sierran lukkoperä?
niin siis 4wd autoissa käytetään etu/taka vedon suhteen "lukkona" haldexia.
löytyi muuten kitkalukosta hyvä poksautuskuva täältä.
löytyi muuten kitkalukosta hyvä poksautuskuva täältä.
Tuostahan näkee hyvin miten toimii, näyttäisi jotenkin tutulta tuo "kytkinlevy-asetelma", kuin suoraan sutsuki pv:n kytkinpaketti
Näin mietiskelymielessä pystyisiköhän tee-se-itse-koneistaja tekemään tuollaisen lukon, esim jos jostain vaikkapa moposta löytyisi sopivan kokoiset kytkinlevyt, ei tuo niin mahdottomalta näytä jos kerran onnistuu auton laatikon välityksienkin/rattaiden sorvaus/jyrsiminen

Näin mietiskelymielessä pystyisiköhän tee-se-itse-koneistaja tekemään tuollaisen lukon, esim jos jostain vaikkapa moposta löytyisi sopivan kokoiset kytkinlevyt, ei tuo niin mahdottomalta näytä jos kerran onnistuu auton laatikon välityksienkin/rattaiden sorvaus/jyrsiminen
Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan
Itse en ainakaan saa tuosta kuvasta tekemälläkään lukkoa eli ihan tavallinen tasauspyörästö
Tai teeppä silleen että ajat auton silleen sopivasti asfaltin ja jään reunalle siten että toinen takapyörä on asfaltilla ja toinen jäällä, ja siitä lähdet vähän reippaammin liikkeelle niin veikkaan että jään päällä oleva rengas vaan sutii
Itse en ainakaan saa tuosta kuvasta tekemälläkään lukkoa eli ihan tavallinen tasauspyörästö
Tai teeppä silleen että ajat auton silleen sopivasti asfaltin ja jään reunalle siten että toinen takapyörä on asfaltilla ja toinen jäällä, ja siitä lähdet vähän reippaammin liikkeelle niin veikkaan että jään päällä oleva rengas vaan sutii

-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
VesQ kirjoitti:No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan
tota perä ylhäällä hommaa on testattu toinen rengas lähtee pyörimään samaan suuntaan.
ja sillon ko oli perä pöydällä koitettiin pitää kardaanin laipasta kiinni niin ei saanu pyöritettyy käsin vetäreita erisuuntiin
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
Escort mk2 -78
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
ei löyny muutaku päältä päin mutta tästä ei kyllä varmaan saa mitään uutta selville http://photobucket.com/albums/v375/timp ... IM0754.jpg
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
Escort mk2 -78
Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukkoa eikä mitään lukkoon viittaavaakaan
Kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu
Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
Kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu
Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
Viimeksi muokannut VesQ, 18 Helmi 2005 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
- Paikkakunta: Pohojammaa
en usko tohon kiinni leikkaamiseenVesQ kirjoitti:Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukko eikä mitään lukkoon viittaavaakaan, kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu
Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa

mitä lukkoa tyyppiä scorppiohin on saanu optiona

Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
Escort mk2 -78
On muuten ihan pelittävä "lukko". Itse olen testannut mutta en kylläkään anglian perää. On paljon parempi ajaa kun kemppilukko eikä paikaltaan lähtiessä häviä oikeastaan yhtään. Eikä sen tarvii hirveen tiivis olla kun on roiskevoitelu yleensä... Nii ja jos joku kokeilee niin ei kannata pistää mitään kirkasta silikoonia vaan aitoa sikaflexin tavaraa, mitähän se nyt onkaan numeroltaan.WSE kirjoitti:Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
joo. periaatteessa kuin kemppilukko mutta kun tiivistysmassa on joustavaa niin sallii mutkissa pyörien eri nopeudet mutta kun ajetaan suoraan niin estää kuitenken pyörimästä pyöriä eri vauhtia. kuvat kertois taas enemmän ku tuhat sanaa...p3 kirjoitti:mitekäs se nyt siis toimii, liimaa pikkuvetopyörien sisäpinnatyhteen
"lukon" pitävyys riippuu tietenkin kuinka paljon on kilometrejä takana, perän pikku pyörät hakkaavat silikonin lopulta mössöksi.
mutta kunnolla kuivunut uusi "lukko" pitää varmaankin noin 90% että jos esim. toinen pyörä menee täysin jumiin niin moottori sammuu ennenkö "lukko" luistaa.Silikoni menee niin pieniksi "murusiksi" lopulta että se mahtuu menemään rattaiden hampaiden välistä. toi systeemi ei vaan sovi oikeen siviili autoon kun se massa ei kestä siellä perässä kovin montaa kymmentä kilometriä, ehkä jonkun 70km
mutta jääradalle tai vastaavaan on ihan hyvä. jos saisin värkättyä kohta puoliin jonkun näköset kotisivut niin voisin pistää kuvia.
mutta kunnolla kuivunut uusi "lukko" pitää varmaankin noin 90% että jos esim. toinen pyörä menee täysin jumiin niin moottori sammuu ennenkö "lukko" luistaa.Silikoni menee niin pieniksi "murusiksi" lopulta että se mahtuu menemään rattaiden hampaiden välistä. toi systeemi ei vaan sovi oikeen siviili autoon kun se massa ei kestä siellä perässä kovin montaa kymmentä kilometriä, ehkä jonkun 70km
mutta jääradalle tai vastaavaan on ihan hyvä. jos saisin värkättyä kohta puoliin jonkun näköset kotisivut niin voisin pistää kuvia.