Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon
Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon
Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?
Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?
Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?
Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
Re: Sierran 1.6 ohc nokka/laakerit vaihtoon
saahan ne laakerit irti kotikonstein. Sopivalla työkalulla esim. hylsyllä kun naputtelee irti. Tämä siis silloin jos kansi on irti ja nokka pois.Jorge kirjoitti:Eli onnistuuko nokka-akselin vaihto kantta irrottamatta?
Saattais lähteä nokka etukautta pois jos sais laakerit pois tieltä...
Kumpaan suuntaan niitä pitäs naputella?
Korjausoppaassa sanotaan jotakin että "laakerin vaihto on koneistamon työtä"...
Että saako niitä laakereita edes irti kotikonstein?
Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.
Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Eihän se vaadi... Täytyy lähtee jostain sopivaa torxia lainailemaan.Se nokka sopii tulemaan etukautta ulos kun naputtelee laakerit pois nokan ollessa paikallaan. On kyllä sen verran v**tumainen homma että ennemmin otan siinä ajassa vaikka kaksi kertaa kannen pois kun alan autoon päin laakereita irrottamaan.
Ei se kannen irrottaminen nyt suuria ponnisteluja vaadi.
Kiitokset neuvoista!
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.transitman kirjoitti:Saa sen nokan vaihdettua ilman kannen poisottoakin, teet peltisaksilla tulipeltiin nokan mentävän reiän, tuollaisia olen nähnyt ja itsellänikin tuollainen nokan "pikavaihto" reikä
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
no joo, kyl mäkin taisin vähän jyrsijäl ottaa siit et sai siistimmän näkösen siit reiästä ku ei kotoon ollu just nyt sitä 50mm poranterää joka olis sopivankokoinen sille nokalleJaakko85 kirjoitti: Siihen voi myös käyttää poraa, jolla saa kätevästi oikeankokoisen reiän ja tulee siistimpi kuin peltisaksilla tehty.

Seuraava kysymys:
Miten ton jakohihnan saa kohilleen?
Kampiakselin merkki kohdalleen, nokka-akselin merkki kohdalleen, virranjakaja ykköspytyn kohdalle, hihna tiukalle...
Mutta, kampiakselin pyörässä on noin 5 merkkiä, mikä on oikea?
Ja mikäs niitä sitten "osoittaa" sieltä lohkosta päin?
Mikä on ykköspytty? Edestä päin katsoen ensimmäinen vai viimeinen?
Sain jo koneen käyntiinkin kerran, mutta ei oikein pelittänyt... Tyhjäkäynti hyvä mutta kaasu pohjassa "booaa".
Nyt ei inahdakaan tein mitä tahansa...
Miten ton jakohihnan saa kohilleen?
Kampiakselin merkki kohdalleen, nokka-akselin merkki kohdalleen, virranjakaja ykköspytyn kohdalle, hihna tiukalle...
Mutta, kampiakselin pyörässä on noin 5 merkkiä, mikä on oikea?
Ja mikäs niitä sitten "osoittaa" sieltä lohkosta päin?
Mikä on ykköspytty? Edestä päin katsoen ensimmäinen vai viimeinen?
Sain jo koneen käyntiinkin kerran, mutta ei oikein pelittänyt... Tyhjäkäynti hyvä mutta kaasu pohjassa "booaa".
Nyt ei inahdakaan tein mitä tahansa...
ykköspytty on se ajovalojen puolimmainen..
ja kai se siihen keskimmäiseen viivaan kannattaa laittaa,ajotuslampulla sitten kattoo vähän tarkemmin.
tai korvakuulolla siihen kohtaan missä tyhjäkäynti on paras,ja sitten aavistus takasinpäin..lamppu on varmaan parempi kumminkin.
ja kai se siihen keskimmäiseen viivaan kannattaa laittaa,ajotuslampulla sitten kattoo vähän tarkemmin.
tai korvakuulolla siihen kohtaan missä tyhjäkäynti on paras,ja sitten aavistus takasinpäin..lamppu on varmaan parempi kumminkin.
ei sieltä mitään junia t...
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäintransitman kirjoitti:Ja pyttyjen numerointihan lähtee aina jakopäästä eteen päin.

Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla

Eteen, taakse, vasemmalle, oikealle... Riippuu mistä katsoo
Löytyhän se oikea(hko) ajoitus sieltä. Kiitokset vaaan neuvoista.
Mites, jos on esim yhden hampaan pielessä, vaikuttaako kuin paljon?
Tuntuu, että ei oikein jaksa vetää entiseen malliin. Joka 1.6 koneella olikin päätähuimaavaa menoa!
Ja sitte, jossain vaiheessa kun nostaa kierroksia hitaasti, on kohta (n 2000 - 2500 rpm) jossa veto loppuu kokonaan, eli kone melkeistä sammuu.
Seoksen ja sytkän säädöt pienensivät tota "kuollutta kohtaa".
Eli pitää vaan kokeilemalla etsiä oikeat säädöt?

Löytyhän se oikea(hko) ajoitus sieltä. Kiitokset vaaan neuvoista.
Mites, jos on esim yhden hampaan pielessä, vaikuttaako kuin paljon?
Tuntuu, että ei oikein jaksa vetää entiseen malliin. Joka 1.6 koneella olikin päätähuimaavaa menoa!

Ja sitte, jossain vaiheessa kun nostaa kierroksia hitaasti, on kohta (n 2000 - 2500 rpm) jossa veto loppuu kokonaan, eli kone melkeistä sammuu.

Seoksen ja sytkän säädöt pienensivät tota "kuollutta kohtaa".
Eli pitää vaan kokeilemalla etsiä oikeat säädöt?
Ja sekotetaan vielä lisää eli yleensä (varmaan 99% tapauksista) pyttyjen numerointi lähtee jakopäästäVesQ kirjoitti: Sekotetaan vielä vähän eli jakopäästä taaksepäin. Harvoin se jakopää sielä rintapellin puolella on
Oikeastaan parempi voisi olla että jakopäästä laatikkoon päin, niin pätee myös etuvetoisissa (no paitsi minissä ja jossain saabeissa joissa laatikko koneen alla)
Escort 1.8 sport -97
142536 oli entisessä
ja nyt on 1.6 ohari
..tun mopo!
pitää keksiä jotain..2.0 alakerta olis,peltisarja ja 1.6 kansi 2-litrasen nokalla autossa paikallaan,jos sais jossain välissä jotain pientä edes tehtyä..
kaasareita on parikin,vai olikohan kolmekin,imusarjaa puuttuu toistaseksi..

ja nyt on 1.6 ohari

pitää keksiä jotain..2.0 alakerta olis,peltisarja ja 1.6 kansi 2-litrasen nokalla autossa paikallaan,jos sais jossain välissä jotain pientä edes tehtyä..
kaasareita on parikin,vai olikohan kolmekin,imusarjaa puuttuu toistaseksi..
ei sieltä mitään junia t...