuotoa (ympäristö kostunut), joten ylimääräiset pajareissut ei siihen vielä loppuneet....
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Re: Uusi Focus mk4 2018
Manuaalilla ehkä noin, mutta automaatilla sport asento pitää koko ajan pienempää vaihdetta ja muutenkin vedättää turhan korkealle, en käytä sportia kuin ohitustilanteessa.@rsk@ kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 20:18 Kokeilin matkaa ajaessa pienen siivun ajaa normimodella ja auto tuntuu jalkaan jotenkin vetelältä ja vakionopeussäätimen kanssakin velloo jotenkin ihmeellisesti. Sportilla vaan koko ajan, niin omaan makuun toimii hyvin ja käytös vakionopeussäätimen kanssa sitä kautta on paljon johdonmukasempaa mäkisellä tiellä varsinkin. Ei jaksa notkopaikoissa itse kaasun kanssa antaa lisää happea ennenkuin moottorijarrutukselta kääntyy vetopäälle ylämäkeen.
Ja automaatilla ei kyllä vello eikä tee mitään muutakaa ihmeellistä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kuuluuko muilla sellaista hankaavaa tai laahaavaa ääntä kun kääntää rattia?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Varmaa kannatta tutkia että auto etunen ylös ja pyörät linkkuun ja pyörität rengasta käsin(jos itse haluaa tutkia äänimaailmaa ).Ottaako rengas johonkin rajoitinkumiin vaikka. Mikä rengastus/ vanteet autossa myös jarrupuoli kunnossa. Jos uusi auto takuu voimassa niin sinne huoltotiskille valittamaan vaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo ei automaatilla kannata turhaan huudattaa.HMS77 kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 10:27Manuaalilla ehkä noin, mutta automaatilla sport asento pitää koko ajan pienempää vaihdetta ja muutenkin vedättää turhan korkealle, en käytä sportia kuin ohitustilanteessa.@rsk@ kirjoitti: ↑24 Heinä 2020 20:18 Kokeilin matkaa ajaessa pienen siivun ajaa normimodella ja auto tuntuu jalkaan jotenkin vetelältä ja vakionopeussäätimen kanssakin velloo jotenkin ihmeellisesti. Sportilla vaan koko ajan, niin omaan makuun toimii hyvin ja käytös vakionopeussäätimen kanssa sitä kautta on paljon johdonmukasempaa mäkisellä tiellä varsinkin. Ei jaksa notkopaikoissa itse kaasun kanssa antaa lisää happea ennenkuin moottorijarrutukselta kääntyy vetopäälle ylämäkeen.
Ja automaatilla ei kyllä vello eikä tee mitään muutakaa ihmeellistä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
2018 focus..on takuu ja pitkään. Varaamaan aikaa huoltoon näitä ite kannata korjata ennen kun takuu loppuu.Renee kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 12:43 Varmaa kannatta tutkia että auto etunen ylös ja pyörät linkkuun ja pyörität rengasta käsin(jos itse haluaa tutkia äänimaailmaa ).Ottaako rengas johonkin rajoitinkumiin vaikka. Mikä rengastus/ vanteet autossa myös jarrupuoli kunnossa. Jos uusi auto takuu voimassa niin sinne huoltotiskille valittamaan vaan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Monesati vaikka takuu kun lukee tätä osiota ei vaan tule biili kysyjillä kuntion. Onko vika miehissä vai autossa. Siinäpä kysymys?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tuota juuri ajoin takaa, että se AGM:n lepojännite on hitusen korkeampi ja jos auto luulee asennetuna olevan flooded akun niin indikoitu varausprosentti on korkeampi.-Kj- kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 08:17 Täyden AGM akun lepojännite on mielestäni pari voltin kymmenystä korkeampi kuin flooded akun. Silloin kun virranhallinta kalibroi itsensä (auton ollessa tovin sammuksissa) ja näkee korkeamman jännitteen, ajattelee akussa olevan potkua - niin kuin tässä onkin. AGM myös ottaa paremmin vastaan varausta kuin tämä enhanced flooded mikä on alkup akku. Mahtaisikohan virranhallinta käyttäytyä yhtä oudosti jos sille kerrottaisiin että kyseessä AGM.
Itselläni virtaongelmia ei vieläkään ole esiintynyt, sen jälkeen kun tcu päivitys tuli pari kk sitten itsestään. Sensoria ei ole vielä asennettu. Parin päivän seisonnan jälkeen oli akun varaus vielä indikoitu 70% ja siinä se on pyörinyt 70-75 kun olen satunnaisesti katsellut. Ei siis ihan tavoite - 80% ole vielä ollut.
30tkm huollossa huomasivat öljykylpyisestä jakopäästä pientä öljyvuotoa (ympäristö kostunut), joten ylimääräiset pajareissut ei siihen vielä loppuneet....
Olisin kovasti tyytyväinen noihin 70-75% lukemiin mutta nyt neljän päivän aikana ajettujen 2600km:n aikana ei ole päästy yli 65%.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Meille vaihdettiin ohjauksen osia saman äänen takia. Takuuseen vaan. En muista mikä oli se lopullinen äänen aiheuttaja. Vaihtoi parikin juttua sinne
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kellään kokemusta takakonttiin sijoitettavista kylmälaukuista, mihin virta otetaan kontin 12 V lähdöstä? Toimiiko vain kun auto käynnissä? Ymmärsin että jos moottori sammutettunakin toimii, niin akkua kuormittaa kovasti.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muistaakseni Fordissa virtaa tulee takaluukun 12v lähdöstä kun autossa on virrat. Ei vaadi moottorin käynnissä oloa. Näin se on käsittääkseni useimmissa automerkeissä. Varmasti syö virtaa aikalailla jos moottori ei ole käynnissä.Rusakko_ kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 22:46 Kellään kokemusta takakonttiin sijoitettavista kylmälaukuista, mihin virta otetaan kontin 12 V lähdöstä? Toimiiko vain kun auto käynnissä? Ymmärsin että jos moottori sammutettunakin toimii, niin akkua kuormittaa kovasti.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Periaatteessa tuollainen kylmälaukku toimii kyllä ihan hyvin. Me teemme usein pitkillä mökkimatkoilla niin, että kylmälaukku laitetaan kotona takaluukkuun hurisemaan ja noin 150km ajon jälkeen käymme kaupassa. Tuolloin laukku on viileä ja sinne voi laittaa loppumatkan ajaksi kylmää tarvitsevat (ei kuitenkaan pakasteet) tuotteet. Tarkkaa tietoa siitä milloin kylmälaukku on kylmentynyt, ei minulla ole, mutta veikkaan että se ottaa kyllä oman aikansa ellei sinne etukäteen laita jotain kylmäkalleja tms.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulla on semmoinen Peltier-elementtiin perustuva kylmälaukku. Se syö 4-5 ampeeria, joten kovin kauaa sitä ei voi pitää päällä ilman laturia.
Sieltä takaluukun pistokkeestakin katkeaa tosin sähkö melko pian auton sammutuksen jälkeen.
Ajomatkojen aikana pelittää hyvin ja pitää ostokset viileänä.
Sieltä takaluukun pistokkeestakin katkeaa tosin sähkö melko pian auton sammutuksen jälkeen.
Ajomatkojen aikana pelittää hyvin ja pitää ostokset viileänä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jep. Meillä oli Airamin kylmälaukku kontissa tuossa lomareissulla, toimi normaalisti auton ollessa käynnissä mutta jopa 6 tunnin ajomatkan jälkeen laukku sammutti ittensä akun varauksen takia tunti sen jälkeen kun tultiin perille.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Yein päätöksen, että jatkan vanhan liising sopparia vuodella. 100€ edullisempi kuin uusi, ja kun hyvin pelittää vieläkin.Viikkus kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 11:57Mulla on ollut mk3.5 farkku st-line ja nyt on tämä mk4 myös farmari/st-line. Itse en keksi edellisestä mallista juuri mitään mitä kaipaisin tämän uuden kohdalla. Jos nyt ihan viilataan yksityiskohtia, niin tässä uudessa mallissa on muutama pieni juttu, joista en ole niin innostunut. Esim. automaattinen ilmastointi on vähän turhan säädettävä omaan makuun, saisi olla yksinkertaisempi, kuten mk3.5 kohdalla. Sitten on nämä entisestään lisääntyneet mittariston huomautustekstit ja piipitykset. Ennen jokaista ajokertaa täytyy kuitata liian monta huomautusta, deaktivoida S&S ja asettaa sport-ajomoodi. Tätä ei edellisessä mallissa muistaakseni ollut, lukuunottamatta S&S deaktivointia.larna kirjoitti: ↑20 Heinä 2020 23:12 Niinpä olikin kun tarpeeks sekas ketjua taaksepäin. No samalla tuli kahlattua teidän s/s ja muutkin murheet läpi.
Empä olisi arvannut millaisia murheita uusissa Focuksissa on ollut kun oma mk3.5 on toiminut 3 vuotta ja 75tkm moitteettomasti.
(ST Line 1.5 dtci automaatti)
Liisari loppumassa elokuussa, joten nyt pitää päättää jatkanko vanhaa vai tilaanko uuden.
Kävin tänään ajaa Titanium bensan kun dieseliä ei tunnu mistään saavan koeajoon ainakaan ST Line mallina.
Onkohan alustassa,moottorissa, vaihteistossa tapahtunut muutosta huonompaan/parempaan suuntaan?
MK3.5 St Line alustasta olen kovasti tykännyt, no jos moitittavaa niin ehkä hiukan pinta kova.
Toki edelleen uudet varusteet ja mk4:sen parantunut laaduntunne trumppaa nämä ärsyttävyydet reilusti. Ajoergo on mk4:ssa itselle parantunut reilusti edellisestä ja tilat on takapenkillä paremmat. Itse olen myös välttynyt näiltä täällä esiintyneiltä lukuisilta ongelmilta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Peltier jääkaappi on hyötysuhteeltaan huono eikä kannata käyttää kun auto käynnissä. Taitaa kuluttaa enemmän kun webasto.. Veneeseen hommattiin kompurakylmälaukku kun akku oli kovilla. Laittaa kotona/kohteessa verkkovirtaan niin ei kulu turhaan virtaa laukun jäähdyttämiseen. Tuottaa myös käänteisesti lämpöä mutta se ei ongelma ilmastoidussa autossa.Frnz kirjoitti: ↑26 Heinä 2020 07:45Muistaakseni Fordissa virtaa tulee takaluukun 12v lähdöstä kun autossa on virrat. Ei vaadi moottorin käynnissä oloa. Näin se on käsittääkseni useimmissa automerkeissä. Varmasti syö virtaa aikalailla jos moottori ei ole käynnissä.Rusakko_ kirjoitti: ↑25 Heinä 2020 22:46 Kellään kokemusta takakonttiin sijoitettavista kylmälaukuista, mihin virta otetaan kontin 12 V lähdöstä? Toimiiko vain kun auto käynnissä? Ymmärsin että jos moottori sammutettunakin toimii, niin akkua kuormittaa kovasti.
Joku perus alle satasen laukku olis tarjolla sukulaiselta.
Periaatteessa tuollainen kylmälaukku toimii kyllä ihan hyvin. Me teemme usein pitkillä mökkimatkoilla niin, että kylmälaukku laitetaan kotona takaluukkuun hurisemaan ja noin 150km ajon jälkeen käymme kaupassa. Tuolloin laukku on viileä ja sinne voi laittaa loppumatkan ajaksi kylmää tarvitsevat (ei kuitenkaan pakasteet) tuotteet. Tarkkaa tietoa siitä milloin kylmälaukku on kylmentynyt, ei minulla ole, mutta veikkaan että se ottaa kyllä oman aikansa ellei sinne etukäteen laita jotain kylmäkalleja tms.
Itse ollaan pärjätty passiivisella kylmälaukulla. Kotona lataa laukkuun kolme puolen litran jäistä pulloa käärittynä sanomalehteen ja kaupassa parinsadan kilsan päässä edelleen umpijäässä. Pitää tavarat mökille kylminä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Hmm... tuliko tässä nyt painovirhe?
Vai mitä tarkoitat sillä, että peltier-kaappia "ei kannata käyttää kun auto käynnissä"?
Kyllähän auton laturi jaksaa sen 5A syöttää kevyesti. Jaksaahan se lisävalojakin ruokkia.
Vai oliko tarkoitus sanoa että kannattaa käyttää vain kun auto on käynnissä?
Auton seistessä sitä ei todella kannata käyttää kuin korkeintaan ruokatauon ajan.
Kompurakaappiin verrattuna se on todellakin syöppä.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 26 Heinä 2020 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Niin siis tarkoitin, että käyttää vain kun auto käy.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑26 Heinä 2020 20:38Hmm... tuliko tässä nyt painovirhe?
Vai mitä tarkoitat sillä, että peltier-kaappia ei kannata käyttää kun auto on käynnissä?
Kyllähän auton laturi jaksaa sen 5A syöttää kevyesti. Jaksaahan se lisävalojakin ruokkia.
Mutta auton seistessä sitä ei todella kannata käyttää kuin korkeintaan ruokatauon ajan.
Kompurakaappiin verrattuna se on todellakin syöppä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo, suomen kieli on pikkutarkkaa. Ehdin jo korjata omaakin tekstiäni yksiselitteisempään suuntaan. 

Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muutama tuhat kilometriä ajettu. Mukana huonoa talvea hetken. Vajaa 40 % taajamassa ja loput valtateillä, jossa aktiivinen/adaptiivinen vakionopeussäädin aina päällä. Keskimääräinen tankkauksista laskettu kulutus 6,1 l/100 km. Kulutus per tankkausväli vaihdellut 5,2 - 7,1 l/100 km.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Focus mk4 2018
Positiivinen yllätys ollut, että selkeesti vitosella alkaviin kulutuksiin on päässyt matka-ajossa ilman näitä ekohömpötyksiä.fordever kirjoitti: ↑27 Heinä 2020 17:37 Muutama tuhat kilometriä ajettu. Mukana huonoa talvea hetken. Vajaa 40 % taajamassa ja loput valtateillä, jossa aktiivinen/adaptiivinen vakionopeussäädin aina päällä. Keskimääräinen tankkauksista laskettu kulutus 6,1 l/100 km. Kulutus per tankkausväli vaihdellut 5,2 - 7,1 l/100 km.