Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Mondeo MK3 1.8 bensakoneella on alkanut jokin aika sitten tekemään sellaista, että paikallaanollessa kun laittaa ykkösen päälle, niin jostain kuuluu kumahdus. Ääni ei ole metallinen, vaan kuulostaa pikemmin kumivasaran lyönniltä. Ääni kuuluu heti siinä vaiheessa kun vaihdekepissä alkaa tuntumaan vastusta.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Mulle on jäänyt vaikutelma, että näissä on joskus hieman irroittamisongelmia kytkimen kanssa. Omassa kulkineessa myös kytkin ei aina oikein kunnolla irroita ja tämän johdosta olen yrittänyt itsekin internetistä etsiä kokemuksia ja tietoa aiheeseen. Ei ole oikein mitään selkeää syytä tai ratkaisua tullut vielä vastaan. Joillakin on sitten korjaantunut, kun ovat tehneet kytkinrempan. Epäilisin itse hieman, että voi olla jotain vaikutusta myös autosta löytyvällä itsesäätyvällä("SAC") kytkimellä.
Jos tuo kuvaamasi vika ei auton käyttöä estä, niin itse varmaan vaan ajelisin menemään.
Jos tuo kuvaamasi vika ei auton käyttöä estä, niin itse varmaan vaan ajelisin menemään.

Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Minulla oli muutama vuosi sitten mk3 Duratec 2.0 ja siinä oli samaa ongelmaa kylmänä. Vaihdoin uuden kytkinsarjan mutta ei siinä vanhassakaan näkynyt mitään muuta vikaa kuin että oli kuiva.potaatti kirjoitti:Mondeo MK3 1.8 bensakoneella on alkanut jokin aika sitten tekemään sellaista, että paikallaanollessa kun laittaa ykkösen päälle, niin jostain kuuluu kumahdus. Ääni ei ole metallinen, vaan kuulostaa pikemmin kumivasaran lyönniltä. Ääni kuuluu heti siinä vaiheessa kun vaihdekepissä alkaa tuntumaan vastusta.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.
WD 40 -pullossa on pitkä pilli jolla voisi saada täsmävoitelun kytkinakselin booreille.
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Kun noin vähän ajettu auto ei se kytkin menee vaihtoon .Siellä tehtaalla on vain laitettu kytkin akseliin liian vähän rasvaa tai väärän laista helposti ruostuu ja kitkaa tulee liikaa. Monesti kylmät kelit aiheuttaa ongelmia. Kyllä Fordin kytkin kestää vähintäin 300tkm ja siihen vaihtoon menee 5 tuntia se kun on asennuksen laskettu kesto
Tuossa juttua rasvoista sinne ei kannata noita CRC suihkutella.
https://media.repxpert.de/media/lokale_ ... FINpdf.pdf
Kestää kuumuutta ja vanhenemista kestävää, stabiilia ja korkeatehoista MoS₂voiteluainetta (esim. Castrol Olista Longtime 2 tai 3).
Tuossa juttua rasvoista sinne ei kannata noita CRC suihkutella.
https://media.repxpert.de/media/lokale_ ... FINpdf.pdf
Kestää kuumuutta ja vanhenemista kestävää, stabiilia ja korkeatehoista MoS₂voiteluainetta (esim. Castrol Olista Longtime 2 tai 3).
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Nuo ajokilometrit evät sinänsä kerro yhtään mitään koska käyttäjästä riippuen siellä voi olla jo kolmas kytkin menossa.Renee kirjoitti:Kun noin vähän ajettu auto ei se kytkin menee vaihtoon .Siellä tehtaalla on vain laitettu kytkin akseliin liian vähän rasvaa tai väärän laista helposti ruostuu ja kitkaa tulee liikaa. Monesti kylmät kelit aiheuttaa ongelmia. Kyllä Fordin kytkin kestää vähintäin 300tkm ja siihen vaihtoon menee 5 tuntia se kun on asennuksen laskettu kesto
Tuossa juttua rasvoista sinne ei kannata noita CRC suihkutella.
https://media.repxpert.de/media/lokale_ ... FINpdf.pdf
Kestää kuumuutta ja vanhenemista kestävää, stabiilia ja korkeatehoista MoS₂voiteluainetta (esim. Castrol Olista Longtime 2 tai 3).
Katselin aikaan Toyota Corollaa johon oli tehty kytkinremontti km-lukemassa 57 000 kun omistajana oli ollut 70v+ herrasmies joka ajaessaan nosti kierroksia riittävästi ja lipsutteli kytkimellä hiljalleen liikkeelle.
Oikeaoppinen voitelu annetun ohjeen mukaan seuraava:
",,,Kytkinlevyn navan voitelu
Voiteluaineen asianmukainen käyttö
Kuva 1: Navan profiilin voitelu
Kytkin siirtää kytkinlevyn välityksellä moottorin
vääntömomentin vaihteistoon. Tässä yhteydessä
on kitkakerroin yksi tärkeimmistä tekijöistä.
Voimansiirtoon vaikuttaa negatiivisesti pienikin
määrä rasvaa tai öljyä kytkinlevyn, vauhtipyörän tai
painelevyn pinnalla.
Kitkakertoimen heikkenemisen syynä voi olla
vioittunut tiiviste moottorin ja/tai vaihteiston
puolella, mutta myös voiteluaineen virheellinen
käsittely.
Kytkimen alueella käytetään nykyisin ennen kaikkea
materiaaleja, jotka eivät vaadi voitelua koko
kestoikänsä aikana. Poikkeuksena on kytkinlevyn
navan ja vaihteiston sisääntuloakselin liitoskohta.
Kytkimen vaihdon yhteydessä on tässä kohdassa
useimmissa tapauksissa käytettävä erikoisrasvaa.
Perusperiaatteena on: Mitä vähemmän, sitä parempi.
Voiteluaineen valinnassa on noudatettava auton
valmistajan ohjeita. Ellei auton valmistaja ole
antanut akselin ja navan liitoksessa käytettävää
voiteluainetta koskevia ohjeita, voidaan
vaihtoehtoisesti käyttää kuumuutta ja vanhenemista
kestävää, stabiilia ja korkeatehoista MoS₂-
voiteluainetta (esim. Castrol Olista Longtime 2 tai 3).
On suositeltavaa tehdä akselin ja navan liitoksen voitelu seuraavien
vaiheiden mukaan:
•
Sivele kytkinlevyn navan hammastus ja vaihteiston
sisääntuloakselin hammastus tasaisesti yhtä tippaa vastaavalla
määrällä voiteluainetta (kuva 1).
•
Aseta kytkinlevy kolmessa eri asennossa vaihteiston
sisääntuloakselille ja siirrä sitä muutaman kerran koko
hammastuksen yli.
•
Poista ylimenevä rasva hammastuksen ulkopuolelta.
Huomio:
Kemiallisesti niklattuja napoja (voidaan erottaa
pinnan heikosta hopeansävyisestä kiillosta) ei
saa voidella!
Tila 05.2015
LuK
0056
Oikeus teknisiin muutoksiin pidätetään!
Esitetyt OE-numerot ovat vain vertailua varten
©
2015
Schaeffler Automotive Aftermarket GmbH & Co. KG
Noudata ajoneuvon valmistajan ohjeita!
Schaeffler Finland OY
Puhelin:
+358 (0)207 36 6204
Faksi:
+358 (0)207 36 6205
info.fi@schaeffler.com
www.schaeffler.fi
.."
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Tottahan se on että kytkimen käyttöikään vaikuttaa se auton käyttäjä. Omassa käyttöpelissä (Volvossa) on kytkimellä ajettu 400tkm ja uudesta ei häpiä ,kyllä ne kestää. Kysyjällä ei taida kytkin luistaa yhtään vaikka isompaa vaihdetta silmässä ja kaasua painellaan
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Joillakin luistaa kytkin ja joillakin ei. Tuon ohjeen mukaan voideltuna se tulee varmasti tehtyä oikein. Ainoa haittapuoli on se että moottori-/vaihteistopaketti pitää irroittaa ja purkaa ennen voitelua.Renee kirjoitti:Tottahan se on että kytkimen käyttöikään vaikuttaa se auton käyttäjä. Omassa käyttöpelissä (Volvossa) on kytkimellä ajettu 400tkm ja uudesta ei häpiä ,kyllä ne kestää. Kysyjällä ei taida kytkin luistaa yhtään vaikka isompaa vaihdetta silmässä ja kaasua painellaan
Koska tuo homma on niin järjettömän iso, olen itse katsonut käytännössä aina paremmaksi vaihtaa uuden kytkinpaketin vaikka sen voimalinjan irroituksen syy olisi ollutkin joku muu.
Kolmeen viimeksi vaihdettuun Vag/Ford/GM ovat kytkinpaketit (LUK, Sachs) maksaneet välillä 180€ - 230€.
Reilu kymmenen vuotta sitten silloisessa käyttöautossa (Toyota) kytkimen kalvojousi pamahti varoittamatta ja kertalaakista risteyksessä ja kilometrejä mittarissa silloin 108 000.
Mutta kysyjän ongelmaan ratkaisu voi olla siis todellakin voitelu mutta ei tuon julkaistun ohjeen mukaan vaan ihan sieltä ulkoa käsin ja haluamallaan aineella.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Loka 2019 10:19
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Moi. Yritin etsiskellä haulla, mutta en löytänyt.
Onko tuohon Mondeon MTX75 vaihdevaijerien säätöön olemassa täällä ohjeita? 1-2 vaihde kytkeytyy nahkeasti päälle, täytyy käyttää 3-vaihdetta monesti, että saa 1. päälle. Laatikossa on uudet öljyt ja vanhatkin oli ihan kirkkaat, että laatikossa on varmasti uudet notkeat öljyt (jotka Ford-speksatut).
Auto on siis Mondeo 2.0 -06
Onko tuohon Mondeon MTX75 vaihdevaijerien säätöön olemassa täällä ohjeita? 1-2 vaihde kytkeytyy nahkeasti päälle, täytyy käyttää 3-vaihdetta monesti, että saa 1. päälle. Laatikossa on uudet öljyt ja vanhatkin oli ihan kirkkaat, että laatikossa on varmasti uudet notkeat öljyt (jotka Ford-speksatut).
Auto on siis Mondeo 2.0 -06
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
potaatti kirjoitti: ↑26 Joulu 2018 17:51 Mondeo MK3 1.8 bensakoneella on alkanut jokin aika sitten tekemään sellaista, että paikallaanollessa kun laittaa ykkösen päälle, niin jostain kuuluu kumahdus. Ääni ei ole metallinen, vaan kuulostaa pikemmin kumivasaran lyönniltä. Ääni kuuluu heti siinä vaiheessa kun vaihdekepissä alkaa tuntumaan vastusta.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.
Hei, saanko udella mistä löydän kyseisen ilmausnippeli????????
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Kuules ilmaputsari ja putki irti niin ilmausnippa sojottaa sieltä kytkinkopassa.
Tuossa jutun lopussa tarkka selostus ja vaihda jarrunesteet samalla.
viewtopic.php?t=40845
Tuossa jutun lopussa tarkka selostus ja vaihda jarrunesteet samalla.
viewtopic.php?t=40845
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Minä kiitän tiedosta..
Re: Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Omassa mondeossa syys ja talvi(no ikuinen syksy täällä päin) kankeutta, kylmänä saa käyttää 5,4,3,2,1 kuviolla kytkin pohjassa 2-3 kertaa jotta pakki suostuu päälle ja ruudusta pääsee.Ever-frost kirjoitti: ↑25 Loka 2019 10:39 Moi. Yritin etsiskellä haulla, mutta en löytänyt.
Onko tuohon Mondeon MTX75 vaihdevaijerien säätöön olemassa täällä ohjeita? 1-2 vaihde kytkeytyy nahkeasti päälle, täytyy käyttää 3-vaihdetta monesti, että saa 1. päälle. Laatikossa on uudet öljyt ja vanhatkin oli ihan kirkkaat, että laatikossa on varmasti uudet notkeat öljyt (jotka Ford-speksatut).
Auto on siis Mondeo 2.0 -06
Ensimmäiset 3-5km vaihteet menee nihkeästi, pitää nitkuttaa kytkintä kuin mielensä pahoittaja elokuvassa escortissa.
Kesällä ja yli 5 asteessa ihan ok toimii.
Mondeo stw 1.8 -03
EX: Taunus coupe -73, Fiesta -81, Taunus -81, Fiesta -91, Ka -97 ja pari muuta joita ei muista.
EX: Taunus coupe -73, Fiesta -81, Taunus -81, Fiesta -91, Ka -97 ja pari muuta joita ei muista.