foop kirjoitti:Kaivoinpa vielä tietoja mondeon omasta käyttöoppaasta. Siellä mainittiin, että jos tuon Ford WSS-luokan täyttävää öljyä ei ole saatavilla, voidaan sen sijasta käyttää (lisäysöljynä) ACEA A1/B1 tai A3/B3 -laatuluokitusten mukaista öljyä viskositeetissa 5w-30 tai 5w-40. Pidemmällä aikavälillä ne saattavat laskea moottorin suorituskykyä, lisätä päästöjä tms, muttei silti mainittu niiden mitään tuhoavankaan.
Taidan kokeilla esim Teboil Diamond 5w-40 (ACEA A3/B4) seuraavassa öljynvaihdossa ja vaihto 10-15 tkm välein. Jospa se öljynsyönti sillä vähenisi

Siteeraan nyt itseäni, koska netissä törmäsin saksalaisiin keskustelufoorumeihin, joissa Ford-öljylle olivat muutkin etsineet korvaajaa. Eli lisätään edelliseen vielä tietoja... Mikäli aikoo käyttää vaihtoehtoisia öljyjä (esim 5w-40 ACEA A3/B3), niistä olisi hyvä löytyä MB229.5-laatuluokitus (mikä foorumien mukaan kertoisi laadukkaammasta öljystä).
MB229.5 laatuluokitus on tarkoitettu pidemmille 20 000 km vaihtoväleille ja ainakin
Lubizolin öljyluokitusvertailun mukaan se on jopa tiukempi laatuvaatimus, mitä tuoreet Ford M2C913-C tai -D. Suhteellisessa vertailussa MB229.5 siis olisi tiukempi mm. paksuuntumisen, lietteen, kulumisen, männän karstan estämisessä ja pakokaasulaitteiston yhteensopivuudessa

Vain polttoainetaloudessa MB229.5 luokitus jää pykälän jälkeen.
MUOKKAUS
Tässä kun öljynvaihto läheni, niin aloin katselemaan mitä moottoriöljyä kokeilisi Ford Formula F 5w-30 öljyn tilalle... Tuli mieleen mahdolliset riskit, mikäli öljy ei täytä vaadittua laatuluokitusta. Nykyisin tuorein luokitus on taaksepäin yhteensopiva ja laadullisesti vaativa WSS-M2C-913-D. Löysin lopulta joitain 'vinkkejä' mitä ne Ford-luokituksen vaatimukset voisivat olla (tietoa siitä on todellakin vaikea löytää

).
Ford WSS-M2C-913-D perustuu ACEA A1/B1 ja A5/B5 -luokituksiin, mutta ACEA-testien lisäksi öljyn tulee läpäistä Fordin määrittelemiä testejä, kuten:
-Venttiilinpainimien kulumistesti
-Jakoketjun kulumistesti
-TBN arvo yli 10 (liittyy happojen neutralisoimiseen / korroosionestoon)
-Hapettumiskeston testi
-DIN/ASTM-moottoritestejä
-Tiivistetestejä.
Lisäksi moottoriöljyn lisäaineiden kemialla on tutkitusti vaikutusta jakoketjun kulumiseen: mikäli öljyn kemia ei ole kohdillaan jakoketju kuluu nopeammin, mikä tarkoittaa ketjun ennenaikaista venymistä ja eliniän lyhenemistä. Sama pätee myös esim. venttiilinpainimille. Moottoriöljyn kulumissuoja-aineiden ja puhdistusaineiden määrät on siis oltava kohdillaan.
Moottoriöljyn laadusta voi varmistua vain ja ainoastaan käyttämällä vaaditut laatuluokitukset täyttävää öljyä. Lähteet
Lähde1,
Lähde2,
Lähde3 ja
Lähde4.
Ford M2C-913-A/B/C/D -hyväksytyt öljyt ovat ohuita, matalan HTHS-viskositeetin polttoaineensäästö-öljyjä. Matala HTHS-viskositeetti lienee jo itsessään yksi syy öljynkulutukseen, vaikka mahdollisimman ohuen öljyn käyttö on moottorille muutoin hyödyllistä mm. pienemmän virtausvastuksen & paremman lämmönsiirron vuoksi. Moottorin pitkäikäisyyden kannalta Ford-laatuluokitusten täyttäminen voi olla merkittävää. On siis vaihtoehtoina joko "antaa syödä mitä syö" ja täytellä vähän väliä / kunnostaa konetta jos on aavistusta mitä korjata / kokeilla eri öljyvalmistajien Ford-öljyjä / kokonaan tavanomaisen HTHS-viskositeetin ACEA A3/B4 5w-30, 5w-40 öljyjä ottaen samassa riskin siitä että öljy ei ehkä ole laadullisesti optimaalinen moottorin suojaukselle.
Elikkä sen verran tämän tiedon valossa itse painoin jarrua, että alan kokeilemaan eri valmistajien Ford-913-C laatuluoktituksen täyttäviä öljyjä siinä toivossa että jollain eri merkillä öljynkulutus vähenisi...