Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 11 Marras 2017 12:38
Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Terve,
Nyt puolitoista vuotta Mondeolla ajelleena ajattelin kysäistä onko muilla vastaavaa kokemusta ohjauksen outouksista.
Ohjaus on alkanut häiritä. Kesärenkailla auto puolsi voimakkaasti kaasuttaessa, yleensä enemmän oikealle. Sen oppi ennakoimaan, eli kun painoi kaasua siten että kiihdyttää reippaasti, tiesi jo valmiiksi, että ohjaus viettää oikealla. Sitä sitten kompensoi vasemmalle kääntämällä. Muutenkin ratissa tuntuu heikkoa vääntöä, niin kuin moottorin voima ei välittyisi tasaisesti molemmille pyörille. Tunne ei ole aina hirveän voimakas, rauhallisessa ajossa ei tunnu, mutta jos käyttää vääntöä hyväksi, niin sitten sen huomaa.
Sitten tuli talvi ja nastat alle. Liikkelle lähdössä ohjaus tempoo vasemmalle ja oikealle, kun kiihdyttää vähänkin reippaammin jäisellä kadulla. Yllättää jopa välillä, kun tempoo reilusti.
Olen huomannut, että kuormaus vaikuttaa paljon ohjaukseen, nyt on 20 kg paino lisänä muuten tyhjässä autossa. Testaan vaikutusta, tuntuu auttavan vähän, kun on tankki täynnä ja painoa takana. Ilmanpaineillakin olen kokeillut vaikutusta, ei mitään merkittävää muutosta, jos nostaa paineita. Olisko niin, että jos ajelis viisi aikuista kyydissä ja tankki täynnä, niin sitten väännön tunne ratista katoaisi? Ikävä vain kun usein tulee ajettua yksin...
Huolto ei löydä mitään poikkeavaa, olen jo kaksi kertaa siitä maininnut, kulmat on mm. tarkistettu.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Jostain ulkomaisesta lähteestä ymmärsin, että Mondeossa on Electric Power-Assisted Steering (EPAS) ohjaustehostin. Katsoin siitä videon, jonka mukaan se tekee "pull drift compensation" sekä "active nibble control" toimintoja. Se on videon mukaan myös oppiva. Onko siinä ongelman ydin, EPAS toimii miten sattuu?
Nyt puolitoista vuotta Mondeolla ajelleena ajattelin kysäistä onko muilla vastaavaa kokemusta ohjauksen outouksista.
Ohjaus on alkanut häiritä. Kesärenkailla auto puolsi voimakkaasti kaasuttaessa, yleensä enemmän oikealle. Sen oppi ennakoimaan, eli kun painoi kaasua siten että kiihdyttää reippaasti, tiesi jo valmiiksi, että ohjaus viettää oikealla. Sitä sitten kompensoi vasemmalle kääntämällä. Muutenkin ratissa tuntuu heikkoa vääntöä, niin kuin moottorin voima ei välittyisi tasaisesti molemmille pyörille. Tunne ei ole aina hirveän voimakas, rauhallisessa ajossa ei tunnu, mutta jos käyttää vääntöä hyväksi, niin sitten sen huomaa.
Sitten tuli talvi ja nastat alle. Liikkelle lähdössä ohjaus tempoo vasemmalle ja oikealle, kun kiihdyttää vähänkin reippaammin jäisellä kadulla. Yllättää jopa välillä, kun tempoo reilusti.
Olen huomannut, että kuormaus vaikuttaa paljon ohjaukseen, nyt on 20 kg paino lisänä muuten tyhjässä autossa. Testaan vaikutusta, tuntuu auttavan vähän, kun on tankki täynnä ja painoa takana. Ilmanpaineillakin olen kokeillut vaikutusta, ei mitään merkittävää muutosta, jos nostaa paineita. Olisko niin, että jos ajelis viisi aikuista kyydissä ja tankki täynnä, niin sitten väännön tunne ratista katoaisi? Ikävä vain kun usein tulee ajettua yksin...
Huolto ei löydä mitään poikkeavaa, olen jo kaksi kertaa siitä maininnut, kulmat on mm. tarkistettu.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Jostain ulkomaisesta lähteestä ymmärsin, että Mondeossa on Electric Power-Assisted Steering (EPAS) ohjaustehostin. Katsoin siitä videon, jonka mukaan se tekee "pull drift compensation" sekä "active nibble control" toimintoja. Se on videon mukaan myös oppiva. Onko siinä ongelman ydin, EPAS toimii miten sattuu?
____
Captain Slow
Kalusto:
Ford Mondeo 2.0 TDCI 150Hv Powershift Trend Wagon
Renkaat 215/60 R16 alkuperäinen Ford aluvanne
Valot H7
Captain Slow
Kalusto:
Ford Mondeo 2.0 TDCI 150Hv Powershift Trend Wagon
Renkaat 215/60 R16 alkuperäinen Ford aluvanne
Valot H7
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
92 000 km mittarissa ja ei mulla ole ollut minkäänlaista vetelyä talvi- tai kesärenkailla.
Miksi sulla on 65-profiilin renkaat autossa?
Mulla on 215/60R16 kummatkin kumit. Paineet edessä 3-2,8 bar ja takana 2,6-2,4 bar.
Miksi sulla on 65-profiilin renkaat autossa?
Mulla on 215/60R16 kummatkin kumit. Paineet edessä 3-2,8 bar ja takana 2,6-2,4 bar.
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Mistä te repäsette noi rengaspaineenne, kun ne ohjearvot normaalikuormalla/ kun ittekseen ajelee 2,2 bar edessä ja takana..janti kirjoitti:92 000 km mittarissa ja ei mulla ole ollut minkäänlaista vetelyä talvi- tai kesärenkailla.
Miksi sulla on 65-profiilin renkaat autossa?
Mulla on 215/60R16 kummatkin kumit. Paineet edessä 3-2,8 bar ja takana 2,6-2,4 bar.
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 201410.pdf
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Samoja paineita olen käyttänyt jo mk4. Hyvin ruullaa renkaat ja ei vetele mihinkään. Kestokin ja renkaiden kuluminen oli tasaisita mk4 alla noilla paineilla, kesärenkailla ajoin 55 000 km ja talvirenkaat 44 000 km ennen vaihtoa uusiin (pintaa jäi kesärenkaisiin 2,5-3 mm ja talvirenkaisiin 4-5 mm)tursas kirjoitti: Mistä te repäsette noi rengaspaineenne, kun ne ohjearvot normaalikuormalla/ kun ittekseen ajelee 2,2 bar edessä ja takana..
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 201410.pdf
Kannattaa kokeilla isompia paineita, rohkeasti vaan.
Viimeksi muokannut janti, 11 Helmi 2018 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Ne isommat paineet heikentää takuuvarmasti ajomukavuutta sekä pitoa..kulutusta ehkä vähän tiputtaa..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Itse sanoisin että ne Y ja W nopeusluokan matalaprofiiliset ovat kyllä paljon huonompi vaihtoehto Suomen teillä ajomukavuus ja melu mielessä.tursas kirjoitti:Ne isommat paineet heikentää takuuvarmasti ajomukavuutta sekä pitoa..kulutusta ehkä vähän tiputtaa..
Alhaiset rengaspaineet rasittavat rengasta enemmän kuin suositusta hieman kovemmat.
Rengaspaineesta juttua kohdassa 13:00 lähtien
https://areena.yle.fi/1-1342328
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
janti kirjoitti: Samoja paineita olen käyttänyt jo mk4. Hyvin ruullaa renkaat ja ei vetele mihinkään. Kestokin ja renkaiden kuluminen oli tasaisita mk4 alla noilla paineilla, kesärenkailla ajoin 55 000 km ja talvirenkaat 44 000 km ennen vaihtoa uusiin (pintaa jäi kesärenkaisiin 2,5-3 mm ja talvirenkaisiin 4-5 mm)
Kannattaa kokeilla isompia paineita, rohkeasti vaan.
Itse kävin viime syksynä vaihtamassa 225/40/18 Pirelli renkaat pilot sport 4. Rengasliikkeessä laittoivat 3bar renkaisiin. Kysyin,että paljonko niin sanoivat et ihan normipaineet nykypäivänä. Itse yleensä ajanut 2,5bar paineella.
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Tää on sellainen filosofiakysymys, renkaiden täytyy olla pehmeet, että ne ottaa vastaan osan tien pompuista, kovat renkaat niin tärinät siirtyy sinne laakereihin, niveliin, pusliin, koiranluihin, tukivarsiin, iskareihin ja jousiin, sitten uusitaan niitä, katsastuksessa sen näkee siinä kun pyöriä tärisytetään...Rstuning kirjoitti:
Itse kävin viime syksynä vaihtamassa 225/40/18 Pirelli renkaat pilot sport 4. Rengasliikkeessä laittoivat 3bar renkaisiin. Kysyin,että paljonko niin sanoivat et ihan normipaineet nykypäivänä. Itse yleensä ajanut 2,5bar paineella.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Continentalin taulukosta yleistäen: ecoboostiin 2,4/2,4 bar ja dieseliin 2,4/2,2 bar kevyellä (nomaalilla) kuormalla.
http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
http://blobs.continental-tires.com/www8 ... e-data.pdf
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Noihin voi sitten lisätä sen 0,2-0,3 bar.akk1965 kirjoitti:Continentalin taulukosta yleistäen: ecoboostiin 2,4/2,4 bar ja dieseliin 2,4/2,2 bar kevyellä (nomaalilla) kuormalla.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 11 Marras 2017 12:38
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Nyt olen saanut selkeyttä ohjaukseen, näillä muutoksilla:
Renkaissa 2,6/2,6 paineet. Peräluukussa penkin takana 20 kg painoa. Ja kun viime päivinä on tankkikin ollut täyden puoleinen, niin näillä "parametreillä" ohjaus on tuntunut hyvältä. Ratista häviää vääntämisen tunne; kun suorallakin kiihdyttää, hiljaa tai vähän reilummin, ei enää tunnu vetoa oikealle, on todella hyvä. Hassulta tuntuu ajella ylimääräisen painon kanssa, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän ajotuntuman eteen...Pitääpä kokeilla myöhemmin vielä erilaisilla paineilla ja ilman painoa.
Ja itsellänikin on 215/60 profiilin renkaat, allekirjoituksessa oli vain kiroitusvihre.
Renkaissa 2,6/2,6 paineet. Peräluukussa penkin takana 20 kg painoa. Ja kun viime päivinä on tankkikin ollut täyden puoleinen, niin näillä "parametreillä" ohjaus on tuntunut hyvältä. Ratista häviää vääntämisen tunne; kun suorallakin kiihdyttää, hiljaa tai vähän reilummin, ei enää tunnu vetoa oikealle, on todella hyvä. Hassulta tuntuu ajella ylimääräisen painon kanssa, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän ajotuntuman eteen...Pitääpä kokeilla myöhemmin vielä erilaisilla paineilla ja ilman painoa.
Ja itsellänikin on 215/60 profiilin renkaat, allekirjoituksessa oli vain kiroitusvihre.
____
Captain Slow
Kalusto:
Ford Mondeo 2.0 TDCI 150Hv Powershift Trend Wagon
Renkaat 215/60 R16 alkuperäinen Ford aluvanne
Valot H7
Captain Slow
Kalusto:
Ford Mondeo 2.0 TDCI 150Hv Powershift Trend Wagon
Renkaat 215/60 R16 alkuperäinen Ford aluvanne
Valot H7
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Itsellä ikää jonkin verran tulee noista painoista mieleen että vanhaan hyvään aikaan autoissa oli noita alasimia tai muuta painoa takakontissa että auto käyttäytyi paremmin talviajossa. Kuin noita talvirengas pakkoja ei ollut rasitteena
Kun silloin siihen painojakautumaan ei kiinnitetty niin paljon autoissa joissa oli takaveto.
Kyllä nykyajan auto joka vakiomallisen auton alusta on suunniteltu vaikka 240km/h nopeuteen pitäisi totella kuskia ilman apuvälineitä.
Kun täällä porukkaa kertoo että auto vaihdetaan koska halutaan nauttia ajamisen mukavuudesta ja uusimmasta tekniikasta.
Kirjoittelin tuonne alkuperäiseen kysymykseen vastauksia kopioin sielttä muutamia mietteitä
Pitää vertailla samalainen auto sama rengastus ja ajetaan onko molemmissa samalaista ongelmaa. Vie huoltoon kyllä siellä mondeoita on.
Auto vetelee kun kiihdytellään. Nämä jutut ok http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/lii ... tat?page=1
Ne pyöränsuuntaukset on testattu ja sen jälkeen ajettu mikä oli asentajan kommentti .Monesti noihin mittareihin ei kannata luottaa kun F! ajamalla se alusta laitetaan säätöihin
Sopivaa rengastus ei liian leveitä ja tuuma koko sopiva.
Paineet oikeat oletko kokeillut eri paineilla on vaikutusta. Takana paineet 0.2 bar suuremmaat kuin edessä rauhoittaa menoa
Alusta kunnossa alatukivarret jousitus raidetangon päät ja muut jutut kunnossa .Autossa ei ole kuljetusvaurioita alustassa ja itse et ole ajellut monttuihin ei kadun kiveyksiin liian kovalla vauhdilla
Tietysti nykyajan autot moottori poikittain ja monessa on vielä eripituisen vetoakselit ja vaihdelaatikko samassa paketissa kuin moottori jos moottorintuenta ei ole oikeaa mitoitusta niin helposti vaikuttaa kulkuun kun kunnolla kiihdytellään
Periaatteessa jos pyörät on suorassa eihän se pitäisi siirtyä sivusuunnassa yhtään jos hyvä pito on renkaissa ettei rupeaa liiramaan sinne metsähallituksen puolelle
Kuinka ajettaessa kesällä voiko peukalon laittaa ratin alapuolelle ja sillä ohjata
autoa menee suoraa ilman ylimääräisiä ohjausliikeitä.
Siinä ajomies väsyy jos sellainen ajettavaa malli on auto talvella
Kun silloin siihen painojakautumaan ei kiinnitetty niin paljon autoissa joissa oli takaveto.
Kyllä nykyajan auto joka vakiomallisen auton alusta on suunniteltu vaikka 240km/h nopeuteen pitäisi totella kuskia ilman apuvälineitä.
Kun täällä porukkaa kertoo että auto vaihdetaan koska halutaan nauttia ajamisen mukavuudesta ja uusimmasta tekniikasta.
Kirjoittelin tuonne alkuperäiseen kysymykseen vastauksia kopioin sielttä muutamia mietteitä
Pitää vertailla samalainen auto sama rengastus ja ajetaan onko molemmissa samalaista ongelmaa. Vie huoltoon kyllä siellä mondeoita on.
Auto vetelee kun kiihdytellään. Nämä jutut ok http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/lii ... tat?page=1
Ne pyöränsuuntaukset on testattu ja sen jälkeen ajettu mikä oli asentajan kommentti .Monesti noihin mittareihin ei kannata luottaa kun F! ajamalla se alusta laitetaan säätöihin
Sopivaa rengastus ei liian leveitä ja tuuma koko sopiva.
Paineet oikeat oletko kokeillut eri paineilla on vaikutusta. Takana paineet 0.2 bar suuremmaat kuin edessä rauhoittaa menoa
Alusta kunnossa alatukivarret jousitus raidetangon päät ja muut jutut kunnossa .Autossa ei ole kuljetusvaurioita alustassa ja itse et ole ajellut monttuihin ei kadun kiveyksiin liian kovalla vauhdilla
Tietysti nykyajan autot moottori poikittain ja monessa on vielä eripituisen vetoakselit ja vaihdelaatikko samassa paketissa kuin moottori jos moottorintuenta ei ole oikeaa mitoitusta niin helposti vaikuttaa kulkuun kun kunnolla kiihdytellään
Periaatteessa jos pyörät on suorassa eihän se pitäisi siirtyä sivusuunnassa yhtään jos hyvä pito on renkaissa ettei rupeaa liiramaan sinne metsähallituksen puolelle
Kuinka ajettaessa kesällä voiko peukalon laittaa ratin alapuolelle ja sillä ohjata
autoa menee suoraa ilman ylimääräisiä ohjausliikeitä.
Siinä ajomies väsyy jos sellainen ajettavaa malli on auto talvella
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Hommasin viime viikolla 2015-mallisen Mondeon. Sen ohjaus tuntuu välillä kummalliselta, se ikäänkuin alkaa pikkuhiljaa kampeamaan jompaan kumpaan suuntaan ja jäkittää vielä vastaan kun oikaisee. Kaistapitoavustinkin on kytketty päältä mutta vähän on sellainen fiilis niinkuin se vielä touhuais omiaan. Tämä on kuin jollain vanhalla Zetorilla ajais...
Edelliset autot minulla on ollut mk3 ja mk4 Mondeot ja niissä juuri ohjaus on ollut parasta. Pihassa on vielä yksi -06 farkku jonka ohjaus on 100-0 parempi kuin tää nykyinen.
Tässä on onneks vielä tehdastakuu päällä mutta jos tuon auton ohjauksen on suunniteltu olevan tuollainen niin yhteinen tiemme jää varmasti kovin lyhyeksi.
Onko tällaisista murheista kellään aiempaa havaintoa?
Edelliset autot minulla on ollut mk3 ja mk4 Mondeot ja niissä juuri ohjaus on ollut parasta. Pihassa on vielä yksi -06 farkku jonka ohjaus on 100-0 parempi kuin tää nykyinen.
Tässä on onneks vielä tehdastakuu päällä mutta jos tuon auton ohjauksen on suunniteltu olevan tuollainen niin yhteinen tiemme jää varmasti kovin lyhyeksi.
Onko tällaisista murheista kellään aiempaa havaintoa?
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Ainakin uraherkkiä nämä ovat. Johtunee leveästä rengastuksesta
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Aika lopussa olevat 235/50/17 misukat on alla. Mutta ei tämä ole ole urissa muljuamista. Välillä auto lähtee kampeamaan pikkasen vasemmalle ja jos antaa mennä keskiviivan yli se jää vähäksi aikaa viivan päälle ja sitten se suorastaan syöksyisi vasemmalle ojaan. Ja kohta syttyy kahvikupin kuva ja aletaan ehdottelemaan taukoa ristus mikä vekotin.69dude kirjoitti:Ainakin uraherkkiä nämä ovat. Johtunee leveästä rengastuksesta
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Jokin ongelma autossa on. Itse aloittaisin selvittämisen nelipyöräsuuntauksesta jollakin asiallisella ja kalibroidulla laitteella.Milo kirjoitti:Hommasin viime viikolla 2015-mallisen Mondeon. Sen ohjaus tuntuu välillä kummalliselta, se ikäänkuin alkaa pikkuhiljaa kampeamaan jompaan kumpaan suuntaan ja jäkittää vielä vastaan kun oikaisee. Kaistapitoavustinkin on kytketty päältä mutta vähän on sellainen fiilis niinkuin se vielä touhuais omiaan. Tämä on kuin jollain vanhalla Zetorilla ajais...
Edelliset autot minulla on ollut mk3 ja mk4 Mondeot ja niissä juuri ohjaus on ollut parasta. Pihassa on vielä yksi -06 farkku jonka ohjaus on 100-0 parempi kuin tää nykyinen.
Tässä on onneks vielä tehdastakuu päällä mutta jos tuon auton ohjauksen on suunniteltu olevan tuollainen niin yhteinen tiemme jää varmasti kovin lyhyeksi.
Onko tällaisista murheista kellään aiempaa havaintoa?
Mondeon ohjauksessa esiintyy vetelyä, jos kiihdyttää uraisella tiellä. Silloin ratissa tuntee vetelyä. Oikeastaan pahimmillaan tuo on ihan kaupunkinopeuksissa ja vaatii siis oikeasti uraisen tien. Mutta tuon kanssa tulee toimeen.
Kun liikutaan vähemmän uraisilla tai jopa ihan kunnossa olevilla teillä, Mondeo kulkee sinne minne kuljettaja haluaa ja ongelmitta myös suoraan. Ei siis kampea minnekään.
Omassa Mondeossa 235/50R17 renkaat ja rengaspaineet kesällä vähintään 2,6 bar edessä ja takana, talvella 0,2 bar enemmän.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Kiihdytyksessä tuo ei vetele oikeastaan yhtään. Painetta on 2.5bar joka renkaasa... täytynee käydä koeajamassa paikallisen diilerin koeajovehkeitä. Joskus ajoinkin näitä eikä tällainen jäänyt mieleen. Enkä tässäkään ostamassani tätä heti huomannut. Sitten kun otti kaista-avustimen pois päältä niin alkoi homma kirkastua. Pitänee ekana kysyä merkkipajalta..fordever kirjoitti: Jokin ongelma autossa on. Itse aloittaisin selvittämisen nelipyöräsuuntauksesta jollakin asiallisella ja kalibroidulla laitteella.
Mondeon ohjauksessa esiintyy vetelyä, jos kiihdyttää uraisella tiellä. Silloin ratissa tuntee vetelyä. Oikeastaan pahimmillaan tuo on ihan kaupunkinopeuksissa ja vaatii siis oikeasti uraisen tien. Mutta tuon kanssa tulee toimeen.
Kun liikutaan vähemmän uraisilla tai jopa ihan kunnossa olevilla teillä, Mondeo kulkee sinne minne kuljettaja haluaa ja ongelmitta myös suoraan. Ei siis kampea minnekään.
Omassa Mondeossa 235/50R17 renkaat ja rengaspaineet kesällä vähintään 2,6 bar edessä ja takana, talvella 0,2 bar enemmän.
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Kävin tänään koeajamasa ST-linen. Se ei kyllä kiemurrellut yhtään.
Ensi viikolla olisi ohjelmassa pyörän suuntausten tarkistaminen ja 'ohjauksen kalibrointi'. Sellainen operaatio pitää kuulema tehdä jos pyöräkulmia on säädetty... jos kauheestii olis viikonloppuna virtaa niin laittas kitkat alle ja vois varmistaa sen ettei vika ole renkaissa.
Ensi viikolla olisi ohjelmassa pyörän suuntausten tarkistaminen ja 'ohjauksen kalibrointi'. Sellainen operaatio pitää kuulema tehdä jos pyöräkulmia on säädetty... jos kauheestii olis viikonloppuna virtaa niin laittas kitkat alle ja vois varmistaa sen ettei vika ole renkaissa.
Viimeksi muokannut Milo, 23 Syys 2018 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Jatketaan yksinpuhelua... näissä vehkeissä taitaa olla ohjaustehostimessa sellainen 'pull-drift compensation' johon oireet sopii. Tuolla olisi tarkoitus auttaa kuskia ettei tartte esim jäkittää rattia kaltevalla tiellä vaan auto tekee sen. Sen huomaa, kun ajaa hetken suoraa tietä niin ratti ikäänkuin jäykistyy mutta jotenkin tuo ikään kuin ylikompensoi tuossa minun autossa. Tuon edellisen suoran jäljeen on tiellä piiiitkä tosi loiva vasen jossa minun pitää itse asiassa vängätä oikealle.
Kaupunkinopuksissahan auto toimii ok, samoin mutkatiellä. Sopisi taudinkuvaan... alkaa tulla pikkuholjaa ikävä edellisen mk4:n rattia.
Kaupunkinopuksissahan auto toimii ok, samoin mutkatiellä. Sopisi taudinkuvaan... alkaa tulla pikkuholjaa ikävä edellisen mk4:n rattia.
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Renkaiden kunto ja ikä saattavat aiheuttaa ongelmia jos renkaat on kovin loppusuoralla niin auto saattaa käyttäytyä miten sattuu.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Kun auto ostetaan niin vaatikaa se nelipyöräsuuntaus autoon ennen luovutusta .Karikkoinen polku on autolla ennen kuin se on siellä liikkeen pihassa odottamassa luovutusta .Kauppaa ei jää kiinni tästä pyynnöstä. Noi ohjaukset on tehty liian kevyiksi tunto on hävinnyt monesta autosta kokonaan. Ennen kuin oli normi ohjaustehostimet öljyjen kanssa ne oli melkein parempia ajaa kun vertaa nykyajan sähköisiin tehostimiin. Kun vertaa omaa Mondeota sivutuullessa perheen Volvoon niin kyllä Volvolla ajellen mieluumin. Mahtaako mondeosta poistua se tehostus kun nopeus nousee kuten Ranskan pojan peleissä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Vaihdoin etuakselille mukana tulleet 225/55/17 kitkat ja auton käytös rauhoittui heti. Mitasin vanhojen kesänakkien urasyvyydeksi 5mm eli eihän ne aivan lopussa ole mutta kaippa ne pitää vaihtaa seuraavaksi. Tämä mk5 on kyllä ensimmäinen auto minulla joka ei tiellä kestä kuluneilla renkailla.anon1 kirjoitti:Renkaiden kunto ja ikä saattavat aiheuttaa ongelmia jos renkaat on kovin loppusuoralla niin auto saattaa käyttäytyä miten sattuu.
Alla on siis 235/50/17. Onko havaintoa kannattaako rengasta kaventaa? Onko joku (merkki-)rengas erityisen hyvä tai aivan susi tähän ajoneuvoon?
Mietin myös samalla vanteen vaihtoa 18" lähinnä ulkonäkösyistä. Mutta olen kuullut sellaista juttua että alustan takuu laukeaa jos auton alla on tarvikevanteet - onko se totta? Se ei olisi ollenkaan hyvä juttu tällä hetkellä kun tilanne on kuitenkin hieman epäselvä...
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Ei mulla kyllä käyttäydy tuolla lailla samoilla renkailla.
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Onko kesä ja talvirenkaiden vanteiden ET-lukemat samat?Milo kirjoitti: Vaihdoin etuakselille mukana tulleet 225/55/17 kitkat ja auton käytös rauhoittui heti.
Alla on siis 235/50/17. Onko havaintoa kannattaako rengasta kaventaa? Onko joku (merkki-)rengas erityisen hyvä tai aivan susi tähän ajoneuvoon?
Re: Mondeo mk5 ohjauksen ongelmat
Jep. Molemmissa on samanlaiset alkuperäiset Fordin vanteet, ET55.janti kirjoitti: Onko kesä ja talvirenkaiden vanteiden ET-lukemat samat?
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83