Ei kestä tulpat painetta, 1992 1.8 zetec, tyhjäk. ongelma
Ei kestä tulpat painetta, 1992 1.8 zetec, tyhjäk. ongelma
Probleema: Joku sytytystulppa(käynnistä päätellen yksi tai kaks) ei kestä kuormitusta, vaan kun tarjoo happee koneelle, alkaa se käymään 2 - 3 pytyllä. Pintakaasulla ajaessa kaikki toimii.
Taustaa: Auto oli korjaamolla, jossa vesipumppu vaihdettiin (433 euroa huh!). Sieltä pois hakiessani sanoivat ettei se käy kunnolla. Sanoin että tiedän, sen tyhjäkäyntiventtiili, joku anturi, tai muu sellainen on finiitto. Kone kuitenkin veti aiemmin hyvin, vaikka kävikin tyhjäkäyntiä yks risti kaks. No ajelin pois ja yks pytty oli pois pelistä, ja hain uudet tulpat ja piuhat. Niitä vaihtaessani huomasin ettei nelosen johto ollut tulpassa kiinni. No ei auttanut tulppien ja piuhojen vaihto riittävästi, nyt kone siis käy kaikilla pytyillä ainoastaan jos sitä ei kuormita liikaa. Voiko puola(oliko niitä 1 jokaiselle pytylle) mennä paskaks, jos ajaa siten että yksi tulppa/kipinä ei voi purkautua!
Ja sitten ne kaikki yleisimmät:
-tyhjäkäynti on 1x2
-lamdalta tulee mustan ja harmaan kesken 0,06 volttia, harmaan tai mustan ja rungon välillä ei näytä olevan jännitettä???
-tyhjäkäyntiventtiilin piuhan irroitus sammuttaa
-Lambdan piuhan irroitus ei vaikutta mittään
- MAF:in piuhan irroitus vaikuttaa(eli meinaa sammua)
- Kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irroitus ei vaikuta???
Eli kannattaako alkaa ostamaan osia järjestyksessä: lambda(nykyinen n. 1,5 vuotta vanha tarvikeosa), tyhjäkäynti venttiili, kaasuläpän asentotunnistin, uusi auto.
Yleistä: Kyseiseen moottoriin jouduttiin tekemään kansi remontti, kun mittarissa oli 190 tkm. Pakoventtiilin ohjurit olivat kuluneet pahimmillaan siten että venttiili heilui lähes 2mm, eli aikas paljon. Imupuoli oli ok!
Kiitos ammattilaisille jo etukäteen.
Taustaa: Auto oli korjaamolla, jossa vesipumppu vaihdettiin (433 euroa huh!). Sieltä pois hakiessani sanoivat ettei se käy kunnolla. Sanoin että tiedän, sen tyhjäkäyntiventtiili, joku anturi, tai muu sellainen on finiitto. Kone kuitenkin veti aiemmin hyvin, vaikka kävikin tyhjäkäyntiä yks risti kaks. No ajelin pois ja yks pytty oli pois pelistä, ja hain uudet tulpat ja piuhat. Niitä vaihtaessani huomasin ettei nelosen johto ollut tulpassa kiinni. No ei auttanut tulppien ja piuhojen vaihto riittävästi, nyt kone siis käy kaikilla pytyillä ainoastaan jos sitä ei kuormita liikaa. Voiko puola(oliko niitä 1 jokaiselle pytylle) mennä paskaks, jos ajaa siten että yksi tulppa/kipinä ei voi purkautua!
Ja sitten ne kaikki yleisimmät:
-tyhjäkäynti on 1x2
-lamdalta tulee mustan ja harmaan kesken 0,06 volttia, harmaan tai mustan ja rungon välillä ei näytä olevan jännitettä???
-tyhjäkäyntiventtiilin piuhan irroitus sammuttaa
-Lambdan piuhan irroitus ei vaikutta mittään
- MAF:in piuhan irroitus vaikuttaa(eli meinaa sammua)
- Kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irroitus ei vaikuta???
Eli kannattaako alkaa ostamaan osia järjestyksessä: lambda(nykyinen n. 1,5 vuotta vanha tarvikeosa), tyhjäkäynti venttiili, kaasuläpän asentotunnistin, uusi auto.
Yleistä: Kyseiseen moottoriin jouduttiin tekemään kansi remontti, kun mittarissa oli 190 tkm. Pakoventtiilin ohjurit olivat kuluneet pahimmillaan siten että venttiili heilui lähes 2mm, eli aikas paljon. Imupuoli oli ok!
Kiitos ammattilaisille jo etukäteen.
Viimeksi muokannut tsetec, 09 Loka 2005 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
no mä voin vaikka jotain vastailla ennen kun ammattilaiset ehtii
TPS (kaasuläpän asentoanturi) kannattaa testata ainakin. Mun mielestäni sen irrottamisen pitäis sammuttaa auton. Ohjeet löytyy täältäkin haulla. (TPS testaus)
Lambdan jännite on ihan ok. 200mV-1000mV tilanteesta riippuen.
Jossain sanoivat ettei kannata tarvike lambdoja ostaa, voi aiheuttaa ongelmia.
tyhjäkäyntivenakin tuntuis toimivan.
Koita ottaa yksi tulpanjohto kerrallaan irti onko mitään vaikutusta?
Kahdella se tuskin käy, mutta ehkä kolmella.
Onko puristukset muuten mitattu???
TPS (kaasuläpän asentoanturi) kannattaa testata ainakin. Mun mielestäni sen irrottamisen pitäis sammuttaa auton. Ohjeet löytyy täältäkin haulla. (TPS testaus)
Lambdan jännite on ihan ok. 200mV-1000mV tilanteesta riippuen.
Jossain sanoivat ettei kannata tarvike lambdoja ostaa, voi aiheuttaa ongelmia.
tyhjäkäyntivenakin tuntuis toimivan.
Koita ottaa yksi tulpanjohto kerrallaan irti onko mitään vaikutusta?
Kahdella se tuskin käy, mutta ehkä kolmella.
Onko puristukset muuten mitattu???
Viimeksi muokannut TeRoK, 03 Loka 2005 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Kiitti nopeesta palautteesta.
Mutta jos moottori on jollain perusasetuksilla, mitkä laitteet vaikuttaa silloin käyntiin? Tyhjäkäynti venttiili ilmeisesti, koska läppähän on kiinni, mites läpän asento tunnistin, vaikuttaako se "perusasetuksilla"??
Puristuksia ei ole nyt mitattu. Toivon että olisivat kohdallaan, 30 tkm sitten tehdyn rempan vuoksi. Moottorissa oli siis melkovarmasti kaikki tehot tallella, viikko sitten kun ajoin sen korjaamon pihaan. Sieltä lähtiessä yksi tulpanjohto oli irti ja autolla ajettiin n. 25 km kolmellapytyllä, ennen kuin tulpat ja johdot vaihdettiin.
Mimmonen paketti uudet puolat ovat? Mitähän ne maksaa.
Kallista vit.., Voordilaista vitt.
Lamda 100€, tyhjäk.vent. n. 100€, tulpat ja piuhat n. 100€, TPS n.100?€, MAF n.100€
Jäännösarvo 1992 farmarille uusine osineen 1500 - (500 € osiin+vesipumpun vaihto n.400€) = n. 600€.
Melko kallista
Mutta jos moottori on jollain perusasetuksilla, mitkä laitteet vaikuttaa silloin käyntiin? Tyhjäkäynti venttiili ilmeisesti, koska läppähän on kiinni, mites läpän asento tunnistin, vaikuttaako se "perusasetuksilla"??
Puristuksia ei ole nyt mitattu. Toivon että olisivat kohdallaan, 30 tkm sitten tehdyn rempan vuoksi. Moottorissa oli siis melkovarmasti kaikki tehot tallella, viikko sitten kun ajoin sen korjaamon pihaan. Sieltä lähtiessä yksi tulpanjohto oli irti ja autolla ajettiin n. 25 km kolmellapytyllä, ennen kuin tulpat ja johdot vaihdettiin.
Mimmonen paketti uudet puolat ovat? Mitähän ne maksaa.
Kallista vit.., Voordilaista vitt.
Lamda 100€, tyhjäk.vent. n. 100€, tulpat ja piuhat n. 100€, TPS n.100?€, MAF n.100€
Jäännösarvo 1992 farmarille uusine osineen 1500 - (500 € osiin+vesipumpun vaihto n.400€) = n. 600€.
Melko kallista
Viimeksi muokannut tsetec, 03 Loka 2005 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viewtopic.php?t=1211&highlight=tps+testaus
Tuolta löytyy ton tps:n testaus ohjeet.
Kyllä se voi sekottaa tyhjäkäynnin jos se näyttää boksille väärää tietoa. Eli että läppä olis auki.
Kaasu pohjassa sen pitäis myös ohittaa lambda anturit.
Ilmamäärä anturi myös tietty vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja kampiakselin asento-anturi tai mikä ko. mallissa onkin.
Tyhjäkäyntivenankin saattaa kyllä takkuilla vaikka sen verran toimiikin, että auto sammuu kun sen irrottaa. Sen toiminnastakin oli juttua täällä vähän aikaa sitten.
Tuolta löytyy ton tps:n testaus ohjeet.
Kyllä se voi sekottaa tyhjäkäynnin jos se näyttää boksille väärää tietoa. Eli että läppä olis auki.
Kaasu pohjassa sen pitäis myös ohittaa lambda anturit.
Ilmamäärä anturi myös tietty vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja kampiakselin asento-anturi tai mikä ko. mallissa onkin.
Tyhjäkäyntivenankin saattaa kyllä takkuilla vaikka sen verran toimiikin, että auto sammuu kun sen irrottaa. Sen toiminnastakin oli juttua täällä vähän aikaa sitten.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
No voihan viddu!!!! Niin onkin joo. eihän toi anna kuin 60mV
Perhanan perhana. Ja sähkömies olevinaan vielä.
Hyvä, että korjasit.
Joo. Ja sekin tukee tota lambdaa jos ei sen töpselin irrottaminen mitään vaikuta.
Mitenkäs se sitte toimii tolla täyskaasulla jolloin TPS:n pitäs ohittaa toi lambda?
Perhanan perhana. Ja sähkömies olevinaan vielä.
Hyvä, että korjasit.
Joo. Ja sekin tukee tota lambdaa jos ei sen töpselin irrottaminen mitään vaikuta.
Mitenkäs se sitte toimii tolla täyskaasulla jolloin TPS:n pitäs ohittaa toi lambda?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Tarkottaako se että kone ois laihalla, jos arvo on 60mV. Tässä olen kahden vaiheilla vaihdanko ensin lambdan vai tyhjäkäynti venttiilin. Lambda antaa kuitenkin jotain. Tosin tyhjäkäyntiventtilikin osaa sammutta moottorin, jos ottaa piuhan irti.
Vika muisti on varmaan kivaa luettavaa, jos veis jonnekin korjaamolle. Lambdan arvo on kuitenkin pielessä, mutta onko arvo seoksiin nähden oikein?
Taidan aloittaa tkv:stä.
Niiin miten se puola juttu, tietääkö kukaan
Vika muisti on varmaan kivaa luettavaa, jos veis jonnekin korjaamolle. Lambdan arvo on kuitenkin pielessä, mutta onko arvo seoksiin nähden oikein?
Taidan aloittaa tkv:stä.
Niiin miten se puola juttu, tietääkö kukaan
Toimi(i) hyvin ennen tuota tulppa episodiaTeRoK kirjoitti:No voihan viddu!!!! Niin onkin joo. eihän toi anna kuin 60mV
Perhanan perhana. Ja sähkömies olevinaan vielä.
Hyvä, että korjasit.
Joo. Ja sekin tukee tota lambdaa jos ei sen töpselin irrottaminen mitään vaikuta.
Mitenkäs se sitte toimii tolla täyskaasulla jolloin TPS:n pitäs ohittaa toi lambda?
Niin ton lambdan arvo on kai 0-1000mV jossa 800-900mV nurkilla seokset on parhaimmillaan huipputehojen saavuttamiseksi ja 200mV paikkeilla on paras taloudellisuuden kannalta. On toi kyllä aika pieni arvo. Oliko se mitattu tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?
Voihan se tyhjäkäyntiarvoks ollakin riittävä.
Mites se kaasuläpän asento-anturi? Joko sen mittasit. Siinähän kuuluis arvojen tosiaan muuttua 0.5V-n.5V portaattomasti kun sitä mittaat. Pienikin hyppy sekottaa jo huonolla tuurilla käynnin.
Vikamuistinhan pystyy nollaamaan kun ottaa akunkengän irti vaikka puoleks tunniksi.
Puolasta en osaa sanoa. Ihan mahdollista se kai kyllä on. Sehän tietty selviää sillä kun napsit niitä tulpan johtoja irti käydessä.
Jos swiellä joku on pois pelistä niin ei sen johdon kohdalla tapahdu mitään.
Voihan se tyhjäkäyntiarvoks ollakin riittävä.
Mites se kaasuläpän asento-anturi? Joko sen mittasit. Siinähän kuuluis arvojen tosiaan muuttua 0.5V-n.5V portaattomasti kun sitä mittaat. Pienikin hyppy sekottaa jo huonolla tuurilla käynnin.
Vikamuistinhan pystyy nollaamaan kun ottaa akunkengän irti vaikka puoleks tunniksi.
Puolasta en osaa sanoa. Ihan mahdollista se kai kyllä on. Sehän tietty selviää sillä kun napsit niitä tulpan johtoja irti käydessä.
Jos swiellä joku on pois pelistä niin ei sen johdon kohdalla tapahdu mitään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Meillä, kylläkin uudemmassa, hajoitti tulppia kunnes ostin Voortilta "alkuperäiset" tulpanjohdot, ei nimittäin uudet tulpat kestä vanhojen johtojen kanssa kun johtojen vastus on muuttunut ja tulppien kärkiväli pienentynyt, siis "alkuperäisten". Ostikko johdot Voortilta, tarvikkeet voi olla susia. Johtojen vaihto auttoi tulppien hajoamiseen, mutta vielä oireili välillä. Parani kun ruutasin CRC:tä puolan johtoliittimiin, en siis tulpanjohtoihin, niissähän on kontaktirasva valmiina. Minulla oli tuollainen -92 1.8, pelitti hienosti kilometreille 250tkm kunnes vaihdoin Monteoon. Siihenkin vaihdettiin, siis Eskoon ostaessani sen käytettynä, tulpat ja johdot, mutta sain ne myyjäliikkeen piikkiin, sen jälkeen ei sähköpuolen osia tarvinnut vaihtaa, mitä varalta tulpat kerran ja jokunen parkkilamppu ja yks sulake joka oli oma mokaus! Ajoin 100tkm sillä itse joten kummastuttaa nuo sun ongelmat!
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Halvimmasta aloitettuna, tyhjäkäynti ja nykiminen ei korjaantunut huohotusventtiiliä vaihtamalla.
Seuraavaksi lambda, sitten tyhjäkäyntimventtiili.
Puolan(aka. "virranjakajan kannen asiaa ajava möntti") on juuri sen tulpanjohdon kohdalta märkä(4 syl.), josta tulpanjohto oli irti. Eikö puolissa ole joku öljy sisällä, jos niin, on se tässä tapauksessa päässyt ulkopuolelle, eikä enää varmaan aja asiaansa niin kuten Ford on sen joskus ajatellut. Öljy ei ollut tullut venttiilikopasta.
Lähteekö se puola niillä neljällä 8 mm kannalla olevalla pultilla irti??, eli on ns. helppo homma ?
Seuraavaksi lambda, sitten tyhjäkäyntimventtiili.
Puolan(aka. "virranjakajan kannen asiaa ajava möntti") on juuri sen tulpanjohdon kohdalta märkä(4 syl.), josta tulpanjohto oli irti. Eikö puolissa ole joku öljy sisällä, jos niin, on se tässä tapauksessa päässyt ulkopuolelle, eikä enää varmaan aja asiaansa niin kuten Ford on sen joskus ajatellut. Öljy ei ollut tullut venttiilikopasta.
Lähteekö se puola niillä neljällä 8 mm kannalla olevalla pultilla irti??, eli on ns. helppo homma ?
Siis muutosta käynnissäTeRoK kirjoitti: Vikamuistinhan pystyy nollaamaan kun ottaa akunkengän irti vaikka puoleks tunniksi.
Puolasta en osaa sanoa. Ihan mahdollista se kai kyllä on. Sehän tietty selviää sillä kun napsit niitä tulpan johtoja irti käydessä.
Jos swiellä joku on pois pelistä niin ei sen johdon kohdalla tapahdu mitään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Lambda vaihdettu, ei merkitystä. Hyvä käytetty nyt myynnissä. Perjantaina tuloo puola ja tyhjäk.moottori. Lambda foordilla 170 euroo, NGK:n vastaava tarvike liikkeessä(siis fordin liittimellä) 85 euroa.
Tulpan johtoja irroittelemalla paikallistui kakkonen ja kolmonen huonoiiksi kipinältään. Eli niiden kipinä ei kestä kuormitusta. Paikallaan kierrätettäessä ei ongelmaa, mutta kun moottoria kuormittaa, alkaa joku/jompikumpi jättämään sytytyksiä väliin, ja loiskamaan putkessa ja imusarjassa. Eli samalla tavalla kun jos kylmää konetta kuormittaa ilman ryyppyä. Vaikea olisi kuvitella että bensan saannista olisi vielä kiinni, luulen että puolalla selviää. Koska kovilla kierroksilla taas pelaa, kunhan imusarjaan saa taas alipainetta. Eli bensa ei lopu kesken kun vedättää tonne 6 tonniin. Vetää tosi hyvin ylhäällä.
Foordin hinnat:
Tyhjäkäyntiventtiili 66 euroa ja puola 97 euroa.
Tulpan johtoja irroittelemalla paikallistui kakkonen ja kolmonen huonoiiksi kipinältään. Eli niiden kipinä ei kestä kuormitusta. Paikallaan kierrätettäessä ei ongelmaa, mutta kun moottoria kuormittaa, alkaa joku/jompikumpi jättämään sytytyksiä väliin, ja loiskamaan putkessa ja imusarjassa. Eli samalla tavalla kun jos kylmää konetta kuormittaa ilman ryyppyä. Vaikea olisi kuvitella että bensan saannista olisi vielä kiinni, luulen että puolalla selviää. Koska kovilla kierroksilla taas pelaa, kunhan imusarjaan saa taas alipainetta. Eli bensa ei lopu kesken kun vedättää tonne 6 tonniin. Vetää tosi hyvin ylhäällä.
Foordin hinnat:
Tyhjäkäyntiventtiili 66 euroa ja puola 97 euroa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Vika ei ollut puolassa, vaan haljenneessa uudessa tulpassa. Tulppa oli siis halki jo ostettaessa, koska kone ei toiminut heti sen j'lkeen kun vaihdoin tulpat. Tyhjäkäynti ei korjaantunut venttiilin vaihdolla. Eli ainut ahaa elämys oli kiertää vanha tulppa paikoilleen ja huomata tehojen palanneen. Jäljellä siis kaikki anturit, kaasuläpän asento anturi ja ilmamäärämittari. Ensiviikolla ostattelemaan uutta teepeeässää. Eli nyt löytyy hyvää käytettyä lambdaa, puolaa ja tyhjäkäyntiventtiiliä.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
En ole vielä mutta ehkä ensiviikolla menen. On ainakin suljettu mahdollisuuksia pois samalla hinnalla kuin merkkihuolto "testaa", ja on siis uutta palikkaa kiinni. Toi tyhjäkäynti vika voi ihan hyvin olla imuvuoto, jota en vain ole pystynyt paikallistamaan. Tyhjäkäynnillä kun on kaasuläppä kiinni, imee moottori jokaisesta mahdollisesta rööristä ilmaa, joten sotkeehan se kuviot, jos sitä väärästä paikasta menee. Varsinkin kun tyhjäkäynti venttiilinkautta on suunniteltu kaiken meneväksi.