Taustaa: Auto oli korjaamolla, jossa vesipumppu vaihdettiin (433 euroa huh!). Sieltä pois hakiessani sanoivat ettei se käy kunnolla. Sanoin että tiedän, sen tyhjäkäyntiventtiili, joku anturi, tai muu sellainen on finiitto. Kone kuitenkin veti aiemmin hyvin, vaikka kävikin tyhjäkäyntiä yks risti kaks. No ajelin pois ja yks pytty oli pois pelistä, ja hain uudet tulpat ja piuhat. Niitä vaihtaessani huomasin ettei nelosen johto ollut tulpassa kiinni. No ei auttanut tulppien ja piuhojen vaihto riittävästi, nyt kone siis käy kaikilla pytyillä ainoastaan jos sitä ei kuormita liikaa. Voiko puola(oliko niitä 1 jokaiselle pytylle) mennä paskaks, jos ajaa siten että yksi tulppa/kipinä ei voi purkautua!
Ja sitten ne kaikki yleisimmät:
-tyhjäkäynti on 1x2
-lamdalta tulee mustan ja harmaan kesken 0,06 volttia, harmaan tai mustan ja rungon välillä ei näytä olevan jännitettä???
-tyhjäkäyntiventtiilin piuhan irroitus sammuttaa
-Lambdan piuhan irroitus ei vaikutta mittään
- MAF:in piuhan irroitus vaikuttaa(eli meinaa sammua)
- Kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irroitus ei vaikuta???
Eli kannattaako alkaa ostamaan osia järjestyksessä: lambda(nykyinen n. 1,5 vuotta vanha tarvikeosa), tyhjäkäynti venttiili, kaasuläpän asentotunnistin, uusi auto.
Yleistä: Kyseiseen moottoriin jouduttiin tekemään kansi remontti, kun mittarissa oli 190 tkm. Pakoventtiilin ohjurit olivat kuluneet pahimmillaan siten että venttiili heilui lähes 2mm, eli aikas paljon. Imupuoli oli ok!
Kiitos ammattilaisille jo etukäteen.
