Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Eli oireet ovat seuraavat:
Aina toisinaan lämpimänä käynnistettäessä hehkutuksen merkkivalo jää vilkkumaan ja auto on tehottoman oloinen, eli on ilmeisesti siinä nk. limp modessa. Ei tee tätä joka kerta, mutta pikku hiljaa tihenevästi. Ei koskaan kylmänä käynnistettäessä, vaan ainoastaan lämpimänä.
Sen verran olen asiaa jo googletellut, että tuon hehkuvalon villkumisen syyksi on esitetty ainakin polttoainepumpun antautumista, ruiskusuuttimien vuotoa tai jonkinlaista ilmavuotoa. Toisaalta noissa tapauksissa hehkuvalo on alkanut vilkkua kiihdytyksessä. Jos alkaa vilkkua jo käynnistettäessä, niin ilmeisesti ECU:n uudelleenkoodaamista kannattaisi ainakin yrittää? Jossain oltiin nimittäin sitä mieltä, että ruiskusuuttimilla on taipumusta kadottaa dataa tms. Onko raadilla kommentoitavaa?
Ai niin, samoihin aikoihin vian ilmaantumisen kanssa ajotietokone on alkanut näyttää pari-kolme desiä suurempaa kulutusta.
Aina toisinaan lämpimänä käynnistettäessä hehkutuksen merkkivalo jää vilkkumaan ja auto on tehottoman oloinen, eli on ilmeisesti siinä nk. limp modessa. Ei tee tätä joka kerta, mutta pikku hiljaa tihenevästi. Ei koskaan kylmänä käynnistettäessä, vaan ainoastaan lämpimänä.
Sen verran olen asiaa jo googletellut, että tuon hehkuvalon villkumisen syyksi on esitetty ainakin polttoainepumpun antautumista, ruiskusuuttimien vuotoa tai jonkinlaista ilmavuotoa. Toisaalta noissa tapauksissa hehkuvalo on alkanut vilkkua kiihdytyksessä. Jos alkaa vilkkua jo käynnistettäessä, niin ilmeisesti ECU:n uudelleenkoodaamista kannattaisi ainakin yrittää? Jossain oltiin nimittäin sitä mieltä, että ruiskusuuttimilla on taipumusta kadottaa dataa tms. Onko raadilla kommentoitavaa?
Ai niin, samoihin aikoihin vian ilmaantumisen kanssa ajotietokone on alkanut näyttää pari-kolme desiä suurempaa kulutusta.
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Vikakoodin lukuun ensimmäisenä niin ei tarvi arvailla aiva niin paljoa
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Joo, koodit pitää ilman muuta käydä lukemassa, mutta kovin paljon en sen varaan laskisi.saksoboy kirjoitti:Vikakoodin lukuun ensimmäisenä niin ei tarvi arvailla aiva niin paljoa
EDIT: Se auton ajotietokoneen oma test-mode näyttää "dtc none", eli ei vikakoodeja, mutta katsotaan nyt...
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
osaava ohjelmiston käyttäjä oikealla ohjelmistolla osaa katsoa mikä sen hehkuvalon vilkkumisen (vikatilan) aiheuttaa jos vaikka muistiin ei olisi jäänytkään vikakoodia.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Korkeapainepumppu saattaa syöttää metallihiukkasia suuttimille jonka jälkeen ne menevät pilalle. Vaiva on todella yleinen TDCI -Fordeissa.Axe-69 kirjoitti:Eli oireet ovat seuraavat:
Aina toisinaan lämpimänä käynnistettäessä hehkutuksen merkkivalo jää vilkkumaan ja auto on tehottoman oloinen, eli on ilmeisesti siinä nk. limp modessa. Ei tee tätä joka kerta, mutta pikku hiljaa tihenevästi. Ei koskaan kylmänä käynnistettäessä, vaan ainoastaan lämpimänä.
Sen verran olen asiaa jo googletellut, että tuon hehkuvalon villkumisen syyksi on esitetty ainakin polttoainepumpun antautumista, ruiskusuuttimien vuotoa tai jonkinlaista ilmavuotoa. Toisaalta noissa tapauksissa hehkuvalo on alkanut vilkkua kiihdytyksessä. Jos alkaa vilkkua jo käynnistettäessä, niin ilmeisesti ECU:n uudelleenkoodaamista kannattaisi ainakin yrittää? Jossain oltiin nimittäin sitä mieltä, että ruiskusuuttimilla on taipumusta kadottaa dataa tms. Onko raadilla kommentoitavaa?
Ai niin, samoihin aikoihin vian ilmaantumisen kanssa ajotietokone on alkanut näyttää pari-kolme desiä suurempaa kulutusta.
Fordin suositus on uudet suuttimet suutinputket, korkeapainepumppu railiputki ja polttoainesäiliö.
Asiaa voi tutkia irroittamalla polttoainesuodattimen ja kaatamalla sisällön puhtaaseen astiin jonkä jälkeen magneetilla kokeilee onko metallia joukossa. Jos on runsaasti, on vika todennäköisesti korkeapainepumpun vikaantuminen.
Toki testerillä näkee kp-pumpun paineet joista voi päätellä vian lähdettä.
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Jos kiihdyttäessä tekee vilkuttamista niin veikkaisin ahtopuolen ilmavuotoa. Eli ekana välijäähyltä EGR:lle tulevaa putkea tutkimaan...
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Ihanan halvaksi tulisi tuo Fordin suosituksen mukaan toimiminen...Mk2Cortina kirjoitti: Korkeapainepumppu saattaa syöttää metallihiukkasia suuttimille jonka jälkeen ne menevät pilalle. Vaiva on todella yleinen TDCI -Fordeissa.
Fordin suositus on uudet suuttimet suutinputket, korkeapainepumppu railiputki ja polttoainesäiliö.
Asiaa voi tutkia irroittamalla polttoainesuodattimen ja kaatamalla sisällön puhtaaseen astiin jonkä jälkeen magneetilla kokeilee onko metallia joukossa. Jos on runsaasti, on vika todennäköisesti korkeapainepumpun vikaantuminen.
Toki testerillä näkee kp-pumpun paineet joista voi päätellä vian lähdettä.

Itse olen kuitenkin edelleen siinä uskossa, että kyse on jostain muusta kuin tuosta kp-pumpusta. Jotenkin tuntuisi, että tuon pumpun tapauksessa vika ilmenisi lähinnä kiihdytyksessä, kun pumppu syöttää tavaraa reilummin. Nythän tuo vika ilmenee pelkästään lämpimänä käynnistettäessä ja silloinkin satunnaisesti.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Toiveita on suuttimen vikaantumisesta jos se laskee painetta läpi. Toisaalta se voi tehdä sen siksi että metallihippuja tulee kp-pumpulta. Suodattimen vaihto ja vanhan tarkistus metallin varalta halpa konsti ja suuntaa-antava.Axe-69 kirjoitti: Ihanan halvaksi tulisi tuo Fordin suosituksen mukaan toimiminen...![]()
Itse olen kuitenkin edelleen siinä uskossa, että kyse on jostain muusta kuin tuosta kp-pumpusta. Jotenkin tuntuisi, että tuon pumpun tapauksessa vika ilmenisi lähinnä kiihdytyksessä, kun pumppu syöttää tavaraa reilummin. Nythän tuo vika ilmenee pelkästään lämpimänä käynnistettäessä ja silloinkin satunnaisesti.
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Paras vaihtoehto on että laitetaan tietokone kiinni ja livedataa pihalle silloin kun vikatila tulee päälle niin saadaan aika hyvä lähtökohta mistä vikaa kannattaa ettiä.
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Hei, Onko ongelmaan löytynyt korjausta, itsellä sama kuumakäynnistys sytyttää, hehkuvalon
ja mene vikatilaan, seuraava kylmäkäynnistys ja toimii taas. Ei vikakoodeja ? ei vaikuta pumppu kauta suutinvialta

ja mene vikatilaan, seuraava kylmäkäynnistys ja toimii taas. Ei vikakoodeja ? ei vaikuta pumppu kauta suutinvialta
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Asia ei ole vielä korjaantunut, mutta vikakoodi viittaa muuntuvasiipisen turbon ohjausvikaan. Ohivuotomittauskin tehtiin ja tulokset olivat näin paljon ajetulle (370tkm) ihan ok. Eli syynä on joko ahtimen siipien sähköisen ohjauskortin vikaantuminen tai itse ahtimen nokeentuminen niin paljon, että siivet jumittavat. Ajattelin kokeilla ensi alkuun turbon puhdistamista joko MrMusclella tai sitten ihan siihen tarkoitetulla aineella. Jos ei auta, niin sitten tuo ohjainkortti uusintaan, briteistä noin £100.Ilmo kirjoitti:Hei, Onko ongelmaan löytynyt korjausta, itsellä sama kuumakäynnistys sytyttää, hehkuvalon![]()
ja mene vikatilaan, seuraava kylmäkäynnistys ja toimii taas. Ei vikakoodeja ? ei vaikuta pumppu kauta suutinvialta
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Täällä myös samaa vikaa joka ilmeni tänä aamuna kun olin lähdössä töihin. Aikasemmin toimi normaalisti ja kun päivän oli käyttämättömänä pihassa, niin aamulla virrat päälle hehkunvalo vilkkuu... odotin vähän aikaa auto käyntiin ja käy normaalisti, mutta hehkunmerkkivalo vilkkuu ja vedot poissa. Viikkoa aikasemmin vaihdoin ahtoputken sen imusarjaan päin tulevan ysikymppi mutkan. Edellisen omistajan mukaan suuttimet on huollettu 40 tkm sitten. Oisko hyviä vinkkejä mistä vikaa kannattas ruveta etsimään? Siis valo vilkkui jo kun virrat käänsi päälle? Mielestäni myös luistonesto ym muut valot paloivat mittaristossa tavallista pitempään.
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
nyt auto oli päivän pihassa ja vika hävinnyt itsestään ja toimii normaalisti. mikä lie tämmöistä sitten aiheuttaa. toivotaan että ei vika uusi!
Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Tai sitten se uusii pikku hiljaa tihenevästi, kuten minulla teki. Turbon puhdistuksella (MrMusclella) ei ollut vaikutusta asiaan, nyt ohjausboksi Saksassa tarkastettavana/korjattavana.Nippe88 kirjoitti:nyt auto oli päivän pihassa ja vika hävinnyt itsestään ja toimii normaalisti. mikä lie tämmöistä sitten aiheuttaa. toivotaan että ei vika uusi!

Aika mielenkiintoinen ajettava tuo auto ilman sitä ohjausboksia. Kiihtyvyys 0-100 km/h on jotain minuutin luokkaa ja ylämäessä vauhti hiipuu jonnekin 80 km/h nurkille.

Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Näihin korjauksiin suhtautuisin varauksella.. Itsellä tuli saksasta korjauksesta aikanaan säätölaite, ja sähkömoottori oli juotettu väärin päin..Axe-69 kirjoitti: Tai sitten se uusii pikku hiljaa tihenevästi, kuten minulla teki. Turbon puhdistuksella (MrMusclella) ei ollut vaikutusta asiaan, nyt ohjausboksi Saksassa tarkastettavana/korjattavana.![]()
Aika mielenkiintoinen ajettava tuo auto ilman sitä ohjausboksia. Kiihtyvyys 0-100 km/h on jotain minuutin luokkaa ja ylämäessä vauhti hiipuu jonnekin 80 km/h nurkille.
Taistelin parikin kertaa kyseisen ohjauslaitteen kanssa, yksi romukin taisi jäädä tuonne varaston hyllyyn. Sain viimeisellä kerralla kahdesta tehtyä yhden toimivan.
Monenlaista jälkeä tuli nähtyä.
Ajoin aikanaan ensimmäisenä kun auton ostin, Riikaan tuollain hehkuvalo vilkkuen ja ahtamatta. 5.2 oli kulutus tankkauksista, alin ikinä, mutta tuskaa oli

Re: Mondeo mk3 tdci hehkutuksen merkkivalo vilkkuu
Tämä oli ainakin toimiva korjaus. Turbo Bauerille 5/5 sekä viestinnästä että itse korjauksesta.bluri kirjoitti: Näihin korjauksiin suhtautuisin varauksella.. Itsellä tuli saksasta korjauksesta aikanaan säätölaite, ja sähkömoottori oli juotettu väärin päin..
Taistelin parikin kertaa kyseisen ohjauslaitteen kanssa, yksi romukin taisi jäädä tuonne varaston hyllyyn. Sain viimeisellä kerralla kahdesta tehtyä yhden toimivan.
Monenlaista jälkeä tuli nähtyä.

-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 13 Touko 2019 18:41