Kaasuläpänanturi
Kaasuläpänanturi
Epäilys Fiestan (1,1 Kat -vm -91) käyntihäiriöön voi olla yksipisteruiskun kaasuläpän anturissa.
Voiko anturia jotenkin testata/mitata yleismittarilla, jos niin kuinka ja millaisia arvoja mittauksesta tulisi saada?
Voiko anturia jotenkin testata/mitata yleismittarilla, jos niin kuinka ja millaisia arvoja mittauksesta tulisi saada?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
TPS (Kaasuläpänanturi)
Alkaa vaikuttaa että vika on TPS:ssä.TeRoK kirjoitti:Testaus ohjeet pitäs löytyä haulla.
Koita hakusanaks "TPS".
Tarkoittaa throttle position sensor.
Mistä sen voisi saada kohtuu hinnalla, stokcalla puolitoista sataa eeroa!!!
Romikselta
Tosin ei oo takuuta että on ehjä.
Joo vastuksella saa ja mitattua, mutta toi jännite testi on varmempi kun näkee tosiaan oikein toiminnassa ton anturin. Ja kannattaa paikallaan ollessa se mitata niin tulee todelliset lukemat. Niinkuin tuolla yhdessä topicissa sanoinkin niin mulla ainakin arvot muuttu aika paljon kun irrotti anturin. Ja paikallaan ollessa näkee myöskin sen, että se n. 5VDC tulee oikeaan aikaan eli sillon kun kaasuläppä on kokonaan auki.

Joo vastuksella saa ja mitattua, mutta toi jännite testi on varmempi kun näkee tosiaan oikein toiminnassa ton anturin. Ja kannattaa paikallaan ollessa se mitata niin tulee todelliset lukemat. Niinkuin tuolla yhdessä topicissa sanoinkin niin mulla ainakin arvot muuttu aika paljon kun irrotti anturin. Ja paikallaan ollessa näkee myöskin sen, että se n. 5VDC tulee oikeaan aikaan eli sillon kun kaasuläppä on kokonaan auki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
TPS:n kolmioliittimen nastaan yksi (ylh.oik) tulee käyttöjännite likimain 5V ecm:ltä.
ko. FIESTASSA Nastojen 2 (ylh.vas.) ja 3 (aslh. kesk.) vlillä tulee olla 0,2 -1,1 V kaasuläpän ollessa kiinni (riippuu tyhjäkäynnin ja tp sensorin säädöistä/kohdistuksesta) ja maksimissaan 4,8 V läpän ollessa täysin auki. Väliasennot lineaarisesti tuolta väliltä. Virrat päälle ja yleismittarilla mittailemaan (rinnalta, liitin täytyy tietysti olla kiinni). Liitintä eitulisi irroittaa virrat päällä. Käyttöjännite ei välttämättä anna oikeaa arvoa TP sensorin ollessa kytkettynä. Toimintaan varmistamiseen riittää kuitenkin mittaus nastojen 2 ja 3 väliltä samalla kaasua liikuttaen.
Millainen käyntihäiriö on kyseessä?
Fiestassa niinkuin muissakin yksipisteruiskufordeissa on myös tyhjäkäynnin asentotunnistin (ISC) eli jos tyhjäkäyntinopeus on epämääräinen voi vika olla tässäkin. Tämä on vain mekaaninen kytkin, resistanssi ääretön kaasuläppä kiinni (tyhjäkäyntialue) ja kaasu auki nolla riippumatta siitä paljonko kaasu on auki.
TPS:n voi useimmiten korjata purkamalla se ja siirtämällä (taivuttamalla) hieman liukua siten että osuu eri kohdalle hiilikalvoon. Yleensä hiilikalvoon kuluu selvä ura jonka vieressä on ihan ehjä hiilipinta ja tällä ajelee saman kuin uudellakin taas.
150 € on aika järjetön hinta säätövastuksesta mutta niinhän ne autoelektroniikassa tuppaavat nykäisemään, katteet on kohdallaan.
ko. FIESTASSA Nastojen 2 (ylh.vas.) ja 3 (aslh. kesk.) vlillä tulee olla 0,2 -1,1 V kaasuläpän ollessa kiinni (riippuu tyhjäkäynnin ja tp sensorin säädöistä/kohdistuksesta) ja maksimissaan 4,8 V läpän ollessa täysin auki. Väliasennot lineaarisesti tuolta väliltä. Virrat päälle ja yleismittarilla mittailemaan (rinnalta, liitin täytyy tietysti olla kiinni). Liitintä eitulisi irroittaa virrat päällä. Käyttöjännite ei välttämättä anna oikeaa arvoa TP sensorin ollessa kytkettynä. Toimintaan varmistamiseen riittää kuitenkin mittaus nastojen 2 ja 3 väliltä samalla kaasua liikuttaen.
Millainen käyntihäiriö on kyseessä?
Fiestassa niinkuin muissakin yksipisteruiskufordeissa on myös tyhjäkäynnin asentotunnistin (ISC) eli jos tyhjäkäyntinopeus on epämääräinen voi vika olla tässäkin. Tämä on vain mekaaninen kytkin, resistanssi ääretön kaasuläppä kiinni (tyhjäkäyntialue) ja kaasu auki nolla riippumatta siitä paljonko kaasu on auki.
TPS:n voi useimmiten korjata purkamalla se ja siirtämällä (taivuttamalla) hieman liukua siten että osuu eri kohdalle hiilikalvoon. Yleensä hiilikalvoon kuluu selvä ura jonka vieressä on ihan ehjä hiilipinta ja tällä ajelee saman kuin uudellakin taas.
150 € on aika järjetön hinta säätövastuksesta mutta niinhän ne autoelektroniikassa tuppaavat nykäisemään, katteet on kohdallaan.
Lähtee käyntiin ok,WSE kirjoitti: Millainen käyntihäiriö on kyseessä?
käy tyhjäkäyntiä ok,
kulkee kaasu täysin auki normaalisti,
mutta kiihdytys verkkaisesti hyydyttää koneen, siis ikäänkuin ei saisi kunnolla bensaa, kunnon polkaisu kaasuun saa kiihdytyksen normaaliksi.
Vaihdoin TPS ja se korjasi ongelmaa melkoisesti, mutta ei ihan kokonaan,
tasakaasulla ajo välillä saa koneen edelleen nykimään.
Motonetistä löytyi TPS, netti luettelosta ei saanut selvyyttä mikäTeRoK kirjoitti:RomikseltaTosin ei oo takuuta että on ehjä.
oli kysessä kun siinä puhuttiin kaasuläppäsäädin jos päättelin sen olevan solenoidi joka pitää kierrokset ylhäällä hetken kun kaasun löysää, paikalla osaan tutustuminen kuitenkin osoitti sen olevan TPS:n.
Satasen edullisempi kuin Fordilla.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Voipi vaan olla melkoinen haaste soveltaa normi potikkaa toimimaan kaasuläpän mukana, vieläpä oikeilla arvoilla.Regu kirjoitti:Kuulostaa kyllä todella kalliilta potentiometriltä.
Bebekissä potikka maksaa varmaan alle euron...
Nuo (TPS) on muka niin spesiaali osia sen takia niistä nykäistään vaikka toimintaperiaate on kuin missä tahansa potikassa ja valmistuskin yhtä halpaa.
Mutta jos tota anturin liukua siirtää siinä hiilikalvolla esim. ulkokehää kohti niin eikös toi vastus arvo muutu...
Heh. Nusnus.
Ei se taida niin paljoa siirtyä tossa, että mitään vaikuttais.
Kuhan höpisen.
EDIT: Pöh! Ja itselleni vastatakseni niin eihän se mihinkään ees muutu.
Samassa asennossahan se kalvo siellä on akseliin nähden.

Heh. Nusnus.
Ei se taida niin paljoa siirtyä tossa, että mitään vaikuttais.
Kuhan höpisen.

EDIT: Pöh! Ja itselleni vastatakseni niin eihän se mihinkään ees muutu.
Samassa asennossahan se kalvo siellä on akseliin nähden.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96