kulutus pomppasi! ohc 2.0

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

kulutus pomppasi! ohc 2.0

Viesti Kirjoittaja tjh »

siis, 2.0 ohc, -86, ei viriosia,
yhtäkkiä kiskoo 10 ja siitä ylöspäin litraa sadalla, tähän asti n. 8-9.
samaten tehot tuntuu laskeneen 80 kympin nopeusta ylöspäin,
ilman putsari jo kokeiltu.
samaten myös sammuu liian helposti, joka valoissa saa startata mutta sitten taas ajaa ihan normaalisti,
huomasin myös että kun tein voimakasta moottori jarrutusta niin pakoputkessa taisi kuulua sellaista pientä pauketta...
tulpat, sytkä vai pakoputki tukossa?

tässä tilipäivää odotellessa jos joku ehtisi kertoa mihin taas sijoittaisi.

älkää vain sanoko että pakoventtiili... sitten menisi hermot...ellei ole koko venttiilisysteemiä jollain valmiiksi halvalla......plug'n'play :)
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Tota eikös toi pauke siellä putkessa viittaa nyt siihen et sytkässä ois jotain häikkää. :roll:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

voise olla myös rikkaan seoksen merkki, jos vaikka neulaventtiili uittaa?
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

kulutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Pakokaasu analyysi kertoisi paljon! Co korkea->saa liikaa polttoainetta(kaasutin). HC korkea->ei polta kaikkea polttoainetta(venttiilit/sytytys).
Tulis mieleen alpainevuoto. Kysehä no 2-kurkku Weber kaasarista?
Kaikki letkut käytävä läpi (myös huohotin imusajan alla).
Hyvin tyypillinen vika on myös että kaasutin on löysällä.

Jos olisi vanhempi 2.0 (taunus) Kaasuttimesta kannattaisi tarkistaa seraavat asiat.
- Kohokammion pohjalla oleva voimaventtiili+sen alipaine kalvo kannessa
- purkaussuuttimien tiukkuus kurkuissa
- Läppäakselien väljyys
- kaasuttimen kiinnitys
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

kulutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Ai niin vilkaseppas toimiiko sulla imuilman esilämmitys(se putki joka tilee pakosarjalta ilmanputsarille) Ja sen alipaineella tolmiva ilmanohjain.

Eli jäätyykö kaasutin? Voi nimittäin tehdä sen vaikka olisi +10c
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

kiitos

Viesti Kirjoittaja tjh »

joo kaksi kurkkuinen, toisessa kurkussa sähköinen ryyppy=toimii vielä

tutkailin noita alipaine letkuja jo, mutta ei näkynyt mitään isompaa ainakaan.
Onko miten järkevää sellaine että suihkuttelee käynnistys apua imusarjan osiin? Räjähtääkö käsiin koko vehje? Vai onko tämä vain niitä tuning tarinoita vuodon etsintään?

Sytkän vois kyllä huomenna tarkistuttaa, toiv. se olis vain se....

Onko se iso alumiini laatikko jossa on jotain älyä ja jonne menee alipaine letkukanssa usein rikki? vai onko kukaan joutunut vaihtamaan?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

en suihkuttelis ainakaan ite crc:tä vahvempaa...
ei sieltä mitään junia t...
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

osaksi selvis...

Viesti Kirjoittaja tjh »

- irrotin alumiini kotelosta tulevan letkun ja se oli täynnä öljyä...
(ei olisi tullut mieleen ellei paikallinen huoltoliike olisi neuvonut)

- virran jakaja hapettunut/tosi kulunut
raaputin enimmät kupari hapettumat pois

- iskin uuden bensan suodattimen vaikka vanha näytti vain vähän tummuneelta

=> Lenkille ja joka risteyksessä vapaalle (6-kertaa), kerran vain enää sammui kun aamulla vielä sammui joka risteykseen

Uusitaan nyt sitten vielä koko jakajan kansi ja tulpat johtoineen

kertoivat korjaamolla vielä vinkkinä että sama onko liian laiha (vaikka ilmavuodon takia) tai liian paksu seos, se tekee samat : lisää kulutusta,
ja nykyistä kaasutinta ei kannata säätää.

Käskivät etsiä joko korvaus kaasutinta tai sitä alumiini möykkyä käytettynä ellei noi perus osat auta....
hintaa kertyy silti yhteensä kivasti kun kaikki täytyy kokeilla...

:roll:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Multa löytyy nurkista sit 2 isoboxia, jos tarviit...
kuten myös kyseinen kaasari malli.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Siihen vuodonetsintään, onhan niitä vuodonetsimis spraytäkin mutta siihen kelpaa esim, jarru ja kytkinosien puhdistusspray, eli auto käyntiin tyhjäkäynnille ja tuolla suihkuttelet joka kohtaan josta vois kuvitella vuotavan ja silloin kun osuu sellasseen kohtaan joka vuotaa, niin kyllä huomaat auton käynnistä sen, elikkä nostaa kierroksia vähäksi aikaa = siksi aikaa kun to aine tilkitsee sen raon :wink:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yleensä toimii niin että nostaa kierrosta kun saa äkäsempää ainetta? :shock:
Ihan huoletta voi sumutella vaikka starttispreitä, ei kone lentoon lähde! :roll:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Monteonisti kirjoitti:Yleensä toimii niin että nostaa kierrosta kun saa äkäsempää ainetta? :shock:
näin se kyllä minustakin on. ELi tuolla konstin huomaa jos vaikka imusarjan tiiviste vuotaa.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Jaakko85 kirjoitti: näin se kyllä minustakin on. ELi tuolla konstin huomaa jos vaikka imusarjan tiiviste vuotaa.
Noh, joka tapauksessa nostaa kierroksia :lol: :lol:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Sen verran vaan kattoo että jos jotain tujumpaa ainetta (starttipilotit, jarrusprayt yms) niin ei sinne kuumimpiin paikkoihin kuten pakosarjan läheisyyteen suihki sitä, tahtoo olla melko tulenarkaa tavaraa. Imupuolelle yms voi rauhassa suihkia

Jos jakajassa älyttömästi väljää niin voisi hyvin tehdä, ja paukuttelu vähän viittaisi myöhäiseen

Niin ja muuten onko kärjetön ja kärjellinen jakaja, jos kärjellinen niin putsaa kärjet hyvin ja väliä ohjearvoon tai isommaksi

Ja samalla kun jakaja on auki niin se alipainesäädin (jos on) niin ottaa kaasarin päästä letkun irti ja imee siitä letkusta ja katsoo samalla että jakajan sisällä se "säätölevy" liikkuu kunnolla

Kannattaa vielä varmistaa että ryyppy ei vaikuta asiaan lukitsemalla se jollakin auki asentoon
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

eikai sierroissa mitään kärellisiä syttyvehkeitä oo koskaan ollutkaan.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Voi olla että ei, mutta niihinkin törmännyt joskus, taunuksesta tai jostain varmaan vaihdettu

Tuli vaan mielee että liian pieni kärkiväli tekee myös juuri samaa
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Voi olla että ei, mutta niihinkin törmännyt joskus, taunuksesta tai jostain varmaan vaihdettu

Tuli vaan mielee että liian pieni kärkiväli tekee myös juuri samaa
Joo, en ajatellut tuota, että se olisi voitu ottaa esim tanarista se kone.
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

lisää osia

Viesti Kirjoittaja tjh »

joo, vieläkin kun jarrutan moottorilla, kuulee että siellä pakoputkessa vähän poksahtelee, osia on vaihdeltu taas lisää, kiva oli käydä hesassa kun laitoin kokeeksi vapaalle suoralla tiellä niin välittömästi sammui ja startti ei inahtanutkaan taas lämpöisenä.
liekkö siinä sitten kanssa vikaa, vai jumittaako liian kuuma kone sen aina.

kukaan ikinä avannu sitä ohjausboksia ja :twisted: korjannut sitä itse?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

vaihdappa startin herätejohto uuteen..
mulla on ollu kolmessa taunuksessa ainakin sama,ettei käy vapaalla ja jostain käsittämättömästä syystä se on tuon vaihdon jälken pysyny käynnissä... :roll:
ei sieltä mitään junia t...
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

hmm

Viesti Kirjoittaja tjh »

kokeillaan tuotakin vielä tänään,
entä se sytytyksen säätö?
Miten se säädetään....

Kokeilin irrottaa sen imusarjaan menevän ennakkoa ohjaavan alipaineletkun ja teippasin päät umpeen => ei niin mitään vaikutusta => ennakko ei muutu vaikka sen on kiinnikin?

ei näy tavallista "pantaa" tossa,

se jakaja on siis Ylöspäin.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

jos ei mitään tapahdu alipaineletkusta niin sitten on jakajassa vähän ruostetta..kun ottaa jakajan kannen irti ja imaisee siitä letkusta niin
pitäis olla aavistuksen liikkuvaa osaa näkyvissä..
ja sytkää säädetään vähän kun löysää jakajan juuresta pultin jolloin jakajaa pääsee liikuttamaan...mutta jos ei oo kokemusta niin kaveri olis ehkä hyvä..
tosin jos merkkaat jollain kohdan niin saat ainakin samaan paikkaan takaisin..
ei sieltä mitään junia t...
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

ei sittenkään

Viesti Kirjoittaja tjh »

luulin jo että tuli kuntoon :?
"sain" pari boksia, kiitoksia vain. mutta..., toinen ei muuttanut mitään,
toinen auttoi että nyt pysyy käynnissä :) ja käynti kyllä kuulostaa paremmalta.

TOSIN, välillä sammuu, ei kyllä heti jokakerta kun kytkimen painaa.

Mutta se kulutus... yli 10 litraa matka-ajossa.. (tuli tehtyä n.800km lenkki) ja 80 alueella ei puhettakaan että nelosella, vaan kolmosella pakko vetää.
Yli 80km/h ei aiheuta mitään ongelmia, ykösellä alottaa kiihdyttämisen liikenteen sekaan ja vetää vaihteet aina loppuun asti ja lopulta voi 120km/h ajaa ihan normaalisti, mutta 80 vauhtiin kun piti hiljentää niin auto nykii/täristää/ tuntuu löytäneen heikoimman tehoalueen.(tehokäyrä kääntynyt nurinpäin?)
- Ei imuvuotoja, puolipurkkia CRC:tä jarrujen alipaineletkuja myöten ja ei vaikutusta
Vaihdettu ilmanvaikutusta:
- Bensansuodatin
- Ilmansuodatin
- Tulpat (aidot motrocraftit)
- Jakajankansi+pyörijä
- Kaasuttimeen 4kpl suuttimia, (ne ilman putsarista näkyvät)

Tarkastettu ja toimii:
- Kaasuttimen maadoitus
- Kaasuläpän askelmoottori
- Akun maajohdot (varmuuden vuoksi 2kpl, toinen suoraan moottorinkylkeen, toinen auton runkoon)
- Sähköryyppy, menee pois päältä
- Ilman putsarin ilman säätö (lämmin/kylmä -asennot toimii)

Eivät voine olla rikki searhcia ja google apuna käyttäen:
- Hall anturi => koko moottori ei käynnistyisi
- Puola => sama juttu
- Venttiilit => pitäisi paukahdella kai koko ajan jommassa kummassa päässä


Taidan pistää myyntiin/romuttaa :roll:
taitaa pian ainakin itsellä vinkit ja kiinnostus loppua fordin kohdalla tähän.... varsinkin kun työmatka kasvaa yli 100km/sivu
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: osaksi selvis...

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tjh kirjoitti:- irrotin alumiini kotelosta tulevan letkun ja se oli täynnä öljyä...
(ei olisi tullut mieleen ellei paikallinen huoltoliike olisi neuvonut) :roll:

jos sussa on nikkarin vikaa niin avaa se boxi ja puhdista se venttiilikin missä se letku on kiinni.

se letku on muuten aina täynnä öljyä vanhemmissa vehkeissä. pitää muistaa putsata aika usein (aika jännä juttu, nimittäin kyseessähän on alipaineletku)
Focus 1.0 edition a6 2017
tjh
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Huhti 2005 14:52
Paikkakunta: forssa

on putsattu

Viesti Kirjoittaja tjh »

letku valututettu öljystä,
avasin yhden boksin jonka tuntui rikkinäisimmältä,
alipaine anturihan on semmosen silikoni "mössön" sisällä
oleva pieni piiri, vieressä uunioskillaattori ym....

ei siinäkään kyllä ollut öljyä juuri letkussa/anturin päällä.
Sen silikonin huvikseni otin pois minkä pystyi.....
toiv. piri ei ole turhan herkkä, kai sitä vois kokeilla kiinni vielä uudestaan...

kokeilin myös crc:tä tuon letkun koko matkalle, ei imaissut moottoriin.

- samaten höyrynerotin on ohitettu.
bensa menee suoraan pumpulta suodattimen läpi kaasuttimeen,
kaasuttimessa ei pitäisi olla roskia, vanha suodatin oli paikallaan kun viat alkoi, eikä liian vanhan näköinenkään vielä, pistin silti uuden.

miten olisi koko sytytys puolen uusinta....huokaus...
jakajahan on kiinteä, ei sitä pysty kuin irrottamaan, ei mitään säätöä,
ja jokin toinen kaasutin, .... ei taida olla järkeä kun niitten hinnalla saa jo auton.... esim. pelkkä korvaus kaasutin n. 400 eur. ja ei mitään takuuta
että se edes vaikuttaisi mitenkään....
itse epäilisin eniten pakoputkea, (mistä lie otettu vanhat pöntöt ja hitsattu kiinni putkeen), mutta jokin pieni ääni sanoo että ei se voi niin tukkoinen olla ja silloin luulisi 120km/H tuottavan isompia ongelmia kuin 80km/h?
samalla vaihteella.
Avatar
tapola
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tapola »

Tuossa jo mainitsit aiemmin että sytytysennakkoa säätävä alipaineletku (imusarjaan) ei vaikuta, joko sen korjasit? Isäukolla oli Saabissa aikoinaan juuri tuo vika, eli kalvo puhki tuolta alipaineletkun jakajan päästä. Oireet sopii hyvin.

Edit: ja pidemmän päälle sitten menee venttiilit solmuun... Saabissa ainakin.

Tapola
Vastaa Viestiin