Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2005 19:23

Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?

Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?

Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Re: Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Jorge kirjoitti:Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?

Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?

Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
saahan ne laakerit irti kotikonstein. Sopivalla työkalulla esim. hylsyllä kun naputtelee irti. Tämä siis silloin jos kansi on irti ja nokka pois.

Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.

Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kannattaa otta se kansi irti koneesta ja vaihtaa se "helposti"...

ainoo jolloin kannattaa miettiä tuota kannen irrotamista on silloin ku kyseessä cossun kannen tiiviste,joka maksaa aika paljon :wink:
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2005 19:23

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.

Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.
Eihän se vaadi... Täytyy lähtee jostain sopivaa torxia lainailemaan.

Kiitokset neuvoista!
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

se sopiva torxi maksaa luokkaa 5euroa. halvemmallakin saa.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

muistankos oikein jos sanon että joissain sierroissa kansi on kiinni tähtipää pulteilla eli ne 12 loviset.
Escort 1.8 sport -97
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Regu kirjoitti:muistankos oikein jos sanon että joissain sierroissa kansi on kiinni tähtipää pulteilla eli ne 12 loviset.
Taidatpas muistaa, on tähtikantoja ja torx kantoja.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jaakko85 kirjoitti: Taidatpas muistaa, on tähtikantoja ja torx kantoja.
Torxit "kertakäyttöisiä", tähtikantaiset ei. :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

oli miten oli, kestää ne käyttää ainakin kerran uudestaan.
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2005 19:23

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Torxit "kertakäyttöisiä", tähtikantaiset ei. :wink:
Juuri näin neuvoivat varaosaliikkeessä. Eli torxit vaihtoon.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Jaakko85 kirjoitti:oli miten oli, kestää ne käyttää ainakin kerran uudestaan.
Kestää... tai sitten ei. :? Itse en alkanut "lottoamaan".
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Saa sen nokan vaihdettua ilman kannen poisottoakin, teet peltisaksilla tulipeltiin nokan mentävän reiän, tuollaisia olen nähnyt ja itsellänikin tuollainen nokan "pikavaihto" reikä :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Bootsi kirjoitti: Kestää... tai sitten ei. :? Itse en alkanut "lottoamaan".
Nojoo, itsellä ainakin kestänyt, tosin ne ei ollut kuin 6kk vanhat kun uudelleen ne kiristin.

En toki suosittele kenenkään käyttävän niitä uudestaan, mutta kaikkea pitää kokeilla :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

transitman kirjoitti:Saa sen nokan vaihdettua ilman kannen poisottoakin, teet peltisaksilla tulipeltiin nokan mentävän reiän, tuollaisia olen nähnyt ja itsellänikin tuollainen nokan "pikavaihto" reikä :wink:
Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Jaakko85 kirjoitti: Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.
no joo, kyl mäkin taisin vähän jyrsijäl ottaa siit et sai siistimmän näkösen siit reiästä ku ei kotoon ollu just nyt sitä 50mm poranterää joka olis sopivankokoinen sille nokalle :lol:
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2005 19:23

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Seuraava kysymys:
Miten ton jakohihnan saa kohilleen?

Kampiakselin merkki kohdalleen, nokka-akselin merkki kohdalleen, virranjakaja ykköspytyn kohdalle, hihna tiukalle...

Mutta, kampiakselin pyörässä on noin 5 merkkiä, mikä on oikea?
Ja mikäs niitä sitten "osoittaa" sieltä lohkosta päin?
Mikä on ykköspytty? Edestä päin katsoen ensimmäinen vai viimeinen?

Sain jo koneen käyntiinkin kerran, mutta ei oikein pelittänyt... Tyhjäkäynti hyvä mutta kaasu pohjassa "booaa".

Nyt ei inahdakaan tein mitä tahansa...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ykköspytty on se ajovalojen puolimmainen..
ja kai se siihen keskimmäiseen viivaan kannattaa laittaa,ajotuslampulla sitten kattoo vähän tarkemmin.
tai korvakuulolla siihen kohtaan missä tyhjäkäynti on paras,ja sitten aavistus takasinpäin..lamppu on varmaan parempi kumminkin.
ei sieltä mitään junia t...
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Nii se oikea jaon merkki on siinä kampiakselin pyörässä edestä päin katsottuna vasemman puoleisin.

Ja pyttyjen numerointihan lähtee aina jakopäästä eteen päin.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikös jakomerkki oo isompi ku sytkämerkit
Focus 1.0 edition a6 2017
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

transitman kirjoitti:Ja pyttyjen numerointihan lähtee aina jakopäästä eteen päin.
Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäin :wink: . Harvoin se jakopää sielä rintapellin puolella on

Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla :D )
Jorge
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2005 19:23

Viesti Kirjoittaja Jorge »

Eteen, taakse, vasemmalle, oikealle... Riippuu mistä katsoo :wink:
Löytyhän se oikea(hko) ajoitus sieltä. Kiitokset vaaan neuvoista.

Mites, jos on esim yhden hampaan pielessä, vaikuttaako kuin paljon?

Tuntuu, että ei oikein jaksa vetää entiseen malliin. Joka 1.6 koneella olikin päätähuimaavaa menoa! :lol:

Ja sitte, jossain vaiheessa kun nostaa kierroksia hitaasti, on kohta (n 2000 - 2500 rpm) jossa veto loppuu kokonaan, eli kone melkeistä sammuu. :shock:
Seoksen ja sytkän säädöt pienensivät tota "kuollutta kohtaa".
Eli pitää vaan kokeilemalla etsiä oikeat säädöt?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kyllä se vaikuttaa jos on hampaankin ohi. eli tarkista/laita kohilleen.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

VesQ kirjoitti: Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäin :wink: . Harvoin se jakopää sielä rintapellin puolella on

Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla :D )
Ja sekotetaan vielä lisää eli yleensä (varmaan 99% tapauksista) pyttyjen numerointi lähtee jakopäästä
Escort 1.8 sport -97
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No juu V-koneet sitten erikseen, tosin lähteehän se niissäkin yleensä jakopäästä mutta sitä ei sitten tiedä miten se lähtee pomppimaan siitä
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

142536 oli entisessä :)
ja nyt on 1.6 ohari :twisted: ..tun mopo!
pitää keksiä jotain..2.0 alakerta olis,peltisarja ja 1.6 kansi 2-litrasen nokalla autossa paikallaan,jos sais jossain välissä jotain pientä edes tehtyä..
kaasareita on parikin,vai olikohan kolmekin,imusarjaa puuttuu toistaseksi..
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin