Noissa Mondeoissa on kuulemma ollut ruisku- ja pumppuvikoja, omassanikin lienee jompikumpi (jos ei kumpaakin?). Kysynpä teiltä viisaammilta, voiko oireiden perusteella sulkea jommankumman vikavaihtoehdon pois.
Ostaessani auton tuli seuraavat vikakoodit:
P0202 - suuttimen virtapiirin virhetoiminto - Sylinteri 2
C1302 - häiriö etuosan vasemman eristyskiinnikkeen virtapiirissä (mitähän tuo sitten lie tarkoittaa???? Jos joku tietää, voisi ystävällisesti kertoa "selkokielellä" tyhmälle.

P0200 - suuttimen virtapiirin virhetoiminto´
P0202 - suuttimen virtapiirin virhetoiminto - Sylinteri 2
Viat nollattiin ja jälkeenpäin käytin uudelleen testerin nokassa autoa. Tuolloin oli tullut jokin uusi vikakoodikin, joka muistaakseni viittasi ilmamassa- tai ilmamäärämittariin tms. Olennaista kuitenkin oli, että tuota suuttimen virtapiirin virhetoimintoa herjasi edelleen, samoin muistaakseni tuota eristyskiinnikkeen virtapiiriä.
Auto oireilee seuraavanlaisesti:
* vikavalo vilkkuu
* sammuilee kesken ajon, pääasiassa jarrutuksen yhteydessä
* tehot katoavat
* pukkaa mustaa savua kiihdyttäessä
* nykii, käy kolmella
Välillä saattaa toimia koko päivän ilman mitään ongelmia, seuraavana päivänä sitten sammuilee jokaisen jarrutuksen yhteydessä. En tiedä, onko sattumaa, mutta mielestäni kuivalla ilmalla toimii huonommin kuin sateella.
Syy, miksi kyselen, on se, että korjaamolla sanoivat useamman vastaavanlaisen Mondeon herjanneen juurikin jotakin tiettyä ruiskua mutta vika oli kuitenkin loppupeleissä niissä kaikissa ollutkin pumpussa, jonka korjaaminen oli ollut hintaluokaltaan jopa edullisempaa kuin yksittäisen ruiskun vaihto töineen. Oma budjettini on kuitenkin sellainen, etten viitsisi "arvailemalla" alkaa korjailemaan.
Joku jo antoi vinkiksi, että vaihtaisi keskenään parin ruiskun paikkaa autossa ja lukisi sitten vikakoodit, josko alkaisi sitten herjaamaan "ehyttä" ruiskua. Tuollahan saisi tietty selville, onko vika todellakin ruiskussa vai ei.
Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen.
