Webaston oireilut
Webaston oireilut
Kyseessä Mondeo -08 1.8 tdci. Kova pakkanen ja webasto söi vanhan akun hengiltä. Vaihdoin akun ilman varmistussähköä (en toope muistanut takakontin tup.syt.pistoketta, jossa jatkuva sähkö) ja sen jälkeen alkoi webasto ongelmoida. Webasto lähtee käyntiin ja lämmittää moottorin kaikilla valikossa olevilla toiminnoilla. Mutta sisätilapa ei enää lämpene. Sisäpuhallin ei kytkeydy. Lisäksi webasto sammuu/pysyy sammuksissa, kun autolla lähtee liikkeelle , jolloin moottorin lämmöt putoavat alas ja kabiinissa tarvitaan turkiksia .
Itse epäilen ohjelmaan tullutta bugia tuon akun vaihdosta johtuneen sähkökatkoksen takia. Kaikki toimi ennen akun vaihtoa.
Onko kellekään tullut tällaisia ongelmia akun vaihdon jälkeen? Löytyykö apu ohjelman päivityksestä? Vai mitä pitäisi tehdä?
Itse epäilen ohjelmaan tullutta bugia tuon akun vaihdosta johtuneen sähkökatkoksen takia. Kaikki toimi ennen akun vaihtoa.
Onko kellekään tullut tällaisia ongelmia akun vaihdon jälkeen? Löytyykö apu ohjelman päivityksestä? Vai mitä pitäisi tehdä?
-
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Webaston oireilut
Onhan sulla se "Aux heater" ruksattuna setup-valikossa?Jönni kirjoitti:Lisäksi webasto sammuu/pysyy sammuksissa, kun autolla lähtee liikkeelle , jolloin moottorin lämmöt putoavat alas ja kabiinissa tarvitaan turkiksia
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Webaston oireilut
Mikä "varmistussähkö"? vaihdoin tänään akun -09 TDCi Focukseen jossa myös eberi mutta kaikki meni ok. Vaihdon jälkeen ei löytynyt perus OBD lukijalla mitään vikoja.
Re: Webaston oireilut
Vuosi sitten akkuliike vaihtoi mulle samanlaiseen -09 Mondeoon akun (85Ah), eikä tupsyt kautta varmistussähkö piisannut (siinäpä akkuliike). Ei muuta ongelmaa ollut, kuin kaivella radion koodi jostain. Olisiko sitten jotenkin autolle pitänyt kertoa uuden akun speksit? On se ainakin toiminut.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Webaston oireilut
Tossa on vissiin niin, että jos Webasto käynnistää sen sisätilan puhaltimen, joka on jäänyt kolmoselle, niin akkuhan siinä tyhjenee puolessa tunnissa, ei tarvitsisi välttämättä akkukaupassa ravata, jos muistaa kääntää puhaltimem kiinni tai ykköselle.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Webaston oireilut
Jotain mystiikkaa tähän juttuun liittyy, sillä nyt sisätila taas lämpenee normaalisti ajatuksella. Mitään muuta ei tällä välin tehty kuin ajettu vajaa 1000 km ja muutamia kertoja käytetty lämmitintä. Mutta hyvä näinpäin.
Toinen huomio on sisään tulevan ilman alhainen lämpötila. Puhaltimesta tulee vain haaleaa, vaikka moottorin lämmöt ovat normaalit. Jännä piirre on se että tosi kuumaa tulee aina hetken silloin kun vaihtaa puhallussuuntia esim.tuulilasista jaloille tmv. Eli kennoissa selvästi on lämmöt, mutta sekoittaja säätää lämmöt alemmaksi. Puhalluslämpö ei muutu 20asteen jälkeen, ei vaikka laittaa HI-asentoon.
Aux-heater on päällä ja webasto toimii ihan ok, kun auto on paikoillaan. Lämppäri sammuu heti kun lähdetään liikkeelle
Kovin hanakoita tai edes muutenkaan kiinnostuneita ei merkkiliikkeen huollossa oltu. Soitin useampaan eri liikkeeseen. Arvausten kirjo oli laaja.
Luulen ansainneeni nyt oman taivaspaikkani, ssillä nyt hajosi myös painelaakeri. Tarkoittaa tuollaista 1,5 tonnin remonttia.
Toinen huomio on sisään tulevan ilman alhainen lämpötila. Puhaltimesta tulee vain haaleaa, vaikka moottorin lämmöt ovat normaalit. Jännä piirre on se että tosi kuumaa tulee aina hetken silloin kun vaihtaa puhallussuuntia esim.tuulilasista jaloille tmv. Eli kennoissa selvästi on lämmöt, mutta sekoittaja säätää lämmöt alemmaksi. Puhalluslämpö ei muutu 20asteen jälkeen, ei vaikka laittaa HI-asentoon.
Aux-heater on päällä ja webasto toimii ihan ok, kun auto on paikoillaan. Lämppäri sammuu heti kun lähdetään liikkeelle
Kovin hanakoita tai edes muutenkaan kiinnostuneita ei merkkiliikkeen huollossa oltu. Soitin useampaan eri liikkeeseen. Arvausten kirjo oli laaja.
Luulen ansainneeni nyt oman taivaspaikkani, ssillä nyt hajosi myös painelaakeri. Tarkoittaa tuollaista 1,5 tonnin remonttia.
Re: Webaston oireilut
Pitipä mittailla polttoainelämmittimen sähkönkulutusta. Aluksi hehkutusvaiheessa pari-kolme minuuttia n. 13 ampeeria, sitten palon käynnistyttyä viitisen minuuttia n. 8 ampeeria ja sisäpuhaltimen käynnistyttyä n. 13 ampeeria. Ei siis kovin suuri sähkönkulutus. Sisäpuhaltimen asento oli noin puolessa välissä, sellainen rauhallinen huokaus. Ajat noin suurinpiirtein ilman kelloa. Pitäisi kokeilla vielä puhalluksen nolla- ja täysiasennoilla, se sitten lienee se suurin muuttuja.
Kun tuon kulutuksen sitten tekee joka aamu, eikä jääkylmä akku ota vastaan vastaavaa määrää sähköä, tyhjentyyhän se pikkuhiljaa.
Kun tuon kulutuksen sitten tekee joka aamu, eikä jääkylmä akku ota vastaan vastaavaa määrää sähköä, tyhjentyyhän se pikkuhiljaa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Webaston oireilut
Kiitos tuloksista. Itselläkin on käynyt samat mittaukset mielessä mutta enpä ole aikaiseksi saanut