Terve!
Olen nyt tässä syys-talven alkumetreillä huomannut tuon pannun ravistavan normaalista poiketen.
Auto siis focus mk2 -08 ja tuo 66kw 1.6 tdci pannu. Auton tyhjäkäynti vatkaa takapuolituntumassa jo melko hierontatuolina. Samoiten etusäleikön muoviritilä rämisee auton tyhjäkäynnin aikana "häiritsevästi".
Pannussa kaikki vedot tallella ja liikkeelle päästyään ei pysty huomaamaan mitään tavanomaisesta poikkeavaa.
Mikähän tuota ravistusta voisi aiheuttaa? Polttoainesuodin vaiko mekaaninen rasitus jo kun 236tkm on jo mittarissa?
t. hevap
Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Terve!Terve!
Olen nyt tässä syys-talven alkumetreillä huomannut tuon pannun ravistavan normaalista poiketen.
Auto siis focus mk2 -08 ja tuo 66kw 1.6 tdci pannu. Auton tyhjäkäynti vatkaa takapuolituntumassa jo melko hierontatuolina. Samoiten etusäleikön muoviritilä rämisee auton tyhjäkäynnin aikana "häiritsevästi".
Pannussa kaikki vedot tallella ja liikkeelle päästyään ei pysty huomaamaan mitään tavanomaisesta poikkeavaa.
Mikähän tuota ravistusta voisi aiheuttaa? Polttoainesuodin vaiko mekaaninen rasitus jo kun 236tkm on jo mittarissa?
t. hevap
Eikö kellään ole heittää mitään ideoita tuohon tyhjäkäynti "huojumiseen"? Tukikumit/2-massa lopussa/vaiko ominaisuus?
Tyhjäkäynnillä ei kuulu kolinoita/rahinaa tai mitään vastaavia, samoiten kytkintä painattaessa ei tuo tärinä muutu.
t. hevap
Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Suutinvialta haiskahtaa, polttoainelinjojen puhdistusaine saattais auttaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
-
- Viestit: 1218
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Onko se tärinä aina läsnä ja samalaista? Vai vaihtelevaa?
Mulla jumitteleva egr-venttiili aiheutti epämääräistä vaihtelevaa täristystä ja ontumista tyhjäkäynnillä.
Venttiilin vaihdon jälkeen tyjäkäynti on tasaista.
Mulla jumitteleva egr-venttiili aiheutti epämääräistä vaihtelevaa täristystä ja ontumista tyhjäkäynnillä.
Venttiilin vaihdon jälkeen tyjäkäynti on tasaista.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Yhel tutul noin 1997(?) diesel vw polossa moottorin kumityynyt oli jotenkin kovettuneet ja jonkin verran tärisi auto tyhjäkäynnillä. Kun vähänkin kaasua painoi niin tärinä katosi samantien. En tiedä olisiko sinun tapauksessa mahdollista avata koneen kumityynyjä, nostaa varovasti tunkilla konetta leveällä puupalalla/vanerilla (paino jakautuu tasaisesti) ja laittaa vaik jotain pehmeää kumia (vanhasta jalkatilan kumimatosta pala?) väliin VÄLIAIKAISESTI KOKEEKSI että katoaako tärinä?
Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä
Terve taas!
Jo mitä tuohon autoon olen tehnyt; polttoainesuodatin (täytetty fortella), ilmansuodatin, öljyt ja suodin vaihdettu. Eikä tuo huolto sitä tärinää mihinkään vienyt.
Epäilen myös;
Ajattelin tilata; http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-7277413.html
ja kokeilla ihan mitä tuon kanssa sanoo, kun tuntuu kaverin samanmoisessa focuksessa tuo kumi liikkuvan "etes-taas" ja itsellä pysyy täysin paikallaan.
Kirjoittelen tuon osan vaihtamisen jälkeen, miten kävi. Voin samalla kyllä aukoa tuon EGR:n ja tutkia sitä.
Kiitos vastauksista. t. hevap
Tärinä on aina läsnä ja samanlaista kyllä. Ehkä hiukan vähemmän ravistaa, kun on ollut yön lämpimässä tallissa ja aamulla töihin lähtiessä auton sahaa käyntiin. Tyhjäkäynti ei mielestäni "heilu" tai mitenkään "käy huonosti". Vikakoodeissa ei ollut mitään.Onko se tärinä aina läsnä ja samalaista? Vai vaihtelevaa?
Mulla jumitteleva egr-venttiili aiheutti epämääräistä vaihtelevaa täristystä ja ontumista tyhjäkäynnillä.
Venttiilin vaihdon jälkeen tyjäkäynti on tasaista.
Jo mitä tuohon autoon olen tehnyt; polttoainesuodatin (täytetty fortella), ilmansuodatin, öljyt ja suodin vaihdettu. Eikä tuo huolto sitä tärinää mihinkään vienyt.
Epäilen myös;
Tuota tukikumien antautumista. Josko näillä pakkasilla ja keleillä kumi pääsee sen verran kovettumaan ja kesällä oli sen verran "notkeampaa", selittää tuon yöpymisen autotallissa ja ravistuksen "väheneminen".Yhel tutul noin 1997(?) diesel vw polossa moottorin kumityynyt oli jotenkin kovettuneet ja jonkin verran tärisi auto tyhjäkäynnillä. Kun vähänkin kaasua painoi niin tärinä katosi samantien. En tiedä olisiko sinun tapauksessa mahdollista avata koneen kumityynyjä, nostaa varovasti tunkilla konetta leveällä puupalalla/vanerilla (paino jakautuu tasaisesti) ja laittaa vaik jotain pehmeää kumia (vanhasta jalkatilan kumimatosta pala?) väliin VÄLIAIKAISESTI KOKEEKSI että katoaako tärinä?
Ajattelin tilata; http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-7277413.html
ja kokeilla ihan mitä tuon kanssa sanoo, kun tuntuu kaverin samanmoisessa focuksessa tuo kumi liikkuvan "etes-taas" ja itsellä pysyy täysin paikallaan.
Kirjoittelen tuon osan vaihtamisen jälkeen, miten kävi. Voin samalla kyllä aukoa tuon EGR:n ja tutkia sitä.
Kiitos vastauksista. t. hevap