Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hevap
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Loka 2016 11:42

Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja hevap »

Terve!

Olen nyt tässä syys-talven alkumetreillä huomannut tuon pannun ravistavan normaalista poiketen.
Auto siis focus mk2 -08 ja tuo 66kw 1.6 tdci pannu. Auton tyhjäkäynti vatkaa takapuolituntumassa jo melko hierontatuolina. Samoiten etusäleikön muoviritilä rämisee auton tyhjäkäynnin aikana "häiritsevästi".
Pannussa kaikki vedot tallella ja liikkeelle päästyään ei pysty huomaamaan mitään tavanomaisesta poikkeavaa.

Mikähän tuota ravistusta voisi aiheuttaa? Polttoainesuodin vaiko mekaaninen rasitus jo kun 236tkm on jo mittarissa?

t. hevap
hevap
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Loka 2016 11:42

Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja hevap »

Terve!

Olen nyt tässä syys-talven alkumetreillä huomannut tuon pannun ravistavan normaalista poiketen.
Auto siis focus mk2 -08 ja tuo 66kw 1.6 tdci pannu. Auton tyhjäkäynti vatkaa takapuolituntumassa jo melko hierontatuolina. Samoiten etusäleikön muoviritilä rämisee auton tyhjäkäynnin aikana "häiritsevästi".
Pannussa kaikki vedot tallella ja liikkeelle päästyään ei pysty huomaamaan mitään tavanomaisesta poikkeavaa.

Mikähän tuota ravistusta voisi aiheuttaa? Polttoainesuodin vaiko mekaaninen rasitus jo kun 236tkm on jo mittarissa?

t. hevap
Terve!

Eikö kellään ole heittää mitään ideoita tuohon tyhjäkäynti "huojumiseen"? Tukikumit/2-massa lopussa/vaiko ominaisuus?
Tyhjäkäynnillä ei kuulu kolinoita/rahinaa tai mitään vastaavia, samoiten kytkintä painattaessa ei tuo tärinä muutu.

t. hevap
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Suutinvialta haiskahtaa, polttoainelinjojen puhdistusaine saattais auttaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
PiuhaPoikki
Viestit: 1218
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Onko se tärinä aina läsnä ja samalaista? Vai vaihtelevaa?
Mulla jumitteleva egr-venttiili aiheutti epämääräistä vaihtelevaa täristystä ja ontumista tyhjäkäynnillä.
Venttiilin vaihdon jälkeen tyjäkäynti on tasaista.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Yhel tutul noin 1997(?) diesel vw polossa moottorin kumityynyt oli jotenkin kovettuneet ja jonkin verran tärisi auto tyhjäkäynnillä. Kun vähänkin kaasua painoi niin tärinä katosi samantien. En tiedä olisiko sinun tapauksessa mahdollista avata koneen kumityynyjä, nostaa varovasti tunkilla konetta leveällä puupalalla/vanerilla (paino jakautuu tasaisesti) ja laittaa vaik jotain pehmeää kumia (vanhasta jalkatilan kumimatosta pala?) väliin VÄLIAIKAISESTI KOKEEKSI että katoaako tärinä?
hevap
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Loka 2016 11:42

Re: Focus II 1.6 tdci -08 66kw ravistaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja hevap »

Terve taas!
Onko se tärinä aina läsnä ja samalaista? Vai vaihtelevaa?
Mulla jumitteleva egr-venttiili aiheutti epämääräistä vaihtelevaa täristystä ja ontumista tyhjäkäynnillä.
Venttiilin vaihdon jälkeen tyjäkäynti on tasaista.
Tärinä on aina läsnä ja samanlaista kyllä. Ehkä hiukan vähemmän ravistaa, kun on ollut yön lämpimässä tallissa ja aamulla töihin lähtiessä auton sahaa käyntiin. Tyhjäkäynti ei mielestäni "heilu" tai mitenkään "käy huonosti". Vikakoodeissa ei ollut mitään.

Jo mitä tuohon autoon olen tehnyt; polttoainesuodatin (täytetty fortella), ilmansuodatin, öljyt ja suodin vaihdettu. Eikä tuo huolto sitä tärinää mihinkään vienyt.

Epäilen myös;
Yhel tutul noin 1997(?) diesel vw polossa moottorin kumityynyt oli jotenkin kovettuneet ja jonkin verran tärisi auto tyhjäkäynnillä. Kun vähänkin kaasua painoi niin tärinä katosi samantien. En tiedä olisiko sinun tapauksessa mahdollista avata koneen kumityynyjä, nostaa varovasti tunkilla konetta leveällä puupalalla/vanerilla (paino jakautuu tasaisesti) ja laittaa vaik jotain pehmeää kumia (vanhasta jalkatilan kumimatosta pala?) väliin VÄLIAIKAISESTI KOKEEKSI että katoaako tärinä?
Tuota tukikumien antautumista. Josko näillä pakkasilla ja keleillä kumi pääsee sen verran kovettumaan ja kesällä oli sen verran "notkeampaa", selittää tuon yöpymisen autotallissa ja ravistuksen "väheneminen".

Ajattelin tilata; http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-7277413.html
ja kokeilla ihan mitä tuon kanssa sanoo, kun tuntuu kaverin samanmoisessa focuksessa tuo kumi liikkuvan "etes-taas" ja itsellä pysyy täysin paikallaan.

Kirjoittelen tuon osan vaihtamisen jälkeen, miten kävi. Voin samalla kyllä aukoa tuon EGR:n ja tutkia sitä.

Kiitos vastauksista. t. hevap
Vastaa Viestiin