Kaasuläpänanturi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Kaasuläpänanturi

Viesti Kirjoittaja taky »

Epäilys Fiestan (1,1 Kat -vm -91) käyntihäiriöön voi olla yksipisteruiskun kaasuläpän anturissa.

Voiko anturia jotenkin testata/mitata yleismittarilla, jos niin kuinka ja millaisia arvoja mittauksesta tulisi saada?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Testaus ohjeet pitäs löytyä haulla.
Koita hakusanaks "TPS".
Tarkoittaa throttle position sensor. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ota irti ja mittaa vastusta kun käännät sen asentoa, siis "sisuskalun", vastuksen pitäisi muuttua, en nyt muista arvoja. 8)
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

TPS (Kaasuläpänanturi)

Viesti Kirjoittaja taky »

TeRoK kirjoitti:Testaus ohjeet pitäs löytyä haulla.
Koita hakusanaks "TPS".
Tarkoittaa throttle position sensor. :wink:
Alkaa vaikuttaa että vika on TPS:ssä.

Mistä sen voisi saada kohtuu hinnalla, stokcalla puolitoista sataa eeroa!!!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Romikselta :?: Tosin ei oo takuuta että on ehjä.
Joo vastuksella saa ja mitattua, mutta toi jännite testi on varmempi kun näkee tosiaan oikein toiminnassa ton anturin. Ja kannattaa paikallaan ollessa se mitata niin tulee todelliset lukemat. Niinkuin tuolla yhdessä topicissa sanoinkin niin mulla ainakin arvot muuttu aika paljon kun irrotti anturin. Ja paikallaan ollessa näkee myöskin sen, että se n. 5VDC tulee oikeaan aikaan eli sillon kun kaasuläppä on kokonaan auki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

TPS:n kolmioliittimen nastaan yksi (ylh.oik) tulee käyttöjännite likimain 5V ecm:ltä.
ko. FIESTASSA Nastojen 2 (ylh.vas.) ja 3 (aslh. kesk.) vlillä tulee olla 0,2 -1,1 V kaasuläpän ollessa kiinni (riippuu tyhjäkäynnin ja tp sensorin säädöistä/kohdistuksesta) ja maksimissaan 4,8 V läpän ollessa täysin auki. Väliasennot lineaarisesti tuolta väliltä. Virrat päälle ja yleismittarilla mittailemaan (rinnalta, liitin täytyy tietysti olla kiinni). Liitintä eitulisi irroittaa virrat päällä. Käyttöjännite ei välttämättä anna oikeaa arvoa TP sensorin ollessa kytkettynä. Toimintaan varmistamiseen riittää kuitenkin mittaus nastojen 2 ja 3 väliltä samalla kaasua liikuttaen.

Millainen käyntihäiriö on kyseessä?

Fiestassa niinkuin muissakin yksipisteruiskufordeissa on myös tyhjäkäynnin asentotunnistin (ISC) eli jos tyhjäkäyntinopeus on epämääräinen voi vika olla tässäkin. Tämä on vain mekaaninen kytkin, resistanssi ääretön kaasuläppä kiinni (tyhjäkäyntialue) ja kaasu auki nolla riippumatta siitä paljonko kaasu on auki.

TPS:n voi useimmiten korjata purkamalla se ja siirtämällä (taivuttamalla) hieman liukua siten että osuu eri kohdalle hiilikalvoon. Yleensä hiilikalvoon kuluu selvä ura jonka vieressä on ihan ehjä hiilipinta ja tällä ajelee saman kuin uudellakin taas.
150 € on aika järjetön hinta säätövastuksesta mutta niinhän ne autoelektroniikassa tuppaavat nykäisemään, katteet on kohdallaan.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

WSE kirjoitti: Millainen käyntihäiriö on kyseessä?
Lähtee käyntiin ok,
käy tyhjäkäyntiä ok,
kulkee kaasu täysin auki normaalisti,
mutta kiihdytys verkkaisesti hyydyttää koneen, siis ikäänkuin ei saisi kunnolla bensaa, kunnon polkaisu kaasuun saa kiihdytyksen normaaliksi.

Vaihdoin TPS ja se korjasi ongelmaa melkoisesti, mutta ei ihan kokonaan,
tasakaasulla ajo välillä saa koneen edelleen nykimään.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

TeRoK kirjoitti:Romikselta :?: Tosin ei oo takuuta että on ehjä.
Motonetistä löytyi TPS, netti luettelosta ei saanut selvyyttä mikä
oli kysessä kun siinä puhuttiin kaasuläppäsäädin jos päättelin sen olevan solenoidi joka pitää kierrokset ylhäällä hetken kun kaasun löysää, paikalla osaan tutustuminen kuitenkin osoitti sen olevan TPS:n.
Satasen edullisempi kuin Fordilla.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei kait tuo muovimötikkä voi nuin paljon kustantaa? :shock:
MAF-anturikin "alumiinitorvineen" on halvempi ja siinä on "sata" kertaa enemmän tekniikkaa! :roll:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kuulostaa kyllä todella kalliilta potentiometriltä.
Bebekissä potikka maksaa varmaan alle euron...
Escort 1.8 sport -97
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Monteonisti kirjoitti:Ei kait tuo muovimötikkä voi nuin paljon kustantaa? :shock:
MAF-anturikin "alumiinitorvineen" on halvempi ja siinä on "sata" kertaa enemmän tekniikkaa! :roll:
GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:
JOP
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:32

Viesti Kirjoittaja JOP »

Omppu kirjoitti: GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:
:?: Eihän kiisselissä ole kaasuläppää... :?:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Taitaa uudemmissa olla missä on sähköisesti toimiva syöttö, mekaanisella pumpulla kun on niin ilmaröörit on kokoajan auki ja pumppu säätelee aineen määrää kaasusta riippuen
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

JOP kirjoitti: :?: Eihän kiisselissä ole kaasuläppää... :?:
TPS ohjaa turbiinin lukkoa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Omppu kirjoitti: GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:
Noita sai jostain halvemmalla. Korjaus myös onnistuu edellämainitulla tavalla.
Kaasuläppää ei ole vaan tuo on pikemminkin kaasun asennon tunnistin eli kertoo kuinka paljon pedaalia painetaan.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Regu kirjoitti:Kuulostaa kyllä todella kalliilta potentiometriltä.
Bebekissä potikka maksaa varmaan alle euron...
Voipi vaan olla melkoinen haaste soveltaa normi potikkaa toimimaan kaasuläpän mukana, vieläpä oikeilla arvoilla.
Nuo (TPS) on muka niin spesiaali osia sen takia niistä nykäistään vaikka toimintaperiaate on kuin missä tahansa potikassa ja valmistuskin yhtä halpaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta jos tota anturin liukua siirtää siinä hiilikalvolla esim. ulkokehää kohti niin eikös toi vastus arvo muutu... :roll:
Heh. Nusnus.
Ei se taida niin paljoa siirtyä tossa, että mitään vaikuttais.
Kuhan höpisen. :?

EDIT: Pöh! Ja itselleni vastatakseni niin eihän se mihinkään ees muutu.
Samassa asennossahan se kalvo siellä on akseliin nähden. :oops:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin