TPS:n säätö?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

TPS:n säätö?

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tietääkö kukaan pystyykö tota kaasuläpän asentoanturia säätämään?
Testasin sen ja läppä kiinni pitäs tulla ~0.5V kun mulla tuli 1.4V. Ja samaten kaasu pohjassa (WOT) pitäs jännite olla ~4.7V. Mulla se tuli jo pari senttiä ennen kun läppä on auki eikä nouse siitä enempää.
Meinasinkin, että mahtaako sitä pystyä kääntämään tms. kun tuntuis, että se näyttää koko ajan, että läppä on enemmän auki kuin mitä todellisuudessa.
Muuten anturi toimii kyllä ihan hyvin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

Yleensä niissä on pultit joita löysäämällä saa anturia käännettyä, samoin kuin virranjakajassa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei siinä kyl oo yhtään säätövaraa. En sitte tiä jos pitäs vaan vaihtaa koko värkki. Vika vaan tuntuu semmoselta et se olis väärässä asennossa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

sehän on kolme johtonen anturi eikö :?:

mutta asiaan mittaa johtojen päistä ohmi mittarilla että missä kahdessa johdossa vastus pysyy samana vaikka kaasua kääntää ja sitte laitat jomman kumman pihdin kiinni siihen kolmanteen johtoon ja käännät kaasuläppää ohmi arvo pitäis nousta tai laskea tasaisesti. tolla tavalla pystyt mittaamaan sen että anturi on ehjä.

sitte kannattaa tarkistaa se läpän akselin pää ja sitte se tunnistimessa oleva lovi ettei ole mahdottoman kulunut jos vaikka pääsee siitä antamaan periksi :wink:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu on kolme johtonen. Mittasin sen jännitteellä virrat päällä anturin ollessa paikallaan. Keskimmäiseen johtoon mittarin + johto(vaikka neulalla kuoren läpi) ja -runkoon. 0.5V pitäs olla lähtöjännite ja siitä 0.01V välein nousta kun avaa kaasuläppää ja kaasu pohjassa ~4.7V pitäs tulla.
Toi on siinä mielessä varmempi systeemi, että sillä näkee anturin oikein toiminnassa.

Otin muuten anturin myös irti ja irrallaan ollessa jännite tippu jo 0.7V nurkille. Vähän korkea vieläkin, mutta parempi. Voipi olla, että täytyy vaan vaihtaa uuteen se jos tulis paremmat lukemat.
Noi kulumatkin aiheuttais kai paremminkin liian alhaisia lukemia. Tässä kun on kokoajan vähän liikaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

TeRoK kirjoitti:Ei siinä kyl oo yhtään säätövaraa. En sitte tiä jos pitäs vaan vaihtaa koko värkki.
Motonetin mallissa ainakin on soikeat reijät joiden puitteissa anturia
saa hieman käännettyä.

Se vaikuttaako se itse anturin toimintaan vai säädetäänkö sillä
vain vipu koskettamaan kaasuläppäkoneisti = siis välys pois.

Purkkavirityksenä - ainahan anturiin menevää vipua voi modifioida.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

TeRoK kirjoitti: Noi kulumatkin aiheuttais kai paremminkin liian alhaisia lukemia. Tässä kun on kokoajan vähän liikaa.
Mun logiikka kyllä kertoo aivan päinvastaista. Kuitenkin se liukupinta kuluu eniten sieltä alkupäästä jossa kaasua eniten pidetään.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo mutta olikin juttua siitä anturin päästä joka tulee sinne kaasuläpän akselia vasten. Jos siihen tulee kulumia=välystä niin se aiheuttaa liian pienet lukemat.

Taky: Jaa saako motonetista cossu scorpioon kaasuläpän asento anturia??? Mihin hintaan?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

TeRoK kirjoitti:,Taky: Jaa saako motonetista cossu scorpioon kaasuläpän asento anturia???
En tiedä, mahtaako noita antureita olla muissa kuin ykspisteruiskuissa,
siis potikka mallisia?
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

taky kirjoitti: En tiedä, mahtaako noita antureita olla muissa kuin ykspisteruiskuissa,
siis potikka mallisia?
Eiköhän löydy jokaisesta efi koneesta.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jep. On se kaikissa efi moteissa. Niissä on vaan tietysti eroja, ettei vaan löydy liian helpolla :twisted:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin