Nyt puolitoista vuotta Mondeolla ajelleena ajattelin kysäistä onko muilla vastaavaa kokemusta ohjauksen outouksista.
Ohjaus on alkanut häiritä. Kesärenkailla auto puolsi voimakkaasti kaasuttaessa, yleensä enemmän oikealle. Sen oppi ennakoimaan, eli kun painoi kaasua siten että kiihdyttää reippaasti, tiesi jo valmiiksi, että ohjaus viettää oikealla. Sitä sitten kompensoi vasemmalle kääntämällä. Muutenkin ratissa tuntuu heikkoa vääntöä, niin kuin moottorin voima ei välittyisi tasaisesti molemmille pyörille. Tunne ei ole aina hirveän voimakas, rauhallisessa ajossa ei tunnu, mutta jos käyttää vääntöä hyväksi, niin sitten sen huomaa.
Sitten tuli talvi ja nastat alle. Liikkelle lähdössä ohjaus tempoo vasemmalle ja oikealle, kun kiihdyttää vähänkin reippaammin jäisellä kadulla. Yllättää jopa välillä, kun tempoo reilusti.

Olen huomannut, että kuormaus vaikuttaa paljon ohjaukseen, nyt on 20 kg paino lisänä muuten tyhjässä autossa. Testaan vaikutusta, tuntuu auttavan vähän, kun on tankki täynnä ja painoa takana. Ilmanpaineillakin olen kokeillut vaikutusta, ei mitään merkittävää muutosta, jos nostaa paineita. Olisko niin, että jos ajelis viisi aikuista kyydissä ja tankki täynnä, niin sitten väännön tunne ratista katoaisi? Ikävä vain kun usein tulee ajettua yksin...
Huolto ei löydä mitään poikkeavaa, olen jo kaksi kertaa siitä maininnut, kulmat on mm. tarkistettu.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Jostain ulkomaisesta lähteestä ymmärsin, että Mondeossa on Electric Power-Assisted Steering (EPAS) ohjaustehostin. Katsoin siitä videon, jonka mukaan se tekee "pull drift compensation" sekä "active nibble control" toimintoja. Se on videon mukaan myös oppiva. Onko siinä ongelman ydin, EPAS toimii miten sattuu?