Mondeo -95 1.8 zetec, 'satunnainen' sammuminen

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Mondeo -95 1.8 zetec, 'satunnainen' sammuminen

Viesti Kirjoittaja smogu »

Moro!

Onkos vihjettä siitä, mikä saattas aiheuttaa
sen että mun mondeo -95 1.8 sammuu
varoittamatta lennostakin.
Kahden huoltokeikan jälkeen vikaa ei ole
saatu korjatuksi. MAF puhdistettu, tyhjäkäyntiventtiili
putsattu, kiertoilmaventtiili (vai mikä lie putki) vaihdettu,
t-kappale vaihdettu,.. etc.

Tänään ajelin 100km tunnissa ~3000rpm ja sammahti..
valot jää mittaristoon kyllä päälle, saattaa startata
heti sammumisen jälkeen tai olla starttaamatta jolloin
joutuu oottamaan 'hetken' aikaa.. :(

polttoaineensyöttö ?
- korvausilma, pumppu, eh ..

sytkät ?

ajonesto ?

polttoaineen syötön estonappi ?
(onkohan siinä ees sellasta .. )

tiedoista/vihjeistä kiitollinen ..
~~~~~
smogu
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

haku?
ei sieltä mitään junia t...
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

lohduttipa paljon ..

Viesti Kirjoittaja smogu »

just joo .. niinkuin en olis 'hakenut' ..
tosi älykkäitä tuollaiset kommentit .. :(
~~~~~
smogu
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

äo 138.. :wink:
mutta ei se kaikkea kata tietenkään..
eikä ydinfyysikoksi kannata yrittää.. :lol:
no mutta jos sähköt jää päälle niin varmaan sitten ei saa bensaa?
ja jos ei aina lähde heti käyntiin niin koita kuunnella raksuttaako pumppu..
jos se sen hetken kerää bensaa järjestelmään..
ja miten se vikakoodin luku,olisko mitään apuja?.ei oo tosin tainnu vilkuttaa mitään kun et maininnu..näkyisköhän silti?
ainahan noissa vaihtoehtoja riittää..
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eipä toi mittariston valojen päällejääminen kyllä mitään kerro, että saako kipunaa vai ei.

Toi kuullostais kyllä joltain johdon eristeen puhki kulumiselta, ajoneston/pumpun tappokytkimen temppuilemiselta. Saattais myös olla oikeastaan mikä tahansa anturi.
Mutta toi ajonesto kai kaikkein eniten on porukalla temppuillut.
Onko toi muuten automaatti vai manuaali?
Netistä luulis löytyvän ohitus ohjeet.
Tossa on ainakin johonki voortiin. En kyllä tiä onko mondeoon.
http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/i ... 1126187854
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

hmm ..

Viesti Kirjoittaja smogu »

tere taasen ..

niin ajoin sen sen sammumisen jälkeen
suoraan ford:ille .. kun sain käyntiin ..
ei ollut vikakoodeja ollenkaan.
Olin tosin ne tyhjännyt irrottamalla akun
(vaikka kaveri fordilla väitti ettei niin tyhjenny
sillä tavalla) eilen illalla jonka jälkeen ajellutkin
jonkin matkaa. Olisin kyllä olettanut että
siitä joku koodi sinne jäi.. :( kakat..

Just joo , ei ollut vikakoodeja - ei ne voinut tehdä
mitään. Pitää vissiin viedä jonnekin nyrkkipajalle
jossa osataan vielä korjata autoja - itellä ei oo
aikaa eikä resursseja .. :(

Sanoivat vielä että ajoivat 8 km - auto toimii
moitteettomasti. Sitten kun lähdin siitä niin
johan stoppas alle kilsan päässä.. siinä sitten
ihmettelin huoltomiesten tehokkuutta.

tuossa sitten analysoin pihalle päästyäni ja bensapumpusta
kyllä kuuluu ääni kun avainta kääntää ... harmillista
ettei sitä oikein pystynyt kuuntelemaan siellä
tien päällä kun se sammui ... sen verran veetutti
ja oli mölyä muutenkin.. eikä se tietty suostunut tekemään
sitä uudestaan tossa pihalla ... vissiin ehti lämmetä sen verran..

Onkos se maf aiheuttanut tuollaista lennosta sammumista ..
näyttäs olevan top 10:ssä tuolla yhellä saitilla .. vielä
maininta että 'espesially when cold' ..

jeps ... ei tässä auta muuta kuin jatkaa tutkimista ..
ajonesto ja bensapumppu taitaa olla ykkössijalla tässä
vaiheessa .. maf epäilyjen ohella ..

josko Imatralta
löytys parempi fordi huolto kuin täältä .. :) :D
~~~~~
smogu
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

niin joo..

Viesti Kirjoittaja smogu »

manuaali on ..
~~~~~
smogu
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Siirtopumppu menossa: toimii/ei toimi.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onkos suodatin vaihdettu? Vaikuttaa olevan kosketushäiriö jossain? Ei pelkkä anturivika yleensä laakista sammuta, ainakaan kierroksilla, paitsi ehkä kammen anturi? Pitäisi kait tutkia sytkä- ja pensapuoli liitosliitokselta ja relereleeltä! 8)
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

ajoneston ohitus

Viesti Kirjoittaja smogu »

moro!

1. Voikos kukaan verifioida, että toi 'terok':in
antama ohituskaavio käyp mondeo -95:seen.. ?

2. pitääkös mun kumminkin purkaa se
keskikonsoli, että pääsen tohon liittimeen
käsiksi ?

helpommalla sitten pääsis jos ei tarttis
käydä tinailemaan .. :)

toisaalta, purkamisen jälkeen vasta voi nähdä, että
onko se ajoneston piirilevy mennyt paskaksi ... , mutta jos
tuo liitin ois jossain helpommassa paikassa niin
ei tarttis ees purkaa .. :)

heh , onpahan viikonloppuna jotain tekemistä ..
ehkä sen ajan vois muutenkin käyttää ..

3. kukaan ohittanut ajoneston bensapumpun poiskytkemistä
yhdistämällä sen 'violetin ja oranssin' piuhan siellä bensapumpun
disabloivan napin vierellä ?
(tuo vihje oli immobilizer sivun threadissa .. - mutta taitaa
mun tapauksessa olla hiukan liian vähän .. :( )
~~~~~
smogu
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

prk

Viesti Kirjoittaja smogu »

Heips!

Enhän minä sitä immobilizer:ia ole ehtinyt purkailemaan ..

luulin jo, että vika
häipyi issekseen kun ajelin
kolme päivää ilman sammumisia ..

olin yrittänyt vähän lämmitellä
konetta ennen ajoon lähtöä ja luulin,
että se jotenkin auttaisi ..
(kenties auttoikin..)

normaalilämmöt eilen, hieman kosteutta
ilmassa, mutta ei märkää, ~15c...
lyhyen stop:in jälkeen kun lähdin liikkeelle niin hetken päästä otti ja simahti ..
sitä ennen kyllä tuntui kulkevan liiankin hyvin - liekö mennyt ennakoiden säätö / bensansyöttö vituralleen ecu:lta .. mikäs anturi silloin prakais .. ??

- voikos se maf tehdä noinkin ilkeän tempun ? kellään käynyt .. ??
- mitenkäs kiertokangen asentoanturi ?? kellään mennyt ??

joo ... hermothan ton kanssa menee .. :(
~~~~~
smogu
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Mikä on kiertokangen asento anturi? :shock: NUSNUS :lol:
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

arvoisat ford clubilaiset :)

Viesti Kirjoittaja smogu »

Moro!

Menikös multa nyt sitten MAF vaihtoon ?

Amusella lähtiessä (kylmällä koneella, kosteuttakin)
ajoin risteykseen. Kierrokset putos johonkin ~800rpm
vaikka ne yleensä pysyttelee yli tonnissa kylmänä eivätkä
nousseet siitä kuin kaasulla ..

Sitten menin tankkaamaan (ajo noin 2 min ie. ei ehtinyt lämmetä)
kun bensa taas kallistuu.
Ei halunnut käynnistyä laisinkaan vaikka kuinka veivasin.
Nonnii , maf irti ja lähti heti käyntiin.

Ajelin sitten ilman maf:fia duuniin.

Voidaanko tästä vetää se johtopäätös että maf on paskana ?
(tyhjäkäyntiventtiili on putsattu ja jos se olis jumettanut, niin
eihän se ois vaikuttanut tuohon käyntiinlähtöön (kun itse sammutin
eikä tällä kertaa ehtinyt sammua itsekseen.. :D ))

tähän tapaukseen ei taida liittyä edes immobilizer mitenkään eli
taidan poistaa senkin laskuista ..

kommentteja olkaatten hyvät ..
~~~~~
smogu
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei välttämättä MAF syyllinen, menee "varajärjestelmälle" jos jokin tärkeä irti, toimii kuitenkin jotenkuten. Jossain muualla voi olla myös kosteutta ja huono kontaksti. Epäilen puolan johtoja. Tietenkin MAF voi olla syyllinen, mutta itse tein nuin ja vaihdoin turhaa sen kun näytti auttavan! :oops: Tuntuu auttavan joskus kun repii vain jonkun töpselin irti, itse tökkäsin lennosta takasin kun käynnistyi. Itsellä auttoi eniten tulpanjohtojen vaihto, puolan liittimien putsaus ja varalta kaikkien muidenkin, ruuttasin reilusti CRC:tä! :D
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

joo

Viesti Kirjoittaja smogu »

niin ..
tiesinkin, että varajärjestelmälle menee, mutta
eipä se maf:in irroitus olis sitä kosteutta poistanut
jos sitä olis ollut .. (?)
no ... saas nähdä ... pistin maf:in tilaukseen ..
~~~~~
smogu
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Saas nähä, sano sokia! 8)
Eihän se kosteutta poistanut, mutta jonkin virhesingaalista ei ehkä ECU välittänyt! :roll:
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

:)

Viesti Kirjoittaja smogu »

näinhän se voipi olla ... :)
mutta toivottavasti ei ..
~~~~~
smogu
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

joo

Viesti Kirjoittaja smogu »

tulipa maf vaihdettua .. sama 'meno' jatkuu .. :(
kyllä on persauksista ..
~~~~~
smogu
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mitäs kierroslukumittarin viisari näyttää silloin kun auto sammuu ? tippuuko vaan vai laskeeko hitaasti ?
smogu
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Syys 2005 10:32
Paikkakunta: Lappeenranta

kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja smogu »

joo, nollille menee saman tien kun mylly sammuu ..

mita tapahtuu jos irrottaa sen kampiakselin asentoanturin
.. suostuuko käymään ollenkaan ??

tuli vaan mieleen, että kun eka kerran vein huoltoon
kiikun niin pistivät anturin piuhan kiinni. Olikohan edellinen
omistaja/liike irrottanut piuhan tahallaan, ettei vaan
auto sammuilisi ihmeellisesti (jos anturi olisikin siis valmiiksi
paskana..). Eli huollon miehet olisivat kenties tehneet
karhunpalveluksen minulle ja itselleen kiinnittämällä
viallisen anturin.. (?).

joo... en mä mikään paranoidi oo .. :)

saman tien voisi kysästä, että mikä vastaa kierrosten nostosta
yli tonnin kun moottori on alkanut jo lämmetä .. eli ei oo enää
closed loop:issa .. ?? (onkos tämä se kuuluisa tyhjäkäyntiventtiili...
se on kyllä putsattu .. )
~~~~~
smogu
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

eipä se käy ilman asentoanturia, tuosta nyt tietää ainakin että sytkäpuolella se vika kerran heittää heti nollille sen viisarin. eli turhaa etsit bensapuolelta sitä vikaa.

edit: tarkasta ne kampiakselin asentoanturin johdot ettei oo rikki/melkeenpoikki mistään ja sen takia välillä lopettais kipinöinnin. tietysti vika voi olla siinä ite anturissakin.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kai se nyt viisarin heti nollille heittää kun kone sammuu. Ellei sitten anna vaihde päällä rullata ja sillä konstilla pidä "käynnissä".

Joo tyhjäkäynti vena nostelee niitä kirroksia myös lämpimänä. Tossa vähän alempana on topic sen toiminnasta. Kannattaa kattoa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Tuskin nyt kukaan vapaalla ajelee. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. toivottavasti myös asianomainen.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo ymmärsin mitä tarkotit, mutta käytännössähän kun siitä ei mitään selvää saa. viisari tipahtaa nollille koneen sammuessa riippumatta siitä loppuuko kipuna vai bensa :wink: Sitä meinasin, että normaali tilanteessa kun auto sammuu vauhdissa niin useimmat polkasee kytkimen pohjaan eikä suinkaan koita jurnuttaa ja polkea kaasua. Tässä jälkimmäisessä tapauksessahan viisari pysyy ylhäällä koska auton massa pyörittää konetta. (jos siis virrat pidetään päällä.)
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

mutta miten se viisari pysyy ylhäällä jos puolalle/modulille?? ei tuu miinusta joka taas aiheuttaa sen auton sammumisen, siis jos jurnuttaa.. :roll:
Vastaa Viestiin