foop kirjoitti:Kaivoinpa vielä tietoja mondeon omasta käyttöoppaasta. Siellä mainittiin, että jos tuon Ford WSS-luokan täyttävää öljyä ei ole saatavilla, voidaan sen sijasta käyttää (lisäysöljynä) ACEA A1/B1 tai A3/B3 -laatuluokitusten mukaista öljyä viskositeetissa 5w-30 tai 5w-40. Pidemmällä aikavälillä ne saattavat laskea moottorin suorituskykyä, lisätä päästöjä tms, muttei silti mainittu niiden mitään tuhoavankaan.
Taidan kokeilla esim Teboil Diamond 5w-40 (ACEA A3/B4) seuraavassa öljynvaihdossa ja vaihto 10-15 tkm välein. Jospa se öljynsyönti sillä vähenisi
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Siteeraan nyt itseäni, koska netissä törmäsin saksalaisiin keskustelufoorumeihin, joissa Ford-öljylle olivat muutkin etsineet korvaajaa. Eli lisätään edelliseen vielä tietoja... Mikäli aikoo käyttää vaihtoehtoisia öljyjä (esim 5w-40 ACEA A3/B3), niistä olisi hyvä löytyä MB229.5-laatuluokitus (mikä foorumien mukaan kertoisi laadukkaammasta öljystä).
MB229.5 laatuluokitus on tarkoitettu pidemmille 20 000 km vaihtoväleille ja ainakin
Lubizolin öljyluokitusvertailun mukaan se on jopa tiukempi laatuvaatimus, mitä tuoreet Ford M2C913-C tai -D. Suhteellisessa vertailussa MB229.5 siis olisi tiukempi mm. paksuuntumisen, lietteen, kulumisen, männän karstan estämisessä ja pakokaasulaitteiston yhteensopivuudessa
![thumb up :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Vain polttoainetaloudessa MB229.5 luokitus jää pykälän jälkeen.
MUOKKAUS
Tässä kun öljynvaihto läheni, niin aloin katselemaan mitä moottoriöljyä kokeilisi Ford Formula F 5w-30 öljyn tilalle... Tuli mieleen mahdolliset riskit, mikäli öljy ei täytä vaadittua laatuluokitusta. Nykyisin tuorein luokitus on taaksepäin yhteensopiva ja laadullisesti vaativa WSS-M2C-913-D. Löysin lopulta joitain 'vinkkejä' mitä ne Ford-luokituksen vaatimukset voisivat olla (tietoa siitä on todellakin vaikea löytää
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
).
Ford WSS-M2C-913-D perustuu ACEA A1/B1 ja A5/B5 -luokituksiin, mutta ACEA-testien lisäksi öljyn tulee läpäistä Fordin määrittelemiä testejä, kuten:
-Venttiilinpainimien kulumistesti
-Jakoketjun kulumistesti
-TBN arvo yli 10 (liittyy happojen neutralisoimiseen / korroosionestoon)
-Hapettumiskeston testi
-DIN/ASTM-moottoritestejä
-Tiivistetestejä.
Lisäksi moottoriöljyn lisäaineiden kemialla on tutkitusti vaikutusta jakoketjun kulumiseen: mikäli öljyn kemia ei ole kohdillaan jakoketju kuluu nopeammin, mikä tarkoittaa ketjun ennenaikaista venymistä ja eliniän lyhenemistä. Sama pätee myös esim. venttiilinpainimille. Moottoriöljyn kulumissuoja-aineiden ja puhdistusaineiden määrät on siis oltava kohdillaan.
Moottoriöljyn laadusta voi varmistua vain ja ainoastaan käyttämällä vaaditut laatuluokitukset täyttävää öljyä. Lähteet
Lähde1,
Lähde2,
Lähde3 ja
Lähde4.
Ford M2C-913-A/B/C/D -hyväksytyt öljyt ovat ohuita, matalan HTHS-viskositeetin polttoaineensäästö-öljyjä. Matala HTHS-viskositeetti lienee jo itsessään yksi syy öljynkulutukseen, vaikka mahdollisimman ohuen öljyn käyttö on moottorille muutoin hyödyllistä mm. pienemmän virtausvastuksen & paremman lämmönsiirron vuoksi. Moottorin pitkäikäisyyden kannalta Ford-laatuluokitusten täyttäminen voi olla merkittävää. On siis vaihtoehtoina joko "antaa syödä mitä syö" ja täytellä vähän väliä / kunnostaa konetta jos on aavistusta mitä korjata / kokeilla eri öljyvalmistajien Ford-öljyjä / kokonaan tavanomaisen HTHS-viskositeetin ACEA A3/B4 5w-30, 5w-40 öljyjä ottaen samassa riskin siitä että öljy ei ehkä ole laadullisesti optimaalinen moottorin suojaukselle.
Elikkä sen verran tämän tiedon valossa itse painoin jarrua, että alan kokeilemaan eri valmistajien Ford-913-C laatuluoktituksen täyttäviä öljyjä siinä toivossa että jollain eri merkillä öljynkulutus vähenisi...