sierran lukkoperä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Mulle ei selvinnyt onko viskolukolla ja Haldexilla jotain eroa? kun tuntuis että puhutaan samasta asiasta..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Haldex ??
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin siis 4wd autoissa käytetään etu/taka vedon suhteen "lukkona" haldexia.

löytyi muuten kitkalukosta hyvä poksautuskuva täältä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tuostahan näkee hyvin miten toimii, näyttäisi jotenkin tutulta tuo "kytkinlevy-asetelma", kuin suoraan sutsuki pv:n kytkinpaketti :D

Näin mietiskelymielessä pystyisiköhän tee-se-itse-koneistaja tekemään tuollaisen lukon, esim jos jostain vaikkapa moposta löytyisi sopivan kokoiset kytkinlevyt, ei tuo niin mahdottomalta näytä jos kerran onnistuu auton laatikon välityksienkin/rattaiden sorvaus/jyrsiminen
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eihän se mikään maailman kummallisin temppu ois tehdä. varmaan joku tehnytkin joskus?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

... ja kuinka pitkäikäinen ...
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin eli siis mukailtu viskolukkoa..
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

mikähän lukko tää ny on -90 scorpista kuva 1 lukko 7.5"
kuva 2 lukko 7.5"
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ei kai siinä mitään lukkoa ole.
mistä päättelet että ois lukko :?:
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eihän tuossa lukkoa ole.
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

kyllä muuten on :)

renkaat pyörii samaan suuntaan ko pyörittää toista, jättää yhtä pitkät mustat raidat tiehen
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan

Itse en ainakaan saa tuosta kuvasta tekemälläkään lukkoa eli ihan tavallinen tasauspyörästö

Tai teeppä silleen että ajat auton silleen sopivasti asfaltin ja jään reunalle siten että toinen takapyörä on asfaltilla ja toinen jäällä, ja siitä lähdet vähän reippaammin liikkeelle niin veikkaan että jään päällä oleva rengas vaan sutii :wink:
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

VesQ kirjoitti:No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan


tota perä ylhäällä hommaa on testattu toinen rengas lähtee pyörimään samaan suuntaan.
ja sillon ko oli perä pöydällä koitettiin pitää kardaanin laipasta kiinni niin ei saanu pyöritettyy käsin vetäreita erisuuntiin
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

nuista kuvistahan näkee ihan selvästi että tasauspyörästö on pyöriny, tuo akseli on kyllä vähän paksun näkönen, oisko kuvia muista kulmista :?:
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

p3 kirjoitti:nuista kuvistahan näkee ihan selvästi että tasauspyörästö on pyöriny, tuo akseli on kyllä vähän paksun näkönen, oisko kuvia muista kulmista :?:
muistaakseni ei oo muita kuvia, en oo ihan varma. pitää koittaa kattoa
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

ei löyny muutaku päältä päin mutta tästä ei kyllä varmaan saa mitään uutta selville http://photobucket.com/albums/v375/timp ... IM0754.jpg
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukkoa eikä mitään lukkoon viittaavaakaan

Kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu

Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
Viimeksi muokannut VesQ, 18 Helmi 2005 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

VesQ kirjoitti:Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukko eikä mitään lukkoon viittaavaakaan, kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu

Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
en usko tohon kiinni leikkaamiseen :?

mitä lukkoa tyyppiä scorppiohin on saanu optiona :?:
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

WSE kirjoitti:Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
On muuten ihan pelittävä "lukko". Itse olen testannut mutta en kylläkään anglian perää. On paljon parempi ajaa kun kemppilukko eikä paikaltaan lähtiessä häviä oikeastaan yhtään. Eikä sen tarvii hirveen tiivis olla kun on roiskevoitelu yleensä... Nii ja jos joku kokeilee niin ei kannata pistää mitään kirkasta silikoonia vaan aitoa sikaflexin tavaraa, mitähän se nyt onkaan numeroltaan.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

mitekäs se nyt siis toimii, liimaa pikkuvetopyörien sisäpinnatyhteen :?:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

p3 kirjoitti:mitekäs se nyt siis toimii, liimaa pikkuvetopyörien sisäpinnatyhteen :?:
joo. periaatteessa kuin kemppilukko mutta kun tiivistysmassa on joustavaa niin sallii mutkissa pyörien eri nopeudet mutta kun ajetaan suoraan niin estää kuitenken pyörimästä pyöriä eri vauhtia. kuvat kertois taas enemmän ku tuhat sanaa...
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

no otetaanpa semmonen esimerkki että toinen pyörä jostain syystä jämähtää jumeksukseen ja toinen sitte pyörii 1 kaasupohjassa niin mitä sielä tapahtuu eli miten se silikoni joustaa.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

"lukon" pitävyys riippuu tietenkin kuinka paljon on kilometrejä takana, perän pikku pyörät hakkaavat silikonin lopulta mössöksi.

mutta kunnolla kuivunut uusi "lukko" pitää varmaankin noin 90% että jos esim. toinen pyörä menee täysin jumiin niin moottori sammuu ennenkö "lukko" luistaa.Silikoni menee niin pieniksi "murusiksi" lopulta että se mahtuu menemään rattaiden hampaiden välistä. toi systeemi ei vaan sovi oikeen siviili autoon kun se massa ei kestä siellä perässä kovin montaa kymmentä kilometriä, ehkä jonkun 70km
mutta jääradalle tai vastaavaan on ihan hyvä. jos saisin värkättyä kohta puoliin jonkun näköset kotisivut niin voisin pistää kuvia.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eihän siinä jääradalla ajoa varten ole mitään järkeä, ei kempistä jäällä ole haittaa.
jos koneessa on tehoa niin se silikoni ei kyllä vastaan pane, alkuperäset vetaritkin napsahtelee boorin juuresta poikki hitsi lukolla epätasaisen kitkan antavalla alustalla.
Vastaa Viestiin