Sierran vaihdevälin lyhentimestä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Sierran vaihdevälin lyhentimestä

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Elikkäs tuli sitten hommattua Sierra pihalle ja pikkuhiljaa budjetin turvin olisi tarkoitus sitä laitella, kaikkea pientä näin aluksi ja myöhemmin isompaakin.

Mutta itse asiaan, eli kuinka tuo Sierran laatikkoon (Tyyppi 9) myytävä vaihdevälin lyhennin toimii? Vilkaisin tuossa päivällä vaihdekepin rakennetta ja oma mielikuva olisi, että keppiä pidennetään sen pallonivelen alapuolelta ja samalla nostetaan pidennyksen verran ylöspäin. Olenkohan aivan hakoteillä? Kun tuossakin olisi yksi säästökohde, kun itsellä on mahdollisuus tehdä koneistus yms. hommia. Onkohan tuo keppi koko matkalta yhtä puuta, vai jäiköhän minulta joku kohta huomaatta, kun pikaisesti vilkaisin?

Toivottavasti nyt tuli oikeaan paikkaan tämä.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juuri noinhan se lyhennin toimii eli tavallaan sen pallon paikkaa muutetaan jolloin "vipusuhde" muuttuu.

Taitavat olla nuo yhtä puuta eli ei ole sitä kumimötikkää siinä keskellä
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Juu, pitääpä sitten joku päivä ottaa ja muokata tuo keppi, niin saa lyhkäsemmät välit. Niin, olihan siinä keskellä tosiaan se kumimötikkä, taidan senkin kyllä napata pois välistä, niin lyhenee tuo keppi hieman samalla.

Kiitos vastauksesta. Tässä tullut aika paljon lueskeltua tätä foorumia ennenkuin rekisteröidyin/edes ostin koko Sierran ja ihan mukavasti tietoa karttunut matkaan, täällä kun porukka jaksaa vastailla asiallisesti kysymyksiin, toisin kuin monella muulla foorumilla.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Helpoin tapa lyhentää keppiä yläpäästä, siis jos käsi yltää sitten vielä keppiin! 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta se ei paljoa vaikuta vaihteiden väliin
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Mutta se ei paljoa vaikuta vaihteiden väliin
Joo ei kyllä. Helppoa on hitsata haarukkaan lisää pituutta ja laittaa pidennetyn pätkän paksuinen "tiivisterinkula" tai muttereita vaihdekepin laipan ja laatikon väliin.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Riippuu lyhennyksestä! :D
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:) niin riippuu,itellä sen pitunen että just sai muutaman jengan vielä laitettua..
pitäis varmaan vielä laittaa lyhennin kaveriksi.. :lol:
mutta kun nyt jo on vähän liian pitkä kytkimen liike,ei aina kerkeä mukaan kun on vaihtavinaan.. :twisted: ja sorvatessa pitäis käyttää suojalaseja..
ei sieltä mitään junia t...
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Dodi, valmista tuli.

Toteutin lyhentimen seuraavalla tyylillä:
Keppi katki kahdesta kohtaa, molemmin puolin kumivaimenninta joka on keskellä keppiä. Tämän jälkeen nivelen yläpäästä lukitusniittaukset pois hiomakoneella. Nivel purkaantui. Sen jälkeen vaihdekepissä kiinni oleva nivelen muovimuklikka irti kepistä kevyesti kumivasaralla moksimalla. Muovimuklikan alle 6mm holkki joka nostaa sitä ylöspäin. Kepin kiinnityslaipan alle niinikään 6mm alumiinilevy. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, lukuunottamatta niittauksia jotka korvasin kepin läpi menevällä 3mm reiällä ja 3mm sokkatapilla. Tämän jälkeen lyhensin keppiä vielä hieman ja hitsasin katkaisukohdasta kasaan, ilman kumivaimenninta. Tuli melkoisen täsmällisen oloinen, ei ole enää entisenlainen vetelä keppi ja vaihdevälikin lyheni sopivasti.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

miksi nähdä vaiva kun voi ostaa uutena 28e maksavan autoracingiltä :D no jokainen tyylillään.
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

No jaa, itse näen tuon niin, että säästinpä tuossakin taas 28e. Kun näin opiskelijalla tuo raha on aina vähissä. Materiaalit kun on halpoja/ilmaisia ja mahdollisuus kaikenmoisiin metallihommien tekoon on, niin tottunut sitä hyödyntämään.

Jokainen tosiaan tyylillään.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

se on ihan hyvä jos osaa itte tollasia fixailla :D
Vastaa Viestiin