Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Terve!
TIEDÄN, että led-päiväajovalot ovat sinänsä valoteholtaan olemattomat. Kuitenkin kun itse pidän kaikenlaisesta auton näpertelemisestä heräsi ajatus päiväajovalojen asennuksesta. Säästäisihän tuo polttimoita ja kuulemma hieman kulutukseenkin vaikuttaisi.
Ajattelin, että sopiva asennuspaikka mk2 focuksessa voisi olla etusumuvalojen yläpuolella.. pituuden puolesta tilaa olisi ainakin 200mm pitkille ledeille. Tässä paikassa myös mittakriteerit täyttyisivät... (korkeutta tulisi noin 460mm ja valot olisivat n. 800mm päässä toisistaan)
Tässä yksi vaihtoehto: https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 040120130/
Yksi asia joka täytyisi kuitenkin ratkaista ensin on valomuistin pois kytkentä, jotta päiväajovalot saa oikein kytkettyä. Onkohan tuo helposti ratkaistavissa releen/sulakkeen irroituksella? Eli tällä hetkellä parkit syttyvät, kun virrat kääntää päälle ja ajovalot syttyvät heti käynnistäessä. Täytyisi saada tuo kytkimen 0 asento niin, että parkit ja etuvalot ovat pois käytöstä.
Toinen vaihtoehto tietenkin on kytkeä päivävalot toimimaan parkkien kanssa, mutta tällöin käynnistäessä auton ajovalot kuitenkin palaisivat ja kytkimestä pitäisi vaihtaa parkeille että päiväledit toimisivat...
Päiväajovalojen asennusvaatimukset
Päiväajovalojen tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti ajovalojen tai sumuvalojen kanssa. Päiväajovalojen kanssa muiden valaisimien ei tarvitse palaa, mutta kytkentä jossa etuparkit ja takavalot palavat on myös sallittu.
Päiväajovalojen tulee olla hyväksytty E-säännon 87 mukaisesti ja sen merkintätunnus on RL. Päiväajovalot jotka ajovalot kytkettäessä himmenevät parkkivalokirkkauteen tarvitaan myös hyväksyntamerkintä A. Päiväajovalojen asennuspaikka on myös oltava E-säännön mukainen. Päiväajovalojen minimi asennus korkeus on 25cm ja etäisyys toisistaan vähintään 60cm, jos vain ajoneuvon fyysiset mitat sen sallivat.
TIEDÄN, että led-päiväajovalot ovat sinänsä valoteholtaan olemattomat. Kuitenkin kun itse pidän kaikenlaisesta auton näpertelemisestä heräsi ajatus päiväajovalojen asennuksesta. Säästäisihän tuo polttimoita ja kuulemma hieman kulutukseenkin vaikuttaisi.
Ajattelin, että sopiva asennuspaikka mk2 focuksessa voisi olla etusumuvalojen yläpuolella.. pituuden puolesta tilaa olisi ainakin 200mm pitkille ledeille. Tässä paikassa myös mittakriteerit täyttyisivät... (korkeutta tulisi noin 460mm ja valot olisivat n. 800mm päässä toisistaan)
Tässä yksi vaihtoehto: https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 040120130/
Yksi asia joka täytyisi kuitenkin ratkaista ensin on valomuistin pois kytkentä, jotta päiväajovalot saa oikein kytkettyä. Onkohan tuo helposti ratkaistavissa releen/sulakkeen irroituksella? Eli tällä hetkellä parkit syttyvät, kun virrat kääntää päälle ja ajovalot syttyvät heti käynnistäessä. Täytyisi saada tuo kytkimen 0 asento niin, että parkit ja etuvalot ovat pois käytöstä.
Toinen vaihtoehto tietenkin on kytkeä päivävalot toimimaan parkkien kanssa, mutta tällöin käynnistäessä auton ajovalot kuitenkin palaisivat ja kytkimestä pitäisi vaihtaa parkeille että päiväledit toimisivat...
Päiväajovalojen asennusvaatimukset
Päiväajovalojen tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti ajovalojen tai sumuvalojen kanssa. Päiväajovalojen kanssa muiden valaisimien ei tarvitse palaa, mutta kytkentä jossa etuparkit ja takavalot palavat on myös sallittu.
Päiväajovalojen tulee olla hyväksytty E-säännon 87 mukaisesti ja sen merkintätunnus on RL. Päiväajovalot jotka ajovalot kytkettäessä himmenevät parkkivalokirkkauteen tarvitaan myös hyväksyntamerkintä A. Päiväajovalojen asennuspaikka on myös oltava E-säännön mukainen. Päiväajovalojen minimi asennus korkeus on 25cm ja etäisyys toisistaan vähintään 60cm, jos vain ajoneuvon fyysiset mitat sen sallivat.

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Melkein helpommalla pääset,kun laitat valokatkaisimen missä on päivävalo asetus. Ebaystä hommata tms. Rele sulake lisäys.
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Eipä ole ebaystä ennen tullut mitään tilailtua.Rstuning kirjoitti:Melkein helpommalla pääset,kun laitat valokatkaisimen missä on päivävalo asetus. Ebaystä hommata tms. Rele sulake lisäys.
Mahtaako tuon ikäisissä edes olla vielä päivävaloilla olevia kytkimiä? Kun ei tunnu mistään löytyvän edes orkkis päivävaloja? Kyseessä kuitenkin vm. 2006 eli pre-facelift. Facelifteihin löytyy kyllä noita sumareiden yläpuolella olevia malleja.

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Ite aikoinaan laittelin päivaloja tollaseen niin sieltä valokatkaisijan takaa johto irti mikä ohjaa nolla asennossakin valot päälle.
Yleismittarilla vaan mittailet.
Yleismittarilla vaan mittailet.
Ford #11
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Täytyy tutkiasvart kirjoitti:Ite aikoinaan laittelin päivaloja tollaseen niin sieltä valokatkaisijan takaa johto irti mikä ohjaa nolla asennossakin valot päälle.
Yleismittarilla vaan mittailet.



Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Saikohan jotain kautta käden ujutettua taakse mistä sai työnnettyä katkaisin paneelin ulos. Olikohan siinä semmonen tavaralokero minka poistamalla pääsee parhaiten.
Ford #11
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Tarkoitatko lokerolla koloa jossa on obd-paikkakin? Pikaisella silmäyksellä pitäisi purkaa muoveja että pääsee katkaisijan taakse... :/svart kirjoitti:Saikohan jotain kautta käden ujutettua taakse mistä sai työnnettyä katkaisin paneelin ulos. Olikohan siinä semmonen tavaralokero minka poistamalla pääsee parhaiten.

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Jep se. Eikös se kippaa alas lattiaa kohden jonka jälkeen käden saa työnnettyä ylös.
En muista ulkoo oikeen kun tein joskus v.2009 tuon päivä valo modin. Itte otin sumarit pois ja niiden tilalle pyöreet Hellan drl:t laitoin.
En muista ulkoo oikeen kun tein joskus v.2009 tuon päivä valo modin. Itte otin sumarit pois ja niiden tilalle pyöreet Hellan drl:t laitoin.
Ford #11
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Täytyy katsoa tarkemmin... ei mulla kyllä (tietääkseni) ole lokeroa siellä vaikka ghia onkin
itsekin aloin samaa miettiä kun ei siihen sumarin yläpuolelle saakkaan helpolla upotettua päivävaloa :/


Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Ei ole lokeroa ei...
Nyt kuitenkin alistuin ja kaivoin ohjekirjan esille... katselin että hansikaslokeron takana olevassa sulakerasiassa on useita sulakkeita päivävalojen nimellä. Onko tietoa mikä näistä mahtaisi katkaista virransyötön valoille kytkimen ollessa 0-asennossa? Uskaltaako nyppiä yksi kerrallaan pois ja kokeilla vai meneekö sekaisin?
Nro45 10A Päivävalot (pysäköintivalot)
Nro48 20A Päivävalot
Nro49 10A Valokytkimen akkusyöttö
Nro71 10A Päivävalojen sytytysvirtasyöttö valokytkimeen
Nyt kuitenkin alistuin ja kaivoin ohjekirjan esille... katselin että hansikaslokeron takana olevassa sulakerasiassa on useita sulakkeita päivävalojen nimellä. Onko tietoa mikä näistä mahtaisi katkaista virransyötön valoille kytkimen ollessa 0-asennossa? Uskaltaako nyppiä yksi kerrallaan pois ja kokeilla vai meneekö sekaisin?
Nro45 10A Päivävalot (pysäköintivalot)
Nro48 20A Päivävalot
Nro49 10A Valokytkimen akkusyöttö
Nro71 10A Päivävalojen sytytysvirtasyöttö valokytkimeen

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Poistamalla hanskalokeron alta rasiasta sulakkeen F71 (10A) sammuivat parkit, takavalot ja rekisterikilven valot kytkimen ollessa 0-asennossa. Lähivalot jäivät edelleen päälle...
Poistamalla sulakkeen F48 (20A) sammuivat lähivalot kytkimen ollessa 0-asennossa.
Eli siis sulakkeen F48 irroitus riittää koska käsittääkseni parkit ja takavalot saavat palaa päiväajovalojen kanssa?
Jos auton kuitenkin haluaa täysin pimeäksi niin molemmat täytyy irroittaa.
Eikö tässä tapauksessa päivävaloille voi vetää virran parkkien kautta ja herätteen joka sammuttaa päivävalot(Dtrl) lähivalojen johdosta?
Poistamalla sulakkeen F48 (20A) sammuivat lähivalot kytkimen ollessa 0-asennossa.
Eli siis sulakkeen F48 irroitus riittää koska käsittääkseni parkit ja takavalot saavat palaa päiväajovalojen kanssa?
Jos auton kuitenkin haluaa täysin pimeäksi niin molemmat täytyy irroittaa.
Eikö tässä tapauksessa päivävaloille voi vetää virran parkkien kautta ja herätteen joka sammuttaa päivävalot(Dtrl) lähivalojen johdosta?

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Menee yksinpuheluksi, mutta löysin tarkat ohjeet motonetin foorumilta ja ajattelin lisätä ne myös tänne. Eli omalla kohdalla ongelmaksi osoittautuu etusumarit...
Tarkoitus oli ottaa vain sulake pois, etteivät ajovalot pala 0-asennossa, mutta parkit ja takavalot palaisivat. Kuitenkin näin tehtynä on mahdollista kytkimen ollessa parkki asennossa (DRL+parkit+takavalot) vetää myös katkaisijasta sumuvalot päälle... sumuvalot ilmeisesti lasketaan ajovaloiksi, joten ne eivät saa palaa samanaikaisesti päiväajovalojen kanssa. Innokas katsastaja saattaa tästä antaa korjauskehoituksen
Täytyy varmaan nyppiä molemmat sulakkeet pois jotta 0-asennossa ei pala kuin päiväajovalot ja kytkeä heräte parkkeihin.. eli ledit sammuu kun parkit lyö päälle
Tämä vain tarkoittaa sitä, että täytyy tyytyä ajamaan ilman takavaloja päivisin... Toivottavasti seuraavasta tekstistä on apua muille samaa asiaa pohtiville 
Tässä vielä ohjeet:
PUNAINEN ”BATTERY +” johto kytketään virtalukon kautta tulevaan ns sytytysvirtaan, eli siinä kuuluu olla virta vain auton käydessä. Huomiovalojen vaatima noin yhden ampeerin käyttövirta saadaan tätä kautta, ja johto on varustettu 3A sulakkeella. Johto voidaan kytkeä myös suoraan akkuun, jolloin ohjainlaite haistelee latausvirrasta moottorin käyntiä. Kytkentä virtalukon kautta on kuitenkin varmempi, joidenkin autojen latausvirta on liian puhtaaksi suodatettua tunnistusta varten!
MUSTA ”BATTERY –” johto kytketään maihin, joko korin maadoituspisteeseen tai akun miinusnapaan.
ORANSSI ”LAMP +” johto on herätevirtajohto, joka sammuttaa huomiovalot. Huomiovalojenhan kuuluu sammua, kun ajovalot kytketään päälle.
Uusien määräysten mukaan huomiovalojen kanssa ei tarvitse palaa muita valoja (takavaloja tai parkkeja) kuten ennen. Mikäli haluat kytkeä huomiovalot perinteiseen tapaan parkkien kanssa toimiviksi, et voi käyttää sarjan ohjainlaitetta, vaan tarvitset releen/releitä ja/tai diodin.
Autoissa ilman ajovaloautomatiikkaa helpoin ja varmin kytkentä on kytkeä oranssi johto etuseisontavalon plussaan (”parkkilamppu”). Näin huomiovalot sammuvat kun parkit laitetaan päälle, eivätkä ole päällä sumuvalojenkaan kanssa, eikä edes japanilainen miinuskatkottu ajovalokytkentä aiheuta ongelmia.
Mikäli autosi ajovalot (”lyhyet”) palavat samanaikaisesti kaukovalojen (”pitkät”) kanssa, eikä autossasi ole etusumuvaloja voit kytkeä oranssin johdon myös ajovalojohtoon, jolloin huomiovalot palavat myös parkkien kanssa. Näissä autoissa on yleensä H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot.
Autot ajovaloautomatiikalla ovat huomiovaloasennuksen suhteen vaikeampia. Seisontavaloja ei voida käyttää ohjaukseen, koska nekin ovat automaattisesti päällä auton käydessä. Niinpä oranssin johdon ohjaus on otettava ajovaloilta, ja huomiovalot ovat tuolloin päällä kun valokytkin on seisontavaloasennossa. Tarkista kuitenkin ensin, että seisontavaloasennossa auton käydessä vain parkit ovat päällä ja ajovalot eivät pala.
Jos autossasi on H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot eikä etusumuvaloja, onnistuu kytkentä ilman että huomiovalojen kanssa palaisi haittaavia muita valoja.
Etusumuvalojen tai H4-polttimoiden kanssa emme suosittele asennusta ilman lisäosia jos autossa on ajovaloautomatiikka. Samoin ajovaloautomatiikallinen japanilainen auto, jossa on ns miinuskatkottu ajovalojen vaihto (lyhyet/pitkät) vaatii erikoiskytkennän!
KAKSINAPAISET PIKALIITTIMELLISET JOHDOT (punainen+musta) kytketään itse valaisimiin. Ennen käyttöä tarkista vielä kerran kytkentä. Huomaa, että huomiovalot syttyvät muutaman sekunnin viiveellä, eli kokeillessasi toimintaa odota hetki!
Mikäli huomiovalot sammuvat noin 10 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä, ei ohjain osaa tunnistaa latausvirtaa. Kokeile vaihtaa punainen plus-johto akulta sytytysvirtaan, ja jos sekään ei auta, on ainoa vaihtoehto käyttää perinteistä relekytkentää!
E-säännössä 48 valojen asennuksesta ja kytkennöistä määritellään seuraavaa:
6.19 Huomiovalaisin (1)
6.19.1 Asennus
Valinnainen moottoriajoneuvojen osalta. Kielletty perävaunujen osalta.
6.19.2 Lukumäärä
Kaksi.
6.19.3 Järjestely
Ei erityisiä vaatimuksia.
6.19.4 Sijainti
6.19.4.1 Leveyssuunnassa: se vertailuakselin suuntaisen näkyvän pinnan piste, joka on kauimpana ajoneuvon pituussuuntaisesta keskitasosta, saa sijaita enintään 400 mm:n etäisyydellä ajoneuvon uloimmaisimmasta ulkoreunasta.
Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään 600 mm.
Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi
kuin 1 300 mm. 6.19.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 1 500 mm.
6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.
6.19.5 Geometrinen näkyvyys
Vaakatasossa: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°.
Pystytasossa: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.
6.19.6 Suuntaaminen
Eteenpäin.
6.19.7 Sähköliitännät
Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.
Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä
käyttämättä työkaluja. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun
ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.
6.19.8 Merkkivalaisin
Suljetun piirin merkkivalaisin on valinnainen.
6.19.9 Muut vaatimukset
Ei ole.
Suomessa sallitaan kansallisesti huomiovalaisimien samanaikainen toiminta takavalojen kanssa ja hyväksytään yleinen toimintamalli jolloin takavalot eivät ole samanaikaisesti kytketty. Valaisimen hyväksynnästä ilmenee miksi valaisimiksi se on hyväksytty.
Tarkoitus oli ottaa vain sulake pois, etteivät ajovalot pala 0-asennossa, mutta parkit ja takavalot palaisivat. Kuitenkin näin tehtynä on mahdollista kytkimen ollessa parkki asennossa (DRL+parkit+takavalot) vetää myös katkaisijasta sumuvalot päälle... sumuvalot ilmeisesti lasketaan ajovaloiksi, joten ne eivät saa palaa samanaikaisesti päiväajovalojen kanssa. Innokas katsastaja saattaa tästä antaa korjauskehoituksen

Täytyy varmaan nyppiä molemmat sulakkeet pois jotta 0-asennossa ei pala kuin päiväajovalot ja kytkeä heräte parkkeihin.. eli ledit sammuu kun parkit lyö päälle


Tässä vielä ohjeet:
PUNAINEN ”BATTERY +” johto kytketään virtalukon kautta tulevaan ns sytytysvirtaan, eli siinä kuuluu olla virta vain auton käydessä. Huomiovalojen vaatima noin yhden ampeerin käyttövirta saadaan tätä kautta, ja johto on varustettu 3A sulakkeella. Johto voidaan kytkeä myös suoraan akkuun, jolloin ohjainlaite haistelee latausvirrasta moottorin käyntiä. Kytkentä virtalukon kautta on kuitenkin varmempi, joidenkin autojen latausvirta on liian puhtaaksi suodatettua tunnistusta varten!
MUSTA ”BATTERY –” johto kytketään maihin, joko korin maadoituspisteeseen tai akun miinusnapaan.
ORANSSI ”LAMP +” johto on herätevirtajohto, joka sammuttaa huomiovalot. Huomiovalojenhan kuuluu sammua, kun ajovalot kytketään päälle.
Uusien määräysten mukaan huomiovalojen kanssa ei tarvitse palaa muita valoja (takavaloja tai parkkeja) kuten ennen. Mikäli haluat kytkeä huomiovalot perinteiseen tapaan parkkien kanssa toimiviksi, et voi käyttää sarjan ohjainlaitetta, vaan tarvitset releen/releitä ja/tai diodin.
Autoissa ilman ajovaloautomatiikkaa helpoin ja varmin kytkentä on kytkeä oranssi johto etuseisontavalon plussaan (”parkkilamppu”). Näin huomiovalot sammuvat kun parkit laitetaan päälle, eivätkä ole päällä sumuvalojenkaan kanssa, eikä edes japanilainen miinuskatkottu ajovalokytkentä aiheuta ongelmia.
Mikäli autosi ajovalot (”lyhyet”) palavat samanaikaisesti kaukovalojen (”pitkät”) kanssa, eikä autossasi ole etusumuvaloja voit kytkeä oranssin johdon myös ajovalojohtoon, jolloin huomiovalot palavat myös parkkien kanssa. Näissä autoissa on yleensä H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot.
Autot ajovaloautomatiikalla ovat huomiovaloasennuksen suhteen vaikeampia. Seisontavaloja ei voida käyttää ohjaukseen, koska nekin ovat automaattisesti päällä auton käydessä. Niinpä oranssin johdon ohjaus on otettava ajovaloilta, ja huomiovalot ovat tuolloin päällä kun valokytkin on seisontavaloasennossa. Tarkista kuitenkin ensin, että seisontavaloasennossa auton käydessä vain parkit ovat päällä ja ajovalot eivät pala.
Jos autossasi on H1- tai H7- tai vastaavat yksilankaiset ajovalopolttimot eikä etusumuvaloja, onnistuu kytkentä ilman että huomiovalojen kanssa palaisi haittaavia muita valoja.
Etusumuvalojen tai H4-polttimoiden kanssa emme suosittele asennusta ilman lisäosia jos autossa on ajovaloautomatiikka. Samoin ajovaloautomatiikallinen japanilainen auto, jossa on ns miinuskatkottu ajovalojen vaihto (lyhyet/pitkät) vaatii erikoiskytkennän!
KAKSINAPAISET PIKALIITTIMELLISET JOHDOT (punainen+musta) kytketään itse valaisimiin. Ennen käyttöä tarkista vielä kerran kytkentä. Huomaa, että huomiovalot syttyvät muutaman sekunnin viiveellä, eli kokeillessasi toimintaa odota hetki!
Mikäli huomiovalot sammuvat noin 10 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä, ei ohjain osaa tunnistaa latausvirtaa. Kokeile vaihtaa punainen plus-johto akulta sytytysvirtaan, ja jos sekään ei auta, on ainoa vaihtoehto käyttää perinteistä relekytkentää!
E-säännössä 48 valojen asennuksesta ja kytkennöistä määritellään seuraavaa:
6.19 Huomiovalaisin (1)
6.19.1 Asennus
Valinnainen moottoriajoneuvojen osalta. Kielletty perävaunujen osalta.
6.19.2 Lukumäärä
Kaksi.
6.19.3 Järjestely
Ei erityisiä vaatimuksia.
6.19.4 Sijainti
6.19.4.1 Leveyssuunnassa: se vertailuakselin suuntaisen näkyvän pinnan piste, joka on kauimpana ajoneuvon pituussuuntaisesta keskitasosta, saa sijaita enintään 400 mm:n etäisyydellä ajoneuvon uloimmaisimmasta ulkoreunasta.
Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään 600 mm.
Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi
kuin 1 300 mm. 6.19.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm, mutta enintään 1 500 mm.
6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon edessä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.
6.19.5 Geometrinen näkyvyys
Vaakatasossa: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°.
Pystytasossa: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.
6.19.6 Suuntaaminen
Eteenpäin.
6.19.7 Sähköliitännät
Jos huomiovalaisin on asennettu, sen pitää käynnistyä automaattisesti, kun moottorin käynnistys-ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin toiminnan.
Huomiovalaisinten automaattinen käynnistys pitää voida ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä
käyttämättä työkaluja. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun
ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.
6.19.8 Merkkivalaisin
Suljetun piirin merkkivalaisin on valinnainen.
6.19.9 Muut vaatimukset
Ei ole.
Suomessa sallitaan kansallisesti huomiovalaisimien samanaikainen toiminta takavalojen kanssa ja hyväksytään yleinen toimintamalli jolloin takavalot eivät ole samanaikaisesti kytketty. Valaisimen hyväksynnästä ilmenee miksi valaisimiksi se on hyväksytty.

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Sitten mielipiteitä... motonetistä löytyisi mukavan oloinen sarja...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481344/H ... oiminnolla
Täytyy kyllä erikseen tilata kun ei hyllystä näy löytyvän... kyseessä siis 2kpl 7 ledin sarjoja, jotka voi itse asetella haluamaansa muotoon. Ovat e-hyväksytyt päivä- ja parkki valoiksi... itselleni tuli mieleen kaksi erilaista asettelua. Mielipiteitä?
https://drive.google.com/file/d/1b868zs ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1jFAlsO ... p=drivesdk
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481344/H ... oiminnolla
Täytyy kyllä erikseen tilata kun ei hyllystä näy löytyvän... kyseessä siis 2kpl 7 ledin sarjoja, jotka voi itse asetella haluamaansa muotoon. Ovat e-hyväksytyt päivä- ja parkki valoiksi... itselleni tuli mieleen kaksi erilaista asettelua. Mielipiteitä?
https://drive.google.com/file/d/1b868zs ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1jFAlsO ... p=drivesdk

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Soittelin tänään vielä katsastuskonttorille ja kyselin vielä varmistuksen mikä saa palaa ledien kanssa ja mikä ei..
Heti alkuun kertoi että päiväajovalojen (DRL) kanssa saa palaa parkit ja takavalot. Päiväajovalojen tulee sammua kytkettäessä lähi tai sumuvalot päälle.
Nämä tilaamani ledit vain himmenevät parkeiksi kytkettäessä lähi- tai sumuvalot päälle. Tässä tapauksessa kuulemma täytyy auton omat parkit poistaa käytöstä koska parkkivaloja ei tosiaan saa kahdentaa... älytön sääntö omasta mielestä
tälläkin hetkellä enkeleissä on kolmet parkit per puoli
tai no... jos polttimoina laskee niin 5 per puoli... eipä taida noissa e-hyväksynnät umpiossa merkitä mitään 
Heti alkuun kertoi että päiväajovalojen (DRL) kanssa saa palaa parkit ja takavalot. Päiväajovalojen tulee sammua kytkettäessä lähi tai sumuvalot päälle.
Nämä tilaamani ledit vain himmenevät parkeiksi kytkettäessä lähi- tai sumuvalot päälle. Tässä tapauksessa kuulemma täytyy auton omat parkit poistaa käytöstä koska parkkivaloja ei tosiaan saa kahdentaa... älytön sääntö omasta mielestä




Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Mites katoitko näitä?
https://fordvarusteet.fi/muotoilu/valai ... &year=2004
https://www.autonvaraosat24.fi/osram/7181711
https://fordvarusteet.fi/muotoilu/valai ... &year=2004
https://www.autonvaraosat24.fi/osram/7181711
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Juu kyllä nuokin pisti silmään.. on vaan hiukan hintavat... eikä miellytä omaa silmää samalla tavalla
motonetin ledisarja on noin 120e, ja pystyy asentamaan lähes mihin vain. Yhden ledin halkaisija 25mm ja asennussyvyys 20mm... 2x 7 ledin sarja
vielä odottelen saapuvaksi... lupailivat tälle viikolle.



Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
https://www.ebay.co.uk/p/FORD-FOCUS-mk2 ... 1125246972Hampered kirjoitti: Eipä ole ebaystä ennen tullut mitään tilailtua.
Mahtaako tuon ikäisissä edes olla vielä päivävaloilla olevia kytkimiä? Kun ei tunnu mistään löytyvän edes orkkis päivävaloja? Kyseessä kuitenkin vm. 2006 eli pre-facelift. Facelifteihin löytyy kyllä noita sumareiden yläpuolella olevia malleja.
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Etsin netistä niitä ms designin toisen mallisia ja google löytikin tänne keskustelun niistä :
viewtopic.php?t=32611
Mut ilmeisesti melko kalliit.
viewtopic.php?t=32611
Mut ilmeisesti melko kalliit.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Juuri tuollainen katkaisija löytyy.Rstuning kirjoitti: https://www.ebay.co.uk/p/FORD-FOCUS-mk2 ... 1125246972

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Kalliit ovat... ja tosiaan ovat facelift malliin... itsellä vm. 2006 eli pre-facelift..S-P-H kirjoitti:Etsin netistä niitä ms designin toisen mallisia ja google löytikin tänne keskustelun niistä :
viewtopic.php?t=32611
Mut ilmeisesti melko kalliit.
Nuo motonetin led päivävalot saapui eilen. Pinta asennettavia nekin näyttää olevan... koitan tehdä kiinnitys korvakkeet että saisi upotettua puskuriin


Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
https://drive.google.com/file/d/1i-91ch ... p=drivesdk
Tässä kuva korvakkeesta... tein näitä 30kpl. Tarkoitus olisi upottaa ledit puskuriin ja kiinnittää kahdella läpiruuvilla. Vielä hakusessa M3x16 pultit mieluiten kuusiokolona, mutterit ja prikat.
Tässä kuva korvakkeesta... tein näitä 30kpl. Tarkoitus olisi upottaa ledit puskuriin ja kiinnittää kahdella läpiruuvilla. Vielä hakusessa M3x16 pultit mieluiten kuusiokolona, mutterit ja prikat.

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
Koitin päivävalojen kirkkautta... ensi viikonloppuna asennus jos menee niin kun suunniteltu 
https://drive.google.com/file/d/18PSLqF ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/18PSLqF ... p=drivesdk

Entiset




Re: Focus mk2 huomio/päiväajovalojen asennus
No nyt on päiväajovalot paikallaan ja toimii!!
Aamu alkoi purkuoperaatiolla. Maski, umpiot, pohjamuovit ja puskuri pois. Sitten paikkojen piirto puskuriin ja reikien poraus. Ledit paikalleen ja kasaus.
Hansikaslokeron alta sulakerasiasta sulake F48 (20A) irti. Tämä sulake on lähivaloille 0-asennossa.
Sitten miettimään kytkentöjä. Valmiinahan oli ledien mukana tullut boksi joka ohjaa ledejä. Virta (tässä sulake) ja maa akulta ja heräte lähi- sekä sumuvaloilta.
Näin kytkettynä kytkentä ei olisi ollut täysin laillinen joten piti alkaa monimutkaistaa kytkentää. Alla linkki kaavioon...
https://drive.google.com/file/d/1MZIJub ... p=drivesdk
Päiväajovaloistahan on määrätty seuraavaa:
"Päiväajovalojen tulee syttyä moottorin käynnistyessä. Päiväajovalojen kanssa saa palaa parkkivalot sekä takavalot. Lähi- tai sumuvalojen syttyessä tulee päiväajovalojen sammua tai himmentyä parkeiksi. Jos valot himmenevät parkkivaloiksi, auton omat parkit täytyy poistaa käytöstä, koska parkkivaloja ei saa kahdentaa."
Kuitenkaan päiväajovalot eivät toimi auton ainoina parkkeina, koska niitä ei pakkauksen mukaisella kytkennällä saa palamaan auton ollessa sammuksissa.
Eli siis. Kytkin päiväajovalot ohjeen mukaan ja otin himmentävän herätteen sekä lähi-, että sumuvaloilta.
Parkkivalot releytin kahdella vaihtoreleellä. Parkit täytyi siis saada palamaan normaalisti ledien ollessa kirkkaana eli valokytkimen 0 ja parkki asennoissa. Auton parkkien tuli kuitenkin sammua kytkettäessä lähi-, tai sumuvalot, koska ledit himmenevät parkeiksi.
Virta releille nastaan 30 tuli kummallakin puolella parkkivalojen + johdosta. Sammuttava heräte sekä lähi-, että sumuvaloilta releen nastaan 86. Releen nastasta 87a virta parkeille. 85 maihin. 87 jäi tyhjäksi.
Lähi- ja sumuvaloilta toin herätteen siis molemmille releille sekä ledeille. Toteutin sen niin, että otin sekä lähi-että sumuvalon johdolta herätteen ja juotin näihin diodit. Diodien jälkeen yhdistin molemmat heräte johdot ja jaon kolmeen osaan. Molemmille releille oma herätteensä ja ledien boksiin omansa.
Kytkentä näytti muilta osin onnistuneen, mutta tuli erehdyksessä laitettua apumiehen puolelle 24voltin rele........ sehän ei siis toimi auton 12voltin sähköjärjestelmässä
täytyy huomenna hakea uusi.... kuskin puoli pelittää niin kuin pitikin
Toivottavasti edes osa tekstistä on luettavaa
Tässä vielä pari kuvaa valoista...
https://drive.google.com/file/d/1RQIgXa ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1p9hjZb ... p=drivesdk
Aamu alkoi purkuoperaatiolla. Maski, umpiot, pohjamuovit ja puskuri pois. Sitten paikkojen piirto puskuriin ja reikien poraus. Ledit paikalleen ja kasaus.
Hansikaslokeron alta sulakerasiasta sulake F48 (20A) irti. Tämä sulake on lähivaloille 0-asennossa.
Sitten miettimään kytkentöjä. Valmiinahan oli ledien mukana tullut boksi joka ohjaa ledejä. Virta (tässä sulake) ja maa akulta ja heräte lähi- sekä sumuvaloilta.
Näin kytkettynä kytkentä ei olisi ollut täysin laillinen joten piti alkaa monimutkaistaa kytkentää. Alla linkki kaavioon...
https://drive.google.com/file/d/1MZIJub ... p=drivesdk
Päiväajovaloistahan on määrätty seuraavaa:
"Päiväajovalojen tulee syttyä moottorin käynnistyessä. Päiväajovalojen kanssa saa palaa parkkivalot sekä takavalot. Lähi- tai sumuvalojen syttyessä tulee päiväajovalojen sammua tai himmentyä parkeiksi. Jos valot himmenevät parkkivaloiksi, auton omat parkit täytyy poistaa käytöstä, koska parkkivaloja ei saa kahdentaa."
Kuitenkaan päiväajovalot eivät toimi auton ainoina parkkeina, koska niitä ei pakkauksen mukaisella kytkennällä saa palamaan auton ollessa sammuksissa.
Eli siis. Kytkin päiväajovalot ohjeen mukaan ja otin himmentävän herätteen sekä lähi-, että sumuvaloilta.
Parkkivalot releytin kahdella vaihtoreleellä. Parkit täytyi siis saada palamaan normaalisti ledien ollessa kirkkaana eli valokytkimen 0 ja parkki asennoissa. Auton parkkien tuli kuitenkin sammua kytkettäessä lähi-, tai sumuvalot, koska ledit himmenevät parkeiksi.
Virta releille nastaan 30 tuli kummallakin puolella parkkivalojen + johdosta. Sammuttava heräte sekä lähi-, että sumuvaloilta releen nastaan 86. Releen nastasta 87a virta parkeille. 85 maihin. 87 jäi tyhjäksi.
Lähi- ja sumuvaloilta toin herätteen siis molemmille releille sekä ledeille. Toteutin sen niin, että otin sekä lähi-että sumuvalon johdolta herätteen ja juotin näihin diodit. Diodien jälkeen yhdistin molemmat heräte johdot ja jaon kolmeen osaan. Molemmille releille oma herätteensä ja ledien boksiin omansa.
Kytkentä näytti muilta osin onnistuneen, mutta tuli erehdyksessä laitettua apumiehen puolelle 24voltin rele........ sehän ei siis toimi auton 12voltin sähköjärjestelmässä


Toivottavasti edes osa tekstistä on luettavaa

Tässä vielä pari kuvaa valoista...
https://drive.google.com/file/d/1RQIgXa ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1p9hjZb ... p=drivesdk

Entiset



