Oma -07 Transitini alkoi käydä tyhjäkäyntiä hiukan rouskuttamalla ja humppaamalla. Tyhjäkäyntikin aaltoili satunnaisesti, erityisesti puolilämpimällä koneella. Kyseessä siis FWD 2.2 tdci, 85hv versiona.
Sammuttamisen yhteydessä tapahtuva EGR-venttiilin automaattinen kiinni/auki -jumppaliike jumittamisen ehkäisemiseksi alkoi myös jokin aika sitten olemaan perin kovaäänistä ja nyppäsin koko mötikästä piuhan irti. Moottorin tyhjäkäynti parani ja epämääräiset rohinat vaimenivat huomattavasti!!

Kysymykseni siis onkin, voiko tuossa Euro 4 -moottorissa laittaa EGR:n ja imukoteloon menevän putken väliin perinteisen alumiinilevyn ja tulpata koko hässäkän? Siten, että jättäisi piuhan itse EGR:ään kiinni, niin vikavalo ei syttyisi? Ymmärtääkseni vikavalo syttyy, koska virtausta ei pääse tapahtumaan?
Toisaalta kovaäänisesti kitisevää EGR:ää ei myöskään kiinnosta pitää kiinni, joten olisiko puohon jostain tilattavissa jotain "huijauspäätä" tuohon liittimeen? Tai mitään muuta keinoa saada vikavalo sammumaan, muuten kuin vähän väliä testerillä nollaamalla. Onko joku lastuttaminen / kallis uudelleenohjelmointi ainoa vaihtoehto? Tuntuisi nimittäin toimivan huomattavasti paremmin ilman koko EGR:ää. Ja vastenmielisin ajatus ikinä maksaa satasia uudesta, äänettömästi toimivasta EGR:stä
