Oma -07 Transitini alkoi käydä tyhjäkäyntiä hiukan rouskuttamalla ja humppaamalla. Tyhjäkäyntikin aaltoili satunnaisesti, erityisesti puolilämpimällä koneella. Kyseessä siis FWD 2.2 tdci, 85hv versiona.
Sammuttamisen yhteydessä tapahtuva EGR-venttiilin automaattinen kiinni/auki -jumppaliike jumittamisen ehkäisemiseksi alkoi myös jokin aika sitten olemaan perin kovaäänistä ja nyppäsin koko mötikästä piuhan irti. Moottorin tyhjäkäynti parani ja epämääräiset rohinat vaimenivat huomattavasti!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kysymykseni siis onkin, voiko tuossa Euro 4 -moottorissa laittaa EGR:n ja imukoteloon menevän putken väliin perinteisen alumiinilevyn ja tulpata koko hässäkän? Siten, että jättäisi piuhan itse EGR:ään kiinni, niin vikavalo ei syttyisi? Ymmärtääkseni vikavalo syttyy, koska virtausta ei pääse tapahtumaan?
Toisaalta kovaäänisesti kitisevää EGR:ää ei myöskään kiinnosta pitää kiinni, joten olisiko puohon jostain tilattavissa jotain "huijauspäätä" tuohon liittimeen? Tai mitään muuta keinoa saada vikavalo sammumaan, muuten kuin vähän väliä testerillä nollaamalla. Onko joku lastuttaminen / kallis uudelleenohjelmointi ainoa vaihtoehto? Tuntuisi nimittäin toimivan huomattavasti paremmin ilman koko EGR:ää. Ja vastenmielisin ajatus ikinä maksaa satasia uudesta, äänettömästi toimivasta EGR:stä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)