Vikakoodin sain selvitettyä lainalukijalla: P0251 Fuel pump metering unit A
Tästä varmaan on puhuttu täälläkin, mutta loppuratkaisua ei ole löytynyt kuin yhdeltä ulkomaalaiselta sivustolta.
Vian ilmeneminen: Reipas kuormitus kiihdyttäen moottori nykäisee voimakkaasti joskus auto hyytyy kuin mopo ja ilmeisesti katkaisee polttoaineensyötön ja joskus se vaan siirtyy suoraan "nilkutus" moodiin ja auto kulkee kuin ilman turboahdinta hieman nykien. Kertaakaan ei ole vielä jättänyt käynnistämättä. Vian saa pois näköjään sillä, kun käyttää virtalukon nollilla ja takaisin käyntiin, tehot palaa ja myös hehkunvalo lakkaa vilkkumasta. Erittäin hengenvaarallinen vika jos erehtyy joskus ohittelemaan tällä pelillä ja voihan tämä lisätä peräänajon mahdollisuuksia ja kurvissa tietty ratti /jarrut käy melkoisen raskaaksi.
Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Ohivuototestejä jotkut ovat tehneet, mutta kertooko se todellista vikaa suuttimessa? Pumppuvika? Tai ehkä kaasupolkimen anturi tai joku muu mittausyksikkö? Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut, mutta epäilen ettei johdu siitä koska voin välillä kiihdytellä täysillä muutaman varvin, eikä vikaa ilmene! Normaaliajolla tätä vikaa ei ilmene lainkaan. Kerran se tuli vakionopeusäätimelläkin lievässä ylämäessä, mutta vakkarihan taitaa lyödä aika reippaasti kaasua ylämäkeen ?
Jos Turun seudulla tai lähimailla löytyisi asiasta perehtynyttä tai varaosia TDCI pannuun tai työkaluja esim suuttimien vaihtoon, niin olisi oikein tervetullutta apu!
Myyjäliike ei kuulemma ota vastuuta (näin halvoista ja paljon ajetuista?), enkä tiedä jaksanko lähteä tappelemaan 6-12kk kuluttajavalion avustuksella että saisin ehkä korkeintaan 50 % avun korjaukseen kalliissa korjaamossa myyjän osalta !
Kaikki apu ja tietotaito otetaan nöyrästi vastaan.

Ville