OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Avaan vanhalle autolle uuden aiheen Auto se Sierra jälkiasennus 2.0 OHC Efi koneella. Koneeseen tehty remontteja aikanaan 1500 eurolla, uudet m-renkaat, laakerit, hoonattu pytyt ja hiottu kampiakseli sekä oikastu lohkotaso, kun koneremontti tehtiin. Kantena 1,6 taunuksen hattu, Bf134 nokalla. Siinä ne tärkeimmät. Nykimsen vuoksi avasin koneen yläkerrasta vuosi sitten ja pytyt näyttäivät kaikki olevan yhtä hyvässä kunnossa, ja vaihdoin kuitenkin samalla kansipahvin+uudet pultit sekä jakopään rojut.
Tällä hetkellä ongelma että kun avaa tyhjäkäynniltä kaasun äkkiä niin kierrokset ei nouse heti vaan sellainen sekunnin viive, mitä ei ennen ollut, jonka jälkeen alkaa ottaa kierroksia, kuitenkin vetoja on siinä määrin että sutii kiihdytyksessä hiekalla ihan kaasusta ja vetää rajoittajaan saakka sen mitä pihatiellä pystynyt testaamaan. Toinen ongelma, josta olen sitäkin huolestuneempi, on huohotus koneen lämmettyä eli öljykorkin lähdöstä tulee bensanhajuista höyryä/utua aika lailla. Ja lämmettyään käy kyllä omin voimin tyhjää suht. tasasesti.
Todettuja juttuja:
-kone ei tupruta sinistä ja pakokaasu on oikeastaan väritöntä
-ei tee kuplintaa paisariin
-ei syö öljyä eikä sekoita nesteitä
-seos Innovaten laajakaistan mukaan tyhjäkäynnillä 13 hujakoilla ja vedossa 12 kieppeillä eli bensaa saa
-perusennakko 10 ast. ettei naulaa ainakaan
-kone ei kalise eikä ääntele mekaanisesti oudosti
-öljypaineet samat kuin kokoajan olleet eli hyvät ja voitelu pelaa
Mistä tässä enää etsisi vikaa, joka selittäisi esim. tuon voimakkaan huohotuksen? Autolla ei ole ajettu pitkää matkaa sitten 2015 vaan nököttänyt pihalla melkein pari vuotta ja satunnaisesti käytelty ja siirretty pihamaalla.
EDIT: Otsikkoa muokkasin hieman
Tällä hetkellä ongelma että kun avaa tyhjäkäynniltä kaasun äkkiä niin kierrokset ei nouse heti vaan sellainen sekunnin viive, mitä ei ennen ollut, jonka jälkeen alkaa ottaa kierroksia, kuitenkin vetoja on siinä määrin että sutii kiihdytyksessä hiekalla ihan kaasusta ja vetää rajoittajaan saakka sen mitä pihatiellä pystynyt testaamaan. Toinen ongelma, josta olen sitäkin huolestuneempi, on huohotus koneen lämmettyä eli öljykorkin lähdöstä tulee bensanhajuista höyryä/utua aika lailla. Ja lämmettyään käy kyllä omin voimin tyhjää suht. tasasesti.
Todettuja juttuja:
-kone ei tupruta sinistä ja pakokaasu on oikeastaan väritöntä
-ei tee kuplintaa paisariin
-ei syö öljyä eikä sekoita nesteitä
-seos Innovaten laajakaistan mukaan tyhjäkäynnillä 13 hujakoilla ja vedossa 12 kieppeillä eli bensaa saa
-perusennakko 10 ast. ettei naulaa ainakaan
-kone ei kalise eikä ääntele mekaanisesti oudosti
-öljypaineet samat kuin kokoajan olleet eli hyvät ja voitelu pelaa
Mistä tässä enää etsisi vikaa, joka selittäisi esim. tuon voimakkaan huohotuksen? Autolla ei ole ajettu pitkää matkaa sitten 2015 vaan nököttänyt pihalla melkein pari vuotta ja satunnaisesti käytelty ja siirretty pihamaalla.
EDIT: Otsikkoa muokkasin hieman
Viimeksi muokannut duckworth, 25 Heinä 2017 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa voimkkaasti ja vastaa kaasuun viiveellä
Mittaas puristuspaineet, jos mahdollista niin ohivuodot.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: OHC Efi huohottaa voimkkaasti ja vastaa kaasuun viiveellä
Puristuksia mittailtu ja kaikki "perus jutut" käyty läpi, toivon mukaan huomioit nämä kohdat?NiceMan kirjoitti:Mittaas puristuspaineet, jos mahdollista niin ohivuodot.
duckworth kirjoitti: Nykimsen vuoksi avasin koneen yläkerrasta vuosi sitten ja pytyt näyttäivät kaikki olevan yhtä hyvässä kunnossa, ja vaihdoin kuitenkin samalla kansipahvin+uudet pultit sekä jakopään rojut.
duckworth kirjoitti: Todettuja juttuja:
-kone ei tupruta sinistä ja pakokaasu on oikeastaan väritöntä
-ei tee kuplintaa paisariin
-ei syö öljyä eikä sekoita nesteitä
-seos Innovaten laajakaistan mukaan tyhjäkäynnillä 13 hujakoilla ja vedossa 12 kieppeillä eli bensaa saa
-perusennakko 10 ast. ettei naulaa ainakaan
-kone ei kalise eikä ääntele mekaanisesti oudosti
-öljypaineet samat kuin kokoajan olleet eli hyvät ja voitelu pelaa
Lähinnä haluaisin vinkkejä mitä multa on voinut jäädä vielä huomaamatta?
Täyteen koneremonttiin en nyt aio ryhtyä, kun tarkoitus olisi saada auto vaan ajoon pienellä vaivalla, mulla on toinen Sierra hoitamassa sitä "the harrasteauton" roolia...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa voimkkaasti ja vastaa kaasuun viiveellä
Ok, ei ollut mainittu että mitattu, silmällä katsomalla ei vuotoja nää.Puristuksia mittailtu ja kaikki "perus jutut" käyty läpi, toivon mukaan huomioit nämä kohdat?
Paljonko oli puristepaineet ? Entä ohivuoto?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ohivuotmittausta en oikein kotiikonstein voi tehdä, ja puristus paineet oli alimmillaankin tehtaan arvojen rajoissa, mutta.. uskoisin että joku varmaan osaa jotain sanoa ihan tuon aloitusviestin perusteella, jossa aika pitkältä kerrottu oireista ja siitä missä ei ole oireita.
Koneen täyteen remonttiin tai alakerran purkuun ei nyt ole mahdollisuutta, ja kannen olen jo kerran käyttänyt irti, kun näitä aletaan kuitenkin ehdottamaan. Onko jotain muita syitä oireille eli viiveeseen kaasun vastaamisessa ja hieman lisääntyneeseen huohotukseen?
Kun mun järkeen ei oikein mahdu haljennut mäntä tai rengasvika, kun auto on noin miedosti viritetty, eikä mitään mekaanisia ääniä kuulu, eikä savu ole yhtään sinistä ja käy tasaisesti kakomatta tyhjää lämmettyään, vaikka tk-venttiili pois käytöstä. Ja sekin vielä että kun auto jäi seisontaan toukokuussa 2015 niin ongelma alkoi käyttöön otossa pari kuukautta myöhemmin, ei kai männätkään nyt auton seisoessa halkeile tai venttiilit pala auton nököttäessa pihalla käyttämättömänä....
Ja kone käy yhä kaikilla pytyillä.
Koneen täyteen remonttiin tai alakerran purkuun ei nyt ole mahdollisuutta, ja kannen olen jo kerran käyttänyt irti, kun näitä aletaan kuitenkin ehdottamaan. Onko jotain muita syitä oireille eli viiveeseen kaasun vastaamisessa ja hieman lisääntyneeseen huohotukseen?
Kun mun järkeen ei oikein mahdu haljennut mäntä tai rengasvika, kun auto on noin miedosti viritetty, eikä mitään mekaanisia ääniä kuulu, eikä savu ole yhtään sinistä ja käy tasaisesti kakomatta tyhjää lämmettyään, vaikka tk-venttiili pois käytöstä. Ja sekin vielä että kun auto jäi seisontaan toukokuussa 2015 niin ongelma alkoi käyttöön otossa pari kuukautta myöhemmin, ei kai männätkään nyt auton seisoessa halkeile tai venttiilit pala auton nököttäessa pihalla käyttämättömänä....
Ja kone käy yhä kaikilla pytyillä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Eikös sieltä tallin hyllystä voi ottaa sen kaasarin ja laittaa takaisin..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ei voi, kun oon jo myyny kyseisen kaasarin imusarjoineen yhden opiskelija kaverin taunukseen 5 vuotta sittentursas kirjoitti:Eikös sieltä tallin hyllystä voi ottaa sen kaasarin ja laittaa takaisin..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ootko TPS:n tarkistanut, että on vielä älyssään?
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
TPS- anturilta on vaan käytelly töpseliä irti, mutta en ole mitannu ohmeja. Millaisia lukemat kuuluu tarkalleen olla kaasu kiinni ja auki?country sedan kirjoitti:Ootko TPS:n tarkistanut, että on vielä älyssään?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Mittasin ton potikan, vastus muuttuu tasasesti kun kaasua avaa, joten se kai kunnossa.
Säädin sitten massamittarin jousta yhden hampaan vastapäivään = rikkaammalle ja vastaa paremmin kaasuun ja seoskin näkyy olevan 13 tyhjäkäynnillä joka säädetty siis suoraan läpästä 1000 hujakoille.
Tuo puristusmittaus on jännä, kun täysin kylmänä ykköspytty antaa 10,8 bar ja kun kone on käynyt vain pari minuuttia ja tein uuden mittauksen oli lukena jo lähemmäs 12 bar eli tulisi varmaan se 14 bar jos käyttäisi lämpimäksi asti.
Muistan kun koneistaja joka lohkon hoonasi sanoi että juuri tohon ykköseen jäi rappua jota ei täysin saanu pois, joten se ehkä selittää kylmänä muita pyttyjä pienemmän paineen?
Säädin sitten massamittarin jousta yhden hampaan vastapäivään = rikkaammalle ja vastaa paremmin kaasuun ja seoskin näkyy olevan 13 tyhjäkäynnillä joka säädetty siis suoraan läpästä 1000 hujakoille.
Tuo puristusmittaus on jännä, kun täysin kylmänä ykköspytty antaa 10,8 bar ja kun kone on käynyt vain pari minuuttia ja tein uuden mittauksen oli lukena jo lähemmäs 12 bar eli tulisi varmaan se 14 bar jos käyttäisi lämpimäksi asti.
Muistan kun koneistaja joka lohkon hoonasi sanoi että juuri tohon ykköseen jäi rappua jota ei täysin saanu pois, joten se ehkä selittää kylmänä muita pyttyjä pienemmän paineen?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Oman ohc kun mittasin josku niin antoi melkein 15bar puristuspaineen kylmänä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Vai niin teki.NiceMan kirjoitti:Oman ohc kun mittasin josku niin antoi melkein 15bar puristuspaineen kylmänä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Koitas laittaa sinne ykköseen vähä öljyä, jos nousee paine sitten tasalle muiden kanssa niin renkaiden ohi menee.
Kun se auto on pääasiassa vain seissy pari vuotta, niin nuo vaivat voi kadota kun tankkaat tuoretta bensaa tankkiin ja ihan vaan ajelet sillä niin ruiskun osat ja männät+renkaat saa vähä liikettä. Kunhan seokset pysyy aisoissa.
Voit ny kuitenkin virranjakajaan luurata että onko sielä kaikki ok.
Kun se auto on pääasiassa vain seissy pari vuotta, niin nuo vaivat voi kadota kun tankkaat tuoretta bensaa tankkiin ja ihan vaan ajelet sillä niin ruiskun osat ja männät+renkaat saa vähä liikettä. Kunhan seokset pysyy aisoissa.
Voit ny kuitenkin virranjakajaan luurata että onko sielä kaikki ok.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ohivuotoa minäkin veikkaisin. Se ykköspytyn pykälä on merkki siitä, että alakerta on ollut varsin kulunut ja ehkä se ykköspytty ei ole enää täysin pyöreä? Toinen skenaario on se, että pykälä on rikkonut uuden renkaan ja nyt se vuotaa osan painetta siitä kampikammioon.
Ohivuotomittaus on se työkalu jolla tuo selviää ilman purkua mutta tuolla öljykikalla saat hyvän etiäisen. Jos puristupaineet kasvaa öljyn lisäämisen jälkeen, niin alakerta on horo. Ei siinä sen kummempaa, poraus ja ylikoon männät - ymmärrän, ettei tämä kiinnosta, kun koneeseen on jo laitettu aika lailla rahaa kiinni. Jos jatkat ajamista tuolleen, niin varmasti saat porauttaa koneen seuraavalla kierroksella. Budjettiratkaisu voisi olla hommata vaihtolohko ja kasata alakerta ylikokoon ja sitten siirtää nykyisen koneen kunnossa olevat osat siihen (kampura, kansi ja apulaitteet).
Ohivuotomittaus on se työkalu jolla tuo selviää ilman purkua mutta tuolla öljykikalla saat hyvän etiäisen. Jos puristupaineet kasvaa öljyn lisäämisen jälkeen, niin alakerta on horo. Ei siinä sen kummempaa, poraus ja ylikoon männät - ymmärrän, ettei tämä kiinnosta, kun koneeseen on jo laitettu aika lailla rahaa kiinni. Jos jatkat ajamista tuolleen, niin varmasti saat porauttaa koneen seuraavalla kierroksella. Budjettiratkaisu voisi olla hommata vaihtolohko ja kasata alakerta ylikokoon ja sitten siirtää nykyisen koneen kunnossa olevat osat siihen (kampura, kansi ja apulaitteet).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ihmettelet vieläkin että huohottaa... Emax antoi hyvän vinkin testata öljyllä, jos paine nousee niin vika männän ja sylinteriseinän välissä...duckworth kirjoitti: Vai niin teki.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Nimim. emax sanoi selvästi että vuoto on sylinterin seinämän välissä silloin kun öljyllä paine-ero tasoittuu muihin pyttyihin nähden. Mulla se öljytesti nosti painetta vain 1 barilla ja samoin teki muissa pytyissä, erot eivät siis tasaantuneet öljyllisessä testissä.NiceMan kirjoitti: Ihmettelet vieläkin että huohottaa... Emax antoi hyvän vinkin testata öljyllä, jos paine nousee niin vika männän ja sylinteriseinän välissä...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Tossa vielä kuvaa, kun käytin kannen irti vuosi sitten (kuten neuvottiin) ja tolta näytti:
Kaippa siellä on sitten kuvan perusteella vähintään se mäntä halki tai renkaat sökönä........
Kaippa siellä on sitten kuvan perusteella vähintään se mäntä halki tai renkaat sökönä........
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Joo siis paine ero sama öljyllisessa ja öljyttömässä testissä pyttyjen välillä.emax kirjoitti:Koitas laittaa sinne ykköseen vähä öljyä, jos nousee paine sitten tasalle muiden kanssa niin renkaiden ohi menee.
Kun se auto on pääasiassa vain seissy pari vuotta, niin nuo vaivat voi kadota kun tankkaat tuoretta bensaa tankkiin ja ihan vaan ajelet sillä niin ruiskun osat ja männät+renkaat saa vähä liikettä. Kunhan seokset pysyy aisoissa.
Voit ny kuitenkin virranjakajaan luurata että onko sielä kaikki ok.
Ja bensa on pari vuotta vanhaa, joten varmaan ei olisi paska idea laittaa injection cleaneria uuden bemsan lisäksi?
Jakajaan vaihdettu uusi kansi ja pyörijä, ja sytytysennakkoa pudotettu vähän alle 10 asteen.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Hieman voimakkaampi huohotus on vähä suhteellinen käsite, samoin kuin puristusten mittaaminen parivuotta seisseestä moottorista. Bensanhaju öljynseassa voi hyvin johtua siitäkin että sitä ei ole kuin vähän siirrelty/käytelty parin vuoden aikana. Ja riippuen bensasta niin tuo pari vuotta seissy ei välttämättä enää hyvää ole.
Kun sanoit ettei sieltä kuulu ylimääräisiä ääniä, ja puristus on kuitenkin yli 10bar niin itte vaihtaisin öljyt+suodattimen, hakisin tankkiin tuoretta bensaa ja antaisin mennä. Tulpathan jo tarkistit samalla kun puristukset mittasit. Puristukset voit mitata vaikka 100km päästä uudelleen että tasoittuuko.
Oikealla hoonipäällä hoonatessa pytystä tulee suora, paitsi tietysti se rappukohta mihin hooni ei ylety. Pahin kulumiskohta on normaalisti ylimmän renkaan kohdalla ykk:ssa. Hoonatessa pyttyä suurennetaan niin että rapun alareuna nousisi vähintään öljyrenkaan yli, mielellään vielä toisen puristusrenkaankin yli. Jos pytty on hyvä niin rappu lähtee kokonaan, mutta vanhemmissa ja kilometrejä tai vähän pölyäkin nähneissä koneissa tämä on harvoin mahdollista, koska ei ole järkeä suurentaa männänvälystä ja renkaiden päittäisvälystä niin paljoa. Kuluma/soikea kohta ei siis ole koko sylinterin mittainen, vaan rajoittuu lähinnä siihen kohtaan missä rengas/mäntä käy kääntymässä.
Poraus alkaa tulla kysymykseen viimeistään silloin kun pytty on kulunu rapun kohdalta 0.15mm tai yli, ja tästä normaalisti kerrotaan asiakkaalle ja kysytään kuinka edetään.
Jos sulta ei kysytty että porataanko vai jatketaanko alkuperäisellä suunnitelmalla, niin oletan että siellä on alle 15satkun kuluma, ja oletan myös että koneistaja on sitä rappua pyöristäny/loiventanu jos on nähnyt tarpeelliseksi.
Näin ollen en vaivaisi sillä rapulla päätäni tämän enempää.
Kun sanoit ettei sieltä kuulu ylimääräisiä ääniä, ja puristus on kuitenkin yli 10bar niin itte vaihtaisin öljyt+suodattimen, hakisin tankkiin tuoretta bensaa ja antaisin mennä. Tulpathan jo tarkistit samalla kun puristukset mittasit. Puristukset voit mitata vaikka 100km päästä uudelleen että tasoittuuko.
Oikealla hoonipäällä hoonatessa pytystä tulee suora, paitsi tietysti se rappukohta mihin hooni ei ylety. Pahin kulumiskohta on normaalisti ylimmän renkaan kohdalla ykk:ssa. Hoonatessa pyttyä suurennetaan niin että rapun alareuna nousisi vähintään öljyrenkaan yli, mielellään vielä toisen puristusrenkaankin yli. Jos pytty on hyvä niin rappu lähtee kokonaan, mutta vanhemmissa ja kilometrejä tai vähän pölyäkin nähneissä koneissa tämä on harvoin mahdollista, koska ei ole järkeä suurentaa männänvälystä ja renkaiden päittäisvälystä niin paljoa. Kuluma/soikea kohta ei siis ole koko sylinterin mittainen, vaan rajoittuu lähinnä siihen kohtaan missä rengas/mäntä käy kääntymässä.
Poraus alkaa tulla kysymykseen viimeistään silloin kun pytty on kulunu rapun kohdalta 0.15mm tai yli, ja tästä normaalisti kerrotaan asiakkaalle ja kysytään kuinka edetään.
Jos sulta ei kysytty että porataanko vai jatketaanko alkuperäisellä suunnitelmalla, niin oletan että siellä on alle 15satkun kuluma, ja oletan myös että koneistaja on sitä rappua pyöristäny/loiventanu jos on nähnyt tarpeelliseksi.
Näin ollen en vaivaisi sillä rapulla päätäni tämän enempää.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Joo tulpat näytt ihan terveiltä, ei ollu valkeat tai öljyset ja kiitokset asiallisista neuvoistaemax kirjoitti:Hieman voimakkaampi huohotus on vähä suhteellinen käsite, samoin kuin puristusten mittaaminen parivuotta seisseestä moottorista. Bensanhaju öljynseassa voi hyvin johtua siitäkin että sitä ei ole kuin vähän siirrelty/käytelty parin vuoden aikana. Ja riippuen bensasta niin tuo pari vuotta seissy ei välttämättä enää hyvää ole.
Kun sanoit ettei sieltä kuulu ylimääräisiä ääniä, niin itte vaihtaisin öljyt+suodattimen, hakisin tankkiin tuoretta bensaa ja antaisin mennä. Tulpathan jo tarkistit samalla kun puristukset mittasit.
Oikealla hoonipäällä hoonatessa pytystä tulee suora, paitsi tietysti se rappukohta mihin hooni ei ylety. Pahin kulumiskohta on normaalisti ylimmän renkaan kohdalla ykk:ssa. Hoonatessa pyttyä suurennetaan niin että rapun alareuna nousisi vähintään öljyrenkaan yli, mielellään vielä toisen puristusrenkaankin yli. Jos pytty on hyvä niin rappu lähtee kokonaan, mutta vanhemmissa ja kilometrejä tai vähän pölyäkin nähneissä koneissa tämä on harvoin mahdollista, koska ei ole järkeä suurentaa männänvälystä ja renkaiden päittäisvälystä niin paljoa. Kuluma/soikea kohta ei siis ole koko sylinterin mittainen, vaan rajoittuu lähinnä siihen kohtaan missä rengas/mäntä käy kääntymässä.
Poraus alkaa tulla kysymykseen viimeistään silloin kun pytty on kulunu rapun kohdalta 0.15mm tai yli, ja tästä normaalisti kerrotaan asiakkaalle ja kysytään kuinka edetään.
Jos sulta ei kysytty että porataanko vai jatketaanko alkuperäisellä suunnitelmalla, niin oletan että siellä on alle 15satkun kuluma, ja oletan myös että koneistaja on sitä rappua pyöristäny/loiventanu jos on nähnyt tarpeelliseksi.
Näin ollen en vaivaisi sillä rapulla päätäni tämän enempää.
Täytynee alkaa varailla aikaa leimalle, että saisi edes syksyn päristellä
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Koitappa aikaistaa sytkää vaikka 10 asteella, jos menee huonommaksi, laita takaisin. Omassa vempaimessa ainakin myöhäinen perusennakko teki sen että tyhjäkäynnin kohdalla sai ihan seistä kaasupolkimella että lähti vetämään heti.
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Ennakkoa olen laittanu tarkoituksella myöhemmälle sen jälkeen kun vaihdoin uuden kansipahvin, tätä ennen se oli 12 asteen kieppeillä, ja oli ongelmaa että toisinaan lämpimillä keleillä naulasi esim. 3-vaihteella siinä 5000 rpm tuntumassa, joten nyt on vähän turvallisempi, vaikka se sitten kostautuukin pienenä nuhana vedoissaTekno kirjoitti:Koitappa aikaistaa sytkää vaikka 10 asteella, jos menee huonommaksi, laita takaisin. Omassa vempaimessa ainakin myöhäinen perusennakko teki sen että tyhjäkäynnin kohdalla sai ihan seistä kaasupolkimella että lähti vetämään heti.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: OHC Efi huohottaa hieman voimakkaammin ja vastaa kaasuun viiveellä
Jaahas nytpä on tämänkin ketjun ongelma Sierra leimattu ja ajossa:
http://www.borehammer.net/rotta_sierra.htm
Männät halkiko.. kö....
http://www.borehammer.net/rotta_sierra.htm
Männät halkiko.. kö....
JyriN kirjoitti:Ohivuotoa minäkin veikkaisin. Se ykköspytyn pykälä on merkki siitä, että alakerta on ollut varsin kulunut ja ehkä se ykköspytty ei ole enää täysin pyöreä? Toinen skenaario on se, että pykälä on rikkonut uuden renkaan ja nyt se vuotaa osan painetta siitä kampikammioon.
Ohivuotomittaus on se työkalu jolla tuo selviää ilman purkua mutta tuolla öljykikalla saat hyvän etiäisen. Jos puristupaineet kasvaa öljyn lisäämisen jälkeen, niin alakerta on horo. Ei siinä sen kummempaa, poraus ja ylikoon männät - ymmärrän, ettei tämä kiinnosta, kun koneeseen on jo laitettu aika lailla rahaa kiinni. Jos jatkat ajamista tuolleen, niin varmasti saat porauttaa koneen seuraavalla kierroksella. Budjettiratkaisu voisi olla hommata vaihtolohko ja kasata alakerta ylikokoon ja sitten siirtää nykyisen koneen kunnossa olevat osat siihen (kampura, kansi ja apulaitteet).
NiceMan kirjoitti:jos paine nousee niin vika männän ja sylinteriseinän välissä...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER